Ik heb een besluit genomen: ik blijf vrijgezel!!

21-08-2014 15:44 169 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik ben 42 jaar en ben vanaf mijn 17e bijna continue in een relatie geweest. En over het algemeen waren het niet de juiste personen om een relatie mee te hebben. Althans, dat zie je dan achteraf. Dan denk je: "hoe ben ik er in hemelsnaam wéér ingestonken?" Nu weet ik inmiddels dat ik heb wat Robin Norwood omschrijft als "relatieverslaving."



In januari van dit jaar ben ik bij mijn ex weg gegaan na 4 jaar toenemend huiselijk geweld. Was ik altijd vrijwel gelijk op zoek naar een volgende relatie (typisch kenmerk van relatieverslaving, volgende man opzoeken die hulp nodig heeft) merk ik dat ik het nu wel helemaal prima vind zo. Niet alleen voor dit moment maar voor altijd eigenlijk. Als chronisch zieke is het fijn alle tijd aan jezelf te hebben. Ik heb een fijn appartement, ik heb mijn katten als gezelschap. Mijn ouders en een vriendin wonen dichtbij.

Geen vent met problemen, geen gedoe met "wat gaan we doen vandaag," geen gedoe met financiën, geen gedoe met samenwonen en weer moeten verhuizen, geen gedoe met verjaardagen, ouders en feestdagen...... Héérlijk!!



Dus ik heb besloten vrijgezel te blijven Is dit herkenbaar voor iemand?
Ik ben vrijgezel, mijn schoonouders konden geen kinderen krijgen
Alle reacties Link kopieren
quote:freemind schreef op 22 augustus 2014 @ 23:26:

Over dit soort 'life changing' dingen heb je geen bal te zeggen. Die gebeuren of die gebeuren niet. Zoiets kun je niet 'besluiten'.



Je kunt er wel 1000% tevreden mee zijn, dat is iets anders. Maar het kan maar zo zijn dat je over een paar maanden de liefde van je leven tegen komt en volgend jaar getrouwd bent.Natuurlijk heb je er wel wat over te zeggen. Je hoeft niet met die liefde van je leven te trouwen. Het kan zelfs zijn dat je die liefde doordat je er niet voor open staat, niet als als zodanig herkent.
Morrigan Crow, net zo leuk als Harry Potter.
Alle reacties Link kopieren
O mosterd, wat solomio dus ook al zegt.
Morrigan Crow, net zo leuk als Harry Potter.
Alle reacties Link kopieren
quote:depressief schreef op 22 augustus 2014 @ 19:08:Ook, maar ook voor de liefde, genegenheid, als gesprekspartner, beschermer en iemand die de vuilnis buiten zet.Mijn affectie, genegenheid en gesprekken delen kan ik ook in de relaties met mijn ouders, kinderen, vrienden etc.

Zelfbescherming incl zelf mijn huishouden runnen is ook geen probleem.

De basis verzorgen kan ik kortom prima zelfstandig als alleenstaande.

Ik zie een dame in mijn leven vooral als een vette bonus.

Het hoeft niet en mag wel.
volg je verstand, gebruik je gevoel
Alle reacties Link kopieren
Ik heb zelfs medelijden met mensen die een relatie hebben, zie ik een stel krijg ik al jeuk. En dan geen positieve.....



Het gaat vaker niet goed in een relatie dan wel, daar zit ik niet op te wachten, ik wil rust en stabiliteit. En vooral: vrijheid!! Kan ik een dag niks of kan ik een paar dagen de deur niet uit dan is dat maar zo, dat hoef ik nu aan niemand uit te leggen of te verantwoorden.

Daarmee blijf ik ook (bij) mezelf, in een relatie ben je toch geneigd dingen te doen voor de ander (ik wel in ieder geval)
Ik ben vrijgezel, mijn schoonouders konden geen kinderen krijgen
Alle reacties Link kopieren
Ik denk Luprisaf dat jij nodig kan afleren om jezelf (wat jij wilt) weg te cijferen voor de ander om maar de liefde van de ander te behouden.



Natuurlijk is een liefdesrelatie elkaar in alle openhartigheid tegemoet proberen te komen.

Allebei concessies (kunnen) doen zodat beide krijgen waarmee ze willen/kunnen leven.



Op het moment dat jij jezelf in bochten moet gaan wringen (dat wat jij wilt opgeven) om de relatie met de ander te behouden is er imo geen sprake van liefde.

Wel van een wurgcontract.
volg je verstand, gebruik je gevoel
Ik ben 20 jaar samen geweest met mijn jeugdliefde en nu sinds een paar jaar gescheiden. Het bevalt mij prima, het alleen-zijn. Zodra een man zich ook maar iets te veel in mijn leven begeeft sla ik dicht en neem ik afstand. Ik wil niet meer, kan niet meer samenzijn met iemand zonder op mezelf in te moeten leveren, zo voelt het. En dat nooit meer.
Maar goed, ik zie in dat het iets is wat zich in mij afspeelt en het ligt verder niet aan de man in kwestie. Teveel relatieshit meegemaakt denk ik.
Alle reacties Link kopieren
quote:luprisaf schreef op 23 augustus 2014 @ 12:43:

Ik heb zelfs medelijden met mensen die een relatie hebben, zie ik een stel krijg ik al jeuk. En dan geen positieve.....



Het gaat vaker niet goed in een relatie dan wel, daar zit ik niet op te wachten, ik wil rust en stabiliteit. En vooral: vrijheid!! Kan ik een dag niks of kan ik een paar dagen de deur niet uit dan is dat maar zo, dat hoef ik nu aan niemand uit te leggen of te verantwoorden.

Daarmee blijf ik ook (bij) mezelf, in een relatie ben je toch geneigd dingen te doen voor de ander (ik wel in ieder geval)



Het is denk ik gewoon heel persoonlijk. Zoals jij een relatie hebben beschrijft, klinkt het als een enorme opoffering en jezelf wegcijferen en moeten verantwoorden. Zo ervaar ik het helemaal niet. Natuurlijk doe ik ook in een relatie dingen voor de ander, maar dat vind ik niet vervelend, of heb niet het idee dat ik mezelf er door verlies. Ik geniet er juist van en vind het fijn om te kunnen delen. En een relatie hebben kan mij juist ook helpen om bepaalde dingen in het leven te doen die ik graag wil, omdat ik door de ander daarin gestimuleerd en gesteund wordt.



Niet dat een relatie hebben zaligmakend is. Net als vrijgezel zijn niet zaligmakend is. Het is voor mij beide niet iets waar ik mijn levensgeluk van af laat hangen.

En ik geloof ook zeker dat sommige mensen absoluut geen relatie (meer) willen, omdat ze zich daar het prettigst bij voelen. Om wat voor reden dan ook.
Alle reacties Link kopieren
Eens met loquase. Ik ben er inmiddels achter dat ik kan roepen wat ik wil, het leven vindt altijd weer een gelegenheid om me te verrassen. Ik heb 't opgegeven om in stelligheden mijn keuzes te definiëren. Slechte relaties zijn een spiegel van een slechte relatie met mezelf. Het ontbreken of hebben van een relatie is niet eens zo belangrijk denk ik. Wel hoe je met jezelf omgaat in en buiten een relatie.
Alle reacties Link kopieren
En ik ben het weer eens met Sensy.



Luprisaf, in je posts lees ik ontzettend veel "moeten". Eerst moest je steeds een relatie en als je een relatie hebt moet je ook weer van alles. Van wie moet je dat allemaal? Volgens mij vooral van jezelf. Volgens mij is het belangrijk om verwachtingen te kunnen loslaten. En dan vooral wat je allemaal van jezelf verwacht (moet). Nu moet je weer van jezelf vrijgezel blijven i.p.v. het te mogen. Dat zie ik niet als de ultieme vrijheid, maar weer als een moeten.
Alle reacties Link kopieren
Sensy en Loquase, nu moeten jullie ophouden met te zeggen wat ik (ook) denk!



Ultieme vrijheid brengt ook de ultieme verantwoordelijkheid over de relatie met jezelf (jouw keuzes, doen en laten) met zich mee.



Luprisaf, ben jij bang om de verantwoordelijkheid over de relatie met jezelf te (ver)dragen?



Toen onze dochter een puber was heb ik haar volgende meegegeven.

Misschien heb jij er ook iets aan.



Durf jij onder jouw spiegel te gaan naar daar waar al jouw affectie zit?

Jij bent imo nog te bang die reis naar jouw pit helemaal toe te staan.



Jouw prachtige verpakking doet er niet echt toe.

Maak jezelf daar geen zorgen om terwijl jij het goed verzorgd.

Zonder en sluit jouw pit niet af.

Verdiep en open jezelf.

Jouw pit is als een vogel die vrijheid nodig heeft.

Voed jouw vrije wil.



Een man die jouw wil wil kleineren is jou niet waard.

Laat jezelf niet beperken door wat hij wil dat jij word.

Laat jezelf niet kortwieken of kooien door angst of hem.

Laat jouw lijf niet behandelen als prachtige lege doos.



Laat hem en de rest van de wereld zien hoe sterk jij van binnen bent.

Jij kan heel goed zelf jouw eigen grenzen (leren) onderkennen.

Jij bent vrij om de wereld met respect te verkennen.

Jij mag bevlogen in jouw leven bestaan.

Jij mag in jouw leven doen wat jij wilt.

Zolang jij met jouw gedrag niemand beperkt of beschadigd.



Jij bent welkom en jij mag er helemaal zijn.

Dat was jij al toen jij ter wereld kwam

Dat ben jij nog steeds.
volg je verstand, gebruik je gevoel
Alle reacties Link kopieren
@ Highlander

Ik moet helemaal niets



Mooie boodschap geef je je dochter mee.



@ Luprisaf

Voor alle duidelijkheid, ik kan me voorstellen dat iemand er volkomen terecht voor kiest om vrijgezel te zijn.

Alleen lijkt jouw besluit vooral ingegeven door een negatieve motivatie i.p.v. een positieve.



Als ik morgen bijvoorbeeld besluit naar Parijs te gaan, kan ik dat doen omdat ik graag naar Parijs wil, of omdat ik graag hier weg wil. Met beide motivaties kom ik in Parijs terecht, het verschil is dat ik in het ene geval ergens van weg loop en in het andere geval ergens naartoe loop.

Bij jou heb ik het gevoel dat je vooral ergens voor aan het weglopen bent.



En nu moet ik gaan werken.
Alle reacties Link kopieren
Loquase
volg je verstand, gebruik je gevoel
quote:Boarn schreef op 22 augustus 2014 @ 09:31:

Ik wilde ook geen man meer, ik heb ze ook afgezworen.



En toen kwam ik de juiste vrouw tegen en had de liefde me te pakken :-D



Awww....wat lief.....



Alle reacties Link kopieren
quote:Solomio schreef op 23 augustus 2014 @ 08:27:

[...]



Natuurlijk heb je er iets over te zeggen.

Ten eerste geloof ik al helemaal niet in 'de liefde van je leven' en ten tweede: verliefd worden overkomt je, maar wat je er vervolgens mee doet is een keuze.

Ik ben al meer dan 20 jaar relatievrij en in die tijd best wel eens verliefd geweest, maar daar heb ik verder niets mee gedaan.



Welnee, daar heb je helemaal niets over te zeggen. Dat is een illusie.



Verliefd worden overkomt je en de rest ook. Niet óf, maar hoé je ermee dealt dát is een keuze.



Dat jij niets met die verliefdheden hebt gedaan, dat is echt geen bewuste keuze hoor. Denk je dat echt?
Alle reacties Link kopieren
quote:freemind schreef op 30 augustus 2014 @ 16:08[/message]:

[...]





Welnee, daar heb je helemaal niets over te zeggen. Dat is een illusie.



Verliefd worden overkomt je en de rest ook. Niet óf, maar hoé je ermee dealt dát is een keuze.



Dat jij niets met die verliefdheden hebt gedaan, dat is echt geen bewuste keuze hoor. Denk je dat echt?





tuurlijk kan je kiezen om niets met verliefdheid te doen.

het ligt aan je prioriteiten, hoe iemand in je leven past, ed.

dat ga je dan tegen elkaar afwegen en zo maak je een keus.
wij slapen nooit.
Alle reacties Link kopieren
quote:valentinamaria schreef op 30 augustus 2014 @ 16:15:

[...]





tuurlijk kan je kiezen om niets met verliefdheid te doen.

het ligt aan je prioriteiten, hoe iemand in je leven past, ed.

dat ga je dan tegen elkaar afwegen en zo maak je een keus.



Welnee, dat jijzelf die bewuste keuze maakt, is één grote illusie. De gevoelens die erbij komen kijken heb je zelf totaal niet in de hand.



Hoe je met alles omgaat, daar heb je wel een keuze in.
Alle reacties Link kopieren
Ik hou het hierbij, want ik val in herhaling zie ik al
Alle reacties Link kopieren
je kan ervoor kiezen om die gevoelens opzij te zetten.

verliefdheid gaat over, kan een poosje duren, maar die gevoelens gaan echt weg.
wij slapen nooit.
Alle reacties Link kopieren
Ja prima, dan heeft het leven je dus blijkbaar die richting in geduwd... Heb je echt niet bewust zelf voor gekozen. (En nu hou ik op)
Alle reacties Link kopieren
ik heb er zelf voor gekozen om met de man in kwestie geen relatie aan te gaan.



is best pijnlijk geweest, en ergens vond ik het wel jammer.
wij slapen nooit.
Alle reacties Link kopieren
quote:freemind schreef op 30 augustus 2014 @ 16:34:

[...]





Welnee, dat jijzelf die bewuste keuze maakt, is één grote illusie. De gevoelens die erbij komen kijken heb je zelf totaal niet in de hand.



Hoe je met alles omgaat, daar heb je wel een keuze in.

Besluiten om geen relatie aan te gaan is toch ook een manier om met je gevoel om te gaan?

Natuurlijk heb je dat in de hand, je bent toch geen loopse hond!



Ik riep als kind altijd al dat ik nooit zou gaan trouwen, als tiener had ik nooit een vriendje en ik zie het nu ook niet meer gebeuren eigenlijk, na een relatief korte relatie ben ik inmiddels al weer 13 jaar alleen en dat vind ik prima.

Ik ben gewoon heel erg graag alleen, en dan is een relatie vooral lastig.
Alle reacties Link kopieren
Het is mij trouwens wel eens opgevallen dat de meeste vrouwen die met veel drama aankondigen dat ze nu nooit meer een relatie willen binnen twee jaar weer aan de man zijn

Vrouwen die gewoon nooit een relatie aangaan en rustig 15/20/30 jaar alleen zijn hoor je er nooit over.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben nu 4 jaar single na een relatie van 23 jaar (ben 40+)

Het voelde vanaf dag 1 helemaal goed en ik heb mijn kinderen beloofd dat er geen vuile mannen sokken meer in huis komen.

Heerlijk de vrijheid en de rust in huis en mocht ik toch tegen iemand aanlopen dan zal het hooguit latten worden want ik ben veel te veel gewend aan mijn vrijheid nu
Alle reacties Link kopieren
quote:paleviolet schreef op 30 augustus 2014 @ 17:08:

[...]



Besluiten om geen relatie aan te gaan is toch ook een manier om met je gevoel om te gaan?

Natuurlijk heb je dat in de hand, je bent toch geen loopse hond!



Ik riep als kind altijd al dat ik nooit zou gaan trouwen, als tiener had ik nooit een vriendje en ik zie het nu ook niet meer gebeuren eigenlijk, na een relatief korte relatie ben ik inmiddels al weer 13 jaar alleen en dat vind ik prima.

Ik ben gewoon heel erg graag alleen, en dan is een relatie vooral lastig.Ik weet dat het lastige materie is, maar ik bedoel niet dat je jezelf niet in de hand hebt (een loopse hond bent...?), ik bedoel dat je de richting die het opgaat niet zelf in de hand hebt. Al denken veel mensen dat wel.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven