HEMA doet Zwarte Piet in de ban

26-08-2014 14:27 660 berichten
Hema gaat vanaf volgend jaar Zwarte Piet bannen.

Voor mij is dat een reden om geen inkopen meer te doen bij Hema.

Voor jou?
Alle reacties Link kopieren
quote:Crique schreef op 27 augustus 2014 @ 10:20:

[...]





Whatever, we zullen het zien.Nee! niet whatever. Je bent net als de media deze hele zaak aan het opruien.
Twee dingen zijn oneindig: het universum, en menselijke domheid. Maar van het universum weet ik het nog niet helemaal zeker..
-Albert Einstein-
Alle reacties Link kopieren
quote:Noesa schreef op 27 augustus 2014 @ 10:48:

[...]



Misschien dat je dat beter aan journalist Abulkasim al-Jabiri kunt vragen.

Die heeft afgelopen zaterdag op de Jodenhaters anti-Israël demo op de Dam gespeeched ('Nederland wordt een ruïne!') in z'n anti-Zwarte Pieten hoody.

Dus die zal het wel weten.



[img]http://www.geenstijl.nl/archives/images ... ijhier.jpg[/img]Hij kijkt wel zielig. Ik ben bijna om.
Twee dingen zijn oneindig: het universum, en menselijke domheid. Maar van het universum weet ik het nog niet helemaal zeker..
-Albert Einstein-
[...]
moderatorviva wijzigde dit bericht op 27-08-2014 11:27
Reden: op de man spelen
% gewijzigd
[...]
moderatorviva wijzigde dit bericht op 27-08-2014 11:28
Reden: op de man spelen
% gewijzigd
quote:tanteslankie schreef op 27 augustus 2014 @ 11:09:

[...]





Nee! niet whatever. Je bent net als de media deze hele zaak aan het opruien.



Pardon?

In tegenstelling tot de berichten van gisteren, kondigt de Hema aan dat ze hun plannen voor 2015 nog even in hun mouw houden. Het is dus afwachten of ze zwarte piet wel of niet gaan aanpassen, maar gezien de tendens is het bijzonder waarschijnlijk dat ze dat wel gaan doen. Net als heel veel andere organisaties en bedrijven.

Hoezo is het 'opruiend' om dat te zeggen?



Op één vraag krijg ik steeds maar geen antwoord: waarom is het zo erg om zwarte piet een beetje aan te passen zodat hij voor iedereen acceptel is?



Waarom is het 'opruiend' om daar de redelijkheid van in te zien?

Er gaat iets veranderen, dat hou je echt niet tegen. Bepaalde dingen zijn gewoon niet meer van deze tijd.
Alle reacties Link kopieren
quote:milna schreef op 27 augustus 2014 @ 11:14:

[...]



[...]

Beste moslima Milna,

ik verzoek je op te houden met forumstalken en dingen over mij te verzinnen.
moderatorviva wijzigde dit bericht op 27-08-2014 11:29
Reden: 'quote' verwijderd
% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Hij ís toch al aangepast Crique? De 'nationale' Pieten hebben bij mijn weten geen gouden oorringen meer in en die lippen zijn ook niet meer zo uitbundig. Daarnaast zijn ze ook niet meer zo 'dommig' als jaren geleden. Ook zie ik vaak zat bruine Pieten ipv Zwarte Pieten. Het is dus al aangepast. Maar voor sommigen is dat allemaal niet genoeg en die willen de hele Zwarte Piet weg. Dus wat wil men nou eigenlijk precies? De kleur zwart uit het feest bannen?
Alle reacties Link kopieren
[...]
moderatorviva wijzigde dit bericht op 27-08-2014 11:29
Reden: 'quote' verwijderd
% gewijzigd
Twee dingen zijn oneindig: het universum, en menselijke domheid. Maar van het universum weet ik het nog niet helemaal zeker..
-Albert Einstein-
Alle reacties Link kopieren
quote:Crique schreef op 27 augustus 2014 @ 11:16:

[...]





Pardon?

In tegenstelling tot de berichten van gisteren, kondigt de Hema aan dat ze hun plannen voor 2015 nog even in hun mouw houden. Het is dus afwachten of ze zwarte piet wel of niet gaan aanpassen, maar gezien de tendens is het bijzonder waarschijnlijk dat ze dat wel gaan doen. Net als heel veel andere organisaties en bedrijven.

Hoezo is het 'opruiend' om dat te zeggen?



Op één vraag krijg ik steeds maar geen antwoord: waarom is het zo erg om zwarte piet een beetje aan te passen zodat hij voor iedereen acceptel is?



Waarom is het 'opruiend' om daar de redelijkheid van in te zien?

Er gaat iets veranderen, dat hou je echt niet tegen. Bepaalde dingen zijn gewoon niet meer van deze tijd.Om met je eigen woorden te spreken: whatever, we zien wel. Vooralsnog is er nog geen uitspraak, als die er al komt. Zoveel mensen, zoveel meningen. Het zou logischer zijn als we als democratisch land hierover zouden stemmen en de meerderheid, of dat nou voor of tegen is, gelijk geven.
Twee dingen zijn oneindig: het universum, en menselijke domheid. Maar van het universum weet ik het nog niet helemaal zeker..
-Albert Einstein-
quote:nessemeisje schreef op 27 augustus 2014 @ 11:24:

Hij ís toch al aangepast Crique? De 'nationale' Pieten hebben bij mijn weten geen gouden oorringen meer in en die lippen zijn ook niet meer zo uitbundig. Daarnaast zijn ze ook niet meer zo 'dommig' als jaren geleden. Ook zie ik vaak zat bruine Pieten ipv Zwarte Pieten. Het is dus al aangepast. Maar voor sommigen is dat allemaal niet genoeg en die willen de hele Zwarte Piet weg. Dus wat wil men nou eigenlijk precies? De kleur zwart uit het feest bannen?



Het lijkt me maar zo mogelijk dat bepaalde groepen moeite hebben met het concept blanke baas-zwarte knecht (met of zonder oorbellen), en met het feit dat de functie van zwarte piet alleen open staat voor mensen met een zwarte huidskleur.

Kan ik me wat bij voorstellen. Zwart lijkt me overigens nog steeds heel goed mogelijk, maar dan op een iets andere manier aangebracht.



Maar zo gaan we de discussie uit het andere topic weer overdoen. Heb ik helemaal geen zin in.

Dit gaat over het wel of niet boycotten van de Hema.
Alle reacties Link kopieren
Maar goed, even on topic. De Hema, hoe heldhaftig, krabbelt alweer terug en is teruggekomen op hun besluit. We kunnen dus gewoon blijven winkelen bij de Hema. Probleem opgelost.
Twee dingen zijn oneindig: het universum, en menselijke domheid. Maar van het universum weet ik het nog niet helemaal zeker..
-Albert Einstein-
Alle reacties Link kopieren
quote:Crique schreef op 27 augustus 2014 @ 11:30:

[...]





Het lijkt me maar zo mogelijk dat bepaalde groepen moeite hebben met het concept blanke baas-zwarte knecht (met of zonder oorbellen), en met het feit dat de functie van zwarte piet alleen open staat voor mensen met een zwarte huidskleur.

Kan ik me wat bij voorstellen. Zwart lijkt me overigens nog steeds heel goed mogelijk, maar dan op een iets andere manier aangebracht.



Maar zo gaan we de discussie uit het andere topic weer overdoen. Heb ik helemaal geen zin in.

Dit gaat over het wel of niet boycotten van de Hema.



Ik ben overigens best voor de 'zwarte vegen piet'. Kan me ook niet schelen of kindlief de buurman herkent. Die vind de cadeautjes krijgen toch het leukste onderdeel, ongeacht wie ze levert.



We'll see.........
Twee dingen zijn oneindig: het universum, en menselijke domheid. Maar van het universum weet ik het nog niet helemaal zeker..
-Albert Einstein-
quote:Noesa schreef op 27 augustus 2014 @ 09:43:

[...]



Over liegen gesproken: hoeveel mensen voeden hun kinderen wel niet op met een leugenachtig sprookjesboek, waar ze hun hele leven in moeten blijven geloven. Heb je daar ook zo'n moeite mee?

Doe mij het Sinterklaasfeest maar.Ja ook
Alle reacties Link kopieren
quote:Crique schreef op 27 augustus 2014 @ 11:16:

[...]



Het is dus afwachten of ze zwarte piet wel of niet gaan aanpassen, maar gezien de tendens is het bijzonder waarschijnlijk dat ze dat wel gaan doen. Net als heel veel andere organisaties en bedrijven.



Enkele minuten geleden 'wist' je nog te melden dat HEMA z'n artikelen in 2015 ging aanpassen. (= Niet waar.)

En nu 'weet' je alweer andere dingen vrijwel zeker over hun plannen.



Wie zijn trouwens die 'heel veel organisaties en bedrijven' (behalve de Bijenkorf die jaren geleden al een aanpassing deed en Albert Heijn)?
quote:tanteslankie schreef op 27 augustus 2014 @ 11:28:

[...]





Om met je eigen woorden te spreken: whatever, we zien wel. Vooralsnog is er nog geen uitspraak, als die er al komt. Zoveel mensen, zoveel meningen. Het zou logischer zijn als we als democratisch land hierover zouden stemmen en de meerderheid, of dat nou voor of tegen is, gelijk geven.



Dit soort dingen groeien, die hoeven gelukkig meestal niet van bovenaf opgelegd te worden. Je ziet nu dat het bedrijfsleven zijn aanbod begint aan te passen onder invloed van geluiden uit de maatschappij.



Het lijkt me ook helemaal geen goed idee om 'de meerderheid' te laten bepalen of mensen wel of niet gelijk hebben als ze zich gekwets voelen door zwarte piet.

En het is natuurlijk ook van de pot gerukt om een loodzwaar en peperduur middel als een referendum te gaan inzetten voor iets marginaals als het wel of niet aanpassen van zwarte piet.



Het is trouwens inmarketingtechnisch opzicht heel slim van de Hema om nog even niet precies te zeggen wat ze gaan doen. Kunnen ze nog even afwachten of en hoe dit shitstormpje overwaait. Waarschijnlijk kom je volgend jaar gewoon spontaan in de winkel (niet alleen de Hema) tot de ontdekking dat zwarte piet een beetje veranderd is. Dat hoeven ze namelijk helemaal niet groots aan te kondigen in de media.
Alle reacties Link kopieren
quote:Crique schreef op 27 augustus 2014 @ 11:39:

[...]





En het is natuurlijk ook van de pot gerukt om een loodzwaar en peperduur middel als een referendum te gaan inzetten voor iets marginaals als het wel of niet aanpassen van zwarte piet.



.Precies, het sop is de kool niet waard. Dat kleine groepje zeikerds dat zich loopt te vervelen moet maar een andere bezigheid zoeken.
verba volant, scripta manent.
quote:MarianneDavids schreef op 27 augustus 2014 @ 10:15:

[...]





Dat is de beste manier.





Om voor een kind het leukste kinderfeest dat in Nederland bestaat te verzieken.Ik heb het nooit als "leukste kinderfeest" ervaren. De stress van lief moeten zijn en owee owee als je een dag werd overgeslagen of een ander kind een Nintendo in de schoen kreeg en jij een boek... ik vond dat niet leuk en mijn zoon vond dat ook niet leuk. De druk was hem teveel, daarom hebben we hem gelijk vertelt hoe het in elkaar zat.
quote:MarianneDavids schreef op 27 augustus 2014 @ 11:42:

[...]





Precies, het sop is de kool niet waard. Dat kleine groepje zeikerds dat zich loopt te vervelen moet maar een andere bezigheid zoeken.



Nee hoor, een ander klein groepje zeikerds zal tot de ontdekking komen dat verandering niet tegen te houden is.

De tijd zal het leren.
Alle reacties Link kopieren
Weet je, het kan me eigenlijk helemaal niet schelen of en hoe piet wordt aangepast. Wat me stoort (en dat is nog mild uitgedrukt) is dat ik weggezet wordt als racist, dom en ppv-er omdat ik zwarte piet niet associeer met de slavernij. Piet is voor mij ook niet dom of een slaaf uit het verleden. Sterker nog ik zag voordat deze hele discussie gevoerd werd piet niet als een neger. Maar als een mens met een geschminkt gezicht van roet door de schoorsteen. Het wordt me allemaal door de strot gedrukt. En dat weiger ik.



Ik zal de Hema niet boycotten. Wel zal ik voor het eerst dit jaar eerst overwegen waar we ons snoepgoed voor 5 december zullen kopen. Een winkel die zo loopt te kontendraaien in het nieuws vind ik sneu. Sta dan voor je principes. Ze zijn waarschijnlijk geschrokken van de (vele overtrokken) reacties en zagen hun omzet dalen. Het draait waarschijnlijk gewoon weer om geld. Zoals altijd.
Twee dingen zijn oneindig: het universum, en menselijke domheid. Maar van het universum weet ik het nog niet helemaal zeker..
-Albert Einstein-
Alle reacties Link kopieren
quote:Crique schreef op 27 augustus 2014 @ 11:45:

[...]





Nee hoor, een ander klein groepje zeikerds zal tot de ontdekking komen dat verandering niet tegen te houden is.

De tijd zal het leren.

Guttegut, jij 'weet' echte dingen hè. En zo zéker ook!

Kan per minuut veranderen, maar zeker weten doe jij het altijd eigenlijk wel.



Ik ben trouwens nog steeds benieuwd naar die 'heel veel organisaties en bedrijven' (behalve de Bijenkorf die jaren geleden al een aanpassing deed en Albert Heijn), die al allemaal Zwarte Pieten aanpassingen gedaan hebben, zoals jij beweert. Wie zijn al die organisaties en bedrijven?
Zoals iemand al opmerkte, Zwarte Piet mag schiphol al lang niet meer in.

Blijkbaar wordt hij toch niet als zo'n goede ambassadeur van Nederland gezien.

Schiphol ook maar boycotten dan?
Alle reacties Link kopieren
quote:savetheday schreef op 27 augustus 2014 @ 11:44:

[...]



Ik heb het nooit als "leukste kinderfeest" ervaren. De stress van lief moeten zijn en owee owee als je een dag werd overgeslagen of een ander kind een Nintendo in de schoen kreeg en jij een boek... ik vond dat niet leuk en mijn zoon vond dat ook niet leuk. De druk was hem teveel, daarom hebben we hem gelijk vertelt hoe het in elkaar zat.



Ik heb het ook nooit een leuk feest gevonden. Pieten en Sinten die overal plotseling opdoken en uiteindelijk ook net zo plotseling weer vertrokken. En dan ook nog die drukte er omheen!

Mijn ouders hebben ons wel altijd voorgehouden dat het een verkleedfeest en een sprookje is. Toch was ik altijd blij als het voorbij was.
Alle reacties Link kopieren
Gelukkig doen ze niet de roomboter amandelstaaf, chocoladeletters enz in de ban....
Autopsies tonen onomstotelijk de injectieschade aan.
Alle reacties Link kopieren
quote:Crique schreef op 27 augustus 2014 @ 12:05:

Zoals iemand al opmerkte, Zwarte Piet mag schiphol al lang niet meer in.

Blijkbaar wordt hij toch niet als zo'n goede ambassadeur van Nederland gezien.

Schiphol ook maar boycotten dan?

Dat van Schiphol stamt al uit 2008. En dat is omdat veel toeristen het niet zouden begrijpen. Kan ik me iets bij voorstellen.

Maar wie zijn die andere 'heel veel organisaties en bedrijven", waar je het over hebt (Behalve de Bijenkorf die jaren geleden al een aanpassinkje deed en AH)?
Alle reacties Link kopieren
quote:astronauta schreef op 26 augustus 2014 @ 23:23:

Ik vind de zwarte piet discussie wijze op een gebrek aan inlevingsvermogen of gebrek aan historische kennis.



Slavernij was een verschrikkelijke mensonterende situatie waarvan de gevolgen vandaag de dag zeer aanwezig zijn.



Stel het was jouw overgroot oma geweest die dagelijks werd verkracht door 'de meester' en zijn vrienden? Stel jou werd in jouw jeugd geslagen door je ouders, omdat zij gewend zijn aan geweld door de harde hand van de 'slavenhouder?'. Of stel dat jij gevlucht bent uit een zeer arm land, dat onder andere zo arm is omdat alle sterke mannen en vrouwen zijm weg gehaald en verkocht aks slaaf?



Stellen dat Sinterklaas en zwarte piet niks met slavernij te maken heeft, zie ik als een rechtstreekse ontkenning of onwetendheid van de geschiedenis.

Stellen dat dit al zo lang geleden is, betuigd ook van blindheid voor de gevolgen vandaag de dag.



Overigens begrijp ik wel dat de associaties mbt zwarte piet die van een gezellig kinderfeest zijn.



Helaas heeft het toch betrekking op slavernij: de rijke blanke met zijn dommige maar wel grappige 'zwarte' 'knecht'

Slavernij is niet iets dat gevierd dient te worden: Nederland zou zich diep moeten schamen tav deze geschiedenis.





Hou toch eens op met dat genuil. Nogmaals: zwarte piet heeft niets met slavernij te maken. De man is zwart van ROET. het is geen Afrikaan van origine.



Waar ik zelf niet mee eens ben zijn de schminkers die de rode lippen extra groot maken, dat doet je dan wel weer denken aan een Afrikaan. Dat zouden- en moeten ze imo aanpassen.
It takes a smart brunette, to play a dumb blonde

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven