HEMA doet Zwarte Piet in de ban

26-08-2014 14:27 660 berichten
Hema gaat vanaf volgend jaar Zwarte Piet bannen.

Voor mij is dat een reden om geen inkopen meer te doen bij Hema.

Voor jou?
quote:Dana schreef op 01 september 2014 @ 22:28:

[...]



Dat stempel verstikkend politiek correct slaat nergens op, dat is er later opgeplakt.



Het was een tijd van ontluikend bewustzijn van klasseverschillen (of, voor wie dat te ouderwets vindt klinken, van machtsstructuren), een tijd van opkomende emancipatiebewegingen. Relatief grote groepen mensen raakten ervan bewust dat de bestaande machtsstructuren hen in beklemmende rolpatronen gevangen hielden. Dat gold bijvoorbeeld voor arbeiders, die ervoor waren begonnen te vechten om van een dubbeltje ook een kwartje te mogen worden (bijvoorbeeld door eerlijke toegang tot onderwijs te eisen, waar nu weer aan wordt getornd helaas). Het gold ook voor vrouwen en een deel van de mannen, die opeisten dat zowel vrouwen als mannen mochten kiezen of ze wilden werken of zorgen (dus niet zoals nu de trend is: iedereen moet per se werken, het ging om keuzevrijheid). Het gold ook voor etnische minderheden, in die tijd nog met name mensen uit de voormalige koloniën. Vandaar o.a. de Molukse kapingen (waarmee werd geprobeerd af te dwingen dat Nederland eindelijk eens de beloften nakwam aan Molukse militairen die nota bene voor Nederland gevochten hadden) en de protesten tegen Zwarte Piet. Want echt, die discussie bestond toen ook. En linkse anarcho-vrouwengroepen trokken gezamenlijk op met (o.a.) de protestbeweging tegen Zwarte Piet). Want in die kringen bestond er nog zoiets als solidariteit.



Dat had niets met verstikkende politieke correctheid te maken. Het was een strijd om de versteende machtsstructuren van de elite te doorbreken.



Die strijd is inmiddels grotendeels de nek omgedraaid door diezelfde elite (uiteraard niet meer helemaal dezelfde elite, er is wel wát veranderd, nieuwe groepen sloten zich aan en sloten zich vervolgens net zo hard af van de rest van de samenleving als de oude elite dat deed). Vandaar dat de ongelijkheid nu weer enorm is toegenomen (denk aan Piketty). Vandaar dat alle verworvenheden die erop gericht waren om welvaart eerlijker te verdelen (via verzorgingsstaat, goede zorg voor iedereen, toegankelijk onderwijs etc.) nu weer met verbijsterend gemak de nek omgedraaid worden.



En waarom? Onder andere omdat de solidariteit, tussen de verschillende bevolkingsgroepen die harder moeten knokken om ergens te komen dan andere, effectief is uitgehold. Door degenen die alles afdoen met de loze term politiek correct.Mooie post, Dana. Ik probeer mijn kinderen wel eens uit te leggen hoe het vroeger was, en hoe gemakkelijk alles waar toen voor gevochten is, weer verkwanselt wordt. "Links" is een vies woord geworden. Ik kijk met verbijstering naar alles wat er nu gebeurt. Mijn kinderen vinden dat ik overdrijf. Ik hoop dat ze gelijk hebben, maar ik vrees het ergste
echt mooi gezegd Dana!!
quote:Dana schreef op 01 september 2014 @ 22:28:

[...]



Dat stempel verstikkend politiek correct slaat nergens op, dat is er later opgeplakt.



Het was een tijd van ontluikend bewustzijn van klasseverschillen (of, voor wie dat te ouderwets vindt klinken, van machtsstructuren), een tijd van opkomende emancipatiebewegingen. Relatief grote groepen mensen raakten ervan bewust dat de bestaande machtsstructuren hen in beklemmende rolpatronen gevangen hielden. Dat gold bijvoorbeeld voor arbeiders, die ervoor waren begonnen te vechten om van een dubbeltje ook een kwartje te mogen worden (bijvoorbeeld door eerlijke toegang tot onderwijs te eisen, waar nu weer aan wordt getornd helaas). Het gold ook voor vrouwen en een deel van de mannen, die opeisten dat zowel vrouwen als mannen mochten kiezen of ze wilden werken of zorgen (dus niet zoals nu de trend is: iedereen moet per se werken, het ging om keuzevrijheid). Het gold ook voor etnische minderheden, in die tijd nog met name mensen uit de voormalige koloniën. Vandaar o.a. de Molukse kapingen (waarmee werd geprobeerd af te dwingen dat Nederland eindelijk eens de beloften nakwam aan Molukse militairen die nota bene voor Nederland gevochten hadden) en de protesten tegen Zwarte Piet. Want echt, die discussie bestond toen ook. En linkse anarcho-vrouwengroepen trokken gezamenlijk op met (o.a.) de protestbeweging tegen Zwarte Piet). Want in die kringen bestond er nog zoiets als solidariteit.



Dat had niets met verstikkende politieke correctheid te maken. Het was een strijd om de versteende machtsstructuren van de elite te doorbreken.



Die strijd is inmiddels grotendeels de nek omgedraaid door diezelfde elite (uiteraard niet meer helemaal dezelfde elite, er is wel wát veranderd, nieuwe groepen sloten zich aan en sloten zich vervolgens net zo hard af van de rest van de samenleving als de oude elite dat deed). Vandaar dat de ongelijkheid nu weer enorm is toegenomen (denk aan Piketty). Vandaar dat alle verworvenheden die erop gericht waren om welvaart eerlijker te verdelen (via verzorgingsstaat, goede zorg voor iedereen, toegankelijk onderwijs etc.) nu weer met verbijsterend gemak de nek omgedraaid worden.



En waarom? Onder andere omdat de solidariteit, tussen de verschillende bevolkingsgroepen die harder moeten knokken om ergens te komen dan andere, effectief is uitgehold. Door degenen die alles afdoen met de loze term politiek correct.



Dana, wat een mooi stuk! Ik denk ook dat 'politiek correct' een loze term is en dat het op geen enkele manier recht doet aan de tijd zelf.



En precies daarom denk ik dat ook andere kanten van dat tijdperk, zoals de komst van immigranten in Nederland -- en wat dat dat deed met Nederland, in omgang met mensen met een andere huidskleur, nog helemaal niet beschreven en begrepen is. Alles wordt weggekalkt achter de graffiti-term 'politiek correct'.
Wat weet je het weer goed te verwoorden, Dana.
Alle reacties Link kopieren
'k Word hier wel een beetje verlegen van, maar bedankt!
Sometimes, I hear my voice, and it's been here, silent all these years (Tori Amos)
Alle reacties Link kopieren
De hele discussie niet gelezen, maar ga mijn two cents toch droppen:



Ik denk niet dat mijn kinderen wakker liggen van een zwarte Piet. Of een rooie. Of een gele. Of een blauwe Marie. of een groene Marie.



Het gaat om het feest. En of kinderen er van genieten.



Wij maken ervan dat het traditie is, maar degenen voor wie het feest is, kinderen, hebben helemaal geen herinnering daaraan. Die willen gewoon de Sint. En welke kleur de pakjesuitdelers hebben, zal ze echt niet boeien. En als het dames zijn, vonden ze het ook prima.



Over een paar jaar wordt hen toch wel verteld dat het allemaal niet waar is.
Neefje vond de laatste sint die hij zag verdacht. Hij dacht dat het niet de echte was. Krulletjes waren anders en ook de kleren en de staf. Die waren niet echt.

Over zwarte Piet heeft hij het niet gehad. Dat maakt niets uit. Die wordt beoordeeld op wel of niet leuk zijn.

Is gewoon de komiek geworden.De grappige en de sfeermaker.

Het moet dus de droogkloot van het stel worden. Maar dat is de Sint toch al? '



Grijs lijkt me niets. Dat is me een nummer.

50 tinten grijs. dansend en springend door de straten en over daken. Met rugnummers als de voetballers.
Alle reacties Link kopieren
Ik las net dit verhaal van een vader op Facebook.

Vind het wel mooi verwoord.



https://www.facebook.com/ ... 1262838553&type=1&theater
Beter onvolmaakt en echt dan gemaakt volmaakt - Beati pauperes spiritu
Alle reacties Link kopieren
quote:Miss.Innuendo schreef op 09 september 2014 @ 15:39:

Ik las net dit verhaal van een vader op Facebook.

Vind het wel mooi verwoord.



https://www.facebook.com/ ... 1262838553&type=1&theater
Alle reacties Link kopieren
En deze is te prachtig om te laten gaan:

Joop.nl speurt naar racisme hahahaha

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven