Gezondheid alle pijlers

Leven met pijn gaat verder, met uitleg over de salamiworst.

03-07-2014 19:02 3038 berichten
Alle reacties Link kopieren
In dit topic praten we over ons leven met pijn, wat dat met ons doet en waar we in het dagelijks leven tegenaan lopen. Iedereen is welkom, om mee te lezen, mee te schrijven of af en toe binnen te vallen.



De klachten van de dames, die hier tot nu toe schreven, lopen uiteen. De oorzaken ook. Toch hebben we voor een deel te maken met dezelfde frustraties, valkuilen en zo zoeken we vangnetten. Vaak schrijven we ook gewoon onze frustraties van ons af en steunen we elkaar.



Zo kwam iemand met het voorbeeld: Leven met pijn en vooral gebrek aan energie, is als het eten van een salamiworst: eet je de worst in één keer op, dan word je naar alle waarschijnlijkheid misselijk. Maar eet je de worst plakje voor plakje over verschillende dagen, dan geniet je ervan.



Zo is het met ons leven ook. We delen onze activiteiten in in 'plakjes', niet teveel ineens, zodat we niet teveel teruggefloten worden door ons lichaam. Zodat we niet de ene dag genieten van een overheerlijke salamiworst, om de volgende dagen misselijk in bed of op de bank te liggen.



Hier een link naar het vorige topic
Later is nu
Alle reacties Link kopieren
quote:koffieprut schreef op 29 augustus 2014 @ 09:21:

Goeiemorgen dames, vandaag zit er bij mij het raam achter wassen in de planning. Ik heb eerder deze week de voorkant gedaan, en daar kan ik dan zo van genieten. Oke, het doet pijn, maar ik ben dan zoooo blij met mezelf, dat het me dat wel waard is.





En, kan je weer naar buiten kijken? Ik heb de achterkant deze week ook gedaan. Schuifpui over 5 meter breed, binnen en buiten. Beeeh.

Er kwam geen einde aan maar dankbaar werk. Volgend jaar weer Vind het voor dit jaar wel weer mooi geweest.



Dreamer en Suzy, wij hebben in het ziekenhuis een verplichte halve vakantiedag tijdens de intocht van de vierdaagse, de andere 4 uur is voor rekening van de baas, een compensatieochtend dus. Hadden jullie in het verleden ook zoiets en nu niet meer als ik het goed begrijp? Reden bij ons is vooral dat het ziekenhuis aan de Via Gladiola ligt, en dus zo goed als onbereikbaar..
Bedankt voor het welkom!



Ik heb idd veel last van zenuwpijn nu, naast de pijn in nek en schouders. Van die rondreizende zenuwpijn, meestal zit 'ie in ellebogen of vingers, maar duikt ook wel op in scheenbeen of enkels. Het lastige vind ik dat het (in mijn geval!) "valse" pijn is: het is geen signaal dat ik met iets moet stoppen of dat er iets mis is op die plek. Kwestie van die pijn negeren, er doorheen lopen om maar niet te verkrampen en te verstijven. En dat lukt me maar slecht.



Ik denk zelf dat idd de buitentemperatuur de boosdoener is dat ik nu zoveel last heb. Eind juli was het zo lekker warm en toen bleven de klachten binnen de perken. Met het dalen van de temperatuur werd de pijn erger. Ik probeer daar wat mee te doen, lekker lang warm douchen, waterbed warmer, dikker aankleden.



Maar het valt me heel zwaar. Ik heb gisteren ook de hele dag er tegen op zitten hikken om hier weer te schrijven, praat er ook moeilijk over in mijn omgeving. Vandaag gehoord dat het re-integratie traject in hold wordt gezet. Tegenvaller, maar wel beter.



Ik weet het gewoon even niet allemaal. Ken de trucs wel mbt pijnstillers en tens en oefeningen, dat is het niet. Geestelijk wil het niet nu. Weer omschakelen. Weer. Blegh.
Ambra, wij wonen niet ver van elkaar af



Ik heb gisteren de ramen van keuken van buiten en binnen gewassen. grote schuifpui en een iets minder groot gewoon raam. Voorlopig weer even genoeg. De kat mag voorlopig de ramen daar even niet kussen



Bij-zonder, moeilijk he dat omschakelen. Is het bij jou de kou of ook de vochtigheid?
Alle reacties Link kopieren
Bij_zonder dat klinkt als fibromyalgie, dan weer hier en dan weer daar pijn, zonder aanwijsbare reden



Ik heb daar dus totaal geen voldoening in, in huishoudelijk werk.
Later is nu
Alle reacties Link kopieren
En ik heb ook steeds vaker dat het erop lijkt dat ik een verkeerde beweging met mijn nek en hem ontwricht. Ook doen mn handen erg pijn. Blegh



Voor een leuker geluid: wij zijn aan t kijken bij auto's. Niet om te kopen maar "privatlease" hoef je geen lening af te sluiten, geen verzekering of wegenbelasting te betalen. Het zijn alleen de wat duurdere auto's en vanwege de lengte van zoon moeten we mogelijk toch naar een duurdere kijken dan gepland.
Later is nu
Ik heb een appartement in Florence, zo kunnen we ook naar Lucca en Sienna met de trein. Ben er al vaker geweest, en heb er echt zin in!



Bijzonder....wat rot voor je dat je er zo tegen aan loopt hikken, maar als je je zo slecht voelt en er je hart over wil luchten schroom dab echt niet om hier te schrijven he.....wij weten hoe het is om altijd pijn te hebben en mss lucht het toch wat op...dat is bij mij altijd wel het geval. Maar voel je ook niet verplicht natuurlijk!



De ramen zemen.... wat kanp dat jullie dat zelf doen! Het is voor mij tegenwoordig ook een bijna onmogelijke opgave. Boven doet de glazenwasser maar beneden deed ik altijd zelf, alleen de laatste tijd geeft dat een paar dagen pijn dus ik zit er over te denken om dat ook de glazenwasser te laten doen...maar wil het zo graag ook zelluf...!! Is dan ook momenteel echt nodig...

Ik doe meestal 1 raam en dan net voor ik naar de fysio moet.....is eigenlijk te zot voor woorden....Ben zowieso aan het denken over een huishoudelijke hulp voor de zwaardere taken....is alleen niet zo handig als ik straks geen baan meer heb....dan kan ik het niet betalen....dus ik ploeter nog maar even aan. Wel heel lief....de overbuurman zet voor mij de kliko aan straat tegenwoordig. Ben ik zó blij mee!
"Wat kanp"...moet natuurlijk zijn: Wat KNAP!!!!!
Alle reacties Link kopieren
Dag allemaal, ik heb niet het hele topic gelezen, maar mag ik meeschrijven?
Als het gras bij de buren altijd groener is dan is het kunstgras
Ramen wassen vind ik één van de leukste dingen die moeten.

Wij hebben een vrijstaand huis met veel ramen en de meeste ramen worden door de glazenwasser gedaan maar sommige ramen doe ik en als het mij niet lukt de poetshulp.

Lekker kledderen met water



De Kliko krijg ik ook niet gedaan, zo'n grote hebben wij. Vriend doet dit. Als ik heel erg eigenwijs ben en vriend is op reis doe ik het nog wel eens alleen heb ik vaak spijt van m'n koppigheid
Alle reacties Link kopieren
Ik wil ook een poetshulp! ;)



Oudblond, tuurlijk mag je meeschrijven!
De term: "help" in caps-lock als topic-titel is over het algemeen omgekeerd evenredig aan de ernst van het betreffende probleem.
Alle reacties Link kopieren
Dank je Suzy! Misschien handig als ik mijn situatie even duid. Midden 40, getrouwd met een geweldige kerel. Sinds mijn geboorte gezondheidsproblemen. Ik ben Crohn patiënt sinds ik me kan heugen, alleen werd de diagnose pas gesteld toen ik 18 was of zo en heb ik veel 'schade' opgelopen door goedbedoelde behandelingen of afwachten. Sinds mijn 30 ste reuma patiënt (veel vrouwen met Crohn krijgen jong reuma - niet te verwarren met jeugdreuma). Door dit alles vervroegd in de overgang. Een feestje dus. Verder ben ik koppig: 'ik wil zelluf doen' en die eigenschap heeft me heel erg geholpen om bijvoorbeeld mijn universitaire opleiding en een vervolgopleiding af te ronden en te werken (werd me altijd voorgespiegeld dat dit niet zou kunnen, lekker pub wel!)

Recent opvlammingen van zowat al mijn kwalen en pijnen en ik zit er eerlijk gezegd een beetje door: mijn koppigheid redt het op dit moment niet van de realiteit.
Als het gras bij de buren altijd groener is dan is het kunstgras
Alle reacties Link kopieren
quote:AsoTut schreef op 29 augustus 2014 @ 18:08:

Ambra, wij wonen niet ver van elkaar af



Ik heb gisteren de ramen van keuken van buiten en binnen gewassen. grote schuifpui en een iets minder groot gewoon raam. Voorlopig weer even genoeg. De kat mag voorlopig de ramen daar even niet kussen







Oh nou wordt ik nieuwsgierig! Ook in de stad of in de omgeving?

Moest lachen om je opmerking over de poezen die ramen kussen..dat is precies wat ik hier heb weggepoetst ja! Poezekusjes.. dat klinkt toch wel heel lief..
Alle reacties Link kopieren
Oudblond, welkom.

Soms is een pas op de plaats goed, als je erdoorheen zit. De wetenschap dat het nooit meer beter zal worden, kan mij ook wel eens verlammen. En dan denk ik aan m'n dochter en word nog verdrietiger..



Ah.. poezekusjes.. ik heb hondenkusjes. En alleen daarom al geen zin in ramen zemen. De bank staat voor het raam en de hond ligt vaak op de achterleuning.. lekker naar buiten te kijken.

Vroeger ben ik een keer woedend geworden op de kinderen, die me vrolijk stonden uit te zwaaien, met de handjes op het raam, terwijl ik die nét gezeemd had. Ben echt als een furie weer naar binnen gestormd

(en nu denk ik alleen nog aan dat leuke koppie van zoon, zoals hij tegen het raam aan stond.. )
Later is nu
Alle reacties Link kopieren
Goedemorgen allemaal en dank je Dreamer! Precies wat man voor me bedacht heeft: hij ontvoert me voor een klein weekendje weg naar mijn vriendin die ik maar enkele keren per jaar zie! Ik word helemaal in de watten gelegd vandaag en morgen! Ik zie het . Tot maandag!
Als het gras bij de buren altijd groener is dan is het kunstgras
Alle reacties Link kopieren
oudblond, wat lief van je man! geniet ervan..
Alle reacties Link kopieren
Oh.. wat fijn Oudblond
Later is nu
Alle reacties Link kopieren
quote:ambra schreef op 29 augustus 2014 @ 16:54:

[...]





En, kan je weer naar buiten kijken? Ik heb de achterkant deze week ook gedaan. Schuifpui over 5 meter breed, binnen en buiten. Beeeh.

Er kwam geen einde aan maar dankbaar werk. Volgend jaar weer Vind het voor dit jaar wel weer mooi geweest.



Dreamer en Suzy, wij hebben in het ziekenhuis een verplichte halve vakantiedag tijdens de intocht van de vierdaagse, de andere 4 uur is voor rekening van de baas, een compensatieochtend dus. Hadden jullie in het verleden ook zoiets en nu niet meer als ik het goed begrijp? Reden bij ons is vooral dat het ziekenhuis aan de Via Gladiola ligt, en dus zo goed als onbereikbaar..28 augustus was bij ons een feestdag, zoals goede vrijdag dus. Maar dat is helemaal weg, terwijl het nog wel een 'feest in Stad' is, maar voor wie? Iedereen werkt of zit op school.
Later is nu
Goedemorgen.

Ambra, woon in de omgeving, 20 min rijden van N.

Wij hebben zo'n verschrikkelijke lieve kat dat ook ik lief ben, oké, soms



Hondenkusjes vind ik bij m'n moeder op de glazen deuren. Soms nog met modderpootjes er op als de deur niet snel genoeg open gaat.

Huisdieren



Heftig Oudblond, Koppigheid, heel herkanbaar

Zelluf doen inderdaad.

Veel plezier komende dagen. Geniet er van



Een poesthulp is inderdaad heel fijn Suzy. geen idee voor jou? Bij mij komt ze eens in de 14 dagen en doet het zware werk. Wat ik zelf kan doe ik het liefst gewoon zelf maar zoals dweilen, goed stofzuigen en eventueel de ramen doet zij dan.

Gelukkig kosten ze hier nog geen 15 euro wat ik wel vaker hoor van mensen die in de randstad wonen.
Alle reacties Link kopieren
quote:AsoTut schreef op 30 augustus 2014 @ 13:33:

Goedemorgen.

Ambra, woon in de omgeving, 20 min rijden van N.





.



dat kan nooit ver weg zijn



Dreamer, ik las ergens dat je in september een weekje met jezelf weggaat.. waarheen? Musea bezoeken in Amsterdam?? Strak plan trouwens..
Alle reacties Link kopieren
quote:Dreamer schreef op 30 augustus 2014 @ 11:37:

[...]





28 augustus was bij ons een feestdag, zoals goede vrijdag dus. Maar dat is helemaal weg, terwijl het nog wel een 'feest in Stad' is, maar voor wie? Iedereen werkt of zit op school.Nou dat kunnen ze wel afschaffen dan. Voor de toeristen nog in stand gehouden misschien? Ik had er echter nog nooit van gehoord, zou mijn weekendje Groningen daar dan ook niet op plannen. Maar ja, ik ben niet iedereen.
Alle reacties Link kopieren
Juist wel ambra, noorderzon is ook en dat is supergezellig ;) allemaal kleine theatervoorstellingen, straatartisten, leuke kleine eettentjes enz.

Op 28 augustus is savinds een grote vuurwerkshow, overdag kermis, en paardendracerijen enz.
De term: "help" in caps-lock als topic-titel is over het algemeen omgekeerd evenredig aan de ernst van het betreffende probleem.
Alle reacties Link kopieren
Zo heb ik even veel bij te lezen zeg.



Heb de website van het Groningenfeest gezien, en dat zag er erg leuk uit.

Had er ook nog nooit van gehoord, wel van Alkmaars en Leids-ontzet, maar niet van Groningen.



Outblond, op de een of andere manier is koppigheid en ik wil selluf doen nauw verweven met chronisch pijn mensen lijkt het wel. Hier ook zo'n type

Van de week de zware boodschappentassen uit de auto in huis gesleept, ik had ze natuurlijk weer veel te zwaar gemaakt en slecht verdeeld. Man zit dat dan aan te kijken en doet niks. Tot hij zegt gaat het? en ik nee snauw. Zegt hij: maar waarom VRAAG je dan niet even of ik het wil doen? Eh, tsja, vrouwen eigen ook misschien, ik wil dat je dat uit jezelf doet. Hij weer: Maar ik kan toch niet ruiken dat je hulp wilt?

Is ook weer zo. Duidelijk.

Ik moet meer vragen.



Dacht hier een rustig weekend zonder stress en kinderen te hebben. Zoon met trein naar festival, is hij zijn portemonnee in de trein verloren

Gelukkig bericht gehad van eerlijke vinder, maar dit is niet handig als je ID en OV kaart erin zitten en je treint naar een afstand op 150 km van hier. Grrr. Soms hè....Je hebt van die dagen
Als ik niet kan wat ik wil, dan wil ik wat ik kan!
Alle reacties Link kopieren
En ik wil ook een poetshulp

Maar kan me dat jammergenoeg niet veroorloven.

Ik heb net als Dreamer, niks met huishouden.

Alhoewel ik het fijn vind als het opgeruimd is. Maar als het dat niet is maak ik me ook niet druk
Als ik niet kan wat ik wil, dan wil ik wat ik kan!
Alle reacties Link kopieren
Waar ik dan weer slecht tegen kan is als er mensen commentaar gaan leveren op mijn rommelige huishouden.

Je moet beter stof af nemen hoor lientje...

Of: Ja, als je het gewoon bijhoud, dat is het behoud van je spullen lientje



Dan krijg ik de neiging alles te gaan opruimen omdat ik me schuldig voel terwijl het bij hun in huis wel tiptop netjes is.

Niet goed voor mijn pijn. Of mijn geduld en lieflijkheid

Krijg dan moordneigingen zeg maar en last van hele onvriendelijke gedachten
Als ik niet kan wat ik wil, dan wil ik wat ik kan!
Alle reacties Link kopieren
suzy, als je het zo verteld klinkt het wel leuk ja..

dan maar 's avonds er heen als je overdag moet werken.. lekker met beperkte energie he..



Lien, dat was weer een hoop gedoe zo te lezen. Ze moeten het leren, dat reizen enzo maar wat een gestress..



Ik heb jaren poetshulp gehad, sinds ik gescheiden ben in 2008 niet meer. Ik vind het veel lekkerder om..juist het selluf te doen. Ook al loopt de boel daardoor soms flink achter.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven