Altijd maar dat huishouden...

20-09-2014 13:35 124 berichten
Hallo,



Ik weet niet precies waarom ik dit aankaart op een forum, maar ik loop er al zo lang tegenaan en misschien is er herkenning of hebben mensen tips.



Ik heb een bloedhekel aan het huishouden. Nou is het natuurlijk (bijna) niemands hobby, maar het staat me ècht tegen. Iedere handeling is me er één teveel.



Schoonmaken die ik pertinent niet, dat doet de werkster een keer per week. Zelfs het gasstel afnemen na een maaltijd weiger ik. Dan maar een week tegen vlekken aankijken. In mijn hele leven heb ik denk ik maximaal 5 keer een wc schoongemaakt en wat mij betreft blijft het daarbij.



Toch hecht ik aan een opgeruimd (en liefst ook schoon) huis, ik wil het gewoon niet zelf doen. Vaatwasser in- en uitruimen, was opvouwen, een eeuwige stroom spullen ordenen, opbergen en weggooien, vuilniszak eruit, vuilniszak erin, pfff... Manlief draagt zijn steentje bij, dus daar ligt het probleem ook niet. Verder ben ik geen lui persoon, heb twee banen, ben actief op school, heb veel hobby's en liefhebberijen.



Kortom, ik vind het huishouden een waste of kostbare time en ik word er ook echt chagrijnig van. Maar ik word dus ook nerveus van een wanordelijk huis...
Koop mooie borden om af te wassen.



Je hoeft toch niet in een verschrikkelijk netjes huis te wonen? Doe gewoon elke dag één of twee dingen, dan hou je het toch al een beetje bij. Zeker met een werkster.



@Ismene: http://www.flylady.net/

Een manier om huishoudelijke taken te organiseren op een positieve manier.
Ik vind dat je best een hekel aan het huishouden mag hebben en minimaal erin mag invrsteren zonder gelijk uitgescholden te worden voor verwende prinses. Wij vrouwen stoken elkaar veel te veel op met standaarden waar je je leven voor moet opgeven.
Alle reacties Link kopieren
Ik vind huishouden ook niet het leukste op aarde.



Maar leven in een vies en rommelig huis vind ik een hel.

Dus ja, dan zit er niets anders op dan het gewoon te doen.



Opruimen is ook gewoon een kwestie van bijhouden, wanneer je gewoon je spullen achter je derrière weer opruimt waar het hoort, blijft het geordend.



Verder heb ik gewoon routine ( elke dag stofzuigen, stoffen, de wc's,opruimen, vaatwasser en de keuken maak je schoon wat je vies hebt gemaakt die dag)

Badkamer hou ik elke dag bij met de Franse slag.



1 keer in de twee weken , komt mijn moeder mij helpen met grote huishoudelijke klussen.



Wat ik wel echt vreselijk vind en een gebed zonder einde is de was als alle kids er zijn.

Mijn god zeg.

Maar gelukkig houdt mijn vriend zich dan het meeste bezig met het opruimen van de was.



En ja, het is een redelijke ondankbare taak het huishouden.

Hoewel, op de dagen wanneer we maar met zijn tweeën zin. Is het een luizenbaantje!
Alle reacties Link kopieren
Als je een kind hebt dat elke dag met z'n vieze handjes tegen de ramen aan zit en je elke dag de zon er op hebt is een doekje met glassex niet genoeg. Is toch lekker om naar buiten te kunnen kijken ;)
Hey thanks. Dat fly lady gedoe ga ik hier ook eens proberen.
Als je het woord ''altijd'' weglaat is het goed te doen. Relativeren dus.
Alle reacties Link kopieren
quote:woepsie schreef op zaterdag 20 september 2014 14:45 @ bijenrompje

Waarom? Is het anders te vies voor n peuter?



Ik dweil maar 1x per week hoor! Nou misschien handig dit toe te lichten, wij hebben een hond van het ras ikverhaarhethelejaar en een houten vloer + stoffen bank. Kind leert nu drinken uit een pakje, waardoor m'n vloer constant onder de spetters zit, of koek, of haar en het liefst alles tegelijk. Het is echt niet overdreven, als ik 2 dagen niet stofzuig is het hier gewoon smerig. En ik ben écht geen schoonmaakprinses die het lekker vind om te dweilen, maar het is echt noodzaak.
quote:Bijenrompje schreef op 20 september 2014 @ 15:04:

Als je een kind hebt dat elke dag met z'n vieze handjes tegen de ramen aan zit en je elke dag de zon er op hebt is een doekje met glassex niet genoeg. Is toch lekker om naar buiten te kunnen kijken ;)Glassex is sowieso vieze vette rommel waar zo'n vettige waas van op je spiegels en ramen komt.
Alle reacties Link kopieren
als je nou eens minder energie in het ergeren en irriteren aan het huishouden stopt, en het gewoon doet..hou je veel meer tijd en energie over...hoef je ook niet meer te klagen dat het je zoveel kost.
Alle reacties Link kopieren
Honingbijtje:++
Alle reacties Link kopieren
quote:honingbijtje schreef op 20 september 2014 @ 15:00:

Ik vind dat je best een hekel aan het huishouden mag hebben en minimaal erin mag invrsteren zonder gelijk uitgescholden te worden voor verwende prinses. Wij vrouwen stoken elkaar veel te veel op met standaarden waar je je leven voor moet opgeven.



Helemaal eens.



Waarom niet 2 keer per week een schoonmaakster TO?
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
En verder to als je pertinent niet aan schonmaken doet dan moet je niet klagen over de teringzooi, dat is namelijk de consequentie van pertinent niet aan schonmaken doen.
Schoonmaken bedoel ik i.p.v. schonmaken pff rotmobiel..
Ik vind opruimen juist heerlijk om te doen, als alles weer lekker schoon is ben ik zelf ook altijd blij. Vind het heerlijk dingen weg te doen, die in de weg staan en kan genieten van een heerlijk fris bed. Mijn huis is altijd spic en span and I it!
Alle reacties Link kopieren
Ik laat kuismadam vaker komen. Ik heb er ook een hartgrondige hekel aan. Koken en bakken is wel mijn hobby, aanrecht schoonmaken is daar een integraal onderdeel van en doe ik ook, maar dan houdt het wel op eigenlijk. De was sorteren en in het machine gooien, doe ik in het weekend, als ik 'zin' heb. Maar de bottleneck zit bij de droger en daar heb ik toch echt kuismadam voor nodig omdat voor me op te lossen. De vaatwasser is ook al zo'n bottleneck, als ie leeg is, zet ik er alles wel in, moet ik hem eerst uitruimen, nope. Ik kan mijn tijd ook veel beter besteden en Stan ook.



De tuin doen we wel graag zelf in onze vrije tijd, maar ook daar hebben we hulp voor het grootste deel van de karweitjes.
You know how I know? Because I reeaally think so!
Hier is het ook geen favoriete bezigheid.

Ik kan ook flink de pest er in hebben,met name in het opruimen, maar eenmaal klaar voel ik me heerlijk. Totdat de meute weer thuis komt en er binnen een uur weer chaos is.

Niet denken maar doen,dat werkt bij mij het beste.



Maar in jouw geval als je fornuis afnemen al een te grote opgave is zou ik ook de werkster vaker laten komen. Is voor haar misschien ook wat prettiger werken.
Alle reacties Link kopieren
Wat een oordelen allemaal!



Ik vind het wel fascinerend dat je zo woedend wordt van het huishouden. Wat voor een idee associeer je met 'het huishouden doen? Welk gevoel, behalve woedendheid, krijg je ervan?
Alle reacties Link kopieren
Overigens heb ik het niet met het huishouden, maar wel met fiets op slot zetten en benzine tanken. Al dat gedoe met sleutels, sloten, pasjes, wachten, portomonnee mee, alles weer terug in tas, etc.



Voor het probleem dat ik fietsen van slot halen en op slot zetten een hekel heb, heb ik een goede oplossing bedacht vind ik zelf. Ik heb een heel makkelijk slot, en ik accepteer dat mijn fiets makkelijk steelbaar is. Ik koop mijn fiets bij een sociale werkplaats, dus mijn geld gaat dan eigenlijk naar een goed doel. geen probleem dan als mijn fiets 1x per jaar gejat wordt, en ik een nieuwe moet kopen
Alle reacties Link kopieren
quote:nlies schreef op 20 september 2014 @ 14:40:

[...]





Zo is de duizendjarige soep/saus ontstaan. Gewoon iedere dag de halflege soeppan weer bijvullen met wat er voorhanden wasNou, dus zelfs vieze pannen hoef je niet dagelijks in de machine te gooien!
Ik vind je een zeikerd, als je ff doorbijt en echt snel werkt is t twee uur per week. Over twee uur per week hoef je niet zo moeilijk te doen.
Alle reacties Link kopieren
Man heeft zelfs een pan die nooit afgewassen mag worden. Een ijzeren koekenpan. (En ik leef nog in goede gezondheid)
Ye ken.
Ben het helemaal met de openingspost eens to.

Daarom heb ik het strijken gewoon opgegeven en probeer me af en toe de verhalen van mijn oma over de hand wassen en bezemen enzo (en de hoge standaard waaraan je als huisvrouw moest voldoen!) voor de geest te halen.

En dan is het aanzetten van wat apparaten ineens minder erg. Maar leuk of er voldoening uithalen?

Ben het helemaal met deze spreuk eens:



A well dusted room is the sign of a wasted life!
Alle reacties Link kopieren
Strijken doe ik ook niet! Dat is voor vrouwen die niet weten wat ze moeten doen met hun tijd! Zo kijk ik er tegen aan. Dat maakt mij geen prinsesje.



Ik werk dan weer liever in de tuin of in de stallen.

Ik haat het huishouden. Ik weet dat ik dat van als vrouw zijnde niet mag, ik had het wel gemogen als ik een man was geweest. Ik steek er zo min mogelijk tijd in om mezelf zo min mogelijk te ergeren.
Je bent gewoon lui en je zeurt.
Wat een onzin Iones.

Heeft niks met tijd te maken maar met je prioriteiten. Als jij liever in de tuin werkt is dat toch prima.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven