Altijd maar dat huishouden...

20-09-2014 13:35 124 berichten
Hallo,



Ik weet niet precies waarom ik dit aankaart op een forum, maar ik loop er al zo lang tegenaan en misschien is er herkenning of hebben mensen tips.



Ik heb een bloedhekel aan het huishouden. Nou is het natuurlijk (bijna) niemands hobby, maar het staat me ècht tegen. Iedere handeling is me er één teveel.



Schoonmaken die ik pertinent niet, dat doet de werkster een keer per week. Zelfs het gasstel afnemen na een maaltijd weiger ik. Dan maar een week tegen vlekken aankijken. In mijn hele leven heb ik denk ik maximaal 5 keer een wc schoongemaakt en wat mij betreft blijft het daarbij.



Toch hecht ik aan een opgeruimd (en liefst ook schoon) huis, ik wil het gewoon niet zelf doen. Vaatwasser in- en uitruimen, was opvouwen, een eeuwige stroom spullen ordenen, opbergen en weggooien, vuilniszak eruit, vuilniszak erin, pfff... Manlief draagt zijn steentje bij, dus daar ligt het probleem ook niet. Verder ben ik geen lui persoon, heb twee banen, ben actief op school, heb veel hobby's en liefhebberijen.



Kortom, ik vind het huishouden een waste of kostbare time en ik word er ook echt chagrijnig van. Maar ik word dus ook nerveus van een wanordelijk huis...
Alle reacties Link kopieren
quote:matroesjka_ schreef op 20 september 2014 @ 15:59:

Je bent gewoon lui en je zeurt.

Jij bent zo´n typische vrouw die andere vrouwen jouw normen oplegt en het hen onnodig zwaar maakt door ze te veroordelen als ze er niet aan voldoen.



Zeurpot!
Neehoor. Maar iemand die te beroerd is even het fornuis af te nemen na het koken stelt zich gewoon aan. Je maakt dingen vies en die moeten vroeg of laat ook weer schoongemaakt worden. Hoort een beetje bij het leven. Je kunt daar een heel drama van maken, of niet.
Alle reacties Link kopieren
quote:fairy1 schreef op 20 september 2014 @ 13:54:

Maar wacht eens even, jij doet pertinent niet aan huishouden of schoonmaken. Dus waar ben je nou chagrijnig van? Niet van het huishouden doen!

Waarvan dan wel? Van de zooi? Van het idee dat je eigenlijk toch schoon moet maken?

Ik ben chagrijnig op het moment dat ik het doe, stofzuigen en dweilen en zo. Huishoudelijk werk maakt mij chago.

Het is niet inspirerend maar juist geestdodend. En met lage rendement. Je ziet er maar heel even iets van.
Alle reacties Link kopieren
quote:matroesjka_ schreef op 20 september 2014 @ 15:59:

Je bent gewoon lui en je zeurt.Met 2 banen, actief op school, hobby's en kinderen ben je niet lui hoor. Je hebt je prioriteiten gewoon ergens anders.
quote:honingbijtje schreef op 20 september 2014 @ 15:00:

Ik vind dat je best een hekel aan het huishouden mag hebben en minimaal erin mag invrsteren zonder gelijk uitgescholden te worden voor verwende prinses. Wij vrouwen stoken elkaar veel te veel op met standaarden waar je je leven voor moet opgeven.

Zó mee eensch!!!

En vooral omdat het een "never ending story" is bij mij. Ik ben gewoon een onhandige, verstrooide, chaotische, ongeconcentreerde, snel afgeleide kluns. Ik maak altijd vlekken, laat alles vallen, etc. Als mijn huis altijd volledig spik en span moet zijn, ben ik er de helft van mijn tijd mee bezig. Nou, daarom ben ik niet geboren. Zonde van de tijd.



Ik probeer het dan ook te accepteren en toch het noodzakelijke te doen/bij te houden. Want de GGD op de stoep is ook niet echt een wens.



Als ik kook dan is mijn keuken een grote bende. Daarom kook ik nu 1X per 2 dagen en dan voor 2 of meerdere dagen. Dat scheelt alweer de helft aan opruimtijd.

Ook probeer ik iedere avond een opruim rondje te doen. Dat is veel fijner wakker worden de volgende dag.



En regelmatig dingen weg gooien voelt ook zo heerlijk. Gewoon een vuilniszak pakken en alles wat weg kan erin doen. Dat geeft in mijn hoofd ook meer ruimte.

Meezingen (of swingen) met de radio helpt. Of inderdaad een luisterboek.



Het gaat nu best aardig. Ik heb het bijhouden wel redelijk onder de knie. Met af en toe een baaldag, maar dat mag van mezelf.
Alle reacties Link kopieren
quote:matroesjka_ schreef op 20 september 2014 @ 16:13:

Neehoor. Maar iemand die te beroerd is even het fornuis af te nemen na het koken stelt zich gewoon aan. Je maakt dingen vies en die moeten vroeg of laat ook weer schoongemaakt worden. Hoort een beetje bij het leven. Je kunt daar een heel drama van maken, of niet.Tsja, jij vindt andere dingen vast net zo erg en klaagt daar vast ook weleens over. Dan ben je toch echt niet meteen lui? Of toch wel?
Nou ik denk dat je na 1 week koken zonder schoonmaken toch wel verschil ziet in je keuken?

Ik vind het toch wel apart als je van schoon houd maar wel een week tegen spetters aan wil kijken omdat je weigert het schoon te maken.
quote:pipalaatje schreef op 20 september 2014 @ 13:35:

Schoonmaken die ik pertinent niet, dat doet de werkster een keer per week. Zelfs het gasstel afnemen na een maaltijd weiger ik. Dan maar een week tegen vlekken aankijken. In mijn hele leven heb ik denk ik maximaal 5 keer een wc schoongemaakt en wat mij betreft blijft het daarbij.





Arme schoonmaakster. Ik mag toch hopen dat je wel je remsporen verwijdert .



Waarom huur je je poets niet twee keer in de week in inderdaad? Poets blij, want meer centen en het werkt toch wat fijner als de vlekken op het fornuis maar drie dagen lang ingebrand zijn in plaats van een week. En jij blij, want je zit toch tegen wat minder vlekken aan te kijken.
Ik zou trouwens als werkster weigeren om viezigheid van een week van het fornuis of de wc schoon te poetsen.. bahbah..
quote:*lelie* schreef op 20 september 2014 @ 16:27:

Nou ik denk dat je na 1 week koken zonder schoonmaken toch wel verschil ziet in je keuken?

Ik vind het toch wel apart als je van schoon houd maar wel een week tegen spetters aan wil kijken omdat je weigert het schoon te maken.Tja, dan is haar hekel aan poetsen groter dan haar hekel aan spetters. Dat kan natuurlijk.
quote:diamond-gloss schreef op 20 september 2014 @ 16:36:

Ik zou trouwens als werkster weigeren om viezigheid van een week van het fornuis of de wc schoon te poetsen.. bahbah..Dat bedoel ik . Maar als ik ergens twee of drie keer in de week zou komen zou ik het niet zo erg vinden, mits geen remsporen.
Alle reacties Link kopieren
quote:diamond-gloss schreef op 20 september 2014 @ 16:36:

Ik zou trouwens als werkster weigeren om viezigheid van een week van het fornuis of de wc schoon te poetsen.. bahbah..Echt waar? Dat vind ik nou overdreven en lui.
Alle reacties Link kopieren
Wauw, hoe doe je dat met andere dingen die bij het leven horen maar niet leuk zijn?
Alle reacties Link kopieren
quote:diamond-gloss schreef op 20 september 2014 @ 16:36:

Ik zou trouwens als werkster weigeren om viezigheid van een week van het fornuis of de wc schoon te poetsen.. bahbah..Dat is haast hetzelfde als dat de vuilnisman zou zeggen dat hij geen vuilnisbak aan wil raken.. Bovendien is de gemiddelde wc schoner dan het gemiddelde toetsenbord, je hebt de mogelijkheid schoonmaakhandschoentjes aan te doen en daarnaast ga je met een doekje over de wc.. Niet met je handen. Ik begrijp het probleem met wc's poetsen nooit zo goed.
quote:Mevrouw75 schreef op 20 september 2014 @ 16:40:

[...]





Echt waar? Dat vind ik nou overdreven en lui.Tja, er is een verschil tussen schoonmaken en puinruimen he. Als ik ergens poets verwacht ik toch tenminste dat mijn opdrachtgever het fatsoen heeft om zijn stront zelf uit zijn plee te boenen. Ook vind ik het fijn als ze zelf al hebben opgeruimd, dat scheelt mij een hoop tijd die ik dan kan gebruiken om de boel goed stofvrij te maken, de ramen te doen en de tegeltjes in de badkamer op te wrijven. En als ze willen dat ik het hele huishouden op me neem, dus ook het opruimen en de dagelijkse dingen, vind ik dat natuurlijk best maar dan komen ze er niet met één keer per week twee uurtjes.
Ik zou niet oordelen als je zou zeggen: ik vind een schoon huis onbelangrijk, dus poets ik maar niet. Maar zeggen dat je graag een schoon huis hebt en er niets voor willen doen? Natuurlijk kun je een schoonmaakster nemen, ook twee keer per week als je dat blieft, maar je zult tussendoor toch een keertje een bord moeten afwassen/in de vaatwasser moeten doen? Sommige dingen zijn zo gebeurt!



En ik ben er ook geen in de categorie 'een perfect huishouden' hoor. Strijken doe ik niet (kleding direct opvouwen vanuit de droger is ook prima), ramen wassen heeft mijn moeder nu 2 keer per jaar gedaan (maar komt nu dus een schoonmaakster voor) en de douche is voor mij persoonlijk ook echt een grote moet. Maar ik doe het toch, ik ben een grote meid en ik wil een schoon huis dus doe ik het. Sommige dingen vind ik wel fijn, andere niet. Jammer dan.
Alle reacties Link kopieren
Mensen mogen best een hekel hebben aan huishouden, volgens mij vind niemand het écht leuk om te doen...



Maar er boos om worden? Hoe kun je nou op zoiets boos worden? Of überhaupt het niet-kunnen? Je haalt een doekje over een fornuis; dat is toch geen kwestie van wel of niet kunnen ?
Alle reacties Link kopieren
quote:Lady-Voldemort schreef op 20 september 2014 @ 16:49:

[...]



Tja, er is een verschil tussen schoonmaken en puinruimen he. Als ik ergens poets verwacht ik toch tenminste dat mijn opdrachtgever het fatsoen heeft om zijn stront zelf uit zijn plee te boenen. Ook vind ik het fijn als ze zelf al hebben opgeruimd, dat scheelt mij een hoop tijd die ik dan kan gebruiken om de boel goed stofvrij te maken, de ramen te doen en de tegeltjes in de badkamer op te wrijven. En als ze willen dat ik het hele huishouden op me neem, dus ook het opruimen en de dagelijkse dingen, vind ik dat natuurlijk best maar dan komen ze er niet met één keer per week twee uurtjes.



Een weekje je fornuis niet poetsen (of zelfs een week je wc niet poetsen) staat echt niet gelijk aan puinruimen hoor.



Ik maak dat soort dingen regelmatig schoon en er zitten daar echt geen aangekoekte remsporen op het toilet. En ik krijg er niet eens voor betaald.
quote:Mevrouw75 schreef op 20 september 2014 @ 16:40:

[...]





Echt waar? Dat vind ik nou overdreven en lui.

Tja dan maar overdreven en lui maar als ik van sommige vriendinnen hoor wat er van ze verwacht wordt dat ze opruimen bij hun werkhuizen daar draait mijn maag van om.

Dat gaat van vieze onderbroeken en gebruikte condooms en vuile tissues naast het bed tot idd de remsporen in de pot en pisspetters op de tegeltjes.

Dus ja daar bedank ik voor..
Alle reacties Link kopieren
quote:diamond-gloss schreef op 20 september 2014 @ 16:58:

[...]



Tja dan maar overdreven en lui maar als ik van sommige vriendinnen hoor wat er van ze verwacht wordt dat ze opruimen bij hun werkhuizen daar draait mijn maag van om.

Dat gaat van vieze onderbroeken en gebruikte condooms en vuile tissues naast het bed tot idd de remsporen in de pot en pisspetters op de tegeltjes.

Dus ja daar bedank ik voor..



Dat is inderdaad respectloos naar de werkster toe. Ben ik mee eens.



Maar verder zoals Labellei beschrijft hoe ze het ervaart....

Ze had een tweelingzus van mij kunnen zijn.

Ik ben ook zo´n chaoot, knoeipot, haal er ook zo weinig rendement uit... Huishoudelijk werk is niet lonend genoeg t.o.v. het werk dat ik er in steek.
Alle reacties Link kopieren
quote:



fairy1 schreef op 20 september 2014 @ 13:54:

Maar wacht eens even, jij doet pertinent niet aan huishouden of schoonmaken. Dus waar ben je nou chagrijnig van? Niet van het huishouden doen!

Waarvan dan wel? Van de zooi? Van het idee dat je eigenlijk toch schoon moet maken?





Bingo!



En helemaal niets doen kan natuurlijk niet, dus ook wel van het minimale wat ik dan wèl doe om schone kleren en borden te hebben...



Eigenlijk ben je boos op jezelf, want je huishouden is iets wat je zelf zo groot of vies of belangrijk maakt als je zelf wilt.

En blijkbaar vind jij het stiekem heel belangrijk, anders was je niet zo kwaad.

Want hoe kun je nou kwaad zijn op een vies aanrecht. Dat heeft niks misdaan. Maar jij wel, jij hebt bij wijze van spreken die 1000 jarige soeppan daar op gezet, en het koffiekopje dat bruine kringen heeft gemaakt en je brood daar tussen staan smeren en de klodders margarine en pindakaas gelaten voor wat ze waren. En ergens vind je dat niet zo'n leuke eigenschap en dat maakt je kwaad. Zoiets? Ik bazel ook maar wat op de zaterdagmiddag hoor
Ha, blijkbaar ben ik ook een luie, verwende, chagrijnige zeur met prinsessengedrag.

Heb een gruwelijke hekel aan schoonmaken.



Ramen gebeuren hier max 1 keer per jaar, strijken gebeurt niet. Heb wel wat beters te doen..



Het motto wat ik een paar pagina's terug las ("a well dusted house is a sign of a wasted life") zou ik verzonnen kunnen hebben!



Uiteraard moet je wel schoonmaken, wassen, etc. maar ik probeer wel om zo weinig mogelijk te doen!
Alle reacties Link kopieren
Met de juiste spullen kan ik me er goed toe zetten. Fijne doekjes, goed (liefst heerlijk geurend) schoonmaakmiddel, Miele stofzuiger etc.

Muziekje aan. Lekker mee blèren.



Het is een fact of life: iemand moet het huishouden doen. Dan kun je maar beter een manier zoeken om het jezelf leuker te maken.



En belangrijk: Ik beperk het naar míjn zin.

Als ik een week geen zin heb, dan is het een week een teringzooi.

So be it.
Alle reacties Link kopieren
Wat een gezeik je hebt een werkster! Veel mensen moeten het gewoon zelf doen en ja het is niet leuk maar dat is 80% van het leven niet.
80% van het leven niet leuk??? Dat van mij wel hoor!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven