Altijd maar dat huishouden...

20-09-2014 13:35 124 berichten
Hallo,



Ik weet niet precies waarom ik dit aankaart op een forum, maar ik loop er al zo lang tegenaan en misschien is er herkenning of hebben mensen tips.



Ik heb een bloedhekel aan het huishouden. Nou is het natuurlijk (bijna) niemands hobby, maar het staat me ècht tegen. Iedere handeling is me er één teveel.



Schoonmaken die ik pertinent niet, dat doet de werkster een keer per week. Zelfs het gasstel afnemen na een maaltijd weiger ik. Dan maar een week tegen vlekken aankijken. In mijn hele leven heb ik denk ik maximaal 5 keer een wc schoongemaakt en wat mij betreft blijft het daarbij.



Toch hecht ik aan een opgeruimd (en liefst ook schoon) huis, ik wil het gewoon niet zelf doen. Vaatwasser in- en uitruimen, was opvouwen, een eeuwige stroom spullen ordenen, opbergen en weggooien, vuilniszak eruit, vuilniszak erin, pfff... Manlief draagt zijn steentje bij, dus daar ligt het probleem ook niet. Verder ben ik geen lui persoon, heb twee banen, ben actief op school, heb veel hobby's en liefhebberijen.



Kortom, ik vind het huishouden een waste of kostbare time en ik word er ook echt chagrijnig van. Maar ik word dus ook nerveus van een wanordelijk huis...
Alle reacties Link kopieren
quote:pipalaatje schreef op 20 september 2014 @ 14:17:

[...]





Haha daar heb je misschien wel gelijk in! Toen ik echt in de kleine kinderen zat, zag ik die balen vuile was en vieze pannen bijna als mijn 'vijanden'...Je bent je eigen vijand zo te horen.
quote:GrumpyCat1983 schreef op 20 september 2014 @ 13:46:

Ken het gevoel heb er echt een hardgrondige teringhekel aan. Vooral de was. Voor mijn gevoel ben ik de hele week die wasmachine aan het voeren en dan moet het in de droger en weer gevouwen worden en weer in de kast en dan is er ondertussen weer een mand vol je blijft aan de gang aaaahhhhh



[afbeelding]
quote:MarianneDavids schreef op 20 september 2014 @ 14:11:

Elke week de ramen lappen? Elk half jaar vind ik wel genoeg, zo vaak komt de glazenwasser (we kunnen er zelf niet bij) en dan ben ik genoodzaakt ook de binnenkant te doen. Zo lang ik naar buiten kan kijken zonder me af te vragen of het echt zo mistig is, vind ik het best.
Alle reacties Link kopieren
quote:pipalaatje schreef op 20 september 2014 @ 14:08:

[...]





Ik voel me achteraf dus helaas niet lekker, zoals bij het sporten. Ik ben woedend tijdens en na huishoudelijke taken, en als ik kijk naar de inspanning die het me gekost heeft en dan het magere resultaat (want ik ben er ook niet handig en praktisch in), dan word ik nog kwaaier.Nou, dat lijkt me wel een issue. Of je gaat iets doen aan het woedend worden of je gaat gewoon accepteren dat je huis tussen de beurten van de poets door niet zo spik en span is.
Alle reacties Link kopieren
Ik doe ook liever wat anders. Maar ja... het doet zichzelf niet... DUS.... ik heb me erover heen gezet. Probeer ervoor te zorgen dat mijn huis opgeruimd/toonbaar is en vanwege mijn fulltime baan maak ik in het weekend grondiger schoon. Door de week heb ik daar echt geen zin meer in.
Alle reacties Link kopieren
quote:Bijenrompje schreef op 20 september 2014 @ 13:57:

Hmmm sorry maar met een peuter in huis mag ik elke dag stofzuigen, meerdere wassen draaien, 2 keer in de week dweilen en elke week de ramen lappen. En ja ik heb er een hekel aan, maar als ik het niet doe doet niemand het. Jij hebt een werkster en voelt je te goed om überhaupt ergens een doekje over heen te halen. Dus wat is nou precies je probleem?





Dat mag je allemaal doen, maar het hoeft natuurlijk helemaal niet.

Echt no way dat mijn moeder met 4 kinderen elke week de ramen ging lappen en elke dag stofzuigen. Dweilen gebeurde bij ons sowieso nooit geloof ik. ( behalve de badkamer).
Alle reacties Link kopieren
quote:marthe1991 schreef op 20 september 2014 @ 14:11:

In tegenstelling tot de info in je OP kom je wel lui over. Erg vies om geen doekje over je gasstel te halen.Ach welnee, je eten leg je toch niet op je gasstel? Dat ligt in de pan. Als die pannen nou vies nog een keer gebruikt werden...
Alle reacties Link kopieren
Tip. Wordt dakloos. Is dat huishouden niet meet van toepassing. ..
Alle reacties Link kopieren
Oh, trouwens.. De keuken ruim ik wel op na het koken. Ik heb gemerkt dat ik me daar prettiger bij voel...



En het huishouden is heel lang een strijd geweest tussen mijn vriend en mij.

We werken beide fulltime en dus moeten we, naar mijn mening, beide iets doen in het huishouden.



Omdat we nu een nieuw huis hebben en ik me er vreselijk aan stoor als het een puinhoop is, doe ik nu voornamelijk de schoonmaak. Het heeft als resultaat dat ik me minder stoor.



Het voelt voor mij overigens niet alsof HIJ "gewonnen" heeft. Ik doe het namelijk op mijn tijd, op mijn manier.
Ik ken je gevoel. Ik heb een hoop chagrijn van het huishouden. Een hoop kwaadheid en antipatie. Ik walg ervan en doe het hoognodige. Ik klus liever.
quote:Mevrouw75 schreef op 20 september 2014 @ 14:30:

[...]





Ach welnee, je eten leg je toch niet op je gasstel? Dat ligt in de pan. Als die pannen nou vies nog een keer gebruikt werden...
quote:Mevrouw75 schreef op 20 september 2014 @ 14:30:

[...]





Ach welnee, je eten leg je toch niet op je gasstel? Dat ligt in de pan. Als die pannen nou vies nog een keer gebruikt werden...Ik vind het wel vies!
Tips om het huishouden leuker te maken:

- beloning in het vooruitzicht stellen

- luisterboek of muziek aan (er zijn zelfs apps waar je gratis luisterboeken vandaan kunt halen)

- fly lady
Alle reacties Link kopieren
quote:3wieler schreef op 20 september 2014 @ 14:11:

Dan ben je rijp voor een sessie bij de psych.

Een beetje kwaad worden op het huishouden zeg!



Idd er ligt vast een jeugdtrauma aan ten grondslag, tijd om het eens uit te pluizen.....offfeh....je bent gewoon lui.



Ook te lui om je haar te wassen en af en toe te douchen? Want dat is dan de volgende stap.
If you say one more time that islam is NOT a believe of peace..I will kill you!
Alle reacties Link kopieren
quote:Mevrouw75 schreef op 20 september 2014 @ 14:30:

[...]





Ach welnee, je eten leg je toch niet op je gasstel? Dat ligt in de pan. Als die pannen nou vies nog een keer gebruikt werden...Zo is de duizendjarige soep/saus ontstaan. Gewoon iedere dag de halflege soeppan weer bijvullen met wat er voorhanden was
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
quote:nlies schreef op 20 september 2014 @ 14:40:

[...]





Zo is de duizendjarige soep/saus ontstaan. Gewoon iedere dag de halflege soeppan weer bijvullen met wat er voorhanden was
Blueeyes, wat is fly lady?
Alle reacties Link kopieren
Ik herken je aversie voor de geestdodende huishoudelijke karweitjes waar je maar zo weinig rendement uit haalt. Ik kan me er zelf ook niet zo goed toe zetten.
Wat een prinsessengedrag! Iedereen moet wel eens iets doen wat hij of zij niet leuk vindt. (Bijvoorbeeld het huishouden)
Alle reacties Link kopieren
@ bijenrompje

Waarom? Is het anders te vies voor n peuter?



Ik dweil maar 1x per week hoor!
Wat goed is tegen de kou, is ook goed tegen de warmte
Alle reacties Link kopieren
Ik doe het huishouden (door ziekte werk ik niet) en ik heb ons huis zo ingericht dat dat heel weinig moeite kost.



Wij hebben geen schoenen aan in huis, dat scheelt echt heel veel.



Verder kan je aluminiumfolie op je gasfornuis leggen. Af en toe vervangen en klaar. (Ik heb een elektrisch fornuis, maar ik heb dat eens ergens gezien).



Overbodige spullen verwijderen. Wat er niet is, kan ook niet stoffig worden.



Niet strijken (of zo weinig mogelijk) door de was onmiddellijk op te hangen.



Verder denk ik dat jij het jezelf enorm moeilijk maakt door er zo'n ding van te maken. Je maakt het groter en groter en nu word je zelfs al boos op het huishouden.
Life is short. Eat dessert first.
Tja, je hebt een werkster, een man die zijn deel doet in het huishouden en dan loop je nog te klagen?

Stel je niet zo aan zeg. Je klinkt heel verwend.
Alle reacties Link kopieren
Wat ben jij een zeur en een verwend nest. Ik zou zeggen, houd in godsnaam die twee banen en hopelijk brengt je man ook de nodige eurootjes binnen. En als dat niet zo is, tijd om een vent met heel veel centen te zoeken. Dan hoef je je handjes helemaal niet meer vuil te maken, kun je heerlijk met een boekje en gelakte nageltjes op bank hangen, iedere dag uiteten zodat je dat vervelende aanrecht ook niet meer hoeft af te vegen, schaf je een strijkhulp aan en laat je in de toekomst 2 x per week je huis poetsen. Te gek voor woorden dit. Iedereen heeft wel eens dagen dat er geen zin is om te koken, poetsen of weer aan die mand strijk te beginnen. Maar jij hebt volgens mij echt een probleem met je zelf!
Alle reacties Link kopieren
quote:blueeyes*3 schreef op 20 september 2014 @ 14:39:

Tips om het huishouden leuker te maken:

- beloning in het vooruitzicht stellen

- luisterboek of muziek aan (er zijn zelfs apps waar je gratis luisterboeken vandaan kunt halen)

- fly lady



Dit. Alleen de fly lady ken ik niet.



Iedereen moet wel es vaker in leven door dingen heen wat niet zo leuk is.

Of dat nu het huishouden is of een rouwperiode of verantwoording afleggen voor een commissie .....vul maar in.



Haal je echt geen rendement uit het huishouden?? Financieel niet, maar wel een voldaan en fris gevoel van een schoon en opgeruimd huis.

Men voelt zich prettiger in een schoon en fris huis.

Niemand leeft met plezier in een goor en stinkend huis tenzij je psychisch niet in orde bent.

Kijk naar het programma "Mijn leven in puin"
Autopsies tonen onomstotelijk de injectieschade aan.
Alle reacties Link kopieren
Hm, nouja, ik ben een goorlap heb ik hier op het forum geleerd, maar no way dat ik elke week de ramen lap. Meerdere wassen per dag heb ik ook al niet. En ja, de afwas staat soms smorgens nog op het aanrecht vd avond ervoor. Stofzuigen doe ik dan weer wel elke dag (6x per week snel en 1x per week grondig met dweilen). En dan heb ik een dreumes en 2 honden.

Dus, met een werkster die elke week komt, begrijp ik werkelijk niet waar je het dan nog zo druk mee hebt qua huishouden, in mijn ogen kun je dan al klaar zijn voordat je de tijd hebt gehad om er chagrijnig van te worden.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven