Helmtherapie doen of niet?

14-09-2013 09:49 106 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn zoon is nu bijna 9 maanden.

De kinderarts heeft helmtherapie geadviseerd vanwege een afplatting van het hoofdje. Medisch gezien is alles gewoon helemaal in orde.

Het wordt niet vergoed en zal 1500 euro kosten. Zoon zou dan 23 uur per dag zo'n helm op moeten, dat zal hem zeker niet bevallen want een pet op vind hij al verschrikkelijk.



Wij zitten heel erg te twijfelen of we het nou wel of niet willen doen.

En heeft het eigenlijk wel nog nut omdat zoon toch al bijna 9 maanden is en je dit eigenlijk al bij 5 maanden had moeten doen voor het beste resultaat. En uiteraard spelen de kosten ook mee, het is toch een hoop geld.



Advies graag.
Alle reacties Link kopieren
Pfff....nou ik heb het hele forum gelezen maar de keuze wordt er niet makkelijker op.



Mijn zoontje heeft een scheef hoofdje, we zijn met 4 maanden naar Nl verhuisd en bij het eerste bezoek aan CB werd ons fysio aangeraden. Hij kijkt graag naar rechts, dus we zijn druk bezig om zijn linkerkant interessanter te maken. Zijn afwijking is 111% hij valt dus in de ernstige categorie. Oortjes en dergelijke zitten gelukkig niet echt scheef, het is alleen de linkerkant van zijn voorhoofd wat uitsteekt waardoor schedel vorm niet in balans is.



Mijn fysio zei juist dat een helmpje voor een scheef hoofd potentieel beter kan werken dan voor een plat hoofd, geen garanties. Ik zag een opmerking dat iemand precies het tegenovergestelde was verteld wat ook weer verwarrend is.



Laten we de natuur zijn werk doen of zou een helm het proces misschien kunnen versnellen en verbeteren....ik weet het niet.



Dat onderzoek dat gepubliceerd is en waarin ze aangeven dat een helm niet werkt geeft niet aan wat de afwijking van de kindjes waren, wanneer ze zijn begonnen met een helm dragen, hoe vaak en lang ze hem droegen. Waren de omstandigheden voor alle "test" kindjes hetzelfde bij de start, wat voor helmpjes kregen ze aangemeten en droegen ze de helm allemaal even lang? Uiteindelijk zijn er ook resultaten geboekt met de helm anders bevelen artsen het niet aan lijkt mij.



Pfff....keuzes.....ik moet er nog eens lang en diep over nadenken...misschien dat een gesprek met een kinderarts helpt.....



UPDATE 01Nov2016:



Ik kwam hier mijn getwijfel 2 jaar geleden weer tegen en wilde alleen even laten weten dat we toen besloten hebben Geen helmpje te doen. Mijn zoon zijn hoofd is weer heel mooi recht getrokken door de natuur zijn werk te laten doen. Ik zie zelf nog een lichte afwijking, maar de buitenwereld ziet er helemaal niks meer van!!
Alle reacties Link kopieren
Mijn dochtertje heeft een helm gehad. Ik heb er absoluut geen spijt van. Ze had een plat achterhoofd en dat zag er echt raar uit geloof me. Ik heb ook begrepen dat je met een scheef hoofd vaak beter resultaat hebt. Ik heb een tijd lang geroepen nee geen helm. Maar meer omdat ik het vreselijk vond. Ik las op internet dat de kindjes er vaak zelf weinig last van hadden. Uiteindelijk toch overstag gegaan. Waarom? Als het niet goed zou komen moest ik later aan haar uitleggen dat ik er niet voor gekozen had omdat ik het niet trok. Twijfels over de helm zijn er altijd al geweest. Ik vond dat we het toch moesten doen voor de zekerheid. De eerste maanden heeft ze het vaak opgehad. Toen zagen we binnen een paar weken al enorm resultaat. Dus het proces versnellen dat doet het naar mijn idee zeker. Daarna werd het warmer en ging de helm steeds vaker af. Uiteindelijk werd het daardoor moeilijk om het weer op te doen. Maar ze heeft er echt geen last van gehad. Af en toe zat ze aan de helm alsof ze dacht wat heb ik nou op mijn hoofd. Resultaat je ziet er vrijwel niets meer van. Of het nou ook goed was gekomen zonder helm? In ieder geval niet zo snel. Dat weet ik zeker. Op langer termijn? Misschien. Ik wilde het risico iig niet lopen. Ik vond trouwens ook dat de zes maanden voorbij vlogen
Alle reacties Link kopieren
Dank je wel Rotjeknorr :D
Alle reacties Link kopieren
Ons zoontje heeft een helmpje gehad.

Hij had een voorkeurs houding en was behoorlijk scheef, dus niet alleen plat aan 1 kant, maar ook scheef. (sorry percentages weet ik niet meer) weet nog wel dat zelfs zn oren behoorlijk op verschillende hoogtes zaten. Dat was echt duidelijk te zien.

Fysio heeft nauwelijks geholpen. En ik ben blij dat we wel een helmpje hebben gedaan. Afplatting aan 1 kant kun je nog een beetje zien.

Misschien was het ook zo geweest als we geen helmpje hadden gedaan, maar dat weet je maar nooit. Nu kan ik tenminste niet achter af denken, hadden we maar wel een helmpje gedaan.



Ons zoontje heeft er nooit last van gehad.

Hij is nu bijna 4 trouwens.
anoniem_19669 wijzigde dit bericht op 18-09-2014 14:18
Reden: aanvulling
% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
ik ken iemand in de familie en haar baby had ook een plat hoofdje. Maar naarmate hij rechter ging zitten en minder liggen verbeterde dat heel sterk en nu is er niks meer van te zien
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben er drie jaar terug wel voor gekozen. (toen werd het nog volledig vergoed). Het was even afzien, maar het reslutaat is prachtig en nog steeds. Wij hebben er geen spijt van!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven