Helmtherapie doen of niet?

14-09-2013 09:49 106 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn zoon is nu bijna 9 maanden.

De kinderarts heeft helmtherapie geadviseerd vanwege een afplatting van het hoofdje. Medisch gezien is alles gewoon helemaal in orde.

Het wordt niet vergoed en zal 1500 euro kosten. Zoon zou dan 23 uur per dag zo'n helm op moeten, dat zal hem zeker niet bevallen want een pet op vind hij al verschrikkelijk.



Wij zitten heel erg te twijfelen of we het nou wel of niet willen doen.

En heeft het eigenlijk wel nog nut omdat zoon toch al bijna 9 maanden is en je dit eigenlijk al bij 5 maanden had moeten doen voor het beste resultaat. En uiteraard spelen de kosten ook mee, het is toch een hoop geld.



Advies graag.
Alle reacties Link kopieren
quote:anky schreef op 14 september 2013 @ 13:51:

[...]





Dat die helmen pas sinds korte tiid gebruikt worden heeft ook een keerzijde: er is nog geen duidelijkheid over de resultaten op lange termijn. Ik zou zelf grote bedenkingen hebben over een methode, waarover nog weinig bekend is, maar waar tegelijkertijd de fabrikanten veel geld aan verdienen.+1
Alle reacties Link kopieren
[quote]Nicknamevergeten schreef op 14 september 2013 @ 13:57:

@ thuis: zijkussens worden niet meer verkocht door grote ketens, zoals prenatal etc. Is kindje door overleden.



Is het kindje echt door de zijligkussen overleden? of was het wiegendood. Er overlijden ook veel kindjes door rugligging (spugen en niet kunnen wegdraaien) er overlijden ook kindjes in het badje.......tja. Ik ging voor de voorkeushouding naar een osteopaat. Toen kreeg ik ook veel mensen over me heen. Ooit is daar 1 kindje aan overleden. Wil niet zeggen dat je het niet moet doen, wel dat je moet opletten!!
Alle reacties Link kopieren
Mja, ooit waren cochleaire implantaten nieuw en ooit was de anticonceptiepil nieuw. Ik vind dat eigenlijk geen argument. Behalve dan dat bij hormonen nog van alles mis kan gaan en dat ik bij zo'n helm alleen kan denken aan weggooien van geld als het niets oplevert.
Het Viva forum is papaja.
quote:NymphadoraTonks schreef op 14 september 2013 @ 14:14:

Mja, ooit waren cochleaire implantaten nieuw en ooit was de anticonceptiepil nieuw. Ik vind dat eigenlijk geen argument. Behalve dan dat bij hormonen nog van alles mis kan gaan en dat ik bij zo'n helm alleen kan denken aan weggooien van geld als het niets oplevert.Voor mezelf vind ik dit wel een belangrijk argument, vooral als het, zoals in dit geval, om een cosmetisch aspect gaat en er nog weinig goede onderzoeken naar het eindresultaat zijn gedaan.
quote:Stukje_Cake schreef op 14 september 2013 @ 11:42:



Ladytruckster, steunzolen zie je nog steeds wel. Ik moet eigenlijk ook nieuwe, maar die worden ook niet meer vergoed. Kosten: 250 tot 300 euro en dat blijkbaar elk jaar. Dochter loopt net zo als ik en ik zal haar later ook aan de steunzolen doen denk ik. Ik heb vaak last van mijn rug en knieën en ik kan bepaalde bewegingen in 1 richting niet en in de andere richting meer dan zou moeten. Als ik dat bij dochter kan voorkomen, dan graag.



Ladytruckster en Stukje_Cake,

Ja hoor steunzolen bestaan nog steeds hoor. Alleen worden ze niet zo heel erg vaak meer voorgeschreven bij hele jonge kinderen zoals vroeger altijd wel gebeurde. Toen zag je kids welke pas 3/4 jaar waren en al zwaar aan de steunzolen waren onder het mom dat kindervoeten zwak waren en gesteund dienden te worden. Steunzolen worden tegenwooridg pas voorgeschreven als een kind 7/8 jaar is.



Stukje_Cake,



Jijzelf al lang aan de steunzolen en ook soms moeite met het vonden van leuke schoenen waar ze in kunnen? Wat voor soorten heb jij allemaal gehad en hoe werden ze dan bij jou aangemeten?



Steunzolen zitten altijd in het aanvullend pakket en als je een beetje redelijk verzekerd bent krijg je wel een (klein) gedeelte terug. Bezuinigen voor jezelf e/o dochter op steunzolen is verkeerde zuinigheid. Heb zelf ook (al heel lang) steunzolen en onze dochter heeft ze ook. Vind het bedrag wat jij daar moet betalen (¤. 250,00 tot ¤. 300,00) een heleboel geld !! Loop je zeker bij een Podoloog met allemaal controles e.d. Wij lopen met onze dochter bij een Orthopeed in het ziekenhuis en daar is dan gelijk ook een Orthopedisch-Instrumentenmaker aan verbonden aan verbonden. Als ze nieuwe moet hebben, omdat de steunzolen te klein zijn of niet meer goed aansluiten op haar voeten, worden ze daar gelijk op- en aangemeten. Soms krijgt ze wel 2x per jaar nieuwe aangemeten. Heb zelf sinds een paar weken ook net weer nieuwe. Ik ga altijd direct naar z'n Orthoepdisch-Instrumentenmaker. Zij kijken ook naar je voeten en steunzolen. De prijzen liggen daar altijd tussen de ¤. 100,00 en ¤. 175,00. E.e.a. hang af van het type steunzolen, soort materiaal en hoe ze het bij je aanmeten. En als je eenmaal bent uitgegroeid hoef je ook niet elk jaar nieuwe!!
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben bij onze dochter besloten om het niet te doen. Navraag bij oa een revalidatiecentrum,diverse fysiotherapeuten en een kinderarts overtuigde ons niet. De therapie is best wel heftig vind ik en de resultaten niet gegarandeerd. Wij hebben een goede kinderfysiotherapeut gevonden en de vooruitgang is echt super. Duurt wat langer maar minder belastend voor onze dochter.
Ik ken vanuit mijn omgeving twee positieve resultaten. Twee meiden met zeer afgeplatte hoofdjes. Beide hebben na het dragen van die helm een prachtig koppie gekregen.



Als je twijfelt zou ik een second opinion aanvragen. Verder zou ik het er wel voor over hebben voor mijn kind. Ik heb zelf ook een afgeplat achterhoofd en dat is niet in het zicht, maar ik heb altijd moeite met mijn haardracht op die plek.
Mijn zoontje heeft een helm gehad. De fysio voor z'n voorkeurshouding hielp, ondanks zeer gedisciplineerd oefenen, niet en de afplatting werd steeds groter. Ik lees hier meermaals dat mensen het een heftige therapie vinden en helaas zijn er kindjes die de helm niet goed verdragen, maar wat dat betreft heeft onze zoon de helm vanaf moment 1 gewoon geaccepteerd en was het dus niet zo heftig als ook wij ons van tevoren hadden voorgesteld. De enige 'moeite' die het ons heeft gekost is tijd om de helm af te laten stellen, maar goed, dat weet je van te voren. Het heeft goed geholpen, al vraag ik me wel eens af hoe z'n hoofd er zonder helm uit zou hebben gezien. Ook moet ik eerlijk zeggen dat ik niet weet of ik het had gedaan als het toen niet verzekerd zou zin geweest. Veel succes met je keuze. En wat je ook kiest: je keuze is goed!
Alle reacties Link kopieren
We hebben nog een afspraak bij een kinderarts gehad en toen is er nogmaals even naar het hoofdje van onze zoon gekeken.

Het ging heel erg goed.

En deze arts gaf aan dat we vooral verder niets eraan moesten doen. Dus helmtherapie was zeker niet nodig volgens haar en moesten we zeker ook niet doen.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb een vrij plat hoofd aan de achterkant en ik vind het verschrikkelijk.

Je ziet het als ik mijn haar in een staart heb.

Heb vaak mijn haar los.



Het argument dat er 20 jaar nog geen helmpjes bestonden is een kul argument.

Dat zeg je toch ook niet over IVF, Anticonceptie, bepaalde medicijnen etc?
Alle reacties Link kopieren
Test
Alle reacties Link kopieren
Hoi, mijn zoontje heeft sinds een paar dagen een helm. Qua afplatting had hij 97 en redelijk op de grens Hij rolt al veel en misschien was er een redelijke kans op natuurlijk herstel, toch kiezen we voor de helm. Stel dat het niet bijtrekt, dan kunnen we er niets meer aan doen. Het kost ons 1100 euro maar dat vind ik geen probleem. We hebben het financieel goed gelukkig. Maar als ik er een vakantie of wat dan ook voor zou moeten opofferen zou ik dat ook doen. Maar ik snap wel dat niet iedereen dit kan betalen en dat de keuzes dan anders zijn. De eerste dagen opbouwen gingen goed, alleen gisteren had hij echt een dip. Helm dus na 10 uur afgezet. Vandaag gaan we voor 12 uur en het week-end wil ik 23 uur proberen. Maar dat hangt af van hoe het gaat. We hebben tenslotte een half jaar de tijd en of je nou in 1 of 2 weken opbouwd vind ik niet zo spannend



groeten,

Michelle
Alle reacties Link kopieren
Hoi allemaal,



ik ben nieuw hier.. ik zit met super gemengde gevoelens en heb hierbij de raad van moeders nodig die dit ook hebben meegemaakt.



mijn zoontje van 7 maanden kreeg vanaf ongeveer 3/4 maanden last van afplatting door zijn voorkeurshouding.

We kregen hiervoor toen fysiotherapie.

Hier door ging hij beide kanten beter gebruiken.

Overdag heeft hij geen enkele moeite om naar links of rechts te draaien.

hij draait moeiteloos beide kanten.

de oefeningen helpen dus prima.

maar zodra hij gaat slapen kiest hij toch weer zijn voorkeurs kant. Nu heb ik van alles al geprobeerd.. handoek rollen, zijkussen, lichtje aan goede kant knuffels aan goede kant, bed verzet..

maar niks mag baten.

Hij heeft nu een meting gehad en hij zat nu op 115%

Wat dus een helmpje betekend.

ik weet echt niet waar ik goed aan doe..

de kosten zijn er veel en heeft het wel nut?
Mijn dochter had met 10 maanden 113. Aangezien ze toen al een tijd van haar voorkeurshouding af was en al kroop, is het waarschijnlijk erger geweest met 6 maanden, maar in mijn stad in fysiotherapie niet zo gewoon.



Ik heb erg getwijfeld of we nog een helm moesten doen. Uiteindelijk heb ik ervoor gekozen om het niet te doen. De voorspelling was dat het ongeveer de helft zou verbeteren en dat vond ik genoeg. 106 zie je minimaal. Ze is nu 4 en ik denk dat het nog wel sterker is verbeterd: je ziet er niets meer van. Het heeft wel even geduurd, nog tot 3 jaar zag je het wel als ze een staart in had (scheef), maar de laatste tijd is het erg goed bijgetrokken: haat hoofd is nu zo goed als rond.



Ik denk dat ik het bij een volgende ook niet zou doen, de natuur trekt scheve afplatting nog heel behoorlijk bij. Sterkte met je beslissing.
Alle reacties Link kopieren
wij zijn net klaar na 4 maanden. afplatting/cpi was 97 procent en na 10 weken nog maar 93 procent. 90 procent is normaal, 95 procent is de grens. de helm was duur, 1100 euro, maar de moeite waard. hij heeft een mooi koppie nu en het is reuze handig met vallen en stoten haha. vrijdag de eindmeting, ik ben benieuwd. ik zou het zeker doen als je kindje nog een voorkeurshouding heeft

. na zijn eerste verjaardag heb je deze keuze niet meer, en er op gokken dat het wel vanzelf herstelt vonden wij een te groot risico
Alle reacties Link kopieren
Hier een zoontje van nu een half jaar, kreeg 2 dagen na zijn geboorte een hersenbloeding en had daar door een extreme voorkeurshouding; als de kinderarts zijn hoofdje in de 'verkeerde richting' wilde leggen, werkte hij zelfs ook echt tegen, voor zo ver hij daar toe natuurlijk al in staat was; met 4 maanden heeft de Fysio therapie met z'n bandje als wat ik eerder al voorbij zag komen ook een meting gedaan,(ook thuis overigens) en hij zat op 105% (tot 108% is geen helmpje) , we kregen daarbij oefeningen inderdaad om die voorkeurshouding zo veel mogelijk te beperken, ook wat betreft het op pakken en dragen, nu is hij inmiddels zo ver dat hij geen 'tegenstand meer bied' in de verkeerde richting, gaat nu ook uit zichzelf een beetje naar het licht draaien en zo, over 6 weken gaan ze een nieuwe meting doen, omdat ze niet konden voorspellen ivm dat tegenwerken of het verder af zou platten ja of nee, mocht het nodig zijn, dan hier zeker wel een helmpje, een aantal vrienden die met hun kinderen er mee 'gewerkt' hebben, en allemaal goede resultaten....
Alle reacties Link kopieren
Bij mijn neefje is het niet gebeurd en loopt dus nu met een plat achterhoofdje rond, inmiddels 6 jaar, hopelijk wordt hij op latere leeftijd niet kaal, want dan valt het dubbel op, als je het mij vraagt de investering waard. al is 9 maanden rijkelijk laat, waarom is dit niet eerder geadviseerd?
Alle reacties Link kopieren
Mijn zoontje heeft vanaf 6 maanden een helmpje gedragen, hij had er weinig hinder van, ook al wilde hij ook nooit een pet of muts op.

Het ergste vond ik dat ik hem niet even lekker over zijn bolletje kon aaien en kusjes kon geven zonder dat die stomme helm in de weg zat. En het gaat erg stinken. Toch zou ik het wel opnieuw doen. Ik zou niet willen dat mijn kind een platte kop zou hebben als hij volwassen is.. maar goed ik weet natuurlijk niet hoe erg de afplatting is, die van mijn zoontje was net genoeg voor een helm (had ook een scheef hoofd) maar ik vond dat al erg genoeg.
Up
Alle reacties Link kopieren
HoiHoi,



Ivm een plat achterhoofd zijn we naar de fysiotherapeut gegaan. Het CB reageerde nonchalant dat het hoofdje nog wel bij zou trekken. Zijn hoofdje was 114% en vanaf 114% noemen ze het "zeer ernstig".



Via fysiotherapie is zijn voorkeurshouding veranderd en is het resultaat met natuurlijke groei ook verbeterd.

Eind juli zat mijn zoon op 107% en met 108% "moet" je een helmpje. Wij moeten daarom half augustus afwachten hoeveel er in die tijd (nog) is verbeterd.

Is het niet veel verbeterd, dan moeten we beslissen over een helmpje. Is het veel verbeterd, dan is de vraag hoeveel het met natuurlijke groei nog goed kan trekken. Half augstus wordt mijn zoon 9 maanden. Het helmpje zou dus maar met een paar maanden zijn, want zijn fontanel e.d. is al dicht aan het groeien. Zodra hij begint te lopen, is zijn fontanel dicht.



Ik twijfel enorm wat we nu moeten doen: wel of geen helmpje.

Als het boven 108% was, had het onze beslissing wel gemakkelijker gemaakt.

Je hooort zoveel verhalen over een helmpje... En had de fysiotherapeute ons al niet met 114% door moeten verwijzen voor een helmpje? Bewijst dit dat zij ook liever niet een helmpje aanraadt?



Eerst keek ik steeds tegen de afplatting aan. Hoe meer ik kijk, hoe meer ik mij loop te ergeren. Staan zijn oortjes wel recht, straks loopt hij met een champignon hoofd....

Waar doe je goed aan? Ik pieker me suf! Hoop dat er snel duidelijkheid komt....
Alle reacties Link kopieren
Bij ons op het cb gaven ze aan dat ze na een onderzoek over de slechte en onduidelijke resultaten zijn afgestapt van de helmpjes. Het blijkt (wetenschappelijk onderzoek) dat de resultaten zeer gering zijn en het onduidelijk is of je hetzelfde zonder helm kunt bereiken.



Volgens de kinderarts krijgen inderdaad steeds minder kinderen zo'n helm omdat er grote twijfels zijn over deze methode en het soms erg belastend is.



Het advies wat tegenwoordig wordt gegeven is fysiotherapie (ivm voorkeurshouding), een speciaal kussen (maar niet in bed dus alleen in de box onder toezicht van een ouder), veel op de buik liggen en een osteopaat. Vaak blijkt dat ze afplatting vanzelf verdwijnt omdat een kind steeds sterker wordt en andere houdingen gaat aannemen (rollen, buikligging, nek optillen etc). Ook veranderd het hoofd en de schedel als het kind gaat groeien.



Dat er geen vergoeding is vanuit de zorgverzekeraar zegt mij ook wel iets. Als het een bewezen hulpmiddel was met medische noodzaak zou er toch wel een vergoeding zijn. Een bedrag van ¤ 1500,00 (soms nog meer) uitgeven voor iets dat niet bewezen is vind ik veel. Daarnaast heb ik in mijn omgeving gezien dat veel kinderen last hebben van zo'n helm, het onhandig is met de verzorging, het ding (en je kind) gaat stinken of zelfs smetplekken kan krijgen en ik het (sorry) echt geen gezicht vind. Het valt mij ook op dat in andere landen zo'n helm niet gebruikt wordt. Ook kan het een belemmering zijn voor de ontwikkeling van andere lichaamsfuncties.



Ik zou er met de huidige inzichten dus niet meer aan beginnen.
Alle reacties Link kopieren
Er blijkt geen verschil te zijn bij 3-jarige kinderen met of zonder helmpje. Het lijkt dus helemaal niet langdurig te werken...
niet doen, uit recent onderzoek is gebleken dat het geen nut heeft.
[quote]reisa1978 schreef op 14 september 2013 @ 11:20:

Een helm wordt niet meer vergoed omdat niet bewezen is dat het werkt.

http://www.utwente.nl/mb/ ... ed%20assignments/Maas.pdf



de link stond er al
Alle reacties Link kopieren
Helm wordt niet meer vergoed omdat men denkt dat het vorm van plastische chirurgie is.

Helm schijnt niet te werken door onderzoek, maar onderzoek is gedaan op proefpersonen met middelmatige afplatting en in een laat termijn.



Vandaag bij de revalidatie arts geweest.

Cijfers zijn goed.... Op alle metingen is mijn kleine goed vooruit gegaan. Toch op het zicht hoofdje moeten we toch een helmpje.

Het zou op natuurlijke manier goed kunnen genezen, maar met een helmpje wordt er toch meer aan de afplatting gewerkt.

Bij goede cijfers, zou de helm maar maand gedragen moeten worden of zelfs op bepaalde periodes helmvrij mogen zijn.



Ben ruze benieuwd hoe verder gaat verlopen,....

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven