Interactie kind juf

02-10-2014 22:54 97 berichten
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben een dochter van 4. Als baby- dreumes was ze heel eenkennig. Ze heeft lang moeten wennen op de crèche, maar was uiteindelijk dol op twee leidsters en had het heel leuk. Eerste half jaar school achter de rug. Ze moest erg wennen, maar lieve juf en ging goed. Wennen bestond eruit dat ze op een negatieve manier aandacht vraagt en grenzen zoekt. En nu na de vakantie nieuwe juf. Dat klikt helemaal niet. Dwarse gedrag weer helemaal terug ( thuis en BSO normaal), bedplassen..Het klikt volgens mij gewoon niet met deze juf. Zo' n beetje elke dag krijgen we te horen wat er niet goed gaat, ook waar mijn dochter bijstaat. En dus nog nooit wat positiefs. De toon is ook helemaal niet warm. Ik snap dat dit gedrag heel lastig is voor een juf, maar ik mis de aandacht voor haar leuke kanten. Vanmorgen dus juf gezegd dat wat mij betreft deze modus niet werkt en dat ik graag een gesprek hierover, dat ik het onprettig vind dat communicatie zo negatief is. Nu belde daarna de directeur en hebben we een gesprek met school. Ik weet eigenlijk niet zo goed hoe fit op te lossen. Kan juf moeilijk vragen mijn kind leuker te gaan vinden enzo moet nog twee jaar...iemand suggesties?
Alle reacties Link kopieren
quote:Broedkippetje schreef op 04 oktober 2014 @ 16:29:

Zoals ik het lees heeft TO niet aangedrongen op een gesprek met de directeur, maar op een gesprek.



.Dan heb ik het niet goed gelezen, ik snapte het al niet.
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
Alle reacties Link kopieren
Aangezien de verstandhouding van moeder en juf zo lezend niet zo best is kan ik me wel voorstellen dat dit gesprek zonder de juf plaatsvind en een 1 op 1 gesprek met de directeur beter is.

Je andere topic kennend heeft je oudere dochter ook opvliegend temperament. Zie je geen overeenkomsten tussen hen met niet willen luisteren ed?

Hoe werkt dit thuis met het hele gezin en hoe wordt daar op gereageert vanuit jullie ouders?
Alle reacties Link kopieren
quote:ElleMichelle schreef op 04 oktober 2014 @ 17:00:

Aangezien de verstandhouding van moeder en juf zo lezend niet zo best is kan ik me wel voorstellen dat dit gesprek zonder de juf plaatsvind en een 1 op 1 gesprek met de directeur beter is.



Precies.

Het feit dat school een gesprek met alleen directeur (of überhaupt met directeur) nodig acht, doet mij vermoeden dat school hiermee niet alleen gehoor geeft aan TO's verzoek om een gesprek, maar vooral zelf ook iets heeft dat ze willen bespreken.

Bijvoorbeeld -maar nu speculeer ik- dat ze het gedrag van kind veel zorgelijker vinden dan ze denken dat TO dat vindt. Of dat de manier waarop TO juf heeft aangesproken door hen als ongepast is ervaren.



Als ik de juf zou vragen om een gesprek en ik word een paar uur later door de directeur gebeld voor een afspraak met hem zonder juf, zou ik me behoorlijk zorgen maken. En dat de directeur de volgende dag ook een kijkje komt nemen bij het wegbrengen... doet ie niet zomaar denk ik.
Wees altijd jezelf. Tenzij je een eenhoorn kan zijn. Wees dan een eenhoorn.
Wat Broedkippetje zegt. Ik zou me ook zorgen maken.



TO, wat heb je zelf gedaan om het gedrag van je dochter om te buigen naar ander/positief gedrag?
Overigens is het wel zo dat de manier waarop ik met mijn dochter omga heel anders is dan wat een van de juffen doet. Na 3 weken snapte ik ineens heel goed waarom het thuisonderwijs in Nederland groeit
Alle reacties Link kopieren
Hoi, ik heb een aantal reacties gemist. Net gesprek gehad met directie. Blijkt dat er al meer ouders aangegeven hadden dat het met deze juf niet goed loopt. Ze hebben een heel pakket maatregelen die ze met ons wilde bespreken ( extra begeleiding in de klas door hulpleerkracht, extra muziekles om groepsgevoel te stimuleren etc). Verder wilden ze graag tips over hoe om te gaan met onze dochter (want onze insteek was dat het een bijzonder kind is en dat wordt door school ook wel gezien)en werd aangeboden dat ze naar een andere klas kon met een meer ervaren leerkracht. Dat hebben we niet gedaan, omdat ze veel vriendjes heeft in de klas.
Alle reacties Link kopieren
quote:ElleMichelle schreef op 04 oktober 2014 @ 17:00:

Aangezien de verstandhouding van moeder en juf zo lezend niet zo best is kan ik me wel voorstellen dat dit gesprek zonder de juf plaatsvind en een 1 op 1 gesprek met de directeur beter is.

Je andere topic kennend heeft je oudere dochter ook opvliegend temperament. Zie je geen overeenkomsten tussen hen met niet willen luisteren ed?

Hoe werkt dit thuis met het hele gezin en hoe wordt daar op gereageert vanuit jullie ouders?Leuke reactie. Was al helemaal kwijt dat ik hierover ook al eens had geschreven. Mijn oudste is naar buiten toe juist altijd supernetjes (welopgevoed, hoor ik vaak, maar dat vind ik dan teveel eer ;)). Maar zij kan idd thuis soms even helemaal los. Even de energie eruit. Dat gaat overigens momenteel heel goed eigenlijk.
Alle reacties Link kopieren
En wat vind je van de optie's die vanuit de school zijn aangedragen?
Freedom is just another word for nothing left to lose - Janis Joplin
Alle reacties Link kopieren
Ik ben er heel blij mee. Degene die extra begeleiding in de klas gaat doen ken ik en dat is een hele warme fijne vrouw. Mijn man zag vanmorgen direct al dat onze dochter haar veel opener begroette, keek haar aan, lachte. Zaterdag werd ik door een moeder aangesproken op de sportclub over wat ik van juf vond. Zij hadden namelijk ook net gesprek gehad en kids in klas blijken niet eens elkaars naam te kennen. Ze vroeg mij if ik met haar en een andere ouder in de herfstvakantie een uitje te organiseren om als ouders ook bij te dragen aan groepscohesie. Vond ik ook een goed idee
Alle reacties Link kopieren
quote:HelgaV schreef op 04 oktober 2014 @ 17:18:

Wat Broedkippetje zegt. Ik zou me ook zorgen maken.



TO, wat heb je zelf gedaan om het gedrag van je dochter om te buigen naar ander/positief gedrag?Grenzen stellen, positief bekrachtigen. En bespreken dat ze echt naar juf moet luisteren. Beloningssysteem samen met juf: beloning zwemmen met ons in weekend.
Alle reacties Link kopieren
Wat een vreemde wending.

Maar goed, dan zat je dus goed.



Toch vind ik het, ook van de kant van school, wat vreemd afgehandeld. Gaan ze nu alle ouders apart op gesprek vragen en dan wijzen naar de juf? Dat kan netter lijkt mij. Als juf niet (zo) geschikt is, dan had de school al eerder aan de bel kunnen/moeten trekken.



Wat betreft het beloningssysteem: is het niet veel logischer om een beloning op school/van de juf in het vooruitzicht te stellen.

Naar mijn idee moet je dat niet aan thuis koppelen, maar juist op school laten.
quote:rosie76 schreef op 06 oktober 2014 @ 11:33:

[...]



Grenzen stellen, positief bekrachtigen. En bespreken dat ze echt naar juf moet luisteren. Beloningssysteem samen met juf: beloning zwemmen met ons in weekend.



Prima! Niet alle kinderen reageren daar goed op, maar fijn om te lezen hoe jullie dat aanpakken.



Al gezwommen? Wij doen hier een stickerkaart met een beloning na x-aantal stickers. Iets andere problematiek, maar in grote lijnen zijn er wel overeenkomsten.



Fijn dat jullie er zo uit zijn gekomen met de directie en dat zij ook concrete plannen hebben om het te verbeteren/te veranderen.
Wij hebben het ook met een juf gehad met onze jongste. Ze was alleen maar negatief, kwam nooit iets positiefs of gezelligs uit over kind.

Ik ben toen zelf naar de directeur gestapt met de vraag of kind kon wisselen van klas na de zomervakantie. (was inmiddels mei) Ook in gesprek met juf en mijzelf kwam er niets constructiefs uit namelijk, vandaar die stap.



Juf heeft later excuses aangeboden, kwam met een heel wauwelverhaal wat onze keuze voor een andere klas alleen maar bevestigde. Ik vond het ook wel moeilijk, kind zat goed op de plek qua vriendjes/vriendinnetjes. In de nieuwe klas kwam dit ook weer helemaal goed.



Mocht dit niet goed uitpakken zou ik dus toch van klas wisselen. Vaag trouwens dat school zo over de juf praat.....
quote:vitamined schreef op 06 oktober 2014 @ 14:09:

Wat een vreemde wending.

Maar goed, dan zat je dus goed.



Toch vind ik het, ook van de kant van school, wat vreemd afgehandeld. Gaan ze nu alle ouders apart op gesprek vragen en dan wijzen naar de juf? Dat kan netter lijkt mij. Als juf niet (zo) geschikt is, dan had de school al eerder aan de bel kunnen/moeten trekken.



Wat betreft het beloningssysteem: is het niet veel logischer om een beloning op school/van de juf in het vooruitzicht te stellen.

Naar mijn idee moet je dat niet aan thuis koppelen, maar juist op school laten.



Het klopt dat de manier waarop netter kan. Maar het probleem in het onderwijs is, dat wanneer iemand eenmaal een vast contract heeft je er als school bijna niet meer 'vanaf' kunt. Hier is sowieso flinke dossieropbouw voor nodig, maar meestal blijft zo`n persoon dan in de stichting en gaat ze of naar een andere school, of moet ze gewoon blijven als nergens anders plaats is. Voor die dossieropbouw zijn ook dit soort dingen nodig. Dus klachten van ouders, ouders die het probleem met de directie bespreken etc. Wel vervelend TO dat het voor jullie kind zo ver moet komen, maar fijn dat je je goed voelt bij de oplossingen.

Wel sluit ik me aan bij wat iemand anders al zei; beloningssysteem op school? Beloning op school houden. Beloningssysteem thuis? Beloning bij jullie houden. En natuurlijk kun je gewoon lekker gaan zwemmen met je dochter, maar ik zou het niet zo meteen koppelen aan goed gedrag op school.
Alle reacties Link kopieren
I know, ik zit zelf in het onderwijs, maar ik vind dit écht gewoon heel raar.



Je vraagt als ouder een gesprek aan, de juf rent naar de directie, de juf krijgt te horen dat ze waarschijnlijk niet bij het gesprek aanwezig mag zijn (weet zij ook waarom?). Directeur gaat gesprek aan, spreekt niet zulke leuke dingen over de juf en over allerlei oplossingen, en juf staat (onwetend?!) voor de klas??



Ontvang dan als directie de signalen en spreek de juf aan. Heeft dit geen enkele zin, en blijven de klachten binnenstromen, dan vertel je dat toch aan de juf? Neem maatregelen, schakel hulp in voor de juf.

En beleg dan iets van een ouderavond met alle ouders van die klas, zodat alle ouders op de hoogte zijn van het hoe of wat. En niet alleen de ouders die assertief genoeg zijn om een gesprek aan te vragen.



Dit alles áls het dus inderdaad zo dramatisch verschrikkelijk gesteld is met die juf.





Maar goed, ik weet hoe maf ze kunnen zijn, ik hoor inderdaad wel eens vaker van dit soort acties. Er zijn best wat laffe schoolleiders die confrontaties uit de weg gaan... Komt de kwaliteit niet ten goede.
Alle reacties Link kopieren
Hoe de school dit aanpakt verbaast mij ook, een directeur die het functioneren van een werknemer met een ouder gaat bespreken? Dat vind ik eigenlijk erg onprofessioneel van de directie.



Die mythe dat het onmogelijk zou zijn leraren te ontslaan klopt niet hoor, als iemand niet functioneert en er op de juiste manier mee is omgegaan (bv coaching, verbetertraject etc.) en het levert niks op kan iemand best ontslagen worden, maar inderdaad (gelukkig) niet zomaar zonder onderbouwing.



Fijn dat jullie er wel uitgekomen zijn en dat er wat zorgvuldiger naar je dochter wordt gekeken.
Wat een onverwachte wending.



Ik neem aan dat één en ander ook wel met de juf besproken is trouwens, anders zal ze toch behoorlijk raar opkijken als er onverwacht een kudde klasse-assistenten binnen komt marcheren met een pakket maatregelen .
Alle reacties Link kopieren
quote:rosie76 schreef op 06 oktober 2014 @ 11:07:

Verder wilden ze graag tips over hoe om te gaan met onze dochter (want onze insteek was dat het een bijzonder kind is en dat wordt door school ook wel gezien.Pfffffff, welke ouders vinden hun kind nou niet bijzonder?
Alle reacties Link kopieren
Ik bedoel bijzonder als in: met een gebruiksaanwijzing.



De leiding had va tevoren al meermaals met juf gepraat (niet over ons kind, maar algemeen over de klas en hoe te verbeteren). De maatregelen kende zij dus al en ze kon zich daar ook in vinden, Mijn man heeft ook gezegd dat we nog wel graag met juf zelf willen praten, er komt over vier weken een tweede gesprek en dan zal juf erbij zijn, Heb het idee dat ze haar wat in de luwte willen houden. Maar aan de andere kant gaf directeur expliciet aan het belang van kinderen boven dat van leerkrachten te stellen.



Ik was vandaag zelf niet bij school, maar hoorde van man dat juf hel prettig en positief reageerde bij einde dag.
Alle reacties Link kopieren
Fijn dat er voor dochter zaken gaan verbeteren.



Persoonlijk vind ik het een hele vreemde gang van zaken hoe de directeur de zaak heeft aangepakt. Daar zou ik mijn bedenkingen bij hebben en deze ook op tafel gooien. Wat een beleid zeg. Klinkt als een ad-hoc gebeuren waarbij ze pas sinds kort beseffen dat er nog even een dossier moet worden opgebouwd 'tegen' deze juf. Voor buitenschoolse informele 'functioneringsgesprekken' met andere ouders zou ik overigens ook passen.
Nee heb je, ja kun je krijgen
Alle reacties Link kopieren
wat die buitenschoolse gesprekken betreft, ik denk dat de meeste mensen wel eens met andere ouders praten over hoe het gaat met bepaalde juf/ meester. Ik zie daar niet echt wat verkeerds in. Het is niet zo dat ik tegen iedereen die het maar horen wil ga klagen.
quote:dubbeltje4 schreef op 06 oktober 2014 @ 19:32:

[...]



Pfffffff, welke ouders vinden hun kind nou niet bijzonder?En gelukkig maar

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven