Interactie kind juf

02-10-2014 22:54 97 berichten
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben een dochter van 4. Als baby- dreumes was ze heel eenkennig. Ze heeft lang moeten wennen op de crèche, maar was uiteindelijk dol op twee leidsters en had het heel leuk. Eerste half jaar school achter de rug. Ze moest erg wennen, maar lieve juf en ging goed. Wennen bestond eruit dat ze op een negatieve manier aandacht vraagt en grenzen zoekt. En nu na de vakantie nieuwe juf. Dat klikt helemaal niet. Dwarse gedrag weer helemaal terug ( thuis en BSO normaal), bedplassen..Het klikt volgens mij gewoon niet met deze juf. Zo' n beetje elke dag krijgen we te horen wat er niet goed gaat, ook waar mijn dochter bijstaat. En dus nog nooit wat positiefs. De toon is ook helemaal niet warm. Ik snap dat dit gedrag heel lastig is voor een juf, maar ik mis de aandacht voor haar leuke kanten. Vanmorgen dus juf gezegd dat wat mij betreft deze modus niet werkt en dat ik graag een gesprek hierover, dat ik het onprettig vind dat communicatie zo negatief is. Nu belde daarna de directeur en hebben we een gesprek met school. Ik weet eigenlijk niet zo goed hoe fit op te lossen. Kan juf moeilijk vragen mijn kind leuker te gaan vinden enzo moet nog twee jaar...iemand suggesties?
Alle reacties Link kopieren
quote:rosie76 schreef op 02 oktober 2014 @ 23:10:

[...]



Nee dat is te ongenuanceerd. Ik ben nu absoluut gen overbezorgde moeder, ik denk zelfs het tegendeel in zekere zin. De eerste periode heb ik haar vaker vastgehouden, maar nu verlof is dat allemaal mi heel normaal verlopen. En ja, ik vind het vervelend iemand die de hele dag interacteert met mijn kind alleen maar negatief over haar te horen, dat klopt.Maar je zegt zelf dat je haar (hem) te dicht bij je hebt gehouden.
AFSCHEID NEMEN BESTAAT PIET
Alle reacties Link kopieren
quote:Jarek03 schreef op 02 oktober 2014 @ 23:06:

[...]





ik weet dat er bij sommige begeleidingsprogramma's op school videoregistratie gedaan kan worden waarbij gekeken wordt hoe de interactie werkt tussen het kind en een volwassene. Heb het één keer in de praktijk gezien vanuit de GGZ, kan niet zomaar (allerlei eisen oa op gebied van privacy - mag niet opgeslagen worden, direct uitgekeken e.d.) maar als alle partijen meewerken, is het wel mogelijk. Zou er niet mee beginnen, maar is dus wel een optie.SVIB wordt ingezet op het moment dat een leerkracht met een grote groep leerlingen niet op een adequate manier om kan gaan. Er kunnen ook filmopnames gemaakt worden als men het gedrag van een kind in de eigen omgeving vast wil leggen. Uiteraard alleen na toestemming van de ouders Echt niets wijst er in de woorden van TO op dat de nood zo hoog is dat er zulke maatregelen genomen moeten gaan worden.
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
Alle reacties Link kopieren
quote:rosie76 schreef op 02 oktober 2014 @ 23:13:

Je haalt twee mensen door elkaarO sorry
AFSCHEID NEMEN BESTAAT PIET
Alle reacties Link kopieren
quote:Enn schreef op 02 oktober 2014 @ 23:14:

[...]



SVIB wordt ingezet op het moment dat een leerkracht met een grote groep leerlingen niet op een adequate manier om kan gaan. Er kunnen ook filmopnames gemaakt worden als men het gedrag van een kind in de eigen omgeving vast wil leggen. Uiteraard alleen na toestemming van de ouders Echt niets wijst er in de woorden van TO op dat de nood zo hoog is dat er zulke maatregelen genomen moeten gaan worden.Helemaal eens hoor, had beter de gradaties aan kunnen geven!
Alle reacties Link kopieren
quote:Jarek03 schreef op 02 oktober 2014 @ 23:08:

[...]





Da's waar. Kritiek op mijzelf vind ik natuurlijk prima (*neus groeit nu*) maar kritiek op mijn kind, oeiii... Komt vooral omdat ik hem die pijn wil besparen, bedenk ik me nu. Nou ja, loslaten doen we pas als 'ie 18 is he ;)Nou succes ermee maar laat de wereld om hem heen niet last hebben van jouw keuze. Want dan maak jij er echt een vervelend ventje van . En dat moet je niet willen joh.... juist omdat hij zo leuk is.
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
Alle reacties Link kopieren
quote:hatsetats schreef op 02 oktober 2014 @ 23:14:

[...]



Maar je zegt zelf dat je haar (hem) te dicht bij je hebt gehouden.Klopt hoor, maar alleen eerste paar maanden haar letterlijk hele tijd vastgehouden. Daarna is ze ' normaal' opgevoed
Alle reacties Link kopieren
quote:Enn schreef op 02 oktober 2014 @ 23:16:

[...]



Moet je niet willen joh.... juist omdat hij zo leuk is.
Alle reacties Link kopieren
Maar wat zou ik nu maandag met de directeur bespreken, heeft iemand een suggestie?
Alle reacties Link kopieren
quote:rosie76 schreef op 02 oktober 2014 @ 23:18:

Maar wat zou ik nu maandag met de directeur bespreken, heeft iemand een suggestie?Precies wat je hier ook zegt, lijkt mij; dat je het idee hebt dat je kind altijd negatief benaderd zal worden.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alle reacties Link kopieren
quote:rosie76 schreef op 02 oktober 2014 @ 23:18:

Maar wat zou ik nu maandag met de directeur bespreken, heeft iemand een suggestie?Dat jij vindt dat de juf altijd negatief over jouw kind praat.
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
Alle reacties Link kopieren
Ja ik wilde eigenlijk ook een constructieve suggestie meenemen in gesprek, maar weet het zo niet. Wil in elk geval wel vragen of ze het niet steeds wil doen als kind ernaast staat. Die krijgt dan eigenlijk nog een keer op haar kop, terwijl ze dat eerder ook al heeft gehad.
Alle reacties Link kopieren
quote:rosie76 schreef op 02 oktober 2014 @ 23:23:

Ja ik wilde eigenlijk ook een constructieve suggestie meenemen in gesprek, maar weet het zo niet. Wil in elk geval wel vragen of ze het niet steeds wil doen als kind ernaast staat. Die krijgt dan eigenlijk nog een keer op haar kop, terwijl ze dat eerder ook al heeft gehad.Spreek je af dat je één keer in de week even belt/ langskomt oid.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alle reacties Link kopieren
Met als doel evalueren?
Alle reacties Link kopieren
Stuur jouw kind dan gewoon even naar een andere plek in het vervolg. Vraag haar om daar even te wachten op jou. Je kan er zelf ook wat in betekenen niet?
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
Alle reacties Link kopieren
quote:rosie76 schreef op 02 oktober 2014 @ 23:23:

Ja ik wilde eigenlijk ook een constructieve suggestie meenemen in gesprek, maar weet het zo niet. Wil in elk geval wel vragen of ze het niet steeds wil doen als kind ernaast staat. Die krijgt dan eigenlijk nog een keer op haar kop, terwijl ze dat eerder ook al heeft gehad.Dat laatste lijlt me wijs, verder zou ik niet in de 'beschuldigende' modus gaan. Niet ''ik vind dat juf mijn kind negatief benaderd' maar 'hoe kunnen we zorgen dat kind sneller went'
AFSCHEID NEMEN BESTAAT PIET
Alle reacties Link kopieren
Of vraag om een héén-en-wéér schriftje.
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
Alle reacties Link kopieren
Wat ik hieraan vooral erg vind, is dat de juf negatief over jouw kind praat waar ze bij staat. Dit is toch nooit goed voor een kind?! Natuurlijk mag er best wat van ongewenst gedrag gezegd worden op het moment dat het zich voordoet, maar als ik elke dag naast m'n moeder stond terwijl er negatief over me werd gepraat gedroeg ik me ook niet zo best meer. Het is toch veel slimmer om 's ochtends dan juist te benoemen wat er goed ging gisteren? Dan gaat het kind vrolijker de klas in en voelt het zich ook veiliger.



Ik vind dat je dit dus best kunt aankaarten bij het gesprek. Gesprekken over je dochter, prima! Maar het negatieve commentaar alleen leveren als dochter er niet bij is.
Alle reacties Link kopieren
quote:Enn schreef op 02 oktober 2014 @ 23:26:

Stuur jouw kind dan gewoon even naar een andere plek in het vervolg. Vraag haar om daar even te wachten op jou. Je kan er zelf ook wat in betekenen niet?True. Het is nu bij handje geven als ze klas binnenkomt dat het over haar hoofd gaat. Dus zij loopt voor mij, geeft juf gsnd en tegelijkertijd spreekt ze mij aan.
Alle reacties Link kopieren
quote:rosie76 schreef op 02 oktober 2014 @ 23:25:

Met als doel evalueren?Geen idee maar zoals ik het lees heb jij hebt iets nodig en dat moet jij hen duidelijk maken. Meer constructief contact kan dan misschien beter per schrift/mail verlopen.
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
Alle reacties Link kopieren
Mijn ervaring is wel dat door dit soort afspraken ( elke dag/ week contact ) ouders op de hoogte gebracht werden van echt élke scheet die hun kind liet, terwijl andere kinderen elke dag weg kwamen met hetzelfde gedrag en hun ouders hooguit bij een 10 min. gesprek een tiende te horen kregen als ze het erg bont hadden gemaakt.

Ik snap het doel. Ik snap het middel. Maar de focus blijft op die manier ook wel erg liggen bij wat er fout ging.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alle reacties Link kopieren
Wat ik nodig heb is lastig, omdat ik echt het idee heb dat er veel speelt op betrekkingsniveau dat niet met een paar afspraken is op te lossen.
Alle reacties Link kopieren
Misschien is het juist daarom wel beter om dat niveau wat meer voor jezelf uit te schakelen en vervolgens gewoon op inhoud verder te gaan. Het geschreven woord is daar bij uitstek een geweldig communicatiemiddel in.
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
Alle reacties Link kopieren
quote:rosie76 schreef op 02 oktober 2014 @ 23:34:

Wat ik nodig heb is lastig, omdat ik echt het idee heb dat er veel speelt op betrekkingsniveau dat niet met een paar afspraken is op te lossen.Dan moet je dat dus juist loslaten en het bij de feiten houden. Simpel.
AFSCHEID NEMEN BESTAAT PIET
quote:rosie76 schreef op 02 oktober 2014 @ 23:18:

Maar wat zou ik nu maandag met de directeur bespreken, heeft iemand een suggestie?



Bepaal eerst je doel van het gesprek. Wat wil jij hier uit halen? Ik denk dat je uiteindelijke doel is dat je dochter het fijn heeft in de klas het doel van het gesprek "een plan van aanpak om dochter zich fijn te laten voelen in de klas".



Zorg er dus voor dat je niet in de valkuil stapt om je "eigen doel" te bewerkstelligen. Je eigen doel op korte termijn zal zijn "geen negatieve praat over dochter meer". Want ook met negatieve praat kan je dochter het fijn hebben in de klas. En als negatieve praat ontvangen er voor nodig is, dan suckt dat, maar daar kun je wel mee dealen, je dochter niet.



Ik kan me heel goed voorstellen dat je snel in die valkuil trapt, want het lijkt me erg zeer doen, die negatieve praat. Zelf heb ik nog geen schoolgaand kind, maar wel de evaluatiegesprekken op het kdv, en daar ben ik al enigszins zenuwachtig voor....



De redenen waarom je kind volgens jou negatief gedrag vertoont doen er op zich niet toe. Er zijn namelijk talloze kinderen die dat ook doen en een heel andere historie hebben. Bovendien lost het niets op om het erover te hebben, je kunt het verleden niet terugdraaien .



Zorg ervoor dat je niet ontkent wat de leerkracht opmerkt aan je kind. Het is namelijk heel goed mogelijk dat je kind daar ander gedrag laat zien dan thuis. En bovendien is het heel handig in de communicatie. Mensen die zich begrepen en gezien voelen, zijn veel eerder bereid om iets voor je te doen en ook hetgeen wat jij vertelt niet te ontkrachten. Juf en directeur zijn ook maar mensen met emoties. Wel volwassen mensen waarvan je mag verwachten dat ze met hun emoties om kunnen gaan. Maar dat geldt voor jou ook.



Jij kent je dochter, vertel hoe ze in eerdere situaties de nieuwigheid uiteindelijk toch het hoofd geboden heeft. Vertel wat niet werkte en wat wel werkte. Concreet.



Vertel wat je doel van het gesprek is en benoem het wanneer je iets lastig vindt of wanneer je eigenlijk nog ergens over na wilt denken. Als je doel niet behaald is, plan dan gelijk een vervolgafspraak in.



Je hebt het over BSO en daarom ga ik ervanuit dat jij geen thuisblijfmoeder bent. Is het mogelijk om ouderschapsverlof op te nemen om in deze periode wat meer thuis te zijn voor je kind en het zo beter kan begeleiden?



Al mijn buuvs (de buurmannen voelden zich kennelijk niet geroepen....) hebben tijdens het begin van de basisschooltijd extra ouderschapsverlof opgenomen, zodat zij de kinderen extra konden begeleiden. Zij hebben daar een goed gevoel aan over gehouden. Had het er laatst met ze over omdat ik zoon 1 in moet gaan schrijven en ik om ervaringen vroeg.

Is dat voor jou, of je man, ook een optie?
Heen-en-weer-schriftje! Dan moet de juf even gaan zitten om te schrijven. Kan ze beter nadenken over wat ze schrijft, dan wat ze zegt in zo'n gesprekje over het hoofd van kind heen. In dat schriftje kan ze dan ook elke dag iets noemen dat wel goed ging!



De juf is de professional en dat goede dingen benoemen zou ze elke dag moeten doen, gewoon uit zich zelf.



Een gesprek is altijd twee richtingsverkeer, dus jij kunt er ook zelf naar vragen. Of je kunt de juf een beetje ontwijken door dat handje niet samen te gaan geven.



Jammer dat de directeur er nu gelijk bij betrokken is, het maakt het allemaal zo officieel. Aan de andere kant ligt er nu ook een mogelijkheid dat de IBer eens mee kijkt. Zij kan misschien eens mee kijken in de klas, waar het fout gaat. Hoe bepaalde situaties ontstaan, wat de aanleiding is etc etc.

Succes ermee!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven