Interactie kind juf

02-10-2014 22:54 97 berichten
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben een dochter van 4. Als baby- dreumes was ze heel eenkennig. Ze heeft lang moeten wennen op de crèche, maar was uiteindelijk dol op twee leidsters en had het heel leuk. Eerste half jaar school achter de rug. Ze moest erg wennen, maar lieve juf en ging goed. Wennen bestond eruit dat ze op een negatieve manier aandacht vraagt en grenzen zoekt. En nu na de vakantie nieuwe juf. Dat klikt helemaal niet. Dwarse gedrag weer helemaal terug ( thuis en BSO normaal), bedplassen..Het klikt volgens mij gewoon niet met deze juf. Zo' n beetje elke dag krijgen we te horen wat er niet goed gaat, ook waar mijn dochter bijstaat. En dus nog nooit wat positiefs. De toon is ook helemaal niet warm. Ik snap dat dit gedrag heel lastig is voor een juf, maar ik mis de aandacht voor haar leuke kanten. Vanmorgen dus juf gezegd dat wat mij betreft deze modus niet werkt en dat ik graag een gesprek hierover, dat ik het onprettig vind dat communicatie zo negatief is. Nu belde daarna de directeur en hebben we een gesprek met school. Ik weet eigenlijk niet zo goed hoe fit op te lossen. Kan juf moeilijk vragen mijn kind leuker te gaan vinden enzo moet nog twee jaar...iemand suggesties?
Alle reacties Link kopieren
Bedankt voor jullie uitgebreide antwoorden. Handje geven is verplicht bij ons op school, hoort bij het ochtendritueel. Dochter gaat maar 1 middag per week naar BSO. Rest is ze thuis bij man of mij, dus in die zin is ze vaak thuis. Daar gaat het ook heel goed meestal. Maar ik ben ook niet blind hoor, ze heeft haar buien, ook thuis. Ze kan heel boos worden als ze haar zin niet krijgt, echt niet luisteren en uit de tent lokken. In die zin zit ik echt op 1 lijn met juf. Het gaat mij puur om de koelheid waarover ze over haar praat. Bne gewend dat mensen haar gedrag benoemen, maar dan ook zeggen bv: maar ze heeft heerlijk buitengespeeld of vrolijk dit en dit etc, Ik mis nu echt de balans.



Die directeur, ik denk dat juf geschrokken is van dat ik aangaf dat deze communicatie voor ons niet werkt en dat ik graag op korte termijn eens om tafel wilde. Net met wegbrengen was directeur ook in de klas, ik denk om te kijken hoe het wegbrengen deze keer ging.
Alle reacties Link kopieren
Ik zeg een andere school en geen jij-bakken meer. Je moet waarschijnlijk bij de directeur komen omdat de leerkracht geklaagd heeft over de manier waarop je haar benaderde. Leerkrachten houden er niet van om op een directe manier terechtgewezen te worden.



Draai het daarom tijdens het gesprek met de directeur aan. Hou het bij jezelf en je dochter. Ga niet de leerkracht van van alles beschuldigen want dat win je nooit. Dus geef aan dat je dochter het op dit moment niet naar haar zin heeft. Je geeft aan dat je je daarom zorgen maakt. Je hoeft niet haar geboorteverhaal en geschiedenis op het KDV te vertellen. Liever niet zelfs. Je wil niet dat dat soort dingen in een onderwijskundigrapport komen. Houdt het zakelijk en to the point.



Geef ook aan dat je soms het idee hebt dat de leerkracht je dochter niet aardig vindt en dat je dat heel vervelend vindt (biedt dan ook eventueel je excuses aan voor je uitval naar de leerkracht toe). En vraag dan wat de school kan doen om je dochter te helpen.



En je gaat ondertussen alvast op zoek naar een andere school. Zelfs als het dit jaar nog goed komt hebben jij en je dochter nu een stempel dat jullie moeilijk zijn. Dit komt dan later vast nog wel een keer terug.



En een andere school is niet eng of moeilijk. Wij hebben dit jaar onze drie kinderen van school laten switchen. Drie stuks in groep 7, 6 en 2 en wij hebben nog geen moment spijt gehad. Sterker nog, wij hadden het jaren eerder moeten doen.
Alle reacties Link kopieren
school is verder super en ook onze andere kinderen zijn er helemaal op hun gemak. Onze jongste heeft in de klas ook al veel contacten, dus van school switchen is momenteel nog niet aan de orde. Ik zou dat wel doen als ik overall een slecht gevoel bij de school had, maar dat is nu niet zo, Het puur om de interactie tussen onze jongste en juf, Ik hoop echt dat we die kunnen verbeteren.
Alle reacties Link kopieren
He ja Neeltje, dan kan je je kind bij elke scheet wel naar een andere school doen.

TO, gewoon realistisch blijven. Je schrijft dat je dochter niet de makkelijkste is, dus zo raar is het niet dat ze daar ook consequenties van ondervindt. Of naar een andere klas gaan echt handig is weet ik niet, ik zie er niet zoveel kwaad in. Liever in een andere klas, mét kindjes en juf dan een time out in je eentje denk ik dan.

Benoem de feiten (dus het moeilijk wennen en dat de juf over haar praat terwijl ze erbij staat) geef aan dat je het prettig zou vinden dat zij ook positieve punten benoemt en laat het daarbij. Dan houd je het constructief.
AFSCHEID NEMEN BESTAAT PIET
Alle reacties Link kopieren
Heeft juf nooit iets positiefs te melden??

Vraag in het gesprek of juf naast de eventuele negatieve zaken je dochter kan complimenteren met iets wat ze wel goed heeft gedaan die dag, daar is je kind dan uiteraard wel bij. En graag meer complimenten voor je kind in de klas, waar alle kinderen bij zijn.
'Zo' n beetje elke dag krijgen we te horen wat er niet goed gaat, ook waar mijn dochter bijstaat.'



Is dit 's ochtends bij het wegbrengen in de klas? Begint juf er uit zichzelf over, of jij?
Ik zou toch ook gaan kijken wat je aan het gedrag van je kind kan doen. Elke dag negatieve aandacht vragen is ook niet makkelijk voor de juf vooral omdat er nog meer kinderen in de klas zitten die ook allemaal aandacht nodig hebben.



Juf zou als prof dit natuurlijk goed moeten oppakken maar kan me zo voorstellen dat ze het gewoon soms zat is en dat de positieve kant moeilijk te vinden is.
Alle reacties Link kopieren
quote:rosie76 schreef op 03 oktober 2014 @ 08:55:

. Maar ik ben ook niet blind hoor, ze heeft haar buien, ook thuis. Ze kan heel boos worden als ze haar zin niet krijgt, echt niet luisteren en uit de tent lokken. In die zin zit ik echt op 1 lijn met juf. Het gaat mij puur om de koelheid waarover ze over haar praat. Bne gewend dat mensen haar gedrag benoemen, maar dan ook zeggen bv: maar ze heeft heerlijk buitengespeeld of vrolijk dit en dit etc, Ik mis nu echt de balans.



.Juf ziet alleen nog maar de vervelende eigenschappen van je kind. Dat is best zorgelijk, want ze zou dat negatieve moeten negeren en het positieve naar voren halen. Hoe moeilijk ook, maar een echt goede juf kan dat en zal hier aan werken.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou het ook niet prettig vinden als er alleen negatieve zaken worden benoemd. Zou denk ik vaak in de verdediging schieten of aan mezelf gaan twijfelen. Als je met elkaar mee denkt, en ook benoemd wat er goed is gegaan, geeft dat al een heel andere lading.



Geeft de juf ook complimenten aan je dochter? Vraagt ze haar wel eens te helpen bij iets heeeeel moeilijks? (Kwasten afspoelen etc.) Beetje een (positieve) band proberen op te bouwen met je dochter.



Ik kan mij ook echt niet voorstellen dat de juf dit niet eerder bij de hand heeft gehad. Er zijn toch wel meer wat "moeilijkere" kindjes?



Hoop dat het gesprek wat oplost!
Alle reacties Link kopieren
Ook hier wordt weer gezegd de juf is de professional dus de juf zal het wel goed doen en het ligt dus aan kind / ouder.



Maar hoe professioneel is een juf die elke dag waar het kind bij is alleen maar negatief over haar praat en nooit positief? Dat zal in de klas niet anders zijn.

In mijn ogen is de juf dan niet professioneel bezig.



En juffen zijn net mensen. Soms klikt het met een kind en soms totaal niet. Dat mag ze dan uit professioneel oogpunt niet laten merken dat ze jouw kind niet leuk vindt maar je kind zal het heus wel voelen.



Als je kind nog 2 jaar bij deze juf moet dan zou ik zeker wel een andere school overwegen hoewel je natuurlijk ook gewoon kunt wachten tot er van het zelfvertrouwen van je dochter totaal niets meer over is en ze nog meer probleemgedrag gaat vertonen.
Val nou alleen ik erover dat die juf over haar negatieve gedrag met jullie praat waar jullie dochter bij is? Pedagogisch gezien niet echt slim!
quote:sugarmiss schreef op 03 oktober 2014 @ 09:41:

Ook hier wordt weer gezegd de juf is de professional dus de juf zal het wel goed doen en het ligt dus aan kind / ouder.



Maar hoe professioneel is een juf die elke dag waar het kind bij is alleen maar negatief over haar praat en nooit positief? Dat zal in de klas niet anders zijn.

In mijn ogen is de juf dan niet professioneel bezig.



En juffen zijn net mensen. Soms klikt het met een kind en soms totaal niet. Dat mag ze dan uit professioneel oogpunt niet laten merken dat ze jouw kind niet leuk vindt maar je kind zal het heus wel voelen.



Als je kind nog 2 jaar bij deze juf moet dan zou ik zeker wel een andere school overwegen hoewel je natuurlijk ook gewoon kunt wachten tot er van het zelfvertrouwen van je dochter totaal niets meer over is en ze nog meer probleemgedrag gaat vertonen.



De opmerking dat de juf de professional is kwam van mij! En daarmee bedoelde ik niet dat ze het goed doet en dat het aan het kind of de ouder ligt. Zij is de professional en dus zal zij zich als zodanig moeten gedragen! Uit de OP blijkt dit nou niet echt.



En als je als proffessional naar kinderen kijkt, heeft elk kind wel iets leuks. Ik heb de afgelopen zes jaar nog nooit een kind in mijn klas gehad dat ik echt niet leuk vond. Terwijl ik als moeder toch ook echt wel eens vriendjes van mijn kinderen niet leuk kon vinden.
quote:italiagirl schreef op 03 oktober 2014 @ 09:54:

Val nou alleen ik erover dat die juf over haar negatieve gedrag met jullie praat waar jullie dochter bij is? Pedagogisch gezien niet echt slim!Nee hoor, daar vielen er meer over.
quote:rosie76 schreef op 03 oktober 2014 @ 08:55:

Bedankt voor jullie uitgebreide antwoorden. Handje geven is verplicht bij ons op school, hoort bij het ochtendritueel.



Ik snap dat kind een handje moet geven, maar moet jij daar bij zijn. Of kun je je kind daarin wat zelfstandiger laten zijn? Zolang jij niet binnen gehoorsafstand komt van de juf, kan zij niet over je kind praten waar kind bij is.



Dat is geen structurele oplossing maar kan wel helpen om de angel er even uit te halen. En het is iets dat jij op eigen initiatief kunt doen, zonder overleg met haar.



Persoonlijk zie ik meestal een wassen neus bij dat handjes geven in de ochtend. Ik ben erbij geweest op de vrije school en daar zag ik het als iets heel moois, persoonlijke aandacht voor ieder kind. Kinderen werden begroet met naam en er werd even gerefereerd aan gisteren of aan de komende dag. Heb het zelf ook drie maanden moeten doen op een school. Kinderen gaven een hand, verder dan 'goedemorgen' kwam het gesprek niet, en dan vind ik het dus niks toevoegen!
Zal in het kort een beetje mijn verhaal vertellen, misschien heb je er wat aan.



Hier een jongetje met sensorische integratie. En had bij een specifieke juf problemen. Broekplassen, druk thuis, bang en verlegen en vooral onhandelbaar. Ons zoontje heeft veiligheid nodig en kreeg dit bij haar niet. Ze kan heel streng doen en komt dan boos over, dit heeft ook wel zijn doel bij de andere kindjes. Alleen ons zoontje werd echt bang, die dacht dat ze boos op hem was. We hebben een gesprekje aangevraagd en het heel voorzichtig uitgelegd aan haar. En dat we het volkomen begrijpen hoe ze in de klas kan reageren etc. Toen vertelde ze dat ze de 1e jaars kleutertjes altijd hun gang laat gaan. Die moeten hun plekje nog zien te vinden etc. En dat ze in het 2e jaar pas echt naar ze toeging voor 1 op 1 etc. Dit werkt echter niet bij ons zoontje, hij moet juist even aangekeken worden. Even 1 op 1 uitleggen wat er van hem verwacht woord. Bijvoorbeeld van een bepaald werkje etc. Even kort vragen of hij het begrijpt. Even naar de wc sturen, hem zo nu en dan vertellen dat als ze streng is dat ze niet op hem boos is en zo verder. Ze was geschrokken, maar oh zo blij dat we kwamen om met haar te overleggen. Ze heeft hem gelijk anders benaderd, waardoor hij wél de veilige band heeft nu met haar.





Ik vindt het jammer dat ze gelijk directie erbij haalt. Kan de juf dit niet eerst met jou bespreken? En wat handjes betreft, dat hoef je mijn zoontje echt niet te laten doen!! Niet zonder dat er een veilige band eerst is opgebouwd. En die band krijg je niet door een handje te geven! Die verplichting moeten ze voor jouw kindje denk ik maar heel snel laten varen!
Alle reacties Link kopieren
Ik denk dat juf een beetje geschrokken is van de situatie, Ik heb haar wel gevraagd of zij erbij zou zijn, maar ze gaf aan niet te kunnen. Ik heb aangegeven daarna dan ook nog wel een keer samen te willen praten, omdat het een beetje vreemd voelt als alles communicatie via directie loopt.
Alle reacties Link kopieren
quote:rosie76 schreef op vrijdag 03 oktober 2014 21:36 Ik denk dat juf een beetje geschrokken is van de situatie, Ik heb haar wel gevraagd of zij erbij zou zijn, maar ze gaf aan niet te kunnen. Ik heb aangegeven daarna dan ook nog wel een keer samen te willen praten, omdat het een beetje vreemd voelt als alles communicatie via directie loopt.



Hmmm, dat vind ik wel vrij vreemd.

Dat ze er iemand bij vraagt, kan ik me nog voorstellen. Daar zijn meerdere redenen voor te bedenken (haar eigen onzekerheid, 'lastige' ouders etc).

Maar het lijkt mij toch dat zij absoluut bij dat gesprek moet zijn?! Wat heb je er nou aan als je alleen met de directeur communiceert?!



Dat je met haar in gesprek wil, vind ik terecht. Ik ga er dan wel vanuit dat je oplossingsgericht wil denken en niet naar haar wil wijzen. Heb je haar op een rustige nette manier aangesproken? Of misschien wel wat aanvallend?
Alle reacties Link kopieren
Ik heb haar wel wat geagiteerd aangesproken. Offensief weet ik niet, maar wel met een lading. Heb daar ook onmiddelijk over gezegd: sorry voor de lading, dit is niet passend voor hier, laten we er op een afspraak maken om erover door te praten.
Alle reacties Link kopieren
Wel een beetje gek dat er nu direct een gesprek volgt met de directeur, zonder de juf nog wel.

Ik zou vragen om de afspraak te verzetten naar een moment dat juf wel kan.
Alle reacties Link kopieren
Vreemd dat je nu een afspraak alleen met de directeur hebt.

Juf vindt jouw kind toch niet zo lastig dat ze het niet meer in de klas wul en de directeur maar de boodschap laat brengen dat ze naar speciaal onderwijs of zo moet?
Alle reacties Link kopieren
EDIT: Doorgestreept omdat het niet klopt. Jij wilde met de juf een afspraak maken en benaderde haar. Hierop werd jij teruggebeld door de directeur en uitgenodigd voor een één op één gesprek met hem.quote:rosie76 schreef op 03 oktober 2014 @ 21:36:

Ik denk dat juf een beetje geschrokken is van de situatie, Ik heb haar wel gevraagd of zij erbij zou zijn, maar ze gaf aan niet te kunnen. Ik heb aangegeven daarna dan ook nog wel een keer samen te willen praten, omdat het een beetje vreemd voelt als alles communicatie via directie loopt.Dat ben je toch zelf aangegaan? En nu moet het wel weer met de juf erbij? Wat wil je nou toch? Ik snap je echt niet meer.



Met de juf kan je niet praten omdat jij op betrekkingsniveau met haar praat en dus heb jij ervoor gekozen om er een derde (de directeur) bij te betrekken. Hierdoor wordt jouw onvermogen m.b.t. tot deze juf dus vanzelf tot 'een ding' gemaakt. De kans is aanwezig dat zowel directeur als de juf het zo zien. Want anders zou jij namelijk wel met juf zijn gaan praten i.p.v met de directeur.



Nu heeft de juf of geen tijd en (of door bovenstaande misschien wel even niet meer zo heel veel zin) om erbij te gaan zitten. Waarop jij wel weer voorstelt om met de juf apart een gesprek te willen. De reden: Omdat jij het vreemd vindt voelen dat de communicatie via de directie verloopt.



Ik vind jouw handelen echt heel onduidelijk overkomen en snap eerlijk gezegd niet zo goed wat jij als moeder van een kind op school nou precies wilt van deze school.
enn wijzigde dit bericht op 04-10-2014 16:37
Reden: Doorgestreept maar niet weggehaald zodat TO wel kan lezen wat er stond. :-)
% gewijzigd
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
Ik heb één keer meegemaakt dat de juffen hun snor drukten voor Het Gesprek (dat toen dus plaatsvond met alleen de dirk en de IB), en dat was inderdaad in een situatie dat juffen en ik wel zo'n beetje waren uitgepraat. Best kans dat de juf van je dochter dat idee ook heeft, en dat is behoorlijk lastig zo aan het begin van het schooljaar.
Alle reacties Link kopieren
Idd.



En mocht het 'snordrukdoen' kloppen is dat niet in het belang van een kind. Uiteindelijk komt het erop neer dat dit weinig effectief voor een kind zal gaan werken. Jammer.



Maar als iedereen nou door een ( goede) directeur /IB

weer even met de neus in de richting van het kind kan worden geduwd, dan blijkt hopelijk voor kind dat dit gedoe niets meer dan een storm in een glas water is geweest. En storm van haar juf en moeder waarna zij er ook weer voor kunnen kiezen hun interactie meer effectief te laten verlopen
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
quote:Jarek03 schreef op 02 oktober 2014 @ 23:06:

[...]





ik weet dat er bij sommige begeleidingsprogramma's op school videoregistratie gedaan kan worden waarbij gekeken wordt hoe de interactie werkt tussen het kind en een volwassene. Heb het één keer in de praktijk gezien vanuit de GGZ, kan niet zomaar (allerlei eisen oa op gebied van privacy - mag niet opgeslagen worden, direct uitgekeken e.d.) maar als alle partijen meewerken, is het wel mogelijk. Zou er niet mee beginnen, maar is dus wel een optie.



Het hoeft niet via de GGZ. Ook wat betreft privacy is er het een en ander veranderd. Ik vind niet dat dit op aanvraag van de ouders moet gebeuren, maar vanuit de lesgevende leerkracht. Als zij geen probleem ervaart, dan houdt het op. Dan kun je registreren wat je wilt, maar dat gaat niet werken.



@ TO: heb je al eens met je dochter gepraat? Beloningssysteem ingezet?
Alle reacties Link kopieren
Zoals ik het lees heeft TO niet aangedrongen op een gesprek met de directeur, maar op een gesprek.

Waarna ze gebeld werd door de directeur voor een afspraak, waarvan nu blijkt dat juf er niet bij aanwezig zal zijn.



Dat school aanstuurt op een gesprek met directeur zonder juf lijkt me niet een fijn teken.
Wees altijd jezelf. Tenzij je een eenhoorn kan zijn. Wees dan een eenhoorn.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven