Psyche
alle pijlers
Problemen door hoogbegaafdheid..wie ook?
donderdag 17 juli 2008 om 18:13
Hai!
kon er zo snel geen topic over vinden, dus ben een nieuwe gestart...Ik ben 26 en hoogbegaafd, niet dat ik daar zo trots op ben, integendeel..Vaak had ik maar liever gehad dat ik was zoals veel anderen..Ik weet niet wat ik leuk vind doordat ik nergens een uitdaging in zie, ben heel snel uitgekeken op werk, en loop daar nu in vast. Wie kan hier over meepraten en herkent dit?
kon er zo snel geen topic over vinden, dus ben een nieuwe gestart...Ik ben 26 en hoogbegaafd, niet dat ik daar zo trots op ben, integendeel..Vaak had ik maar liever gehad dat ik was zoals veel anderen..Ik weet niet wat ik leuk vind doordat ik nergens een uitdaging in zie, ben heel snel uitgekeken op werk, en loop daar nu in vast. Wie kan hier over meepraten en herkent dit?
dinsdag 22 juli 2008 om 19:04
Ik ben zeker heel naïef als ik zeg ik altijd al graag super slim wilde zijn. Ik had zo'n vriendinnetje dat haar engelse woordjes meteen kende als ze ze een keer had doorgelezen. Ik kon het daarna nog 10 keer herhalen...
Ook nu frustreert het me dat ik tegen mijn beperkingen aanloop. Ben er erg gevoelig voor. Wat is erg aan HB zijn? Heb je geen profijt van bij het vinden van werk en het doen van je werk? Of is alle werk gewoon te simpel?
Ook nu frustreert het me dat ik tegen mijn beperkingen aanloop. Ben er erg gevoelig voor. Wat is erg aan HB zijn? Heb je geen profijt van bij het vinden van werk en het doen van je werk? Of is alle werk gewoon te simpel?
dinsdag 22 juli 2008 om 19:06
Digitalis, jij vond een studie psychologie toch te moeilijk, als ik het me goed herinner? Niet om lullig te doen, hoor (echt), maar hoe rijm je dat dan met hoogbegaafdheid en een (al dan niet voormalig) IQ van 148? Dat kan ik niet echt rijmen. Als het nou noch een studie wiskunde was geweest... Maar psychologie staat toch niet bekend als heel zwaar.
dinsdag 22 juli 2008 om 19:06
@justme: Troost je, Schopenhauer schreef er al over dat er een verschil is tussen inzichten die in je eigen tijd gewaardeerd worden (beroemdheid) en ware kennis die ook nog een paar eeuwen later standhoudt. Deze mensen worden in hun eigen tijd meestal niet zo gewaardeerd, maar wellicht was hij bevooroordeeld door zijn eigen ervaringen.
dinsdag 22 juli 2008 om 19:08
@justme: Het is wel fijn dat er meer waardering komt voor HB als je die andere factoren in de definitie meeneemt maar ik blijf erbij dat de mensen in de kou komen te staan die wel intelligent zijn maar die andere eigenschappen ontberen. Die kunnen net zo goed problemen krijgen (zoals ik schetste: conflict met jezelf, eenzaamheid, 'iets' missen), maar daar hoeven we dan verder niet meer over na te denken?
dinsdag 22 juli 2008 om 19:12
Er is ook nog een ander interessant punt. Een HBer wordt in zijn jeugd vaak verkeerd begrepen door zijn peers. Naarmate hij ouder wordt komt hij steeds meer onder gelijken terecht maar dan is hij al verpest: wantrouwend, niet sociaal vaardig, stronteigenwijs. Dan zit je daar als HBer tussen andere HBers maar het warme bad van begrip is ver te zoeken omdat ze allemaal psychologisch verknipt zijn geworden (even gechargeerd gesteld).
Misschien is dat de reden dat je bijv. op een Harvard geen aansluiting vind. Dat kan een middagje sociale feedback van twee psychologen dan niet meer even recht breien hoor (20 jaar van verknipt worden).
Misschien is dat de reden dat je bijv. op een Harvard geen aansluiting vind. Dat kan een middagje sociale feedback van twee psychologen dan niet meer even recht breien hoor (20 jaar van verknipt worden).
dinsdag 22 juli 2008 om 19:12
dinsdag 22 juli 2008 om 19:13
Niet te moeilijk, maar als tweede studie te zwaar. Ik heb nogal faalangst en problemen met discipline, vandaar. Ik zeg toch, een hoog IQ is geen garantie voor succes. Ik heb ook nog BPS en een hele hoop puin te ruimen, en wil nog een sociaal leven hebben en me niet zo druk maken om studies zodat ik weer aand e 20mg Xanax zit. Dat is het probleem, het studeren zelf niet.
dinsdag 22 juli 2008 om 19:24
Je werd in dit geval niet 'gedemoniseerd' vanwege je intelligentie. Er was geen sprake van onbegrip. OK, je bent wel op het idee gekomen door je hoogbegaafdheid. Maar de afwijzing van het idee had niets te maken met het feit dat het 'te slim' was. De afwijzing kwam voort uit stomme politieke spelletjes. Dan kan je wel zeggen dat iedere hoogbegaafde daartegenaan loopt, maar ik kan dit toch moeilijk anders zien dan een onfortunate incident, wat alleen zijdelings met je hoogbegaafdheid te maken heeft. Iets wat je dus niet kunt veralgemeniseren, of gebruiken als bewijs dat heel veel hoogbegaafden worden gedwarsboomd in hun begaafdheid omdat mensen hun ideeen niet snappen, omdat die ideeen te ver buiten de grenzen van het alledaagse referentiekader van de gewoon begaafde mens gaan. Bij jouw voorbeeld was dit niet echt het geval, als die economische belangen niet hadden gespeeld, dan was het wellicht zonder enig probleem geaccepteerd, hoe vernieuwend ook. In ieder geval, dit destileer ik uit jouw verhaal.
dinsdag 22 juli 2008 om 19:26
dinsdag 22 juli 2008 om 19:29
Waarom zou ik? Ik weet dat het niet aan mijn eventuele begaafdheid ligt, maar aan andere zaken. Helaas. Als kind was ik wel overal de beste in, maar onzekerheid kwam en tadaa, ik ben een middelmatige student met enorme faalangst. Daarom vind ik het sprookje 'als HB heb je een gouden toekomst' een beetje stom en zinloos. Alsof je geen andere karaktertrekken hebt.
dinsdag 22 juli 2008 om 19:29
dinsdag 22 juli 2008 om 19:36
Ik denk echt niet dat het nooit gebeurd. Sommige dingen bedacht door briljante geesten lijken eerst zo ver van de echte wereld af te staan, maar blijken vervolgens wel waar. Het gebeurt. Ik ben niet zo beperkt dat ik dat niet wil geloven.
Het enige waar ik tot irritatie van eenieder maar over dooremmer is dat ik denk dat dat als hoogbegaafden tegen grenzen aanlopen, dat meestal niet komt doordat hun ideeen te outlandish zijn, doordat de tijd er nog niet rijp voor is.
De kans is vrij groot dat door normale redenen komt. Zoals politieke spelletjes, je ideen niet goed uitleggen, of gewoon toch een niet echt goed idee hebben.
dinsdag 22 juli 2008 om 19:39