Problemen door hoogbegaafdheid..wie ook?

17-07-2008 18:13 1653 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hai!

kon er zo snel geen topic over vinden, dus ben een nieuwe gestart...Ik ben 26 en hoogbegaafd, niet dat ik daar zo trots op ben, integendeel..Vaak had ik maar liever gehad dat ik was zoals veel anderen..Ik weet niet wat ik leuk vind doordat ik nergens een uitdaging in zie, ben heel snel uitgekeken op werk, en loop daar nu in vast. Wie kan hier over meepraten en herkent dit?
__justme__ schreef op 22 juli 2008 @ 16:19:

Maar dat kan ook komen omdat het bij mij niet om een IQ van rond de 130-140 gaat X-D

Nou maak je me nieuwsgierig. Waarom gaat het dan wel?

Wist je overigens dat er ook een speciale club bestaat voor mensen die in het duizendste percentiel vallen?

(kan ik geen lid van worden hoor)
Ik ben zeker heel naïef als ik zeg ik altijd al graag super slim wilde zijn. Ik had zo'n vriendinnetje dat haar engelse woordjes meteen kende als ze ze een keer had doorgelezen. Ik kon het daarna nog 10 keer herhalen...

Ook nu frustreert het me dat ik tegen mijn beperkingen aanloop. Ben er erg gevoelig voor. Wat is erg aan HB zijn? Heb je geen profijt van bij het vinden van werk en het doen van je werk? Of is alle werk gewoon te simpel?
Digitalis, jij vond een studie psychologie toch te moeilijk, als ik het me goed herinner? Niet om lullig te doen, hoor (echt), maar hoe rijm je dat dan met hoogbegaafdheid en een (al dan niet voormalig) IQ van 148? Dat kan ik niet echt rijmen. Als het nou noch een studie wiskunde was geweest... Maar psychologie staat toch niet bekend als heel zwaar.
@justme: Troost je, Schopenhauer schreef er al over dat er een verschil is tussen inzichten die in je eigen tijd gewaardeerd worden (beroemdheid) en ware kennis die ook nog een paar eeuwen later standhoudt. Deze mensen worden in hun eigen tijd meestal niet zo gewaardeerd, maar wellicht was hij bevooroordeeld door zijn eigen ervaringen.
@justme: Het is wel fijn dat er meer waardering komt voor HB als je die andere factoren in de definitie meeneemt maar ik blijf erbij dat de mensen in de kou komen te staan die wel intelligent zijn maar die andere eigenschappen ontberen. Die kunnen net zo goed problemen krijgen (zoals ik schetste: conflict met jezelf, eenzaamheid, 'iets' missen), maar daar hoeven we dan verder niet meer over na te denken?
sabrina73 schreef op 22 juli 2008 @ 19:04:

Ik ben zeker heel naïef als ik zeg ik altijd al graag super slim wilde zijn. Ik had zo'n vriendinnetje dat haar engelse woordjes meteen kende als ze ze een keer had doorgelezen. Ik kon het daarna nog 10 keer herhalen...
Dit heeft niets met slimheid te maken, woordjes erin rampetampen kan iedereen.
Er is ook nog een ander interessant punt. Een HBer wordt in zijn jeugd vaak verkeerd begrepen door zijn peers. Naarmate hij ouder wordt komt hij steeds meer onder gelijken terecht maar dan is hij al verpest: wantrouwend, niet sociaal vaardig, stronteigenwijs. Dan zit je daar als HBer tussen andere HBers maar het warme bad van begrip is ver te zoeken omdat ze allemaal psychologisch verknipt zijn geworden (even gechargeerd gesteld).

Misschien is dat de reden dat je bijv. op een Harvard geen aansluiting vind. Dat kan een middagje sociale feedback van twee psychologen dan niet meer even recht breien hoor (20 jaar van verknipt worden).
tubbetje schreef op 22 juli 2008 @ 18:55:

[...]

Nou maak je me nieuwsgierig. Waarom gaat het dan wel?

Als het niet gaat om een voorbeeld van typische hoogbegaafdengrap, dan noemt justme hierboven een whopping 218.

edit: doet me denken aan zo'n omroeper bij darten... Twoooohundredandeieieieieighteeeeeeeeeeeeeen (ok die zeggen dan -n, maar toch)
Zamirah, memorisatie is wel degelijk een onderdeel van het IQ. Maar ook niet meer dan dat, al is het een niet onbelangrijk onderdeel.

En nee hoor, dat kan niet iedereen. Tenminste, niet even goed.
FritsvanEgters schreef op 22 juli 2008 @ 19:06:

Digitalis, jij vond een studie psychologie toch te moeilijk, als ik het me goed herinner? Niet om lullig te doen, hoor (echt), maar hoe rijm je dat dan met hoogbegaafdheid en een (al dan niet voormalig) IQ van 148? Dat kan ik niet echt rijmen. Als het nou noch een studie wiskunde was geweest... Maar psychologie staat toch niet bekend als heel zwaar.
Niet te moeilijk, maar als tweede studie te zwaar. Ik heb nogal faalangst en problemen met discipline, vandaar. Ik zeg toch, een hoog IQ is geen garantie voor succes. Ik heb ook nog BPS en een hele hoop puin te ruimen, en wil nog een sociaal leven hebben en me niet zo druk maken om studies zodat ik weer aand e 20mg Xanax zit. Dat is het probleem, het studeren zelf niet.
Naast filosofie, ja, dat kan ik me voorstellen. En zelfs met het hoogste IQ moet je je nog wel enigszins inzetten voor een studie. Fijn dat je het niet als een aanval opvatte.
countessa schreef op 22 juli 2008 @ 19:12:

Als het niet gaat om een voorbeeld van typische hoogbegaafdengrap, dan noemt justme hierboven een whopping 218.
Dat lijkt me een beetje onwaarschijnlijk. Het hoogste IQ ter wereld ligt nu bij een amerikaanse man die als uitsmijter werkt, en ligt rond deze koers (ben z'n naam even kwijt).
FritsvanEgters schreef op 22 juli 2008 @ 19:13:

Zamirah, memorisatie is wel degelijk een onderdeel van het IQ. Maar ook niet meer dan dat, al is het een niet onbelangrijk onderdeel.

En nee hoor, dat kan niet iedereen. Tenminste, niet even goed.
Okay, kleine correctie: iedere normaal begaafde kan dat.
tubbetje schreef op 22 juli 2008 @ 19:12:

Er is ook nog een ander interessant punt. Een HBer wordt in zijn jeugd vaak verkeerd begrepen door zijn peers. Naarmate hij ouder wordt komt hij steeds meer onder gelijken terecht maar dan is hij al verpest: wantrouwend, niet sociaal vaardig, stronteigenwijs. Dat kan een middagje sociale feedback van twee psychologen dan niet meer even recht breien hoor (20 jaar van verknipt worden).
Ik ben geen - ik herhaal: géén - HB'er, maar werd wel van jongs af aan 'professor' genoemd en sprak de leraar tegen toen ik tien was (hij verkocht bullshit). En licht verknipt ben ik ook. Nou ja, niet helemaal normaal. Daarom zit ik ook hier. ;-)
__justme__ schreef op 22 juli 2008 @ 17:51:

[...]

Ook al waren er meerdere factoren van belang, doet niets af aan het feit dat intelligentie dus niet altijd gewaardeerd wordt. En zelfs een handicap kan zijn.
Je werd in dit geval niet 'gedemoniseerd' vanwege je intelligentie. Er was geen sprake van onbegrip. OK, je bent wel op het idee gekomen door je hoogbegaafdheid. Maar de afwijzing van het idee had niets te maken met het feit dat het 'te slim' was. De afwijzing kwam voort uit stomme politieke spelletjes. Dan kan je wel zeggen dat iedere hoogbegaafde daartegenaan loopt, maar ik kan dit toch moeilijk anders zien dan een onfortunate incident, wat alleen zijdelings met je hoogbegaafdheid te maken heeft. Iets wat je dus niet kunt veralgemeniseren, of gebruiken als bewijs dat heel veel hoogbegaafden worden gedwarsboomd in hun begaafdheid omdat mensen hun ideeen niet snappen, omdat die ideeen te ver buiten de grenzen van het alledaagse referentiekader van de gewoon begaafde mens gaan. Bij jouw voorbeeld was dit niet echt het geval, als die economische belangen niet hadden gespeeld, dan was het wellicht zonder enig probleem geaccepteerd, hoe vernieuwend ook. In ieder geval, dit destileer ik uit jouw verhaal.
Zoals ik al zei, door alle drank, drugs en medicatie verwacht ik niet eens meer een IQ van 148 218 te halen.

Dat kan je nog mee/tegenvallen, mijn IQ is er geen punt van gedaald ;-)

Dit is wat justme erover zegt, in reactie op digitalis. Maar zoals ik al zei, misschien is het wel een geintje.
FritsvanEgters schreef op 22 juli 2008 @ 19:14:

Naast filosofie, ja, dat kan ik me voorstellen. En zelfs met het hoogste IQ moet je je nog wel enigszins inzetten voor een studie. Fijn dat je het niet als een aanval opvatte.
Waarom zou ik? Ik weet dat het niet aan mijn eventuele begaafdheid ligt, maar aan andere zaken. Helaas. Als kind was ik wel overal de beste in, maar onzekerheid kwam en tadaa, ik ben een middelmatige student met enorme faalangst. Daarom vind ik het sprookje 'als HB heb je een gouden toekomst' een beetje stom en zinloos. Alsof je geen andere karaktertrekken hebt.
Eens, Countessa. Kan verder absoluut niet beoordelen waarom het idee niet is goedgekeurd, maar de oorzaak kan toch moeilijk zijn dat je met je idee te ver vooruit was, justme. Van de relativiteitstheorie begrepen Einsteins vakbroeders aanvankelijk ook niets. (een afgezaagd voorbeeld, maar toch)
countessa schreef op 22 juli 2008 @ 19:26:

Zoals ik al zei, door alle drank, drugs en medicatie verwacht ik niet eens meer een IQ van 148 218 te halen.

Dat kan je nog mee/tegenvallen, mijn IQ is er geen punt van gedaald ;-)

Dit is wat justme erover zegt, in reactie op digitalis. Maar zoals ik al zei, misschien is het wel een geintje.
Er zijn verschillende testen.
Digitalis schreef op 22 juli 2008 @ 19:29:

[...]

Daarom vind ik het sprookje 'als HB heb je een gouden toekomst' een beetje stom en zinloos. Alsof je geen andere karaktertrekken hebt.
Ook hier helemaal eens. Maar nu kun je die faalangst te lijf, denk ik. Je bent oud genoeg en hebt voldoende inzicht in je persoonlijkheid.
FritsvanEgters schreef op 22 juli 2008 @ 19:31:

[...]

Ook hier helemaal eens. Maar nu kun je die faalangst te lijf, denk ik. Je bent oud genoeg en hebt voldoende inzicht in je persoonlijkheid.
Nu die luiheid nog ;-)
FritsvanEgters schreef op 22 juli 2008 @ 19:29:

Eens, Countessa. Kan verder absoluut niet beoordelen waarom het idee niet is goedgekeurd, maar de oorzaak kan toch moeilijk zijn dat je met je idee te ver vooruit was. Van de relativiteitstheorie begrepen Einsteins vakbroeders aanvankelijk ook niets. (een afgezaagd voorbeeld, maar toch_

Ik denk echt niet dat het nooit gebeurd. Sommige dingen bedacht door briljante geesten lijken eerst zo ver van de echte wereld af te staan, maar blijken vervolgens wel waar. Het gebeurt. Ik ben niet zo beperkt dat ik dat niet wil geloven.

Het enige waar ik tot irritatie van eenieder maar over dooremmer is dat ik denk dat dat als hoogbegaafden tegen grenzen aanlopen, dat meestal niet komt doordat hun ideeen te outlandish zijn, doordat de tijd er nog niet rijp voor is.

De kans is vrij groot dat door normale redenen komt. Zoals politieke spelletjes, je ideen niet goed uitleggen, of gewoon toch een niet echt goed idee hebben.
Ga d'r aan werken! Je kunt het!
Digitalis schreef op 22 juli 2008 @ 19:29:

[...]

Daarom vind ik het sprookje 'als HB heb je een gouden toekomst' een beetje stom en zinloos. Alsof je geen andere karaktertrekken hebt.
Absoluut. Je moet de hoge intelligentie natuurlijk samenvoegen met alle andere zaken die samen de mensen maken. Over het algemeen genomen is een hoog IQ wel een pre, maar geen panacea (dit woord heb ik al eerder gebruikt, wilde het graag hier toch weer gebruiken, omdat het rijmt!).
countessa schreef op 22 juli 2008 @ 19:36:

[...]

Ik denk echt niet dat het nooit gebeurd. Sommige dingen bedacht door briljante geesten lijken eerst zo ver van de echte wereld af te staan, maar blijken vervolgens wel waar. Het gebeurt. Ik ben niet zo beperkt dat ik dat niet wil geloven.

Het enige waar ik tot irritatie van eenieder maar over dooremmer is dat ik denk dat dat als hoogbegaafden tegen grenzen aanlopen, dat meestal niet komt doordat hun ideeen te outlandish zijn, doordat de tijd er nog niet rijp voor is.

De kans is vrij groot dat door normale redenen komt. Zoals politieke spelletjes, je ideen niet goed uitleggen, of gewoon toch een niet echt goed idee hebben.
Dat lijkt mij ook waarschijnlijker. Zeker nu onderzoekers ook voor hun eigen funding moeten zorgen. Dat was vroeger niet zo, en dat stelt hele nieuwe eisen aan wetenschapperts. En ja, ego's en politiek spelen ook aan de universiteiten een behoorlijke rol.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven