Gezondheid alle pijlers

Pap 3a

21-03-2008 11:38 1453 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb een aantal weken geleden een uitstrijkje laten maken bij de huisarts. Ik heb "gewoon" meegedaan aan het bevolkingsonderzoek en ging er zomaar vanuit dat alles wel ok zou zijn. Ik kreeg de uitslag en dat bleek pap 3a te zijn. Twee weken erna nam de huisarts nog een kweekje af wat werd onderzocht in het ziekenhuis. Ook dat bleek pap 3a te zijn. Omdat het te onrustig was, werd ik doorverwezen naar het ziekenhuis. Ik moet nu in April de eerste keer naar een verpleegkundige voor nog een uitstrijkje en een vaginale echo en dan een week erna naar de gynaecoloog voor een baarmoedermond / halsonderzoek. Ik ben er vrij nuchter onder. Blij dat het ontdekt is en ik denk maar, in het ziekenhuis zit ik op de goeie plek. Toch.....ik heb wat info gelezen op internet die me dan aan de andere kant ook weer zorgen geeft. Ik las zelfs dat ik sommige gevallen de baarmoeder verwijderd wordt. Ik ben 31 en heb nog wel een kinderwens. Heeft iemand ervaring op dit gebied? Ik zelf denk, de onderzoeken doen in April en niet teveel paniek...Wie heeft er tips of info? Alvast erg bedankt!
Alle reacties Link kopieren
Na het lezen van alle 50 pagina's wil ik ook graag m'n ei kwijt. Ik ben 23 en heb al een tijdje last van onregelmatige bloedingen. Toen ik voor iets anders bij de HA was heb ik daarom ook om een uitstrijkje gevraagd. De HA vond dit niet nodig omdat ik te jong ben voor bmhk... Na flink aandringen mocht ik toch een uitstrijkje laten maken, en na een week werd ik gebeld: pap3b.



Drie dagen laten kon ik gelukkig al terecht in het zkhs voor de colposcopie en een biopt. Het is me alles meegevallen en het nemen van het biopt deed niet echt pijn, heb twee dagen last gehad van kramp en vloei, maar afgezien daarvan gaat het lichamelijk goed.



Het is meer een emotionele rollercoaster, ik zit erg met het "wat als ik niet om dat uitstrijkje gezeurd had" en ik vraag me steeds af hoe erg het is. Volgens ze zkhs gyn heb ik twee onrustige plekken op mijn bmh en volgt er misschien een lis... Over twee weken hoor ik wat de cin uitslag van het biopt is...



Ik zit er vooral emotioneel heel erg mee, pff.
Snap dat er veel in je hoofd rondspookt. Twee maanden geleden voor bevolkingsonderzoek uitstrijkje gehad met uitslag 3b. Na biopt CIN III uitslag en afgelopen dinsdag een lis gehad.

Ook ik heb de afgelopen twee maanden lopen spoken, "wat als" en heb de operatie al 40x gedaan met de meest vervelende complicaties.

Achteraf gezien is het 100% meegevallen, geen pijn en bijna geen bloedverlies. Over een maand terug naar de gynaecoloog voor de uitslag en controle. Het blijft je inderdaad wel bezighouden...

Sterkte
Alle reacties Link kopieren
Frann...

Al meer nieuws???
Ik wil ook graag even mijn hart luchten. Ik heb afgelopen week ook van de HA te horen gekregen dat ik in PAP3a zit. Ik heb nu ruim 8 weken (incl 2 menstruaties) bloedverlies en nadat ik te horen kreeg dat ik geen soa had, dacht ik dat het door de nuvaring kwam. Want bmhk, daar ben ik toch veel te jong voor.. ?!

Niet dus, PAP3a.. het dreunt nog steeds in mijn hoofd en ondanks dat ik er best realistisch in sta, voel ik me toch enorm emotioneel. Soms gaan mijn gedachten even los en ben ik bang dat ik te laat ben, dat het te diep zit of dat het zo erg wordt dat alles weg gehaald moet worden. Mijn HA heeft me gelukkig goed gerust gesteld door te vertellen dat het absoluut niet kwaadaardig is, dat het bij mij gering is en dat redelijk veel meiden van rond de 25 deze uitslag hebben en het misschien weg geschraapt (?) wordt of dat er niets aan gedaan wordt omdat het uit zichzelf weg moet kunnen trekken.

Ik kan gelukkig aankomende woensdag bij de gyneacoloog terecht.
Logisch dat je emotioneel bent en dat je bent geschrokken. Fijn dat je snel terecht kunt. Heel goed mogelijk dat na het biopt (voel je niets van) blijkt dat er niets gedaan hoeft te worden.

Ik krijg volgende week de uitslag van mijn uitstrijkje na de operatie, ben benieuwd.

Succes!
Alle reacties Link kopieren
Toch bijzonder hoe de behandeling bij 3A per persoon zo kan verschillen.



Ik heb Pap 3A gehad en moest alleen een half haar later opnieuw een uitstrijkje laten doen. Heb geen gynaecoloog gezien! Half jaar later weer gewoon pap 1 gelukkig. Je lichaam kan dus zelf herstellen.



Maak je geen zorgen Laus.
Alle reacties Link kopieren
Laus, fijn dat je snel terecht kan (al kan ik me voorstellen dat het voor jouw gevoel niet snel genoeg is)

Ik was 19/20 toen de uitslag pap3b/cin3 luidde. Ik begrijp de shock dus helemaal. Maar achteraf gezien viel het me alles mee en zit ik al tijden weer keurig op pap1.

Succes woensdag!



Spannend, SilverShadow!
Alle reacties Link kopieren
Ik lees al de hele avond zowel hier als elders op het net alle informatie die ik maar kan vinden over uitslagen van uitstrijkjes.

Vorige week zowel bloedonderzoek als uitstrijkje gehad, ipv telefonisch de uitslag te krijgen moest ik persoonlijk langskomen...

Een heel verhaal over uitslagen, verder onderzoek, gyneacoloog ...

Ik ben de helft al weer kwijt wat de dokter me verteld heeft, morgen even bellen of ik nog een gesprek kan hebben waarin ik mijn vragen gericht kan stellen, maar shit..
Heb ik ook gehad. Heeft mijn lijf vanzelf opgeruimd.
Ik ben net gebeld door de gynaecoloog, PAP2! Dat ligt prima in de lijn der verwachtingen en is dus goed nieuws. In augustus weer terug voor controle.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben nog niet veel wijzer geworden...volgende week afspraak bij de gynaecoloog
Ik ben afgelopen woensdag bij de gyneacoloog geweest. De mevrouw die me hielp vertelde me al dat ik zo weinig. Onrustige cellen had dat ze zich niet kon voorstellen dat mijn klachten daar van kwamen en dat veel jonge vrouwen dit hebben zonder er iets van te merken. De conclusie was dus ook dat ze nu niets ging doen en zij dacht dat het van mijn nuvaring kwam. Dus ze heeft mij geadviseerd te stoppen met de ring. Ik ben nu 2 dagen gestopt, en ik heb helemaal geen bloedverlies meer.

Ik weet alleen niet zo goed welke anticonceptie ik nu moet gebruiken, maar dat terzijde.

Ik blijf wel elke half jaar uitstrijkjes maken totdat de uitslag PAP1 is, maar ben blij dat het zo is gegaan!
Wat fijn om te horen laus_! Je zou met de gynaecoloog je anticonceptie mogelijkheden kunnen bespreken, of met je huisarts.
Alle reacties Link kopieren
Vandaag bij de gynaecoloog geweest, een colposcopie gehad, niet prettig en een biopsie afgenomen.

Nu weer wachten op de uitslag daarvan, ondertussen is het allemaal wat gevoelig, zou morgen of overmorgen over moeten zijn.

Hopen op een positieve uitslag, baarmoederhalskanker komt helaas wel voor in mijn familie aan moederskant, maar kan eigenlijk nergens vinden of het erfelijk is...
Alle reacties Link kopieren
Vandaag de uitslag gekregen van de colposcopie, helaas niet goed, CIN III uitslag.

De gynaecoloog twijfelt of een lisexcisie afdoende is, anders wordt het een conisatie...
Nou dat is wel schrikken denk ik, of niet. Niet teveel over op google zoeken hoor!



Ik heb met pap 3b een lisexcisie gehad. En later een conisatie. Van de tweede ingreep had ik minder last dan de eerste.
Alle reacties Link kopieren
Idd wel geschrokken, ik heb de afgelopen weken heel veel gegoogled op alle mogelijke info hierover.

Heb me voorgenomen dat verder niet meer te doen.

Ik had van het 2e uitstrijkje al behoorlijk wat last, beetje lompe gynaecoloog.

Ik vind dat nog niet zo erg, als het daarna over is.
Ja als het lukt dan dat niet meer doen. Je word er alleen maar naar van. Maar ik deed het zelf ook hoor.

Je hebt er niks aan jezelf de kop gek maken.

Dit is een periode van onderzoeken en een ingreep, wachten op een uitslag. Ik vond t best lastig soms om mee om te gaan. Maar dat is bij iedereen verschillend.

Nu kan je er op viva over schrijven , ik had dat toen nog niet ontdekt.
Alle reacties Link kopieren
Het wachten op de uitslagen duurt zo lang...
Ja klopt. Niks aan! Afleiding zoeken. Je hebt nu uitslag. En is dus nog een uitstrijk gemaakt? En dan hoor je dan wat ze gaan doen?
Alle reacties Link kopieren
De gynaecoloog moest overleggen met collega, of er gekozen wordt voor eerst een lisexcisie en dan evt daarna de conisatie of meteen de conisatie.

Ik hoor het bij mijn volgende afspraak.

Dank je wel voor je steun, mijn partner is super, maar ja, toch anders dan iemand die hetzelfde meegemaakt heeft.
Ik zag vreselijk op tegen de lisexcisie. Doordat het gebied nogal groot was moest het op de OK. Ruggenprik is me honderd procent meegevallen en de lisexcisie ook. Heb na de tijd geen pijn en geen bloedverlies gehad. Maar dat verschilt natuurlijk per persoon. Sterkte!
Alle reacties Link kopieren
Hoi allen.

Graag wil ik mijn ervaring ook delen en misschien dat iemand het zelfde heeft gehad.



Op mijn 35e heb ik op aandringen van een vriendin dan toch maar meegedaan aan het BVO.op mn 30ste niet gegaan wantbik vind t helemaal niks,dat gedoe daar beneden.

De uitslag liet 2 maanden op zich wachten waarna ik maar de mensen van t BVO gebeld heb.

Die zeiden dat de uitslag naar de HA was gestuurd maar dat ze m alsnog zouden opsturen.

Na weer 3 weken nog niks ontvangen.

Weer gebeld en weer zeiden ze dat t naar de HA was gegaan.

Mn alarmbellen begonnen wel te rinkelen.

HA gebeld;vragen naar de uitslag.De assistente keek in de computer en zei dat ik de huisarts zelf moest apreken,waarop ik heel boos werd want dan weet je wel dat er iets niet klopt.

Uiteindelijk gaf ze me toch de uitslag.Pap 3B.

Ze hebben toegegeven dat het een fout was,zij hadden me moeten bellen.

Anyway,smiddags ben ik meteen naar de gyn gestuurd.

Kreeg een colposcopie wn het was meteen duidelijk dat het cin3 was.

Zwarte/witte/bruine plekken op de BMH.

Lisexicisie gehad meteen(wat een hel die verdovingsnaalden)

Wat een drama erna zeg!de wond wilde maar niet genezen.



Na 6 maanden,nog eens 6 maanden weer uitstrijkjes die allemaal pap1 waren.

Helemaal blij dus.

Maar ondertussen had ik wel andere klachten zoals verlamende pijn aan beide eierstokken en allerlei plekjes op mn schaamlippen waar ik vreselijk last van had.Jeuk en pijn.

Na eerst tobben met allerlei zalven die ze me gaven en die niets hielpen,vorig jaar een biopt gehad.

Ontsteking en afwijkende cellen.

Dit hebben ze overigens niet verteld,alleen dat er een ontsteking zat.

Na een 3 kwart jaar weer terug ivm aanhoudende klachten.toen vertelden ze pas dat t vorige biopt toch ook afwijkende cellen had.

Andere gyn;ze zouden weer een biopt nemen.

Ik vroeg ze nog of ik het niet even aan moest wijzen maar de dame zei dat ze eerst zelf wilde kijken:met als resultaat...een biopt van een plek waat ik geen last had.Foute plek dus.verdorie!!!

Helaas gaf dit biopt ook afwijkingen aan,ondanks dat ik geen last had.



Daarna ben ik verhuisd naar de andere kant vh land.

Omdat ik weer voor het herhalingsuitstrijkje moest,hier een gyn gezocht.

Dit zou mn laatste herhaling zijn voor ik weer terug mocht in t reguliere circuit.

Uitstrijkje gehad en biopt van de schaamlip die me last bezorgd.



Pap2,biopt afwijkend en hrHPV.

Dit valt vies tegen.

Ben er helemaal klaar mee.

Over een maand terug voor een inwendige echo(voor de pijn aan de eierstokken),ze vermoeden endometriose en bespreken van een kijkoperatie.

Wat betreft de pap2 moet ik over een half jaar weer voor uitstrijk.

Ik heb er geen goede hoop in omdat ik die ontsteking in de cellen van mn lip kennelijk al meer dan een jaar heb en mn lichaam t zelf niet opruimt en dat na 4 keer een pap1 het toch weer een pap2 is.



Moedeloos ben ik er van!!!
He bah wat vervelend! Al die onderzoeken, al dat wachten.

Ik snap dat je er helemaal klaar mee bent.

Bij deze gyn heb je er een beter gevoel bij?

Ook niet best bij die vorige gyn of dokter waar de uitslag informatie zo verkeerd is gegaan.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben ook best bang dat er bij mij meer aan de hand is, voor je JI2605

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven