Autisme,wie ook?

31-05-2015 16:01 3006 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik vroeg me af of er meerdere dames zijn met autisme die zin hebben om mee te schrijven. Bij mij is de diagnose pas gesteld en ben al in de 30. Ze weten alleen nog niet of het Asperger is of pdd-NOS. Wil er iemand meekletsen?😊
Alle reacties Link kopieren
Ik heb vorig jaar de diagnose gekregen, ik was toen 50.

Overigens gaat het onderscheid tussen pdd-nos en Asperger verdwijnen, dus het maakt niet uit welke vorm je hebt, er is geen duidelijk verschil tussen.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren
Ik kreeg op mijn 20e de diagnose ASS. En ik herken me het meest in NLD. Heb ook trekken van ADD. Het was niet echt in een hokje te plaatsen, daarvoor had ik te weinig kenmerken van een soort. Maar het is wel zeker dat ik in dat spectrum zit.
Hier ook een vrouw met ASS - autisme.

Officieus de diagnose gekregen op mijn 14de.

Officieel op mijn 25ste.

Ik ben 30.
Alle reacties Link kopieren
quote:hondenmens schreef op 01 juni 2015 @ 18:02:

Ik kreeg op mijn 20e de diagnose ASS. En ik herken me het meest in NLD. Heb ook trekken van ADD. Het was niet echt in een hokje te plaatsen, daarvoor had ik te weinig kenmerken van een soort. Maar het is wel zeker dat ik in dat spectrum zit.NLD en ADD zijn geen onderdeel van het autisme-spectrum. Wel hebben al die etiketjes overlappen, maar ze zijn toch niet hetzelfde.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren
Ik ben nog een twijfelgeval.. Volgens de Psychiater heb ik erg veel trekken maar weet nog niet of ik mij wil laten testen..
Alle reacties Link kopieren
http://autivrouw.nl/forum/index.php
Alle reacties Link kopieren
Ik heb sinds zes jaar de diagnose klassiek autisme. Ik was 33 toen ik de diagnose kreeg. Ik heb me laten testen omdat ik erg veel in mijn zoon herkende en ze bij hem autisme vermoedden. Hij heeft inmiddels de diagnoses McDD en adhd.
Alle reacties Link kopieren
quote:Solomio schreef op 01 juni 2015 @ 19:19:

[...]



NLD en ADD zijn geen onderdeel van het autisme-spectrum. Wel hebben al die etiketjes overlappen, maar ze zijn toch niet hetzelfde.Volgens de psychologen die ik had wel. En het heeft me toch zodanig belemmerd dat ik niet in het vrije bedrijf kan werken.
Alle reacties Link kopieren
quote:hondenmens schreef op 01 juni 2015 @ 21:06:

[...]





Volgens de psychologen die ik had wel. En het heeft me toch zodanig belemmerd dat ik niet in het vrije bedrijf kan werken.

Dan hadden die psychologen er duidelijk geen verstand van.

Dat zegt verder niets over hoe het je belemmert.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren
Waarom denk jij het beter te weten dan zij?

Mijn ouders hadden het vermoeden al op mijn 4e. En mensen om me heen ook, qua contact. Een collega van me is 40 en is al 2 keer eerder getest op Autisme. Daar kwam niks uit, terwijl ze zichzelf er heel erg in herkende. Nu heeft ze het weer laten testen omdat ze steeds tegen dingen aan blijft lopen en nu kwam er wel ASS uit.

Autisme zegt zeker wat over hoe het je belemmert. Want je wordt vaak verkeerd begrepen andersom ook.
Solo, mijn ervaringen met oa het Autismecentrum in Leiden is dat veel psychologen/psychiaters daar er vanuit gaan dat Ad(h)d en nld mogelijk wel degelijk tot het autisme spectrum gerekend moeten worden.



On-topic: Ik heb inmiddels zo'n 12 jaar een Asperger diagnose. Ik was 34 toen die gesteld werd en ik vermoedde toen al een aantal jaar dat ik mogelijk een ass had.

De laatste jaren twijfel ik soms aan mijn diagnose, hoewel ik ook wel veel herken vnl bij andere vrouwen.

Mijn man heeft ook een Asperger diagnose, maar wij verschillen wel enorm van elkaar in waar we last van hebben.
Solo heeft best verstand van autisme hoor.
Alle reacties Link kopieren
quote:hondenmens schreef op 01 juni 2015 @ 21:31:

Waarom denk jij het beter te weten dan zij?

Mijn ouders hadden het vermoeden al op mijn 4e. En mensen om me heen ook, qua contact. Een collega van me is 40 en is al 2 keer eerder getest op Autisme. Daar kwam niks uit, terwijl ze zichzelf er heel erg in herkende. Nu heeft ze het weer laten testen omdat ze steeds tegen dingen aan blijft lopen en nu kwam er wel ASS uit.

Autisme zegt zeker wat over hoe het je belemmert. Want je wordt vaak verkeerd begrepen andersom ook.

Ik beweer toch helemaal niet dat je geen autisme hebt?

Jij zegt alleen dat je je herkent in NLD en ADD. En dat zijn allebei stoornissen die niet onder autisme vallen, ook al hebben ze er duidelijk raakvlakken mee.

Meer dan dat heb ik niet gezegd.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren
quote:Yasha schreef op 01 juni 2015 @ 21:37:

Solo, mijn ervaringen met oa het Autismecentrum in Leiden is dat veel psychologen/psychiaters daar er vanuit gaan dat Ad(h)d en nld mogelijk wel degelijk tot het autisme spectrum gerekend moeten worden.



On-topic: Ik heb inmiddels zo'n 12 jaar een Asperger diagnose. Ik was 34 toen die gesteld werd en ik vermoedde toen al een aantal jaar dat ik mogelijk een ass had.

De laatste jaren twijfel ik soms aan mijn diagnose, hoewel ik ook wel veel herken vnl bij andere vrouwen.

Mijn man heeft ook een Asperger diagnose, maar wij verschillen wel enorm van elkaar in waar we last van hebben.

Ik denk zelf dat al die stoornissen in de prikkelverwerking onder één noemer zouden moeten vallen, dus ASS, NLD, AD(H)D, enz. enz.

Dus dat ben ik zeker eens met een aantal psychs. Maar momenteel is het nu eenmaal nog niet zo, dus als je zegt dat je autisme hebt en vervolgens plak je bij jezelf NLD en ADD op, dan weet je dus duidelijk niet waar je over praat.



Ik heb twee zoons met autisme en die lijken in niets op elkaar. Autisme bestaat uit zoveel kenmerken, dat het zich op veel verschillende manieren kan uiten.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren
Ik wist het al toen ik 6 was, meteen me leren omgaan en sinds mijn 15e gaat het heel goed. In de eerste klas veel gepest, ik was anders. Ik was niet teruggetrokken en on-sociaal, maar het tegenovergestelde. Super vrolijk en misschien wel te sociaal, wat leraren wel leuk vonden.
*Meldt zich*



Enkele jaren geleden, rond m'n 35ste diagnose gekregen.

Aanleiding was een burnout + herkenning bij de kinderen (die toen al de diagnose hadden).



Binnenkort word ik nog getest op ADD (waarvan volgens mijn peut de symptomen wel deels overlappen met autisme maar een andere oorzaak hebben).



De kinderen en ik hebben allemaal andere gevoeligheden; ergens verschillen we evenveel van elkaar als normale mensen
Woon je in Noord-Holland? Dan weet ik leuk 'buurtcentrum' voor mensen met ASS. Daar leer je mensen kennen en kun je ook van alles doen. Hoor altijd dat zij het heel prettig vinden om daar onder elkaar te zijn en tegelijkertijd deel uit te maken van een buurt. Als je wil, kan ik je een pb sturen met adres hoor!
Alle reacties Link kopieren
quote:Hunniebunnie schreef op 30 september 2015 @ 09:36:

Woon je in Noord-Holland? Dan weet ik leuk 'buurtcentrum' voor mensen met ASS. Daar leer je mensen kennen en kun je ook van alles doen. Hoor altijd dat zij het heel prettig vinden om daar onder elkaar te zijn en tegelijkertijd deel uit te maken van een buurt. Als je wil, kan ik je een pb sturen met adres hoor!Ik woon in Haarlem, daar weet ik dat zoiets er is.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren
Ik sta op het forum bekend als een autistische man. De eerste diagnose was een ernstige verstandelijke beperking. Later rond de 4e rolde daar hoogbegaafdheid en autisme uit. Ik was echt ernstig autistisch (non-verbaal, in eigen wereld), totdat ik ongeveer 5 werd. Ik ging pijlsnel vooruit en streefde mijn niet-autistische leeftijdsgenoten verstandelijk voorbij. Ik had dezelfde snelheid willen vasthouden, maar door pesterijen werd dat weer vertraagd. Toen ik veel ouder was, zeg maar 30 of zo, hield het treiteren in het algemeen op, dus kon ik weer werken aan mijn sociale ontwikkeling.



Ik zit in het autismespectrum, maar ik ben i.h.a. extravert, sociaal (zo word ik vaak bekeken) en vrolijk en heb aparte humor. Dat leidt ertoe dat ik op het werk erg populair ben (bij mijn vorige baas helaas wat minder) en leuke sociale interacties heb.



Mijn leven heeft echter een keerzijde: mensen hebben een beeld van autisme en menen dat dat beeld voor iedereen geldt. Er zijn autistische kenmerken die bij de een heviger kan zijn dan bij de ander. Zo word ik tot grote ergernis onderschat. Daar baal ik van, en dat vind ik jammer.



Een voorbeeld: Mensen met autisme kunnen niet goed tegen veranderingen, of raken heel erg in paniek. Ik denk zelf: Er zijn vast redenen om een verandering door te voeren. Ik veroordeel een verandering niet al bij voorbaat. Ik heb geen problemen met bijvoorbeeld de laatste verhuizing. De financiën gingen wat anders; er was een draaiboek (niet letterlijk, maar diverse afspraken in de agenda: nu doen we dit, morgen doen we dat). Het zeer welkome effect: ik woonde bij een druk kruispunt (en dat was 's zomers een probleem) en nu is het erg rustig. Er rijdt maar heel af en toe een auto door mijn straat. Voor de rest geen verkeer. Ik heb wel gelezen over een autistische man die verhuisd was, en daardoor twee weken van slag was. Dat herken ik echt niet bij mij.



Een ander voorbeeld: Autisten kunnen niet goed overweg met de prikkels in het centrum van hun woonplaats. Ik denk dat ik daar wel tegen kan. Ook in wereldsteden. Maar in New York, in Manhattan, had ik na een korte tijd wel last van overprikkeling. Ik was moe, en toe aan rust voor een paar dagen. Ik vind Berlijn een vrij rustige hoofdstad: Kurfürstendamm, Gedächtniskirche; dat is voor mij wel te behappen.
World of Warcraft: Legion
Alle reacties Link kopieren
Bij mij is de diagnose er al heel lang ik heb Pdd nos. Ik hoop dat juj ook binnenkort weet wat je hebt.
Mag ik iets vragen aan de mensen die al een diagnose hebben? In hoeverre hebben jullie er iets aan dat je de diagnose officieel hebt? Therapie of medicatie die je ook echt helpt er beter mee om te gaan? Of is het meer dat de diagnose rust geeft en er puzzelstukjes op z'n plek vallen?



Ik vermoed bij mezelf ook een ASS, maar weet niet zo goed wat het daadwerkelijk hebben van de diagnose gaat toevoegen.
Alle reacties Link kopieren
quote:lechatrose schreef op 07 oktober 2015 @ 11:38:

Mag ik iets vragen aan de mensen die al een diagnose hebben? In hoeverre hebben jullie er iets aan dat je de diagnose officieel hebt? Therapie of medicatie die je ook echt helpt er beter mee om te gaan? Of is het meer dat de diagnose rust geeft en er puzzelstukjes op z'n plek vallen?



Ik vermoed bij mezelf ook een ASS, maar weet niet zo goed wat het daadwerkelijk hebben van de diagnose gaat toevoegen.

De diagnose heeft mij wat meer rust gegeven: ik veroordeel mezelf niet meer over dingen die ik niet kan.

En ik heb in mijn leven al diverse depressies gehad en nu ik de diagnose autisme heb ziet de GGZ ook in dat ik een andere behandeling/begeleiding nodig heb dan wat ik altijd kreeg.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren
quote:hans66 schreef op 01 oktober 2015 @ 21:49:



Een voorbeeld: Mensen met autisme kunnen niet goed tegen veranderingen, of raken heel erg in paniek.

Probleem is dat dit soort stellige uitspraken de situatie van autisten niet makkelijker maken. Want geen enkel kenmerk geldt voor iedere autist.

Moeite met verandering is daarnaast een zeer menselijke eigenschap, die dus bij sommige (vele?) autisten wat sterker is dan bij niet-autisten. Maar er zijn legio autisten die ofwel sowieso niet veel moeite hebben met verandering, ofwel daar inmiddels een prima manier voor hebben gevonden om ermee om te gaan.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Dank voor je antwoord Solomio. Wat is er dan precies anders aan die behandeling? Ik merk bij mezelf namelijk wel dat ik ook niet echt uit de voeten kan met therapie. Vorig jaar heb ik een revalidatietraject gevolgd ivm mijn lichamelijke ziekte en het leek wel alsof de therapeut(en) en ik een andere taal spraken. Ik kon vrij weinig met een deel van de adviezen en gedachtegangen vooral.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven