Autisme,wie ook?

31-05-2015 16:01 3006 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik vroeg me af of er meerdere dames zijn met autisme die zin hebben om mee te schrijven. Bij mij is de diagnose pas gesteld en ben al in de 30. Ze weten alleen nog niet of het Asperger is of pdd-NOS. Wil er iemand meekletsen?😊
Alle reacties Link kopieren
quote:lechatrose schreef op 09 oktober 2015 @ 13:11:

Het valt simpelweg in de categorie 'psychische ziekte'. Wel heel vreemd dat je daardoor geen levensverzekering krijgt. Je gaat er toch niet eerder dood door? Het is toch geen gezondheidsrisico voor de verzekeraar? Heb je nog uitleg gekregen Yasha?Mensen met psychische ziekten zullen statistisch wel vaker zelfmoord plegen? En dan maakt een verzekeraar geen onderscheid tussen de verschillende psychische ziekten.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Zouden we meer kans hebben op zelfmoord? Of we worden sneller slachtoffer van agressie?
Yasha, dat jullie zijn afgewezen voor een levensverzekering vanwege beide Asperger is natuurlijk heel zuur.

Maar het is ook erg afhankelijk van jullie eigen situatie, van de verzekeraar, de herverzekeraar én de eigen opinie van de medisch adviseur(s) die de aanvraag in behandeling heeft/hebben. Je kunt dus niet zomaar stellen dat je vanwege autisme dús nooit een levensverzekering krijgt en altijd zal worden afgewezen. Het is heel goed mogelijk dat een andere verzekeraar wel het risico aanvaard, mogelijk tegen een hogere premie of andere extra voorwaarden.
quote:hans66 schreef op 09 oktober 2015 @ 12:49:

[...]



Dat doe ik ook niet, en dat deed ik ook niet. Maar ik kan mij een topic herinneren op een autistenforum. Iemand werd ervan beticht dat hij verzwegen had, dat hij autisme had. Dat had hij op het sollicitatiegesprek moeten vertellen. Ja, en als je dat vertelt, verklein je de kans dat je aangenomen wordt. Een dilemma dus.Als je vanwege autisme moeilijk zelfstandig kunt werken, altijd een prikkelarme omgeving nodig hebt om in te werken, niet kunt anticiperen bij een onverwachte situatie, moeite hebt om te communiceren met collega's of sociale interactie niet goed kunt plaatsen dan is verzwijgen van autisme ronduit niet netjes. Want dan vergt het uiteindelijk veel meer van een werkgever en directe collega's dan voordien aangegeven is. Maar als meerdere van bovenstaande typische autistische kenmerken niet voor jou van toepassing zijn (omdat er nogal wat gradatie is en geen autist hetzelfde) - dan is vermelden dat je autisme hebt niet nodig. Waarschijnlijk kan een ieder dat van zichzelf prima inschatten?
quote:Solomio schreef op 09 oktober 2015 @ 13:17:

[...]



Mensen met psychische ziekten zullen statistisch wel vaker zelfmoord plegen? En dan maakt een verzekeraar geen onderscheid tussen de verschillende psychische ziekten.Klinkt plausibel.
Alle reacties Link kopieren
quote:Solomio schreef op 09 oktober 2015 @ 12:59:quote:Een tijd geleden heeft een psycholoog mij verteld dat ik geen psychiatrische afwijkingen heb "in de breedste zin des woords", noch voel ik dat ook zo.Toch een beetje tegenstrijdig: de diagnose autisme staat in de DSM, wat toch echt het handboek is voor psychiatrische aandoeningen.

Waarschijnlijk heeft de psycholoog gekeken naar mijn situatie en mijn vorm van autisme. En hoeveel last ik daarvan heb en gekeken naar psychiatrische ziektes in het algemeen. Dat is dan weinig. Mijn ouders noemen mij zeer zwak autistisch (d.w.z. bijna niet autistisch). Dat kan bij anderen anders zijn.



Naast mijn autisme werd er voor de laatste diagnose ook gekeken naar mijn karakter (vriendelijk), intelligentie (bovengemiddeld begaafd) en de GAF-score (72). Mensen zonder psychiatrische aandoeningen scoren tussen 90 en 100 (100 is ideaal).



https://nl.wikipedia.org/wiki/GAF-score
World of Warcraft: Legion
Plus dat de kans op arbeidsongeschiktheid ook wordt meegewogen, niet alleen de gemiddelde levensverwachting.
Alle reacties Link kopieren
Veel meisjes en vrouwen met Autisme krijgen de diagnose pas op volwassen leeftijd. Doordat hun problemen op school niet echt als storend ervaren worden, maar meer als verlegen of timide karakter. Jongens hebben vaker dat explosieve en drukke. Uitzonderingen daar gelaten natuurlijk.

Juist vrouwen met Autisme hebben het moeilijker met zichzelf (depressies).
Alle reacties Link kopieren
quote:hondenmens schreef op 09 oktober 2015 @ 13:59:

Veel meisjes en vrouwen met Autisme krijgen de diagnose pas op volwassen leeftijd. Doordat hun problemen op school niet echt als storend ervaren worden, maar meer als verlegen of timide karakter. Jongens hebben vaker dat explosieve en drukke. Uitzonderingen daar gelaten natuurlijk.

Juist vrouwen met Autisme hebben het moeilijker met zichzelf (depressies).Bij de meisjes die wel dat explosieve hebben wordt de diagnose vaker vroeg gesteld. Omdat hun gedrag tot problemen leidt.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren
Krijgen jullie ook vaak te horen dat je onduidelijk praat? Te snel of te zacht.

Ik moet regelmatig dingen 2 of 3 keer zeggen. Zelf heb ik dat op het moment zelf niet door of klinkt het voor mij niet onduidelijk. Soms denk ik wel eens: Versta je het echt niet of wil je het niet verstaan?

Mijn moeder bijv. zegt dat ik moet articuleren, maar als ik mezelf dan zo hoor praten voelt dat zo vreemd. Al vanaf kleuterleeftijd heb ik dit probleem af en toe. Stond ook al op mijn rapport.
Alle reacties Link kopieren
Ik praat weleens te snel en te onduidelijk. Daar zou ik wel in kunnen verbeteren. Duidelijk praten vind ik een communicatieve vaardigheid. Ik heb weleens kritiek op onverstaanbare Nederlandstalige programma's, maar eigenlijk zou ik een keer naar mijzelf moeten kijken, hoe ik praat.



Je moet op het werk redelijk communiceren, d.w.z. dat je o.a. duidelijk praat. Een aandachtspunt voor mij dus.



Een ander probleem is dat mensen slecht luisteren en heel snel afgeleid zijn. Het gaat zelfs zo ver dat iemand mij iets vraagt, en ik geef antwoord. Deze persoon stelt dezelfde vraag aan mijn collega, en die geeft hetzelfde antwoord. Wat is er dan mis met mijn antwoord, denk ik dan?
World of Warcraft: Legion
Ik praat duidelijk, met verschillende toonhoogtes en meer dan voldoende volume zonder dat ik daar echt op let.



We hebben een paar neefjes met autisme (+ normaal IQ dus daar ligt het al niet aan), en die praten allemaal onduidelijk, te stil, articuleren slecht.
quote:lechatrose schreef op 09 oktober 2015 @ 13:11:

Het valt simpelweg in de categorie 'psychische ziekte'. Wel heel vreemd dat je daardoor geen levensverzekering krijgt. Je gaat er toch niet eerder dood door? Het is toch geen gezondheidsrisico voor de verzekeraar? Heb je nog uitleg gekregen Yasha?



De redenatie van de verzekeraar was dat een ASS een verhoogde kans op psychoses geeft en een psychose geeft een vergrote kans op overlijden.



Ik heb na onze afwijzingen eea uitgezocht en die verhoogde kans op psychoses klopt, iemand met een ASS krijgt idd significant vaker een psychose dan een normaal persoon (weet alleen de exacte cijfers niet meer).

Ik heb ook contact opgenomen met de NVA en van hen heb ik begrepen dat veel mensen binnen het autisme spectrum problemen hebben met het afsluiten van een levensverzekering. Het is een bij hen bekend probleem waar ze vooralsnog geen ondersteuning bij bieden.



Wat ik later begreep van iemand die bij een verzekeraar werkt is het grootste probleem dat er een niet in te schatten risico bestaat. Ze kunnen dus alleen maar stellen dat er een verhoogde kans is op voortijdig overlijden, maar ze kunnen niet bepalen hoe groot die kans is. En omdat er geen percentage aan te hangen is, word je geweigerd. Terwijl iemand die bv kanker heeft gehad soms wel (met een absurde verhoging) geaccepteerd wordt, omdat dat risico wél goed in te schatten is. Zoals diegene het zei: Verzekeraars houden niet van onzekerheden.
quote:hans66 schreef op 09 oktober 2015 @ 18:45:

Ik praat weleens te snel en te onduidelijk. Daar zou ik wel in kunnen verbeteren. Duidelijk praten vind ik een communicatieve vaardigheid. Ik heb weleens kritiek op onverstaanbare Nederlandstalige programma's, maar eigenlijk zou ik een keer naar mijzelf moeten kijken, hoe ik praat.



Je moet op het werk redelijk communiceren, d.w.z. dat je o.a. duidelijk praat. Een aandachtspunt voor mij dus.



Een ander probleem is dat mensen slecht luisteren en heel snel afgeleid zijn. Het gaat zelfs zo ver dat iemand mij iets vraagt, en ik geef antwoord. Deze persoon stelt dezelfde vraag aan mijn collega, en die geeft hetzelfde antwoord. Wat is er dan mis met mijn antwoord, denk ik dan?Misschien praat je dus inderdaad te onduidelijk en heeft diegene jou steeds niet goed verstaan.
Alle reacties Link kopieren
Bambi, het is dus iets wat ik moet oefenen, of waar ik op het minst op moet letten. De kans dat mensen niet luisteren, kan dan wel afnemen, maar niet naar 0. Sommige mensen luisteren ook niet als ik langzaam praat. Ik geloof dus wel dat duidelijk praten zal helpen.
World of Warcraft: Legion
Alle reacties Link kopieren
quote:Yasha schreef op 09 oktober 2015 @ 19:19:

De redenatie van de verzekeraar was dat een ASS een verhoogde kans op psychoses geeft en een psychose geeft een vergrote kans op overlijden.



Ik heb na onze afwijzingen eea uitgezocht en die verhoogde kans op psychoses klopt, iemand met een ASS krijgt idd significant vaker een psychose dan een normaal persoon (weet alleen de exacte cijfers niet meer).

Mijn uitvaartverzekering althans weet dat ik autisme heb, maar deed bij het afsluiten niet moeilijk. Een uitvaartverzekering zal wat anders zijn dan een levensverzekering.



Zou het niet handiger zijn om te kijken hoe het leven van de persoon met autisme is geweest? Ikzelf ben nooit depressief geweest en ook nooit een psychose gehad.



Ik heb een rijbewijs en ik ga mijn autisme niet melden bij het CBR. Waarom zou ik? Ten eerste rij ik niet zo vaak, en ten tweede rij ik veilig in de auto van pa (heel af en toe). Heb nooit brokken gemaakt. Er zijn al te veel instanties die weten dat ik autisme heb, en meer honden wakker maken vind ik niet nodig.
World of Warcraft: Legion
In sommige dingen herken ik mezelf wel (zachte stem en hou niet van teveel drukte).



Ben nu niet autistisch mag ik hopen.
quote:Dolfijntjee schreef op 09 oktober 2015 @ 20:12:

In sommige dingen herken ik mezelf wel (zachte stem en hou niet van teveel drukte).



Ben nu niet autistisch mag ik hopen. Dit meen je toch niet serieus mag ik hopen?
Alle reacties Link kopieren
Lekker domme reactie hierboven... Laat je testen zou ik zeggen.



Hebben jullie wel eens dat iemand jullie niet gelooft als je vertelt dat je (zoals in mijn geval) Asperger hebt? Ik denk dat het bij mij komt doordat ik goed heb geleerd om 'normaal' te doen en omdat ik erg intelligent ben. Maar ik weet dan niet zo goed hoe ik moet reageren. Een 'welles!' klinkt ook weer zo kinderachtig
Time spent with a cat is never wasted
quote:Moiren_ schreef op 09 oktober 2015 @ 20:16:

[...]



Dit meen je toch niet serieus mag ik hopen?Naja was meer om aan te geven dat mensen al snel een labeltje opgeplakt krijgen als ze ´´anders´´ zijn.
quote:Dolfijntjee schreef op 09 oktober 2015 @ 20:22:

[...]





Naja was meer om aan te geven dat mensen al snel een labeltje opgeplakt krijgen als ze ´´anders´´ zijn. Ja joh, een diagnose krijg je even makkelijk. Wat een dommigheid.
quote:Moiren_ schreef op 09 oktober 2015 @ 20:24:

[...]



Ja joh, een diagnose krijg je even makkelijk. Wat een dommigheid.



Je bent zelf dom.



In sommige gevallen worden er inderdaad te snel diagnoses gesteld, ja.
Alle reacties Link kopieren
quote:Dolfijntjee schreef op 09 oktober 2015 @ 20:22:

[...]





Naja was meer om aan te geven dat mensen al snel een labeltje opgeplakt krijgen als ze ´´anders´´ zijn. Verdiep je er eens in zou ik zeggen. Snel een labeltje......................
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren
quote:Dolfijntjee schreef op 09 oktober 2015 @ 20:30:

[...]





In sommige gevallen worden er inderdaad te snel diagnoses gesteld, ja.En jij weet dat, omdat jij psychiater bent en alle diagnoses kunt beoordelen?
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren
quote:Solomio schreef op 09 oktober 2015 @ 20:33:

[...]



En jij weet dat, omdat jij psychiater bent en alle diagnoses kunt beoordelen?Oh ik hoop zo van niet .
Het vivaforum heeft wel een hoop regels waar de werkelijkheid slecht in past. *Feow

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven