Actueel
alle pijlers
The land that time forgot
dinsdag 9 september 2008 om 17:14
Tussen alle discussies over moslims en andere achterlijke culturen, wil ik het eens over een andere achterlijke cultuur hebben. Namelijk de Nederlandse.
Ik kwam erop doordat ik net op een andere pijler reageerde.
Soms kijk ik om me heen en denk ik: hoe kan dat? Waarom?
Hoe kan het toch dat Nederlandse vrouwen massaal naar Sex & the City the movie gaan, maar zelf niet meer ambieren dan een man die de rekeningen betaalt en een kindje om mee te tutten? Hoe kan het toch dat je tegenwoordig voor een prikkie de hele wereld kunt zien, met de hele wereld kunt communiceren, op de hele wereld kunt werken, wonen en leven, maar dat Nederlandse vrouwen niet verder lijken te komen dan hun aanrecht in Kuttenkrabbenveen?
Hoe kan het toch dat in landen om ons heen vrouwen runnen for president of vice president, hoogleraar worden, astronaut worden, hele legers leiden en cures for cancer verzinnen, maar dat de Nederlandse vrouwen als hoogste ambitie overblijfmoeder hebben?
Hoe kan het toch dat er een hele wereld is, die voor ons, omdat we het geluk hebben in Nederland geboren te zijn, open ligt als een oester, maar dat zo weinig vrouwen die parel erin willen grijpen?
Zit er hier iets in het water? Zijn wij echt the land that time forgot? Hebben al die vrouwen gewoon niet in de gaten dat er een hele wereld voor hen open ligt?
Wat is dat toch?
Wie het weet mag het zeggen!
Ik kwam erop doordat ik net op een andere pijler reageerde.
Soms kijk ik om me heen en denk ik: hoe kan dat? Waarom?
Hoe kan het toch dat Nederlandse vrouwen massaal naar Sex & the City the movie gaan, maar zelf niet meer ambieren dan een man die de rekeningen betaalt en een kindje om mee te tutten? Hoe kan het toch dat je tegenwoordig voor een prikkie de hele wereld kunt zien, met de hele wereld kunt communiceren, op de hele wereld kunt werken, wonen en leven, maar dat Nederlandse vrouwen niet verder lijken te komen dan hun aanrecht in Kuttenkrabbenveen?
Hoe kan het toch dat in landen om ons heen vrouwen runnen for president of vice president, hoogleraar worden, astronaut worden, hele legers leiden en cures for cancer verzinnen, maar dat de Nederlandse vrouwen als hoogste ambitie overblijfmoeder hebben?
Hoe kan het toch dat er een hele wereld is, die voor ons, omdat we het geluk hebben in Nederland geboren te zijn, open ligt als een oester, maar dat zo weinig vrouwen die parel erin willen grijpen?
Zit er hier iets in het water? Zijn wij echt the land that time forgot? Hebben al die vrouwen gewoon niet in de gaten dat er een hele wereld voor hen open ligt?
Wat is dat toch?
Wie het weet mag het zeggen!
Am Yisrael Chai!
dinsdag 9 september 2008 om 20:51
lekker provocerend Fash. Er is volgens mij geen een land in Europa waar de arbeidsparticipatie van vrouwen zo hoog is als bij ons. Als de keus is fulltime werken of fulltime moederen gaan veel vrouwen blijkbaar nog steeds voor fulltime moederen. Bij ons is er nog een andere keus: parttime werken en dat wordt dan vaak gekozen blijkbaar.
Ik ben het wel met je stelling eens dat ik niet begrijp hoe jonge vrouwen (ook meiden van mijn leeftijd die nét afgestudeerd zijn) verzinnen dat ze ´later drie daagjes gaan werken´. Een baantje voor erbij.
Maar ik denk niet dat het in andere landen zoveel beter is, helaas. Behalve misschien in die ´achterlijke moslimlanden´ waar studeren en werken voor vrouwen de enige vrijheid is die ze hebben.
Ik ben het wel met je stelling eens dat ik niet begrijp hoe jonge vrouwen (ook meiden van mijn leeftijd die nét afgestudeerd zijn) verzinnen dat ze ´later drie daagjes gaan werken´. Een baantje voor erbij.
Maar ik denk niet dat het in andere landen zoveel beter is, helaas. Behalve misschien in die ´achterlijke moslimlanden´ waar studeren en werken voor vrouwen de enige vrijheid is die ze hebben.
dinsdag 9 september 2008 om 20:52
FV: Ned vrouwen zijn NIET anders dan in andere landen. Dat zie je wel uit alle onderzoeken. Soms liggen in bepaalde landen de verhoudingen net iets anders maar dat zijn details.
Oh ja, ik heb het over de ontwikkelde landen, voordat we daar weer een onzinnige opmerking over krijgen.
Verander wat je niet kunt accepteren en accepteer wat je niet kunt veranderen
dinsdag 9 september 2008 om 20:53
Kunnen wel natuurlijk, maar hoe kom je dan in de groep te liggen als je collega's wél fulltime werken en dus hogerop kunnen komen dan die ene die zo graag een dagje minder wil werken? Kan me goed voorstellen dat mensen (niet persé mannen in 't bijzonder) dat helemaal niet willen in ruil voor 'n extra dag babysit spelen thuis.
Als ik 'n kind geambieerd had zou ik sterk denken om een aziatische vrouw in huis halen die zowel de zorg op zich neemt als de huishouding, zodat ik mijn handen vrij zou houden. Heb je ook geen gedoe met elke keer haasten om kind weg te brengen en op te halen naar opvang, school, clubjes, vriendjes etc.
Ik zou kiezen voor 'n Chinese zodat 't kind spelenderwijs ook die taal kan oppikken. China is booming dus daar heeft ie later alleen maar veel plezier van.
dinsdag 9 september 2008 om 20:55
Dat noem ik inderdaad crazy. Waarom ga jij er vanuit dat werk niet leuk en genieten kan zijn? Eerlijk gezegd denk ik dat je alleen directeur van Shell kan worden als je dat nou súper leuk vindt. En ik denk dat vrouwen net als mannen verschillende dingen superleuk vinden, maar dat ze in die dingen minder ambitie hebben. Een man die houdt van koken wordt Cas Spijkers, een vrouw die houdt van koken geeft etentjes, een beetje dat idee.
En ik denk dat dat héél cultureel bepaald is, zoals ik ook eerder al zei. Bij Surinaamse en Antilliaanse vrouwen zie je dat bv. veel minder.
dinsdag 9 september 2008 om 20:55
Prima feit blijft dat met het beeld dat jij nu schept de emancipatie zich niet verder zal ontwikkelen. Vandaar de term 3rd wave feminism.
Kort maar bondig dat is misschien voor jou niks.. voor anderen een heel vol leven. Dat is zo persoonlijk dat kun je niet snappen door naar anderen te luisteren of wat dan ook. Het zijn m.i. twee totaal verschillende levensvisies. Daarnaast denk ik dat het een ontwikkeling is die heeft kunnen onstaaan door 2nd wave feminism. Miss een beetje offtopic maar kijk naar geschiedenis in de 80s na het materialisme, komt later ook een besef van spiritualiteit en keuzevrijheid in de 90s. Dit was alleen mogelijk omdat het zo goed ging in de jaren 80 je zou kunnen zeggen dat juist doordat het feminisme voor zoveel vrijheden heeft gezorgd is deze ontwikkeling tot stand gekomen. (Anderen hebben ongeveer hetzelfde veel duidelijker gezegd overigens.)
dinsdag 9 september 2008 om 20:57
Je verheft wel degelijk tot norm, namelijk datgene wat volgens jou in de hele wereld gebeurt, behalve in Nederland: vrouwen die hoger, verder, beter willen. En vergeleken met die door jou als algemeen "normaal" bestempelde verlangens, steken de Nederlandse dames wat schamel af. Vind jij. Terwijl het ten eerste maar de vraag is of over in de wereld al die mensen maar zonodig hoger, verder, beter willen of dat sommigen heel graag ons luxeniveau zouden willen bereiken en dan op hun lauweren rusten. En terwijl ten tweede een vergelijking met de rest van de wereld volstrekt zinloos is aangezien de vertrekposities verschillen. Op een (geluks)schaal van 1-10: als je van een 2 vertrekt, mik je misschien snel op het hoogst haalbare: de 10. Terwijl je als je al op een 8 zít, je misschien concluceert dat die 8 eigenlijk heel comfortabel is, en dat het je de extra inspanning niet waard is om die 10 te behalen. En misschien komt die 2 ook wel tot diezelfde ontdekking tegen de tijd dat hij/zij de 8 bereikt heeft: goh, prima, comfortabel, ik houd het hierbij.
dinsdag 9 september 2008 om 20:58
Laat ff dat kind verhaal los van je eigen verhaal Elninjoo. Focus even op de vraag van FV, waarom vrouwen dat doen????? Niet wat jij nou persee zou doen, want daar is iedereen anders is en denkt iedereen anders over. Dat is even niet de discussie
Ik ben het met je eens dat er dus een totale omslag moet plaatsvinden onder de MANNEN. Je moet gewoon carriere kunnen maken ook als je 3 of 4 dagen werkt. Maar zolang mannen zeggen dat dit niet kan, zijn we daar nog heel ver van verwijderd. Ligt dus aan de mannen en niet aan de vrouwen die niet willen. Wat wij als vrouwen, allemaal, moeten doen, is dat idee bij mannen uit hun hoofd praten. Voor hun is dat macht. Daar moeten we tegen strijden, niet tegen elkaar.
dinsdag 9 september 2008 om 20:59
Nee hoor Fash, ik bedoel hoog:
In Europa wordt arbeidsparticipatie anders gedefinieerd: het statistisch bureau Eurostat telt banen vanaf 1 uur per week mee bij het percentage werkenden. De Nederlandse vrouwen scoren met 68% (in 2006) hoog op de Europese rangorde. Alleen Noorwegen, Zweden, Denemarken en IJsland kennen een grotere arbeidsparticipatie van vrouwen. Oorzaak van dit aanmerkelijke verschil tussen de Nederlandse en Europese cijfers is het grote aantal vrouwen in Nederland met een deeltijdbaan van minder dan 12 uur per week.
bron: http://www.e-quality.nl/e-quality/pagina.asp?pagkey=57696
In Europa wordt arbeidsparticipatie anders gedefinieerd: het statistisch bureau Eurostat telt banen vanaf 1 uur per week mee bij het percentage werkenden. De Nederlandse vrouwen scoren met 68% (in 2006) hoog op de Europese rangorde. Alleen Noorwegen, Zweden, Denemarken en IJsland kennen een grotere arbeidsparticipatie van vrouwen. Oorzaak van dit aanmerkelijke verschil tussen de Nederlandse en Europese cijfers is het grote aantal vrouwen in Nederland met een deeltijdbaan van minder dan 12 uur per week.
bron: http://www.e-quality.nl/e-quality/pagina.asp?pagkey=57696
dinsdag 9 september 2008 om 20:59
Ze zijn niet anders, zeg je. Toch werken ze het minst van heel Europa, zijn ze in grote getale niet economisch zelfstandig en zitten ze het minst in de top van heel Europa. Of het nu om hoogleraren, topmanagers of politici gaat, Nederland bungelt altijd ergens in de onderste regionen, wereldwijd. Zelfs in landen als Bhutan en Pakistan zitten er in de top meer vrouwen dan in NL.
Zal zo de onderzoeken erbij zoeken voor je.
Maar ze zijn niet anders, toch? Dat neem ik ook aan, alleen blijf ik dan met de vraag zitten: hoe kan dat dan? Hoe kan het dat in Pakistan, waar vrouwen lang niet zo veel hebben als wij in Nederland, vrouwen wél in de top komen, en hier niet? Hier gaan alle vrouwen naar school, daar niet. Hier zijn alle vrouwen rijk, daar niet. Toch lukt het daar méér vrouwen dan in NL. Ondanks al die achterstand die ze hebben vergeleken met ons. Waar ligt dat aan?
Am Yisrael Chai!
dinsdag 9 september 2008 om 21:00
dinsdag 9 september 2008 om 21:05
Ohk nja het stereotype jaren tachtig idee van een yup daar doelde ik op.. en tja het komt er soms wat warrig uit allemaal
Oh en trouwens hoezo is de arbeidsparticipatie niet bevorderd uit de cijfers die FV zelf aanhaalde bleek dat er een stuk meer vrouwen werken dan voorheen. Dus ik denk dat beide bereikt zijn zowel de arbeidsparticipatie als de keuzevrijheid. En ik denk dat de keuzevrijheid een gevolg is van de emancipatie. Zo hopelijk wat duidelijker.
anoniem_58672 wijzigde dit bericht op 09-09-2008 21:06
Reden: type foutje
Reden: type foutje
% gewijzigd
dinsdag 9 september 2008 om 21:05
Fv je moet niet over pakistan beginnen hoor. Ik zal je vertellen waarom er in die landen zoveel vrouwen zitten. Het is nl geen democratie zoals wij die kennen. Gaat om het hebben en houden van de macht. Vriendjespolitiek. En nog veel meer, maar dat is te te lang nu. Het is dus totaal niet te vergelijken en moet je ook niet doen. Zo zijn er voor elk land omstandigheden die een hele hoop kunnen verklaren maar die je er nu niet bij zet om je punt te maken. Is niet erg, maar je verdraaid de boel dan wel en ziet niet het grotere geheel.
Als ALLE vrouwen in Pakistan dezelfde kansen zouden krijgen (en dus dat er dan geen vrouwen meer zijn die moeten trouwen met hun fam voor land en macht of dat er vrouwen zijn die alleen een koe hebben om hun kind eten te geven enz enz enz) dan zou het een heel ander beeld geven.
dinsdag 9 september 2008 om 21:06
Ik denk een héél kleine!
Zoals Fash al zegt is het in sommige andere culturen helemaal niet zo, maar in culturen die nog door mannen gedomineerd worden, wel.
In een aantal Caribische landen is het heel gewoon dat vrouwen fulltime werken, piekeren vrouwen er geen seconde over om financieel afhankelijk te zijn van een man, dat is gewoon geen optie. Daar vinden mensen het ook geen kindermishandeling als je kind overdag naar een opvang gaat (wel professioneel vaak, of extended family of net hoe je het wil regelen), en krijg je niet de buurvrouwen op je nek dat je ´daarvoor toch geen kind hebt genomen´.
dinsdag 9 september 2008 om 21:07
Ik vergeleek met landen als Belgie, Duitsland, Engeland en Frankrijk. Zijn nou niet echt landen die qua welvaart, klimaat, religieuze oorsprong en geschiedenis erg veel van ons verschillen.
ik denk dat je veilig kunt stellen dat in al die landen de vrouwen zo ongeveer rond WO2 allemaal om en nabij de 6 zaten. En mijn vraag is dan ook: waarom blijft de NL'se vrouw bij die 6 hangen en wil ze hooguit een 6,5, terwijl haar buurvrouwen een 9 ambieren?
(Grappig genoeg las ik vrij recent meerdere artikelen over de nederlandse zesjescultuur, een term die als ik me niet vergis zelfs uit de koker van de door jou bewonderde Bolkesteijn komt).
Am Yisrael Chai!
dinsdag 9 september 2008 om 21:08
Ben ik niet met je eens. Ik vind als vrouw ook dat ik niet half/half moet gaan werken omdat ik dan te weinig betrokken ben bij mijn werk en dus de interessante dingen mis ga lopen, die de harde werkers wel kunnen krijgen.
Misschien werkt het parttimesysteem wel in 'n bedrijf waar iedereen parttimed, maar ik geloof niet dat je een zelfde niveau kan bereiken als je veel minder werkt dan je collega's.
Je bespreekt ook eerder dingen met de collega die er ook fulltime is dan met die ene die maar 3 dagen werkt, vind ik.
dinsdag 9 september 2008 om 21:12
Jíj vindt het leven van de Nederlandse vrouw een 6,5. Zelf vindt ze het waarschijnlijk een 9.
En de geschiedenis van de landen die jij noemt, is op een cruciaal onderdeel in de vrouwengeschiedenis heel anders geweest, namelijk hun actieve betrokkenheid in WO I. Waardoor mannen naar het front moesten en vrouwen hun plaatsen in de fabrieken overnamen. Daarom: uitermate voorzichtig met het vergelijken van landen. Zelfs al lijken ze heden ten dage sprekend op elkaar.
En waar haal je in hemelsnaam vandaan dat ik Bolkestein bewonder?? (Over algemene ontwikkeling gesproken: zonder j)
dinsdag 9 september 2008 om 21:12
Dit is een discussie die ik graag met je aanga maar niet op dit topic. Hier is al eens een topic over geweest waar ik zeer uitgebreid op in ben gegaan en daar valt te lezen dat ik het niet me je eens ben, maar heb geen zin en tijd omdat allemaal nog een keer te gaan herhalen. Different time, different place.