Psyche
alle pijlers
Discussietopic n.a.v. het topic mijn "held"
woensdag 8 oktober 2008 om 18:00
woensdag 8 oktober 2008 om 18:02
Een misverstand inderdaad, tussen twee volwassen mensen.
Als je alleen al op de relatie-pijler leest... Stellen die elkaar na tig jaar huwelijk niet goed verstaan, elkaar niet begrijpen. Is het dan heel vreemd dat twee personen, ekaar net ontmoet, op een avond vol drank, verschillend over iets denken?
Ik vind van niet. Maakt dat het minder naar? Nee, kut blijft het. Kan het je helpen om erop deze manier naar te kijken? Ja, heel erg denk ik!
woensdag 8 oktober 2008 om 18:03
Nee, dat is medelijden. Emphatie is het vermogen in te schatten hoe iemand zich in zo'n situatie moet voelen en daar rekening mee te houden. Medeleven is proberen iemand te ondersteunen in die gevoelens. Vanuit het emphatische inzicht dat iemand zich bijvoorbeeld heel rot voelt en daar vast zichzelf allerlei verwijten maakt kun je bijvoorbeeld zout in de wonde achterwege laten.
woensdag 8 oktober 2008 om 18:03
Ik zou willen zeggen, des te erger dat je dan geen begrip kan opbrengen dat het je kan overkomen. Maar laat ik dat maar niet doen, een knuppel in het hoenderhok. Het empatisch vermogen is iig ver te zoeken. Daarbij heeft de TO in de OP er verder niet gehad over een verkrachting maar over ongewilde sex dus het was van jullie helemaal niet nodig om daar dagen over door te gaan. Of gewoon doorgaan totdat iedereen het met jullie eens is.
Mensen hoeven het met mij niet eens te zijn. Maar ik respecteer wel iedereen zijn mening. Ik heb Min ook aan de telefoon gezegd wat ik ervan vond. Zij heeft haar mening gegeven. Soit. Respect voor elkaar. Elkaar steunen. Luisterend oor zijn. En niet doordrammen dat alleen jouw mening de juiste is in jouw ogen. Ieder heeft zijn recht op zijn mening, waar die ook door gevormd is. En als een ander een andere mening is toebedeeld, prima. Maar hou alsjeblieft op om die door iemands strot heen te duwen. Krijg visioenen van ganzen met een trechter in hun keel. Maar goed, ben blij dat jullie hier de discussie voortzetten, dat vind ik wel respectvol. Hoef ik ook de discussie niet helemaal meer te volgen.
Als je tot je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven.
woensdag 8 oktober 2008 om 18:05
Maar daar is iedereen het toch over eens? Ze heeft NIKS verkeerd gedaan. Misschien wel onhandige keuzes gemaakt, maar dan nog had hij van haar af moeten blijven. Het enige dat er in de 'rotpostings' gezegd wordt, is dat je het voor jezelf niet zwaarder moet maken dan het voelt, met het oog op verwerking. Ik vind het juist heel constructief.
woensdag 8 oktober 2008 om 18:05
Margaretha, hij heeft inderdaad een aantal keer onbeheerst gedaan met mijn/zijn oudste kinderen -wegduwen, één keer met een forse kneuzing als gevolg-, en ik was inmiddels zo'n angsthaas geworden dat ik die oerkracht niet meer voelde. Eén keer voor die verschrikkelijke nacht dat ik onderhanden werd genomen -hij was zwaar onder invloed die nacht- en twee keer erna.
In het begin van de relatie heb ik nog wel teruggevochten, ben daar denk ik mee opgehouden toen ik een keer goed in mijn ribben geslagen ben.
Voel me daar overigens wel schuldig over, dat ik mijn kinderen niet als een tijgerin heb beschermd. Nou ja, voor bescherming was het dan al te laat, maar dat ik niet eens heel hard heb geschreeuwd dat 'ie way out of line was.
In het begin van de relatie heb ik nog wel teruggevochten, ben daar denk ik mee opgehouden toen ik een keer goed in mijn ribben geslagen ben.
Voel me daar overigens wel schuldig over, dat ik mijn kinderen niet als een tijgerin heb beschermd. Nou ja, voor bescherming was het dan al te laat, maar dat ik niet eens heel hard heb geschreeuwd dat 'ie way out of line was.
woensdag 8 oktober 2008 om 18:18
De reacties waren niet zozeer aan Minny gericht. Juist omdat ik vind dat zij het direct in haar OP helder ziet en verwoordt. Mijn nekharen gingen en gaan overeind van de postings die schreeuwden dat ze hoe dan ook naar de politie moest gaan en dat het zeker weten een verkrachting was.
Shoot me, maar dat vind ik niet getuigen van enige empathie voor welk verkrachtingsslachtoffer dan ook.
woensdag 8 oktober 2008 om 18:22
Ik vraag me werkelijk af wie dat gezegd heeft...
Op NoYo na dan op één vd laatste bladzijden...
Het aangeven van bepaalde onhandige keuzes staat niet gelijk aan iemand de schuld geven. Ik heb 'gezamenlijke verantwoordelijkheid' gebruikt. Niemand mag aan je zitten als je dat niet wilt, maar je hebt de verantwoordelijkheid aan jezelf om iemand niet die gelegenheid te geven. Ik vind dat daarin gefaald is.
Dat is echter geenszins hetzelfde als eigen schuld, dikke bult.
woensdag 8 oktober 2008 om 18:25
Ik wilde vet drukken het stukje vanaf Mijn nekharen .............
maar ik heb geen icoontjes meer om het aan te klikken.
In wezen doet de rest het ook. Diegene die zich ergeren aan dat sommige het een verkrachting vinden, en de andere irriteren zich dat de rest het af doet als eigen schuld.
Dus het gedram dat het geen verkrachting is, is net zo irritant.
Laat het welles/nietes spelletje aan de politie/advocaten en rechters over. Die kunnen daar over oordelen.
Maar zover komt het niet want TO wil dat niet. Dus lijkt me die zinloze discussie van dagen echt belachelijk om maar aan te tonen dat het geen verkrachting is en hoe zielig het voor die jongen is. Dat staat helemaal ter discussie.
Ja nu hier misschien maar de afgelopen tijd had dat helemaal niet gehoeven. Maar niemand wilde luisteren.
woensdag 8 oktober 2008 om 18:26
woensdag 8 oktober 2008 om 18:26
ik heb er meer gezien, Justme, maar ik hoop dat je het niet erg vind dat ik niet tig pagina's teruglees om ze te kwooten
rosanna08 wijzigde dit bericht op 08-10-2008 18:30
Reden: niet Roos, vergeet het woordje niet nou eens niet
Reden: niet Roos, vergeet het woordje niet nou eens niet
% gewijzigd
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
woensdag 8 oktober 2008 om 18:28
Dan zal je toch beter moeten lezen want het is zo vaak gezegd. Ik ga geen 650 postings doorspitten om mijn gelijk te halen maar lees maar na zou ik zeggen. Vaak genoeg zijn er opmerkingen gemaakt waar het op neer kwam eigen schuld dikke bult en wijze les end. Kom op zeg, nou niet allemaal hypocriet zijn dat het niet gezegd is door menig forummer/ster.
woensdag 8 oktober 2008 om 18:30
@mylenevalerie; dit IS mij dus overkomen!! Een hele tijd geleden en sterker nog, ik kon me dit in ene pas geleden herinneren!! kan je vertellen dat dit nogal een schok was! Dus laten we aannemen dat ik weet waarover ik meepraat. Drank was hier de kern van de zaak, als ik niet dronken was geweest, of niets gedronken had, was ik nooit in die situatie terecht gekomen. Dan had ik NAGEDACHT en dus mijn hersentjes gebruikt. Ik was 16, dom en naief, zij, is een volwassen vrouw, met kinderen. Ik veroordeel haar niet, drank maakt dat je stomme dingen doet, maar daar moet je wel verantwoording voor nemen. We kunnen wel altijd zeggen dat die kerels weer eens misbruik van ons maken maar wij als vrouwen moeten ook ons eigen mannetje staan. Nee is nee, poort dicht is poort dicht.