De Gewone Huisspin: Meer dan voorgaande jaren?

22-09-2008 13:07 97 berichten
Alle reacties Link kopieren
Wat een joekels zijn dat toch: De Gewone Huisspin (Tegenaria atrica).

Iedere herfst treffen wij ongeveer 3 keer zo'n exemplaar aan in huis.

Maar dit jaar staat de teller al op 6, terwijl de herfst nog moet beginnen!

Kan het kloppen dat er dit jaar meer Gewone Huisspinnen zijn? Is het iemand anders ook opgevallen, en waardoor zou het komen?



(A.u.b. geen spinnen-foto's plakken: Ik wil dit topic ook toegankelijk houden voor spinnen-fobisten.)
paaltje schreef op 24 september 2008 @ 22:34:

Google pics (6)



http://images.google.nl/i...um=1&ie=UTF-8&sa=N&tab=wi



Omdat ze onberekenbaar zijn, kriebelen en jeuken als ze over je heen lopen.

Omdat ik bang ben dat de spin ervandoor gaat als ik hem niet raak, stel je voor dat je de bezem ertegenaan drukt en hij ontsnapt of valt tegen je aan O_O
Dit is inderdaad een afschuwelijke link, het kriebelt mij ook overal. @-(
Alle reacties Link kopieren
Bleeh, geen plaatjes hoor, doe maar een link, er is nu ook een reclame op tv voor beits ofzo, gatver, die je zo'n griezel uit een stopcontact kruipen! En wie zapt daar altijd middenin? Juist :'-(
Alle reacties Link kopieren
Die juwelled spider lijkt wel een zeedier!



Ehm..Ik zit nooit rustig als ik naar spinnenplaatjes kijk, maar toch hoop ik er ooit nog eens gerust naar te kunnen staren zonder gelijk de kriebels te voelen :-|



En wat betreft die bijtsreclame: volgens mij hebben ze heel erg ingezoomd op een vrij kleine spin, denk ik dan maar..
Alle reacties Link kopieren
En dan te bedenken dat de giftigste spin toch echt de hooiwagen schijnt te zijn (gelukkig heeft ie te kleine tandjes om mensen te bijten)....dankzij m'n trip naar Australie ben ik niet meer zo panisch als ik er ergens weer een spin zie hangen of lopen maar van zo'n huisspin blijf ik de kriebels krijgen brrrr vorige week zat ik op de bank en ineens zie ik vanuit mijn ooghoek zo'n exemplaar op de leuning zitten... O_O ik was HEEL snel van die bank af en vriendlief (die ook niet zo'n held is) heeft 'm buitengezet, de held.

De kruisspinnen in de tuin vind ik dan nog wel ok..behalve dan die exemplaren die menen dat de voordeur het mooiste plekje ever is brrrr :-O
Owjakkes, elke keer als het topic voorbij komt moet ik lezen, en kijk schichtig om m3e heen of ik niet toevallih ergens iets zie kruipen/lopen/rennen, brrrrrrrrrr

Heb ooit eens bijna een hete kop chocomelk over mezelf heen gegooid, wilde mn ex en mezelf verwennen met warme chocomel in bed ;-) Dus, hup, spijkerbroek van de grond gevist, aangetrokken en naar de keuken gelopen, drinken gemaakt, en ik zal het van het aanrecht pakken, zie ik me daar een SPIN zitten, op de rand van mn broek, zo bij mn riem. Meteen springen, gillen, janken, krijsen, huilen en weg was ie. Ex geroepen, die moest eerst ook een spijkerbroek hebben voordat die wilde komen (de lul), en die lagen in de wasmand, in de keuken. Zo'n mand met open zijstukken. En hij dacht dus dat ik daar wel een jeans uit zou halen, voor hetzelfde was die griezel daar in gekropen. Dus, met de loop van de luchtbuks die in de hal stond achter de riemlussen van de jeans gehaakt, broek uit de mand gevist, zo naar boven gebracht, en toen ex beneden kwam was er van de spin natuurlijk niks meer te bekennen.

Ik ben de hele dag van slag geweest en krijg er nu weer kippevel van



Ook heb ik een keer zo levendig gedroomd dat er een spin op mn kussen liep dat ik al het licht in de slaapkamer had aangedaan en bij de deur stond, tot ik wakker werd en besefte dat het een droom was, maar het leek zo echt!
Alle reacties Link kopieren
mijn zus heeft er erg veel last van in haar kamer, en dan voornamelijk, jawel, in haar bed.

pas draaide ze zich een keer heerlijk om, zat er zo'n joekel op haar hoofdkussen! ze belde natuurlijk meteen zwaar hysterisch op. een keer later kroop er weer 1 over haar witte dekbed.

wat een enorme vlek opgeleverd heeft uiteindelijk.

bah!!

ze zeggen dat je 8 spinnen op een mensen leven eet toch?

in je slaap.. hopen maar dat het de kleintjes zijn .. brr
de reden waarom ik een beetje bang ben voor spinnen: vroeger, toen ik nog een klein Kaatje was, had ik een mooie paarden poster op de muur hangen. Maar opeens zat er een bobbel in de poster, ik dacht dattie gewoon ''verzakt'' was en pulkte het ding los om hem opnieuw op te hangen. Zat er een nest met rose spinneneitjes achter. :-|



Ik ben het nooit te boven gekomen. :'-(



En die keer dat ik met mijn zatte harses mijn kamer betrad, (had mijn lenzen al uitgedaan en had geen reservebril toen) en een vlek op de muur zag. Ik wist zeker dat die er normaal niet zat, zo boven mijn bureau. Dus ik, naar mijn bureau lopen, en mijn hoofd zowat tegen de muur drukken om wat te zien (ja, mijn ogen zijn slecht). Is dat een megaspin. Ik pak een schoen en gooi die naar de muur, spin valt, en trippelt over het bureau voordattie zichzelf op de grond stort. Toen was hij dus in een andere schoen gevallen. Daar kwam ik vrij laat achter, die schoen leeggeschud en met mijn handen (die zaten in legerkistjes ondertussen) de spin geplet. En toen ben ik beneden gaan slapen. :-|
Alle reacties Link kopieren
maroon5 schreef op 28 september 2008 @ 22:19:

Heb ooit eens bijna een hete kop chocomelk over mezelf heen gegooid, wilde mn ex en mezelf verwennen met warme chocomel in bed ;-) Dus, hup, spijkerbroek van de grond gevist, aangetrokken en naar de keuken gelopen, drinken gemaakt, en ik zal het van het aanrecht pakken, zie ik me daar een SPIN zitten, op de rand van mn broek, zo bij mn riem. Meteen springen, gillen, janken, krijsen, huilen en weg was ie. Ex geroepen, die moest eerst ook een spijkerbroek hebben voordat die wilde komen (de lul), en die lagen in de wasmand, in de keuken. Zo'n mand met open zijstukken. En hij dacht dus dat ik daar wel een jeans uit zou halen, voor hetzelfde was die griezel daar in gekropen. Dus, met de loop van de luchtbuks die in de hal stond achter de riemlussen van de jeans gehaakt, broek uit de mand gevist, zo naar boven gebracht, en toen ex beneden kwam was er van de spin natuurlijk niks meer te bekennen.

Ik ben de hele dag van slag geweest en krijg er nu weer kippevel van





:rofl:



Oh man, waarom léés ik dit topic? Ik haat spinnen!!! Mijn ex heeft ooit een (leeg) doosje waarmee hij net een mega-spin had buiten gezet naar me gegooid met de mededeling "vang en oh ja hij zit er nog in". Heb toen voor het eerst in mijn leven iemand een blauw oog geslagen. Man wat was ik hysterisch.... Ex had wel meteen door dat hij over spinnen geen grappen moest maken!



Misschien moet ik ook maar op cursus... X-D
OMG, ik dacht dat je die spin ging beschieten met die luchtbuks.



What about een plaatje van het eten van gefrituurde spinnen ? De meeste foto's op google komen volgens mij van toeristen in Cambodja.

Jammie !!!
moppetoet schreef op 29 september 2008 @ 21:33:

OMG, ik dacht dat je die spin ging beschieten met die luchtbuks.





En bedankt, nu mn beeldscherm onder de thee!

X-D
Alle reacties Link kopieren
Waaarom zetten mensen in godsnaam spinnen buiten?!!!!!

Die komen toch gewoon weer terug als je ze niet plet?

:'-(
Alle reacties Link kopieren
Gisteren de vijfde huisspin van de afgelopen weken uit onze slaapkamer gehaald. Manlief heeft mogen stofzuigen, ik niet dus!!!

Lijkt wel te kloppen van die spinnen dit jaar, heb er anders nooit zo veel. En altijd als je 's avonds naar bed wil, zitten ze je aan te staren. Blech!
Als het bij één per dag blijft, vind ik het wel gaan...........



Vorig jaar zat Moppeman een week in het buitenland. Hoppa, zes op één avond !!!!!!!!!!!!
Alle reacties Link kopieren
Ik heb een systeem. Elke spin die mijn huis binnendringt wordt door mij onmiddellijk bespoten met haarlak van Wella, zodat hij meteen verstijft en daarna met de vliegenmepper/krant/Viva zo plat geslagen dat zelfs zijn eigen spinnenmoeder hem niet meer herkent en autopsie niet meer mogelijk is..... Ik ben een genadeloze Rambo... X-D
Alle reacties Link kopieren
Eén per dag?? Ik moet er niet aan denken @-( !

Gelukkig zie ik ze bij mij thuis veel minder vaak (paar keer per jaar ofzo), maar áls ik er één betrap is het doorgaans ook een echte joekel, en ben ik daarna nog dagenlang schrikachtig en op mijn hoede. Begin van de zomer liep er hier één over het terras die -niet overdreven- de omvang had van een forse hamster of een kleine rat, spanwijdte van de poten niet inbegrepen. Ik stond net naar buiten te kijken en zag vanuit mijn oooghoeken iets lopen en dacht in de eerste miliseconde dat het een merel of iets dergelijks was. Toen ik goed keek en me realiseerde wat ik zag, was ik verstijfd van schrik. Godzijdank stond ik binnen en liep hij buiten, dus ik heb meteen alle ramen en deuren gesloten en ben de rest van de dag binnen gebleven.

Mijn vriend kwam 's avonds thuis en die was overtuigd dat mijn waarneming zeker getekend was door mijn angst en dat de beschreven omvang wel schromelijk overdreven zou zijn. Op mijn aandringen heeft hij het terras nog even geïnspecteerd maar hij was overtuigd dat de vogel ( ;-) ) allang gevlogen was. Hij meende dat de spin waarschijnlijk gewoon tussen de kieren van het terras was weggekropen, maar gezien zijn omvang, wist ik ZEKER dat dat onmogelijk was.

De volgende ochtend wilde vriend de container buiten zetten. Na een minuutje of vijf kwam hij, enigszins wit om de neus, weer naar binnen. Toen hij de container wilde wegrijden, viel er uit de rand bij het handvat iets groots en harigs met een flinke plof op het terras. Daar was hij dus gebleven..

Mijn vriend heeft het beest meteen doodgetrapt en moest toen ook toegeven dat het beest inderdaad angstaanjagend groot was. Achteraf hadden we er mischien beter een kenner bijgehaald om de spin te indentificeren, want hij was eerder formaat vogelspin dan formaat huisspin (we wonen ook in een levendige multiculti buurt met de dierentuin op 5 minuten wandelen, dus wie weet...). Maar bij nader inzien (gezien zijn uiterlijk) denk ik dat het wel degelijk een huisspin is geweest, maar dan een stukje groter dan gemiddeld. Gatver, alleen de herinnering doet mijn hartslag al flink stijgen.
Alle reacties Link kopieren
Het lezen van dit topic heeft op mij trouwens allebehalve een therapeutisch effect; mijn fobie wordt eerder aangewakkerd (en dan heb ik de links nog niet eens durven bekijken!). Toch kan ik het niet laten om hier telkens te lezen, stomstomstom!
Alle reacties Link kopieren
Ik heb een keer zo'n griezel op mijn hoofd gehad. Ik was met vriend de klimop aan het snoeien die wat weelderig over het balkon naar boven aan het klimmen was. Ik voelde iets op mijn hoofd zitten, dus ik dacht een blaadje, ik sla dat van mijn hoofd (ja ik heb hem gewoon AANGERAAKT) was het een huisspin, een lichtbruine. Echt een engerd!! Dus ik GILLEN, naar binnen gerend en AL mijn kleren uitgetrokken, is was overtuigd dat er meer zaten in mijn kleren.



Ik kan ook nooit een vaas uit de schuur pakken of er ligt weer zo'n griezel onderin.



Maar nu heeft nog steeds niemand aan mij uitgelegd hoe een trilspin een huisspin vangt.
Stressed is just desserts spelled backwards
Eergisteren: 4 huisspinnen !!! 1 in het bad, 2 in de slaapkamer en 1 op het vloerkleed in de woonkamer. En die op het vloerkleed was ook nog lastig terug te vinden, ivm de zebraprint.



Gisteren: 0 ???? Ik vertrouw het voor geen meter, wáár zitten ze ?



Voor vandaag staat de teller nog op nul.



Ik heb eigenlijk nog nooit gezien HOE de trilspin een huisspin vangt, ik heb het gevoel met een lasso ofzo, want ik zie de huisspin alleen maar ingepakt en wel in een coconnetje zitten, terwijl de trilspin overduidelijk geniet van zijn McShake-met-spinnensmaak.
Alle reacties Link kopieren
aaaarghhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhh

hhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhh

hhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhh

hhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhh



waarom lees ik dit???



Bij het 4e bericht begon het al te kriebelen en nam ik wat afstand van mijn bureau... want mss zit er wel een aan de onderkant.



ik durf niet meer op te staan... straks zit er 1 in de keuken.



paar maanden geleden heb ik in de kelder bij het pakken van mijn fiets 10 minuten verstijft gestaan naar boven kijkend en Echt ik heb staan huilen daar, en van angst lopen gillen: help help help etc.



toen besefte ik me: dit is ziek...



ik wil er wel vanaf, maar ik zie mij niet met een 'henkie' in een tijltje zitten.
Alle reacties Link kopieren
Hallo! Fobie nummer zoveel....helaas



Mijn lieftallige huisgenoot(vriend) nam mij niet serieus en lachtte mij uit om deze toch zo nuttige en ongevaarlijke beestjes, maar na 11 keer paniek, hulp halen bij schoonmoeder, beste vrienden en zelf meerdere malen lastig te zijn gevallen op het werk is de maat vol voor mijn vriend.



Volgens mij ben ik het helemaal eens met de vraag of er meer van deze verschrikkelijk smerige spinnen zijn dan andere jaren. In 6 maanden tijd hebben wij 11 van deze heerlijke beestjes mogen verwelkomen in ons huis. Gisterenavond was gelukkig voor mijn vriend ook de druppel, bij mij was dat al na de 2de spin. Weet iemand waar ze vandaan komen??? En belangrijker hoe komen we er vanaf?



Alle ideeën en tips zijn welkom.
Universiteitskrant Groningen. Rubriek "Kul of Kennis".



Een trilspin is reuze giftig



Door ronald veldhuizen



Spinnen bijten. Ja, zelfs in Nederland. Ik heb het zelf mogen ondervinden: een kreng van een huisspin rende naar mijn duim en plantte daar venijnig zijn kaken. Gelukkig draagt de huisspin een voor de mens ongevaarlijk gif.

Maar andere Nederlandse spinnen doen dat wel. De in ons land wonende trilspin zou zelfs de giftigste ter wereld zijn. Hij heeft een speldenknopje van een lijf en enorm lange poten. Hangt rond in slaapkamers en kelders en staat ook wel bekend als hooiwagen. Dodelijk beest dus. Waarom horen we dan nooit slachtofferverhalen? Omdat zijn gifkaakjes te pietluttig zouden zijn om onze huid te doorboren? Maar stel nou dat ie je in een wondje bijt? Ik maak me zorgen.

Menno Schilthuizen, de enige entomoloog aan de RUG, maakt zich geen zorgen. Precies weten doet hij het niet, maar de trilspin zou best supergiftig kunnen zijn. Zolang het maar weinig gif is, hoeft een beet van de trilspin geen probleem te zijn. En veel gif zullen ze niet dragen, de spinnen hebben de inhoud van hun minuscule lijfjes vooral nodig om überhaupt in leven te blijven. Bovendien hebben ze voor menselijke maatstaven inderdaad zielige kaakjes.

Geen zorgen dus. Maar is die trilspin nu echt giftig of niet? Helaas laat de wetenschap ons hier in de steek. Ondanks het feit dat de soort overal voorkomt en dus in de kelder van elke spinnenwetenschapper woont – er is geen onderzoek naar gedaan. Niets. De bewering dat de trilspin zogenaamd de giftigste ter wereld is, is dus nergens op gebaseerd. Vat het op als ‘geen nieuws is goed nieuws’. Waar komt zulke kul dan vandaan? Peter Koomen, conservator van Natuurmuseum Fryslân in Leeuwarden, heeft daar een idee over. Het diertje heeft een vechtlust waar je u tegen zegt. Dat zag Koomen toen hij herhaaldelijk verschillende soorten spinnen bij elkaar zette.

De achtpotige vleeseters zien elkaar allemaal als gratis maaltijd, maar de enige die keer op keer levend overblijft is, verbaas je niet, de trilspin. Misschien zijn spinnen en insecten wel extra gevoelig voor trilspingif, speculeert Koomen. Maar het kan ook aan zijn erg lange poten liggen, waarmee hij eerder dan andere spinnen voelt of belagers in de buurt zijn. Want ook al heeft de trilspin acht ogen: hij ziet er geen klap mee. Blind en berucht; da’s nog eens een prestatie.



Ook een vraag? Mail het uk@rug.nl



© 2008 Universiteitskrant
Hing me van de week toch een MEGAHUISSPIN op zijn kop (aan zijn pootjes vastgebonden door een trilspin) boven mijn broodbakmachine !!!!!! Hij hing echt met gestrekte pootjes, ik zal morgen proberen de foto (jaja, ik dúrfde het te fotograferen) te plakken. En GROOT !!!!



Hij ligt nu nog dood op de vloer in de schuur, ik denk dat ik er een euro-muntje naast leg en dan nóg een foto maak. Vervolgens de stofzuiger in, en denk maar niet dat IK die zak vervang, dat mag Moppeman doen.



En dan wil ik dat jullie héél veel medelijden met mij hebben, want echt, het is geen trucage. :'-(

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven