De Gewone Huisspin: Meer dan voorgaande jaren?

22-09-2008 13:07 97 berichten
Alle reacties Link kopieren
Wat een joekels zijn dat toch: De Gewone Huisspin (Tegenaria atrica).

Iedere herfst treffen wij ongeveer 3 keer zo'n exemplaar aan in huis.

Maar dit jaar staat de teller al op 6, terwijl de herfst nog moet beginnen!

Kan het kloppen dat er dit jaar meer Gewone Huisspinnen zijn? Is het iemand anders ook opgevallen, en waardoor zou het komen?



(A.u.b. geen spinnen-foto's plakken: Ik wil dit topic ook toegankelijk houden voor spinnen-fobisten.)
Alle reacties Link kopieren
Hier nog zo'n wandelende fobie.

Ik weet niet waarom ik hier kom lezen, want ik voel overal de kriebels, en ik heb niet eens naar de plaatjes gekeken.

Ik heb nog steeds een trauma van de keer dat ik zo'n monster tegenkwam in de kelderkast. Ik gillen en vervolgens mijn hond er op af sturen. Moet je nooit doen!!! Mijn hond vond het een prachtig speeltje, zo'n rennende spin. Uiteindelijk heb ik hem weer gevonden en opgezogen met de stofzuiger.

De stofzuiger heeft de nacht in de tuin doorgebracht.



Waarom is mijn man toch altijd thuis, behalve als er een megaspin rondloopt???
Alle reacties Link kopieren
koeka schreef op 24 september 2008 @ 17:19:

[...]





Weten jullie dit zeker? Maar hoe kan dat, de massa van zo'n dunne spin is toch veel kleiner dan van zo'n dikke huisspin, hoe kan die nou zo'n joekel opvreten? En die huisspinnen rennen altijd keihard door het huis, gaan die dunne spinnen er dan achteraan ofzo @-( ? HAHAHHAHA zie je het voor je?



p.s. wat bedoel je trouwens precies met een trilspin, zijn dat de spinnen die vaak ook hooiwagens worden genoemd?
Ik zie eigenlijk ook niet in hoe zo'n dunne 'trilspin'?? een dikke huisspin kan opeten!
Alle reacties Link kopieren
brrrrrrrrrrrrrrrrr



Wij hebben afgelopen 2 maanden elke zeker 6 huisspinnen gehad, deze week nog geen, dus het lijkt wat minder te worden!!! Gelukkig heb ik van al deze spinnen er maar 4 levend gezien, onze katten vinden ze nml geweldig en een paar keer slaan en de spinnen zijn dood. Lang leve onze poezebeesten!

(ze komen bij ons overigens uit de muur gekropen bij de deurpost in de bijkeuken (was tot een paar maanden terug geen bijkeuken maar tuin, dus buitenmuur) snappie?)



Vroeger was ik nog veel banger... en ik merk dat als er iemand bij is die spinnen ook maar niets vindt dat ik dan dapperder ben (... dan durf ik de kat op te pakken en naar de spin te 'gooien'...mits deze op de grond zit natuurlijk) O.o

Nog veel vroegerder stuurde ik als 5 jarig meisje de hond er op af met als gevolg dat ik echt heel lang niet bij de hond in de buurt durfde te komen want misschien kwam die spin wel uit zijn bek teruggekropen... 8-P



Leuk topic... had gewoon niet moeten beginnen met lezen... laat staan reageren....... heb OVERAL kriebels en elk beweginkje of iets versnelt mijn hartslag.
For sale: Guitar. No strings attached.
Alle reacties Link kopieren
Nee dus, ik zie het helemaal níet voor me.

Daarom ben ik ook zo benieuwd hoe die dunne ``hoekzitters`` dan in hemelsnaam die dikke `renners` zouden moeten pakken. Laat staan hoe ze vervolgens die dikkerds zouden moeten verorberen met dat pietepeuterige speldekophoofdje..
Alle reacties Link kopieren
Mijn kater moet niks van spinnen hebben.

En ook hij gaat zo zitten staren als er een beest in huis zit...
Viva naar de knoppen.
Alle reacties Link kopieren
Ik meende steeds dat het om van die hooiwagenachtige beesten zou gaan, maar waarschijnlijk gaat het toch over een groter soort webspin, vermoed ik.

Ok, in dat geval is de manier van vangen me iiig duidelijk. En hoe ze die dikkerds opeten laat zich dan ook raden, gewoon stukje bij beetje (daar doen ze dan waarschijnlijk máanden over)..
Alle reacties Link kopieren
Het zijn wel die hooiwagenachtige beesten, in vrijwel elk huis wel te vinden in hoekjes aan het plafond. Ze zijn er in verschillende formaten, afhankelijk van de leeftijd denk ik. Ze zien er veel minder eng uit dan gewone (maar 't blijven spinnen natuurlijk). En ze heten dus trilspin, al zie ik ze nooit trillen, maar goed.

Hoe ze het doen, ja, jullie vragen er zelf naar :) . Voor zover ik weet zuigen ze de grote spin leeg.

Van een spinnensite (ik zal jullie de link en foto's besparen ;-) )

"Het is een bloeddorstig type: niet alleen insecten worden gevangen, ook andere spinnen, ook de veel grotere trechterspinnen, worden opgepeuzeld en kannibalisme komt bij deze soort veel voor. Op de rechterfoto wordt een gewone huisspin (Tegenarica atrica) opgepeuzeld."



Java, Mr. Portia heeft ons voor een deel over onze spinnenfobie heengeholpen :) Ik kon echt niet kijken naar een foto van een spin, maar Mr. Portia is best schattig om te zien, en zelfs een beetje knuffelig met wat fantasie. Ook de hierboven genoemde trilspin helpt: omdat die grote spinnen eet, mogen ze in mijn huis blijven zitten.



En inmiddels ren ik alleen nog gillend weg bij die vreselijke huisspinnen en als ik buiten tegen een kruisspinweb aanloop X-D
Alle reacties Link kopieren
Google pics (6)



http://images.google.nl/i...um=1&ie=UTF-8&sa=N&tab=wi



Omdat ze onberekenbaar zijn, kriebelen en jeuken als ze over je heen lopen.

Omdat ik bang ben dat de spin ervandoor gaat als ik hem niet raak, stel je voor dat je de bezem ertegenaan drukt en hij ontsnapt of valt tegen je aan O_O
Alle reacties Link kopieren
Oke...ik ben nu een beetje pissig op mezelf omdat ik dit topic heb geopend. Ik ben nooooooooit alleen thuis zonder mijn man. Maar die heeft nu een vergadering en ik durf dus nu niet te gaan slapen.



We waren laatst uit eten in een oude watermolen en daar liep me een exemplaar langs de gordijnen omhoog. Iets voor een horrorfilm (Groot, zwart, harig, veel poten en wandelend....kriebels). Ik ben over de tafel heen gesprongen (ben niet zo'n actief type maar toen even wel) en ben hysterisch gillend door vol restaurant gelopen/gerend.

Gastvrouw (was in Duitsland): "wass ist dan hier los?"...ik maar gillen. Mijn zoontjes vonden het geweldig (die van 7 vindt het ook allemaal eng en mijn stoere mannetje van 4 jaar ging de spin wel even doodslaan voor mamma....). Manlief is trouwens net zo schijterig.

In vorige huis op de grond van kinderkamer een nacht doorgebracht omdat we eng exemplaar in de slaapkamer niet meer vonden nadat we er met een schoen heen hadden gegooid. Helden zijn wij.

Hier ruk ik dan ook de postbode/buurman/wildvreemde naar binnen om spinnen te verjagen als ik alleen ben (lees: als 4-jarig zoontje naar school is).



Tjee...ik ben moe en erg benieuwd hoe lang de vergadering gaat duren.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb laatst ook een wildvreemde van straat geplukt omdat er een tamelijk grote spin aan het plafond van mijn auto hing ;-)
Alle reacties Link kopieren
Gewist.

Het modereerbeleid van Viva is beneden elk peil.
\'Ach, en als ik wat minder wil internetten, dan zet ik gewoon een gewas in dat wat langzamer groeit!\'
Alle reacties Link kopieren
Heb ik op zich wel een plaatje van Courage (van die spin met huisspin dan he - niet van die wildvreemde meneer) maar ik mag hier geen plaatjes plakken ;-)



Oh, een linkje mag wel natuurlijk: voor de liefhebbers

Trilspin met ingepakte huisspin

Vind ik overigens geen heel eng plaatje.
Alle reacties Link kopieren
Hahaha Wen, dat had ik nou nooit verwacht van die o zo onschuldig ogende hooiwagens.

Jammer genoeg zie ik zelden hooiwagens (trilspinnen) in ons huidige huis. Dat verklaart waarschijnlijk meteen waarom er zo veel Huisspinnen zitten. In ons vorige huis was het precies andersom.



Arme Nellebelletje, is het gisteravond nog erg laat geworden? (al betwijfel ik of je dit nog gaat lezen)
Alle reacties Link kopieren
Hier vooral vreselijk veel kruisspinnen(buiten gelukkig)

Vind ze vreselijk eng maar laat ze maar zitten,ze doen me tenslotte geen kwaad maar let s,morgens goed op dat ik niet door zo,n web heen ga,heel erg maar dan word ik hysterisch :-|
Gatverdamme wat zijn die beesten groot! Van de week nog een wolfspin in huis, ik haat deze tijd van het jaar.
Alle reacties Link kopieren
wen schreef op 24 september 2008 @ 23:41:



Oh, een linkje mag wel natuurlijk: voor de liefhebbers

Trilspin met ingepakte huisspin

Vind ik overigens geen heel eng plaatje.
Hahaha meneer is aan het snacken :rofl:
Viva naar de knoppen.
Alle reacties Link kopieren
De rillingen lopen over mijn rug...



*vraagt zich af: waarom lees ik dit in godsnaam, en waarom moet ik ook nog zonodig alle plaatjes zien????*



Wij wonen nogal landelijk, dus hier zijn alle ramen voorzien van horgaas. Dus het valt mee, we hebben er hooguit 10 per jaar binnen. Waarbij het voorlaatste exemplaar zo groot was dat zelfs papalelie de stofzuiger ging pakken, en de katten een stapje terug deden. En zowel papalelie als de katten hebben toch geen last van spinnenangst. Brrrrrrrrr.



Ooit las ik eens dat spinnen eh... hoe stond dat er toch ook alweer... het kwam er op neer dat als je ineens aan een spin denkt, hij gegarandeerd in je kamer zit. Soort van gedachten overbrengen zeg maar.

Maar ik denk dat de meesten dit helemaal niet willen weten :)
Alle reacties Link kopieren
Maar ik snap nog steeds niet hoe zo'n hooiwagen/trilspin, een dikke grote hardrennende huisspin te pakken krijgt. Zo'n monster laat zich toch niet vangen door een klein webje en die trilspinnen lopen ook nog eens heel traag.
Stressed is just desserts spelled backwards
GADVERDAMME! iemand plakte hier een link van een google pagina met allemaal plaatjes van spinnen, nou ik heb 3 seconden gekeken en daarna leek het wel alsof die gore beesten op het beeldscherm begonnen te bewegen.....daar zat ik dan, vest over mijn hoofd achter de pc '' o my god o my god o my god'' waarop vriend zegt: '' je hebt toch niet weer een virus binnengehaald he....?''



Hij moest dus komen om de pagina af te sluiten ;-)

Verder heb ik ook weleens een spin in de stofzuiger laten verdwijnen, nadeel is dat ze daar net zo hard weer uitkroop. GADVERDAMME! Ik haat spinnen.
Alle reacties Link kopieren
mamalelie schreef op 25 september 2008 @ 20:53:

Ooit las ik eens dat spinnen eh... hoe stond dat er toch ook alweer... het kwam er op neer dat als je ineens aan een spin denkt, hij gegarandeerd in je kamer zit. Soort van gedachten overbrengen zeg maar.

Maar ik denk dat de meesten dit helemaal niet willen weten :)
Een beetje zoals in The Secret, maar dan anders?
Alle reacties Link kopieren
AnnBritt79 schreef op 25 september 2008 @ 21:09:

[...]





Een beetje zoals in The Secret, maar dan anders?
@-( Hou op hoor! Bah, de enige goede spin is een dode spin, en echt 10 per jaar? Ik zou verhuizen naar 10 hoog. Je schijnt heel simpel in 1 sessie van je fobie af te kunnen komen maar ik durf er niet heen X-D
Alle reacties Link kopieren
Gewist.

Het modereerbeleid van Viva is beneden elk peil.
\'Ach, en als ik wat minder wil internetten, dan zet ik gewoon een gewas in dat wat langzamer groeit!\'
Alle reacties Link kopieren
Hahaha dat van die link was ik.

Ik ben waarschijnlijk net zo huiverig als jij, maar ik hoop door naar die foto`s te kijken, van de fobie af te komen.



Het helpt alleen niks.
Wen en ik hebben twee keer eerder een spinnentopic gehad, alhier. Het eerste is helaas ter ziele gegaan omdat er een nieuw "forumsysteem" o.i.d. kwam, waardoor álle plaatjes weg waren.



Mr.Portia was daarvan gewoon de "coca-cola-light-boy", op voorwaarde dat je van snorren houdt.



Ik ben elke hooiwagen/langpootspin/trilspin dankbaar als ik zie dat ze weer zo'n joekel van een huisspin hebben ingevangen in hun webje en leeggezogen.



De "Jewelled Spider" zou je bijna als broche of oorbel willen hebben.



Jewelled Spider
Eerlijk gezegd denk ik dat, als we elkaar willen helpen om van onze spinnenfobie af te komen, we beter wel plaatjes plakken, en meteen onze eerste reactie opschrijven. Dat werkt beter dan steeds iets aanklikken.



Tip: Neem een vliegenmepper en geef een huisspin een zachte "pets" ermee. Niet aaien, dan rent hij weg, richting jouw schoenen, en ook niet dóórslaan, want dan heb je een vieze grijsbruine smurrie met poten op je muur / vloer.



Overigens raap ik ook geen dooie spinnen op, daar is de stofzuiger voor, en Moppeman moet altijd de stofzuigerzak vervangen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven