Mount Everest, wanneer stoppen we met deze waanzin?

22-05-2016 15:09 316 berichten
Alle reacties Link kopieren
http://www.nu.nl/buitenla ... s-ziek-mount-everest.html



Ik word hier echt een beetje kwaad om. Ik vind het heel triest voor de nabestaanden van Eric Arnold, maar wanneer stoppen we eens met deze waanzin? Waarom moeten sommige mensen per se naar de top van zo'n berg om niet alleen zichzelf, maar vervolgens ook anderen in gevaar te brengen? Die lichamen moeten ook nog eens die berg af en er kunnen geen helikopters komen. Ik vind het zo gigantisch nutteloos en decadent. Wat vinden jullie?
't Is al met al een heel gedoe
Ik sta niet achter die uitzendingen. Ik ben op dit moment tegen militair ingrijpen. Ik spreek nu over militair ingrijpen in 2016 en dus niet over de Tweede Wereldoorlog. Nogal vreemd dat dat erbij wordt gehaald. Dus nee, als ik een militair hoor zeggen dat hij zijn leven riskeert voor het Nederlandse volk, of iets in die trant, dan kan ik daar persoonlijk niks mee. Van mij persoonlijk hoeft hij namelijk niet te gaan.



En ja, natuurlijk is het verschrikkelijk als iemand tijdens zo'n missie omkomt, voor diegene zelf en zijn familie en vrienden. Dat ontkent ook niemand. Net als dat het vreselijk is dat al die mensen op de Mount Everest doodgaan. Toch hoeven ze het van mij in de eerste plaats niet te doen.
En Ayraa, ik denk er helemaal niet 'achteloos' over. Het voert alleen te ver om mijn uitspraken over militaire uitzendingen in dit topic verder toe te lichten. Dat betekent niet dat ik er niet over heb nagedacht, of dat ik zomaar iets roep. Ik vind het jammer dat mijn eerdere uitspraak zo uit zijn verband wordt getrokken.
Alle reacties Link kopieren
quote:mienbillekesjeuken schreef op 25 mei 2016 @ 17:44:

[...]





Holy moly wat een onwetende en verwende uitspraak. (Maar dat is ook een keuze...)



Wees maar blij dat bv. Amerikanen en Canadezen 'die keuze hebben gemaakt' tijdens de tweede wereldoorlog. Dankzij hun 'keuzes' die voor jou blijkbaar niet hoeven, leef jij nu in volledige vrijheid om onzin te blaten op het Viva forum.



Waar slaat dat nu weer op? Het is toch ook gewoon een beroepskeuze?



En als het gaat over onwetend: de meeste van die Amerikaanse bevrijders hadden helemaal geen keuze. Dat waren dienstplichtigen. Net zoals de meeste Canadezen eind '44: in '41 hadden ze nog genoeg vrijwilligers maar na '43 werden ze gewoon ingescheept (ook al was beloofd dat ze niet aan de andere kant van die grote plas werden ingezet).
Nee heb je, ja kun je krijgen
quote:lemoos2 schreef op 25 mei 2016 @ 21:30:

[...]





Waar slaat dat nu weer op? Het is toch ook gewoon een beroepskeuze?



En als het gaat over onwetend: de meeste van die Amerikaanse bevrijders hadden helemaal geen keuze. Dat waren dienstplichtigen. Net zoals de meeste Canadezen eind '44: in '41 hadden ze nog genoeg vrijwilligers maar na '43 werden ze gewoon ingescheept (ook al was beloofd dat ze niet aan de andere kant van die grote plas werden ingezet).Ach laat toch Lemoos, tegen zoveel domheid is geen kruid gewassen.
Alle reacties Link kopieren
Wie is er nu in vredesnaam dom? Als Limburg overstroomt, wie komen er dan helpen? Bij grote rampen, zoals de Bijlmer? Bij arrestaties, beveiliging van bv Schiphol? Dat zijn ook zaken waarbij militairen helpen en in bepaalde gevallen hun leven voor jou in de waagschaal stellen. Dat ene verdachte pakketje zal toch maar echt n bom bevatten.

Uitzendingen (die indirect alles met onze vrijheid van doen hebben, ik snap echt niet dat mensen dat niet zien) daargelaten doen die 'opgeblazen militairen' ook hier hun leven voor jou geven





Nationale taken van het Nederlandse leger

Het leger wordt binnen Nederland ingezet om de veiligheid te bevorderen. Het leger geeft dan militaire hulp en steun aan bijvoorbeeld provincies en gemeenten. Nationale taken en diensten van het leger zijn:



Militaire Inlichtingen en Veiligheidsdienst

De Militaire Inlichtingen en Veiligheidsdienst (MIVD) levert inlichtingen en veiligheidsinformatie aan het leger. Zo is het tijdens een crisisbeheersingsoperatie belangrijk dat militairen op tijd weten dat de vijand een aanslag aan het voorbereiden is.

Bewakingstaken en beveiligingstaken

Militaire eenheden zijn goed getraind om bewakings- en beveiligingstaken uit te voeren. Bijvoorbeeld beveiliging van het Koninklijk Huis en grensbewaking op Schiphol. De marechaussee doet dit voor het ministerie van Veiligheid en Justitie.

Kustwacht

De Nederlandse Kustwacht zorgt voor verantwoord gebruik van de zee en voor de veiligheid van de zee. Defensie is verantwoordelijk voor de organisatie en het beheer van de Kustwacht en de uitvoering van de taken.

Speciale eenheden

In bepaalde gevallen is het in Nederland mogelijk om speciale eenheden van politie en het leger in te zetten. Bijvoorbeeld om levensbedreigende situaties te beëindigen. Of om wapengevaarlijke personen aan te houden.

Explosieven Opruimingsdienst

De Explosieven Opruimingsdienst Defensie (EOD) houdt zich bezig met de opsporing, identificatie en ruiming van explosieven. Zowel op het land als op het water.

Calamiteitenhospitaal

Bij rampen of ongevallen stelt het ministerie van Defensie het calamiteitenhospitaal in Utrecht beschikbaar. Dit ziekenhuis is ook geschikt om slachtoffers van besmettelijke aandoeningen op te vangen.

Verdediging Nederlands luchtruim

Voor de verdediging van het luchtruim boven Nederland staan altijd F-16's klaar. Komt er bijvoorbeeld een melding van een onbekend vliegtuig in het Nederlandse luchtruim, dan stijgen deze jachtvliegtuigen binnen enkele minuten op om het toestel te onderscheppen.

Overige vormen van bijstand en steun

Het ministerie van Defensie zorgt bijvoorbeeld ook voor blushelikopters. En stelt kazernes open om slachtoffers op te vangen.

Documenten
AFSCHEID NEMEN BESTAAT PIET
Ik ben tegen militair ingrijpen in het buitenland. Ik ben er namelijk van overtuigd dat dit alleen maar zorgt voor meer spanningen.

En ja, tegenwoordig is het een keuze om beroepsmilitair te worden. Niemand dwingt je ertoe.
Alle reacties Link kopieren
Waar is de Everest gebleven?
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Alle reacties Link kopieren
quote:himalaya schreef op 26 mei 2016 @ 07:52:

Waar is de Everest gebleven? Het klimseizoen is voorbij
quote:himalaya schreef op 26 mei 2016 @ 07:52:

Waar is de Everest gebleven? Toch knap, de hoogste berg ter wereld is tot molshoop verworden in de discussie over militairen.
Alle reacties Link kopieren
quote:Ikbenanoniem schreef op 26 mei 2016 @ 09:37:

[...]



Toch knap, de hoogste berg ter wereld is tot molshoop verworden in de discussie over militairen.
Al een account? Log dan hier in.
Alle reacties Link kopieren
quote:valerievaldera schreef op 26 mei 2016 @ 07:35:

Ik ben tegen militair ingrijpen in het buitenland. Ik ben er namelijk van overtuigd dat dit alleen maar zorgt voor meer spanningen.

En ja, tegenwoordig is het een keuze om beroepsmilitair te worden. Niemand dwingt je ertoe.

Je denkt te smal wb ingrijpen in het buitenland.

En ja keuze klopt. Maar neerbuigend praten over opgeblazen taal van mensen die ookhiet in nl hun leven voor anderen in de waagschaal stellen is ook n keuze. En eentje van n heel andere orde ook. Eigenlijk zou je n soort codicil bij je moeten hebben 'mij hoef je niet te helpen bij rampen, aanslagen of gijzelingen etc'.
AFSCHEID NEMEN BESTAAT PIET
Alle reacties Link kopieren
quote:Ikbenanoniem schreef op 26 mei 2016 @ 09:37:

[...]



Toch knap, de hoogste berg ter wereld is tot molshoop verworden in de discussie over militairen. Is de vluchtelingenkaart al getrokken?
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
quote:hatsetats schreef op 26 mei 2016 @ 10:54:

[...]

Je denkt te smal wb ingrijpen in het buitenland.

En ja keuze klopt. Maar neerbuigend praten over opgeblazen taal van mensen die ookhiet in nl hun leven voor anderen in de waagschaal stellen is ook n keuze. En eentje van n heel andere orde ook. Eigenlijk zou je n soort codicil bij je moeten hebben 'mij hoef je niet te helpen bij rampen, aanslagen of gijzelingen etc'.Ja, zou kunnen. Je hebt ook mensen die niet gereanimeerd hoeven te worden als ze een hartaanval krijgen, daar heb je van die speciale penningen voor. Misschien is dat wat.
Volgens mij niet.



Ik heb vanmiddag wel een fascinerende documentaire gezien over het ontstaan van het Himalaya gebergte. Op de top van Everest zijn notabene fossiele zeeplanten gevonden. Het was ooit de bodem van een redelijk diepe zee.



En de krachten die de Himalaya hebben gevormd stuwen het gebergte nog steeds omhoog. Iedereen die Everest na Edmund Hillary heeft beklommen, beklom dus een hogere berg dan Sir Ed zelf.
Alle reacties Link kopieren
quote:mienbillekesjeuken schreef op 25 mei 2016 @ 17:44:

[...]





Holy moly wat een onwetende en verwende uitspraak. (Maar dat is ook een keuze...)



Wees maar blij dat bv. Amerikanen en Canadezen 'die keuze hebben gemaakt' tijdens de tweede wereldoorlog. Dankzij hun 'keuzes' die voor jou blijkbaar niet hoeven, leef jij nu in volledige vrijheid om onzin te blaten op het Viva forum.



Nou daar zeg je wat, maar de mensen die voor onze vrijheid hebben gevochten waren niet bepaald de mensen die "veel" keuze hadden, er was dienstplicht.



Nu is het in vele landen een vrije keus, wat mensen drijft is een geheel andere discussie en dat veranderd niks aan het feit dat het een vrije keuze is en geen verplichting of dwang.

De samenleving bestaat uit verschillende mensen die allemaal andere keuzes maken en we hebben iedereen nodig.
Alle reacties Link kopieren
quote:valerievaldera schreef op 26 mei 2016 @ 07:35:

Ik ben tegen militair ingrijpen in het buitenland. Ik ben er namelijk van overtuigd dat dit alleen maar zorgt voor meer spanningen.

En ja, tegenwoordig is het een keuze om beroepsmilitair te worden. Niemand dwingt je ertoe.



Het is ook een keuze daar ben ik het mee eens, maar veel keus heb je niet, we moeten immers de zooi van anders Westerse landen opruimen. Het niet respecteren van ondemocratische stammenstelsels en het willen opdringen van westerse normen en waarden heeft , heeft ons de Arabische winter gebracht.



Het steunen van de Taliban door de VS heeft ook aardig wat ellende gebracht en het verzinsel over massavernietings wapens in Irak heeft de boel ook niet stabieler gemaakt.



We moeten onze eigen Westerse rotzooi opruimen in die landen.



Anno2016 werkt alles door. We zijn internationaal georganiseerd, we zijn niet meer enkel dat kleine kikkerlandje.





On topic:

Ik vind het moedig dat Eric Arnold deze stap heeft gezet, misschien was het zijn levensmissie.Hij is in het harnas gestorven.Verder heeft hij niemand in gevaar gebracht, hij was met een grote groep en het had net zo goed iemand anders uit die groep kunnen zijn.

Iemand uit de groep heeft de keuze gemaakt om samen met sherpa's zijn lichaam te halen, dat is vrije wil en daar kunnen we alleen maar respect voor hebben.



Fijn dat zijn lichaam wordt opgehaald. Bij velen gaat dat helaas niet.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven