Geld & Recht alle pijlers

Consuminderaars, knieperds en mustachians deel 4

21-05-2016 13:24 3028 berichten
Happy new topic!! ;)



Links over besparen, consuminderen etc:



Moeders minimalisme

Min of Meer

Positief Besparen

Lekker leven met minder

Zuinigaan

Valhalla vertelt

http://consuminderenmetplezier.blogspot.nl

http://bespaarbalans.blogspot

http://www.eenvoudigleven.blogspot.nl

http://lievervoordelig.nl/

www.Hypotheekvrij.blogspot.nl ( is van schrijver Gerhard Hormann)

www.In10jaarfo.blogspot.nl

www.Verlossendeaflossers.blogspot.nl

www.Spaarolifantje.wordpress.com

www.Jongengeld.nl

http://annemieksmijmeringen.blogspot.nl/

http://www.ericaverdegaal.nl/publications/index

http://geld-is-tijd.blogspot.nl/





Deel 2: Consuminderaars, knieperds en mustachians deel 2

Deel 1: Consuminderaars, mustachians en knieperds gezocht ;)



Mis je nog een link? Graag via PB





Wil je ook mee meeten? Vul je beschikbaarheid in!! http://doodle.com/poll/pqekv887qfmtdd97
Alle reacties Link kopieren
Even iets heel anders, maar nav een ander topic over het terugbetalen van een studieschuld toch een vraagje. Ik moet heel eerlijk zeggen dat ik me er nooit echt enorm in verdiept heb. Mijn schuld is ongeveer 5000 euro en met een rente van 0,01% heb ik meteen na het eindigen van mijn aanloopfase de aflosvrije maanden ingezet. Volgens de hypotheekadviseur telde de studieschuld ook niet mee voor de hypotheek zolang je nog niet afloste ... achteraf zet ik daar vraagtekens bij, maar met de lage hypotheek die wij hebben maak ik me daar geen zorgen over. Over een jaar of 2 zal ik toch moeten gaan afbetalen.



De vraag gaat over dat bakerpraatje dat iedereen altijd vertelt, dat je nooit meer moet aflossen dan je maandbedrag, de rest wordt toch kwijtgescholden. Is dat niet net zo'n onzin als dat je je hypotheek niet zou moeten aflossen omdat dat hra kost?



Bij een schuld van 5000 euro en een rentepercentage van 0,01% kom je verdeeld over 15 jaar en met een minimaal aflosbedrag van volgens mij 45 euro bij een laag inkomen toch in principe nooit op het punt dat er geld overblijft om kwijt te schelden? Laat staan als je prima gaat verdienen na je studie. Het lijkt me dat dat verhaaltje alleen opgaat bij een hele hoge schuld (of een inkomen zo laag dat je 0 kunt aflossen, bijstandsniveau ofzo). Zolang de rente 0,01% blijft ga ik geen haast maken met aflossen, maar ik kan me voorstellen dat in 2020 als mijn rente afloopt en de rente ineens 5% gaat worden, dat ik dan het hele bedrag in een keer aflos (onze hypotheek staat langdurig op 2,2%, dus in de studieschuld stoppen is dan voordeliger).
Alle reacties Link kopieren
quote:broodtrommel schreef op 27 augustus 2016 @ 07:33:

[...]

Dan mag je me wel even een link pm-en Google op last minute antarctica. 3500USD schijnt nu de last minute prijs te zijn. Er komen altijd om wat voor reden, plaatsen opnieuw vrij.
Life is fun. Live it.
Alle reacties Link kopieren
quote:heavenorhell schreef op 27 augustus 2016 @ 12:17:

Even iets heel anders, maar nav een ander topic over het terugbetalen van een studieschuld toch een vraagje. Ik moet heel eerlijk zeggen dat ik me er nooit echt enorm in verdiept heb. Mijn schuld is ongeveer 5000 euro en met een rente van 0,01% heb ik meteen na het eindigen van mijn aanloopfase de aflosvrije maanden ingezet. Volgens de hypotheekadviseur telde de studieschuld ook niet mee voor de hypotheek zolang je nog niet afloste ... achteraf zet ik daar vraagtekens bij, maar met de lage hypotheek die wij hebben maak ik me daar geen zorgen over. Over een jaar of 2 zal ik toch moeten gaan afbetalen.



De vraag gaat over dat bakerpraatje dat iedereen altijd vertelt, dat je nooit meer moet aflossen dan je maandbedrag, de rest wordt toch kwijtgescholden. Is dat niet net zo'n onzin als dat je je hypotheek niet zou moeten aflossen omdat dat hra kost?



Bij een schuld van 5000 euro en een rentepercentage van 0,01% kom je verdeeld over 15 jaar en met een minimaal aflosbedrag van volgens mij 45 euro bij een laag inkomen toch in principe nooit op het punt dat er geld overblijft om kwijt te schelden? Laat staan als je prima gaat verdienen na je studie. Het lijkt me dat dat verhaaltje alleen opgaat bij een hele hoge schuld (of een inkomen zo laag dat je 0 kunt aflossen, bijstandsniveau ofzo). Zolang de rente 0,01% blijft ga ik geen haast maken met aflossen, maar ik kan me voorstellen dat in 2020 als mijn rente afloopt en de rente ineens 5% gaat worden, dat ik dan het hele bedrag in een keer aflos (onze hypotheek staat langdurig op 2,2%, dus in de studieschuld stoppen is dan voordeliger).45 pm is in 15 jaar 8100 euro. Lijkt me niet dat je aan vrijstelling toe gaat komen idd. Ik heb dat topic vanochtend ook even gelezen. Ik heb daar niet gereageerd omdat mijn studieschuld heel laag was. Ik ben in het 2e jaar gestopt en had in het eerste jaar voldoende punten gehaald (ik moest van de opleiding al meer punten halen dan voor de studiefinanciering), dus het 1e jaar was een gift. Ik moest het 2e jaar terugbetalen en dat heb ik direct gedaan, dat was zo'n 900 gulden (thuiswonende beurs).
Alle reacties Link kopieren
Het hangt helemaal af of je volgens de regels van voor of na 2012 aflost. Het wordt niet altijd meer kwijtgescholden als je tijdelijk weinig inkomen hebt.
A man is rich in proportion to the number of things he can afford to let alone.
Ik kom ook weer eens kijken. Gaat goed met de kids hier. Aankomende week alweer werken, verlof voorbij. Maar heb er zin in.



Financieel gezien waren het dure weken. Man 6 weken thuis; meerdere logees; onverwachts midweekje weg etc..

Dus nu weer pas op de plaats. Inkomen gaat ook achteruit omdat man nu ook 1 dag thuis is plus opvang is duurder voor 2 kids. Maar komt goed.



Gefeliciteerd voor de zwangeren!



Nog veel bijleeswerk te doen...
quote:shisensa schreef op 14 augustus 2016 @ 22:00:

Grappig dat het hier nu ook over milieuvriendelijkheid en veganisme en dergelijke gaat. Ik heb in mijn vakantie het boek 'how not to dy' gelezen, een dikke pil en heel uitgebreid wetenschappelijk onderbouwd. Daar komt uit dat een vegan dieet veruit het allerbeste is voor je gezondheid. Wat dus het beste is voor de aarde, is ook het beste voor je lijf op lange termijn. Nu nog daadwerkelijk volhouden om zo te eten. Kaas is ook mijn grote zonde en man en zonen zijn echte vleeseters dus ik zal het voorzichtig in moeten voeren.



Ik denk hier regelmatig over na: veganistisch / vegetarisch eten / minderen met vlees.



Maar ik kan niet tegen tarwe (dat zit echt in veel meer dan je denkt) waardoor ik al aardig 'beperkt' ben in wat ik kan eten.



Ik kan bijv. geen vega burgers, balletjes etc. eten want die zijn altijd met tarwe. Ik zou niet weten hoe ik eten nog 'leuk' zou kunnen houden als ik vega(n) zou willen gaan.



Ik zie me ook al aankomen bij andere mensen als ik buitenshuis eet: "ja ik kan niet tegen tarwe EN ik eet vega(n)!"



Verder werk en sport ik veel. Ik heb geen tijd / wil geen tijd maken om bijv. speciale ontbijtjes en lunches voor te bereiden terwijl een bak kwark pakken of glutenvrije boterham beleggen geen moeite is.



Kortom ik ben blijkbaar te lui en / of niet creatief genoeg.
Alle reacties Link kopieren
quote:heavenorhell schreef op 27 augustus 2016 @ 12:17:

Even iets heel anders, maar nav een ander topic over het terugbetalen van een studieschuld toch een vraagje. Ik moet heel eerlijk zeggen dat ik me er nooit echt enorm in verdiept heb. Mijn schuld is ongeveer 5000 euro en met een rente van 0,01% heb ik meteen na het eindigen van mijn aanloopfase de aflosvrije maanden ingezet. Volgens de hypotheekadviseur telde de studieschuld ook niet mee voor de hypotheek zolang je nog niet afloste ... achteraf zet ik daar vraagtekens bij, maar met de lage hypotheek die wij hebben maak ik me daar geen zorgen over. Over een jaar of 2 zal ik toch moeten gaan afbetalen.



De vraag gaat over dat bakerpraatje dat iedereen altijd vertelt, dat je nooit meer moet aflossen dan je maandbedrag, de rest wordt toch kwijtgescholden. Is dat niet net zo'n onzin als dat je je hypotheek niet zou moeten aflossen omdat dat hra kost?



Bij een schuld van 5000 euro en een rentepercentage van 0,01% kom je verdeeld over 15 jaar en met een minimaal aflosbedrag van volgens mij 45 euro bij een laag inkomen toch in principe nooit op het punt dat er geld overblijft om kwijt te schelden? Laat staan als je prima gaat verdienen na je studie. Het lijkt me dat dat verhaaltje alleen opgaat bij een hele hoge schuld (of een inkomen zo laag dat je 0 kunt aflossen, bijstandsniveau ofzo). Zolang de rente 0,01% blijft ga ik geen haast maken met aflossen, maar ik kan me voorstellen dat in 2020 als mijn rente afloopt en de rente ineens 5% gaat worden, dat ik dan het hele bedrag in een keer aflos (onze hypotheek staat langdurig op 2,2%, dus in de studieschuld stoppen is dan voordeliger).Klopt. Ik zat me op dat topic ook al op te winden over de mensen die dat praatje geloofden. Nou is er wel een verschil tussen de regels voor mensen die nog beurs kregen en de mensen die onder het nieuwe leenstelsel vallen. Bij het leenstelsel schijn je pas vanaf een modaal inkomen serieus te gaan terug betalen, maar of dat klopt heb ik zelf niet nagekeken.
Alle reacties Link kopieren
Bij mij zal er veel worden kwijt gescholden.

Ik verdien niet zo veel dat ik het binnen de gegeven tijd allemaal terug kan betalen. Heb ook geen uitzicht op een veel hoger loon. Maar we hebben het dan ook niet over 10.000 euro, veel meer.



Voor mij is het dus wel "voordelig" afgesloten, oude regels. Maar als ik een advies zou moeten geven. Als het niet nodig is gewoon niet doen. Punt.
Alle reacties Link kopieren
Nou de minister van onderwijs vertelt in filmpjes aan de nieuwe studenten dat leenangst nergens voor nodig is. Jr hoeft maximaal 4% van je inkomen per maand voor terugbetaling aan te wenden. Het eerste wat ze daar niet bij vertelt, is al dat het ongetwijfeld 4% van je bruto-inkomen zal zijn dus wellicht wel 8 tot 10% van je netto-inkomen en dat 35 jaar lang. Ik vind het echt heel erg dat jongeren van 17 en 18 jaar zo voorgelicht worden.
Alle reacties Link kopieren
Dat is alvast een mooie les 'Geloof nooit wat een politicus zegt'.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb de afgelopen 2 weken al 28 euro bespaard door naar mijn werk te fietsen ipv met OV te gaan. En het is nog goed voor mijn gezondheid, conditie en het milieu ook! Win-win-win!
Alle reacties Link kopieren
Ha wat leuk, ik fiets sinds een paar weken ook!
Hope for the best, plan for the worst - Jack Reacher
Alle reacties Link kopieren
Ja, ik merk ook dat het steeds makkelijker wordt als het een gewoonte is om lekker op de fiets te gaan. Al denk ik daar waarschijnlijk anders over als de herfst aanbreekt met wind en regen. Het duurt wel wat langer: 45 minuten op de fiets ipv 35 met OV van deur tot deur. Lijkt niet zoveel maar die 20 minuten maken wel verschil met kinderen brengen en ophalen van kdv/school/BSO en het avondeten verzorgen op nog een beetje een schappelijke tijd.



Ik twijfel over een elektrische fiets, dan zou ik het verschil weer inlopen denk ik (hoewel helaas veel stoplichten in de stad en daar sta je met een elektrische fiets net zo goed voor te wachten). Iemand hier met een elektrische fiets die tips heeft waarop te letten als je er een aan wilt schaffen?
Grappig, Nicole. ik heb precies dezelfde overweging momenteel. En ook exaxt dezelfde reistijden hihi



Ik ben nu aan het sparen voor een elektrische fiets.
Alle reacties Link kopieren
quote:nicole123 schreef op 30 augustus 2016 @ 17:06:

Ja, ik merk ook dat het steeds makkelijker wordt als het een gewoonte is om lekker op de fiets te gaan. Al denk ik daar waarschijnlijk anders over als de herfst aanbreekt met wind en regen. Het duurt wel wat langer: 45 minuten op de fiets ipv 35 met OV van deur tot deur. Lijkt niet zoveel maar die 20 minuten maken wel verschil met kinderen brengen en ophalen van kdv/school/BSO en het avondeten verzorgen op nog een beetje een schappelijke tijd.



Ik twijfel over een elektrische fiets, dan zou ik het verschil weer inlopen denk ik (hoewel helaas veel stoplichten in de stad en daar sta je met een elektrische fiets net zo goed voor te wachten). Iemand hier met een elektrische fiets die tips heeft waarop te letten als je er een aan wilt schaffen?Let goed op de accuduur, hoe lang je kunt fietsen voor je weer moet laden. En ik zou in jou geval dus niet een 2ehandse kopen ivm de accu. Ik heb er zelf geen, maar mijn ouders wel. Die gebruiken hem voornamelijk recreatief. En een oudcollega heeft veel problemen gehad met de accu (accu onder garantie vervangen en binnen een jaar was die nieuwe accu ook al weer kapot, zij had een gazelle), maar die kunnen inmiddels ook al weer verbeterd zijn.
Alle reacties Link kopieren
quote:Bumba1985 schreef op 30 augustus 2016 @ 17:49:

Grappig, Nicole. ik heb precies dezelfde overweging momenteel. En ook exaxt dezelfde reistijden hihi



Ik ben nu aan het sparen voor een elektrische fiets.Hee, leuk dat je er weer bent! We fietsen ook nog eens bijna dezelfde route, ik iets zuidelijker en westelijker, dus we komen elkaar net niet tegen.
Alle reacties Link kopieren
quote:wilma36 schreef op 30 augustus 2016 @ 18:32:

[...]



Let goed op de accuduur, hoe lang je kunt fietsen voor je weer moet laden. En ik zou in jou geval dus niet een 2ehandse kopen ivm de accu. Ik heb er zelf geen, maar mijn ouders wel. Die gebruiken hem voornamelijk recreatief. En een oudcollega heeft veel problemen gehad met de accu (accu onder garantie vervangen en binnen een jaar was die nieuwe accu ook al weer kapot, zij had een gazelle), maar die kunnen inmiddels ook al weer verbeterd zijn.Dank je wel, nuttige info! Die accu vind ik het lastigste puntje inderdaad. Ik zag dat je die in verschillende klassen hebt, gaat dat dan alleen over de actieradius of zegt het ook iets over kwaliteit en levensduur? Is goedkoop hierin duurkoop of kun je beter een simpele nemen als je toch nooit meer dan 20 km achter elkaar erop rijdt?
Wij zijn sinds een tijdje ook vaker op de fiets naar het werk. Ik fietste eigenlijk altijd al, maar man brengt en haalt de kinderen en dan was de auto toch wel handig. Maar nu ze wat groter worden, hebben we bedacht om meer te fietsen. Elke keer bespaart €1,50. Het lijkt een klein bedrag, maar als je het optelt per week/maand/ jaar loopt het toch op. Plus de afschrijving van de auto beter voor milieu en gezonder. Misschien weleens leuk om het bij te houden om te kijken wat we nu per jaar hebben bespaard.
Alle reacties Link kopieren
Kinderen halen en brengen is hier ook wel een puntje. Ik heb daar nu een moederfiets voor, maar om nou ook nog een elektrische moederfiets erbij aan te schaffen met nog een keer 2 zitjes is misschien wat overdone. Aan de andere kant wil ik ook niet eerst naar huis moeten rijden en dan een andere fiets moeten halen als ik de kinderen op moet halen, dan is direct de tijdwinst weer weg.
Alle reacties Link kopieren
quote:nicole123 schreef op 30 augustus 2016 @ 22:24:

[...]





Dank je wel, nuttige info! Die accu vind ik het lastigste puntje inderdaad. Ik zag dat je die in verschillende klassen hebt, gaat dat dan alleen over de actieradius of zegt het ook iets over kwaliteit en levensduur? Is goedkoop hierin duurkoop of kun je beter een simpele nemen als je toch nooit meer dan 20 km achter elkaar erop rijdt?Als jij 5 keer per week 20 km rijd heeft die accu veel meer te lijden dan 1 keer in de week een recreatief fietstochtje. Er is ook een item over geweest in Radar. link naar Radar En heb je de mogelijkheid om de accu op je werk op te laden of moet je de heen en terugweg er mee kunnen doen.



Qua kinderzitjes, kun je je huidige zitjes makkelijk overzetten op je E-bike? Dan hoef je natuurlijk geen nieuwe stoeltjes aan te schaffen, alleen een extra setje om de zitjes er op te zetten. Ook zou je kunnen overwegen om een zadeltje als zitje voor te nemen. Daar kunnen ze op vanaf ongeveer 2 a 2,5 en een juniorzitje achter. Die zijn vanaf 20 kg. Maar dat is natuurlijk ook afhankelijk van de leeftijd van je kinderen.



Mijn kinderen zijn nu 4 en 6, die fietsen nu zelf naar school en zouden dat ook naar de BSO kunnen doen.
Fietsen naar het werk is inderdaad een geweldige besparing! Ik heb weleens uitgerekend dat het mij 500 euro per jaar aan OV-kosten bespaart. Inmiddels is dat méér geworden, omdat ik nu op wisselende locaties werk. Ik moet 1 à 2 keer per week naar een locatie die 13 km fietsen is. Ik vind het in de zomer een heerlijk ritje, maar ga er in de herfst ook gewoon mee door. Bij mij levert het wel tijdswinst op. Die 13 km zou ik met het OV ruim een uur over doen, op de fiets 45 minuten. Elektrische fiets hoef ik niet, die beweging is goed voor me!
Alle reacties Link kopieren
quote:wilma36 schreef op 31 augustus 2016 @ 07:18:

[...]



Als jij 5 keer per week 20 km rijd heeft die accu veel meer te lijden dan 1 keer in de week een recreatief fietstochtje. Er is ook een item over geweest in Radar. link naar Radar En heb je de mogelijkheid om de accu op je werk op te laden of moet je de heen en terugweg er mee kunnen doen.



Qua kinderzitjes, kun je je huidige zitjes makkelijk overzetten op je E-bike? Dan hoef je natuurlijk geen nieuwe stoeltjes aan te schaffen, alleen een extra setje om de zitjes er op te zetten. Ook zou je kunnen overwegen om een zadeltje als zitje voor te nemen. Daar kunnen ze op vanaf ongeveer 2 a 2,5 en een juniorzitje achter. Die zijn vanaf 20 kg. Maar dat is natuurlijk ook afhankelijk van de leeftijd van je kinderen.



Mijn kinderen zijn nu 4 en 6, die fietsen nu zelf naar school en zouden dat ook naar de BSO kunnen doen.Dank je, ik ga eens bij Radar kijken! Kinderzitjes overzetten zie ik niet zo zitten, dat is bij zeker 1 van de 2 een enorm gedoe. Zadeltje voor is mijn dochter nog te jong voor en er komt wellicht nog een nummer 3. Makkelijkste oplossing is denk ik om wat van Marktplaats te halen. Maar bedankt voor het meedenken!
Alle reacties Link kopieren
Ik ben verder wel benieuwd hoe jullie staan tegenover reclame / aanbiedingen. Wij hebben sinds een tijdje een nee-nee sticker en dat bevalt wel goed. Alleen missen we wel af en toe kortingsbonnen van bijv Hema en bouwmarkten, al kun je dat vaak online dan wel nog alsnog regelen. Maar ik krijg wel nog zo'n 100 nieuwsbrieven van winkels in mijn mailbox en dat vind ik inmiddels een beetje irritant / niet zo consuminderig. Aan de andere kant krijg ik op die manier heel veel kortingsacties langs die ik anders zou missen. Dus mijn bespaarmodus en consumindermodus gaan hier een beetje tegen elkaar in. Wat doen jullie: veel nieuwsbrieven om geen aanbieding te missen of juist lekker consuminderig en minimalistisch helemaal niet?
Wij hebben een ja/nee-sticker (omdat ik wel het plaatselijke nieuws wil lezen). Aanbiedingen bekijk ik via een app op mijn telefoon (Spotta), en ik kijk dus alleen bewust naar winkels waar ik iets wil kopen. Zo word ik niet verleid om dingen aan te schaffen die ik alleen maar wil kopen omdat ze nu in de reclame zijn.

Kortingstickers kun je vaak ook in de winkel zelf nog wel krijgen, zeker bij bouwmarkten. Het enige dat ik mis door die ja/nee-sticker zijn de gratis meereiskaartjes van de NS die eens per half jaar of zo in de bus vallen. Maar die krijg ik dan meestal van mijn moeder.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb een nee/nee-sticker, ik gebruik een app om de folders te lezen. Mocht ik dan een bon oid nodig hebben kun je deze vaak ook wel in de winkel krijgen zodat je de aanbieding alsnog niet misloopt.

Sowieso omdat ik het zonde vind van het papier en ik heb gewoon de ruimte niet om zoveel papier kwijt te kunnen. Dan kan ik iedere week wel naar de papierbak, zeker als ik het toch niet lees.
Just because a certain amount is good, doesn't make a crapload great - BioLayne

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven