Geld & Recht alle pijlers

Consuminderaars, knieperds en mustachians deel 4

21-05-2016 13:24 3028 berichten
Happy new topic!! ;)



Links over besparen, consuminderen etc:



Moeders minimalisme

Min of Meer

Positief Besparen

Lekker leven met minder

Zuinigaan

Valhalla vertelt

http://consuminderenmetplezier.blogspot.nl

http://bespaarbalans.blogspot

http://www.eenvoudigleven.blogspot.nl

http://lievervoordelig.nl/

www.Hypotheekvrij.blogspot.nl ( is van schrijver Gerhard Hormann)

www.In10jaarfo.blogspot.nl

www.Verlossendeaflossers.blogspot.nl

www.Spaarolifantje.wordpress.com

www.Jongengeld.nl

http://annemieksmijmeringen.blogspot.nl/

http://www.ericaverdegaal.nl/publications/index

http://geld-is-tijd.blogspot.nl/





Deel 2: Consuminderaars, knieperds en mustachians deel 2

Deel 1: Consuminderaars, mustachians en knieperds gezocht ;)



Mis je nog een link? Graag via PB





Wil je ook mee meeten? Vul je beschikbaarheid in!! http://doodle.com/poll/pqekv887qfmtdd97
quote:elisha_ schreef op 29 september 2016 @ 05:52:

Wat een grote buffers hebben jullie.

Ik denk in mijn geval, wat kunnen nu echt onverwachte uitgaves zijn? Als alles stuk gaat in (huur)huis in één keer vervangen denk ik aan een laptop, tv, vriezer, koelkast, wasmachine, oven/magnetron, printer. Ik verwacht dat alles bij elkaar prima voor 1500 euro te kunnen kopen (goedkoop/ouder model of tweedehands). Daarnaast vind ik een potje voor onverwachte zorgkosten wel fijn (zo moest ik laatst met een wortelkanaalbehandeling zelf 500 euro afrekenen), dus daar hou ik 500 euro voor aan. Oh, en een potje voor de auto, daar wil ik niet meer dan 2000 euro aan uit geven (ik rij nu ook al acht jaar zo'n prachtig barrel ). En een maand loon voor als de werkgever laat is met betalen/raar doet/of je moeten wachten op je uitkering.



Oké, ik kom toch ook op zeker 5000 euro uit Toch meer dan ik dacht zelf als buffer te zouden willen aanhouden. Gelukkig heb ik het staan en maak ik me geen zorgen als er onverwachtse dingen gebeuren. Maar het valt me toch een beetje tegen



Ik sta er precies zo in als jij. Maar dan kom je inderdaad toch al snel aan zo'n 5000 euro.



Wij rijden ook al bijna 4 jaar met een auto van 2000 euro. Hartstikke degelijk en betrouwbaar ding. Een type auto wat bekend staat als niet stuk te krijgen. En ik hoop er nog 2-3 jaar mee te rijden. En dan kopen we een vergelijkbare tank voor een euro of 2000. (Vind ik prachtig zo lang rijden met een oud barrel, ik ben verliefd op mijn vintage Volvo)
Ik koop kwalitatief goede boodschappen. En lekkere kaas. Maar ik heb geen achterstand op mijn hypotheek en een ww die dreigt af te lopen Proud mama.



Toen man en ik er aan het begin van onze relatie financieel stukken minder voorstonden. Mijn man door een restschuld van de verkochte woning uit zijn eerdere relatie en ik een lening bij mijn ouders voor de aankoop van mijn eugen woning. Toen hebben we twee jaar lang heel bewust op de boodschappen gelet. En inderdaad plastic kaas gegeten. Maar wel in twee jaar tijd samen 25000 euro ingelost. En ondertussen braaf onze vaste lasten betaald.



Het klinkt nogal verwijtend om het zo over de buffers van anderen te hebben.
Laat maar zitten, ik viel niemand aan maar ik probeer te leren. MevrouwStippel dus.

beetje jammer weer dit.
Laat maar zitten, ik viel niemand aan maar ik probeer te leren. MevrouwStippel dus.

beetje jammer weer dit.
Ik begrijp gewoon werkelijk waar niet dat je inzit met iets minder lekker eten of minder gebruiksgemak terwijl je achter loopt met de hypotheek.

Wij aten in onze moeilijke financiële tijd zo goedkoop mogelijk. Fruit en groenten heb ik er niet om gelaten. Maar goedkoop en van de markt. Geregeld pannekoeken, macaroni. Soep met brood.



Als je echt wil leren ga je aan het werk met je mindset tav geld en geld uitgeven. Meerdere mensen hebben al getracht je dat duidelijk te maken.
Ja hou nou maar op. Ik geef toch al aan dat ik probeer te leren? Ik doe dat onder anderen door me af te vragen hoe jullie dat doen met boodschappen. En blijkbaar is dat een stomme vraag? Ik moet m'n mindset toch veranderen? Dat doe je dan toch door dingen anders te willen doen? Zoals bijvoorbeeld keuzes maken voor minder geld aan boodschappen en wel die hypotheek kunnen overmaken?



Je bent toch niet geboren met zo'n mindset? Dat ontstaat of je ontwikkeld dat toch? En je verwacht van mij dat ik dat in een paar dagen laat ontstaan? Lekker realistisch zeg.
Eigenlijk gaat het vanzelf het zorgen van een buffer.

We eten prima. Maar net wat iemand anders ook al zei de duurste kaas hoeft niet altijd de lekkerste te zijn. Ik haal al mijn boodschappen bij de AH, maar kijk wel goed naar de aanbiedingen. Wij eten graag zalm, dan koop ik die deze week omdat ie in de aanbieding is en niet volgende week. We eten vlees, maar geen grote hoeveelheden. Verder vries ik veel in.

Paar jaar geleden heb ik eens goed gekeken in mijn huis en ben toen tot de conclusie gekomen dat ik veel te veel "zooi" had. Dingen als een kaarsje hier, lijstje daar je kent het wel. Zelfde met kinderkleding, aan het einde van het seizoen kwam ik dingen tegen met het kaartje er nog aan. Ik ben rigoreus gaan opruimen en weinig bijgekocht. Heerlijk een leeg huis en volle portemonnee. Ik heb ontdekt dat de kinderen met de helft minder kleding af kunnen. En dan koop ik misschien wel iets duurder, ik heb geen dingen meer die niet gedragen zijn, want dat vond ik pas echt zonde geld.

Het geld dat we overhielden hebben we in de aflossing van ons huis gestopt. Het bedrag wat we daarmee bespaarden per maand gebruikten we weer voor een nieuwe aflossing. En zo zijn we al een heel eind met onze aflossing.

Ik geef liever geen geld uit aan al die kleine dingen, zodat ik geld overhoud voor iets groots als een mooie reis.
Alle reacties Link kopieren
quote:proudmama33 schreef op 29 september 2016 @ 21:51:

Ja hou nou maar op. Ik geef toch al aan dat ik probeer te leren? Ik doe dat onder anderen door me af te vragen hoe jullie dat doen met boodschappen. En blijkbaar is dat een stomme vraag? Ik moet m'n mindset toch veranderen? Dat doe je dan toch door dingen anders te willen doen? Zoals bijvoorbeeld keuzes maken voor minder geld aan boodschappen en wel die hypotheek kunnen overmaken?



Je bent toch niet geboren met zo'n mindset? Dat ontstaat of je ontwikkeld dat toch? En je verwacht van mij dat ik dat in een paar dagen laat ontstaan? Lekker realistisch zeg.



Het is makkelijker tips geven als je meer verteld over waar het geld aan uit gegeven wordt.



Qua tips over boodschappen zag ik best wat voorbij komen:

- kopen bij lidl en/of al die

- kopen op de markt

- voornamelijk b merken kopen

- a merken in de aanbieding kopen

- minder kopen

- vers koken en geen pakjes en zakjes gebruiken



Als ik weinig geld had zou ik deze week bij de lidl andijvie en sla halen en bij de ah witlof en zuurkool. Bij de lidl scholfilet en gehakt. En dat zou ik eten.



Kun je iets met deze tips?
Alle reacties Link kopieren
Goed dat je nog meeleest, Proudmama! Het is ook niet makkelijk om van de een op de andere dag zo'n omslag te maken. Hij staat hier boven niet in het rijtje, maar Mr. Money Mustache is een hele duidelijke (Engelstalige) blog http://www.mrmoneymustache.com/ die heel duidelijk, soms confronterend, laat zien wat de consequenties zijn van bepaalde financiële keuzes. Hij kiest zelf voor de hele extreme weg (hij is begin 30 met pensioen gegaan) en dat is niet geschikt voor iedereen maar zijn berekeningen laten heel goed zien hoeveel geld het kost om bijvoorbeeld elke dag 100 kilometer op en neer te rijden naar je werk of het lange-termijn verschil tussen het rijden van een zuinige of een zuipende auto. Voor het beste begrip van zijn manier van denken zou ik bij de allereerste blogpost beginnen.



Je ziet hier soms mensen termen van MMM noemen. Mijn doel is niet persé om zo snel mogelijk met pensioen te kunnen, maar het hebben van geld geeft vrijheid. Je baan kunnen opzeggen als het niet meer bevalt, lange reizen kunnen maken, keuzes maken om

je leven heel anders te kunnen inrichten. Dat kan niet zolang je keuzes gestuurd worden door schulden die afbetaald moeten worden en spullen die gekocht moeten worden.
@proudmama, ik vond in eerste instantie dat iedereen veel teveel bovenop je dook, hoe goedbedoeld ook. Maar nu vind ik dat je dat een beetje over jezelf aan het afroepen bent. Vragen of wij sparen voor de kick is nou niet bepaald een waardevrije vraag.



Zou jij het niet fijn vinden als je niet meer hoeft wakker te liggen over de vraag of je de hypotheek wel kunt betalen? Laat ik het zo zeggen: als ik werkloos word, kan ik mijn hypotheek nog gewoon betalen. Daar krijg ik geen kick van, maar het slaapt een stuk prettiger.
Alle reacties Link kopieren
Je hebt het over boodschappen dus laten we eens concreet kijken. Hoeveel ben je nu per week ongeveer kwijt aan je boodschappen. Dit is een manier om het zo'n heel veel extra inspanning goedkoper te doen.



Dit is op zich een aardige indicatie voor redelijk goedkope en toch gevarieerde gerechten met producten uit de bonus die ik regelmatig bekijk voor inspiratie. Hoewel veel van deze gerechten nog wat goedkoper kunnen.



http://www.ah.nl/bonuskok ... me=abtest-blok3.2016.wk39



Er wordt pasta gebruikt uit de aanbieding maar euroshopper pasta is nog steeds goedkoper en wat betreft smaak merk ik voor de pasta weinig verschil. De feta, mozzarella en tomaten uit blik zijn er ook van euroshopper en kunnen naar eigen smaak geruild worden.

De peterselie en tijm zou ik niet nodig hebben want die komen uit eigen tuin. Deze zakjes zijn sowieso duur en dat zijn potjes met gedroogde kruiden een goedkoper alternatief met wat mij betreft weinig kwaliteitsverlies. De pasta saus zou ik ook zelf maken en maak ik dan vaak gelijk voor meerdere dagen of wordt ingevroren.

De rucola kan worden vervangen door een kropsla die je zelf snijdt.



Uit de bonus zou zuurkool stamppot (zuurkool, aardappels, appel of blikje ananas, spekjes) ook een goede optie zijn. Of witlof uit de oven. (http://www.ah.nl/allerhan ... -ham-kaas-en-mosterdpuree)



Hiermee ben je dus nog maar bij 1 (vrij dure) winkel geweest en heb je voor zo'n 25 euro maaltijden voor 6 dagen voor 2 personen.



Per zijn in de aanbieding voor 1 euro per kilo, bananen kosten dat altijd. Appels kosten ongeveer 2 euro per 1.5 kg. Ik bak mijn eigen brood voor +/- 1.50 per brood daar eten vriend en ik ruim twee dagen van dus 3 broden per week is 4,50.



Zo ben je pas 35 euro kwijt en heb je in principe alleen nog maar 1 avondmaaltijd nodig waarbij je dat wat luxer kunt eten en broodbeleg. Wij hebben voor ons zelf als budget voor boodschappen zo'n 70 euro per week. Dat laat dus behoorlijk veel ruimte om hierin te schuiven en dingen luxer/anders te doen. Want ook niet alle recepten van het bonus koken spreken mij echt aan, maar als je zo zoekt naar goedkopere recepten die je wel lekker vindt heb je vanzelf een grote voorraad aan mogelijke recepten waar je er makkelijk een van uit kan zoeken. Zo staat de witlof van hierboven bij ons in de winter regelmatig op tafel.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb een buffer voor:

- spullen kunnen vervangen op het moment dat dit nodig is (fiets, huishoudelijke zaken, ongeveer 1000€)

- eigen risico zorgkosten kunnen betalen (800€)

- begin van het jaar de zorgverzekeringpremie in een keer kunnen betalen (1000€)

- om spontaan leuke dingen te kunnen doen (bv een tripje of vakantie boeken en betalen) of grote bedragen voor te kunnen schieten



Gevoelsmatig vind ik 5000€ euro voor ons goed voelen (we hebben geen auto en een VVE voor het inderhoud).

Inkomensval maak ik me niet druk over. Ik heb twee werkgevers waardoor ik dus altijd wel ergens iets kan verdienen en 2 jaar lang recht op ww, dus dat moet wel goedkomen.



We sparen wel veel, dat gaat nu in ons nieuwbouw huis zitten en als dat af is verder met versneld aflossen van de hypotheek.

En dat doen wij ook om financieele vrijheid te hebben, zoals al eerder genoemd is
Hope for the best, plan for the worst - Jack Reacher
quote:proudmama33 schreef op 29 september 2016 @ 21:32:

Laat maar zitten, ik viel niemand aan maar ik probeer te leren. MevrouwStippel dus.

beetje jammer weer dit.

Weet je wat een beetje jammer is? Dat je zegt dat je tips wilt, maar vervolgens niet wilt delen waar je je geld aan uitgeeft. Dat je je serieus afvraagt of mensen 'voor de kick' een buffer aanhouden, terwijl iedereen hier juist goed en verstandig bezig is. Dat je niet uitlegt wat je bedoelt met dat de hypotheek teruggestort was (in plaats van niet betaald). Dat je nergens inhoudelijk op ingaat terwijl mensen hun vingers blauw typen om je te helpen, en je dan vervolgens alleen reageert op een bericht dat je niet aanstaat. Je kruipt vreselijk in een slachtofferrol. Prima hoor, dat mag je helemaal zelf weten. Weet alleen dat als je straks met een flinke restschuld op straat staat met je gezin omdat de bank jullie huis heeft verkocht dat je daar dan niemand de schuld van kunt geven, dat heb je dan helemaal zelf laten gebeuren.



quote:proudmama33 schreef op 29 september 2016 @ 21:51:

Je bent toch niet geboren met zo'n mindset? Dat ontstaat of je ontwikkeld dat toch? En je verwacht van mij dat ik dat in een paar dagen laat ontstaan? Lekker realistisch zeg.Bij een aantal van de vaste forummers was dat onderdeel van de opvoeding. Anderen zijn er pas over gaan nadenken toen ze bijvoorbeeld de MMM-blog lazen. Maar wat ik niet snap is dat je denkt dat het 'in een paar dagen' moet veranderen. Jullie konden blijkbaar al eerder je hypotheek niet betalen, dan had je toch al veel eerder actie moeten/kunnen ondernemen? Dan had er maanden geleden toch al iets moeten veranderen? Als ik ooit maar één keer de hypotheek niet had kunnen betalen waren alle alarmbellen al gaan rinkelen. Iedereen met een beetje verantwoordelijkheidsgevoel snapt dat dat het eerste is dat betaald moet worden, al moet je maanden brood met pindakaas of kale macaroni eten. Dan maar geen lekker eten, kleding, uitgaan, vakantie, gadgets, of weet ik veel waar jullie je geld aan uitgeven. Zolang dat besef er niet is verandert er niets.
Het feit dat je alleen al denkt dat mensen geld voor de kick hebben, dat je dat jezelf afvraagt, dat zegt iets over jou. Ik wilde eerst niet reageren, maar ik doe het nu toch. Hoe kun je denken dat mensen geld voor de kick hebben. Voldoende geld zorgt voor zekerheid. Als je iets overkomt (iets gaat stuk, baan kwijt), dan is er niet direct stress over de financiën.



En verder wat anderen ook zeggen. Wij maken keuzes. Ik maak een weekmenu. Zo weet ik wat ik moet kopen in de supermarkt. De meeste basisdingen kopen we bij de Lidl, de overige boodschappen doen we bij de Plus/Jumbo/AH (afhankelijk wat er op onze route ligt.

Eten dat over is, vriezen we in. Eens in de zoveel tijd doen we een week geen boodschappen (behalve brood, beleg en fruit) en eten we uit de voorraadkast en vriezer. Wij hebben een gezin van 3 personen en ons budget is €400,00 per maand. Alleen in de dure maanden (december en verjaardagsmaand), zijn we meer kwijt.
Zal ik dan maar eerlijk toegeven dat ik wel degelijk een kick krijg als ik weer een extra aflossing doe of een mooie stijging in mijn spaarsaldo zie? Echter is dit natuurlijk niet de reden dat ik spaar! Wij sparen vooral voor onvoorziene uitgaves en ook voor het geval er een kink in de kabel komt, bijvoorbeeld het werk verliezen.



Zoals jullie dat tot nu toe hebben gedaan, proudmama,dat zou ik dus nooit kunnen. Ik zou er nachten van wakker liggen. En snap dus ook niet echt dat de prioriteit blijkbaar niet ligt/lag bij de hypotheek. Je kunt het dak boven je hoofd wel verliezen Ik zou helemaal gek worden als ik de hypotheek niet kon betalen. En zou dan inderdaad plastic kaas eten en desnoods elke dag macaroni met ketchup om er maar voor te zorgen dat die hypotheek betaalt kan worden.



Maargoed, dat besef is er inderdaad niet bij iedereen en dat kun je ook niet van de ene op de andere dag verwachten.
@Proudmama33:

Buffer zorgt gedeeltelijk voor onafhankelijkheid. Ik wil op elk moment de mogelijkheid hebben om mijn job op te zeggen zonder dat ik daarbij moet rekenen op de overheid of dadelijk een andere baan moet hebben. Daarnaast wil ik later ook zelf kunnen kiezen wanneer ik stop met werken. Ons doel op dit moment is om op ons vijvenveertigste in volledige vrijheid te kunnen kiezen welke baan we aannemen en hoeveel uren we werken, zonder dat we moeten rekenen op toelagen of dergelijke.



Qua boodschappen hoeft u niet noodzakelijk zo goedkoop mogelijk te gaan. Wij eten bv. liever drie dagen per week degelijk vlees, ipv zeven dagen per week veredelt slachtafval. Datgene wat van voedsel binnenkomt wordt ook daadwerkelijk geconsumeerd en belandt dus niet in de vuilbak (loont meestal wel de moeite om daar eens op te letten).

Op vlak van kleding idem dito. We hebben geen propvolle kleerkasten, maar wel degelijk materiaal dat gedragen wordt tot het versleten is. Enzoverder.
Overigens denk ik dat die verandering wel in 1 keer kan komen. Als je maar genoeg doordrongen bent van het feit dat je gewoon echt heel erg in de shit zit. Dan wil je toch alles doen om daaruit te komen?! Anders is dat besef blijkbaar nog niet doorgedrongen.
quote:proudmama33 schreef op 29 september 2016 @ 14:29:

Ik heb toch een vraag aan iedereen uit nieuwsgierigheid. Waarom wil je zoveel geld op de bank hebben staan? Voor de kick? Als buffer? En waar buffer je dan voor? Sparen voor iets bijzonders?



Het valt me op dat de discussie rondom 'het verdient hebben' en 'het mezelf gunnen' is losgebarsten. Is het zo dat jullie besparen op bijvoorbeeld eten/boodschappen? En vinden jullie dan dat eten niet belangrijk is? Als voorbeeld: Dure kaas versus plastic goedkope kaas, maar jeeeeeej toch een paar euro bespaard?



Ik vraag dit omdat ons wel duidelijk is dat wij veel geld aan boodschappen kwijt zijn en ik probeer daarbij dus nu goedkopere keuzes te maken. Maar soms lever ik daarmee in op kwaliteit of gebruiksgemak. Of lekker versus minder lekker.



Je bent onverwacht werkloos geworden en het lukt je niet om ander werk te vinden. Je had verbouwplannen bij aankoop van het huis, maar nooit geld om dat te realiseren. Huis staat flink onder water, je hebt geen spaargeld om dat op te vangen. Je hebt de afgelopen jaren geen geld gehad voor vakantie en datheb je gemist en je bent blij dat je eindelijk weer bent gegaan. Je kunt niet rondkomen, maar wilt wel graag een tweede kindje.



Als je al deze dingen van jezelf terug leest, dan vind je je eigen vragen niet raar? Dan was een buffer een kick geweest? Als jij een buffer had gehad had jij je zorgen niet gehad.

Geen financiele zorgen willen hebben bij dreigende werkloosheid is geen bijzonderheid, dat noem ik gezond verstand.
Ik doe een keer per week boodschappen (en ik haal op zaterdag nog noten op de markt en brood voor het weekend). Doordat ik alleen op die ene dag in het winkelcentrum kom voorkom ik dat ik op overige dagen in de verleiding kom om iets extra's te kopen.

Ik houd rekening met de houdbaarheid van spullen. Zo zorg ik dat yoghurt, vegavlees e.d. lang genoeg houdbaar is, liefst anderhalve week of meer vanaf het moment dat ik het koop. Kwetsbare groenten eten we aan het begin van de week, groenten die langer goed blijven eten we later in de week. Ik maak niet echt een weekmenu, maar zorg wel dat ik voor zeven dagen groenten in huis heb. Als ik ga koken bedenk ik dan wat ik ermee ga doen, afhankelijk van waar we trek in hebben. Rijst, pasta, couscous, bulghur, peulvruchten en aardappel(puree) heb ik altijd op voorraad. En verder eten we wat er in het seizoen en in de reclame is. Geen aardbeien in de winter, geen spruiten of boerenkool in de zomer.



Als ontbijt eten we yoghurt met havermout (goedkoop en gezond!) en fruit. De havermout roeren we 's avonds al door de yoghurt, zodat 'ie de volgende ochtend zacht is. We nemen brood mee naar ons werk, we kopen nooit iets in de kantine. Eén keer per week koop ik een paar broden. Het brood voor mijn man beleg ik en vries ik in zakjes per dag in. Mijn eigen brood vries ik ook in een zakje per dag in, maar ik neem mijn beleg los mee naar mijn werk. Zo hoeven we niet elke ochtend of avond brood te smeren, krijgt het brood geen kans om oud te worden en houden we nooit brood over. Op zondag maken we tosti's van het brood dat we op zaterdag gehaald hebben.
Ik vind eigenlijk dat @proudmama nu wel genoeg aandacht heeft gehad. Voor alle anderen zitten we hier nu alleen maar voor eigen parochie te preken...
quote:Bumba1985 schreef op 30 september 2016 @ 08:05:

Zoals jullie dat tot nu toe hebben gedaan, proudmama,dat zou ik dus nooit kunnen. Ik zou er nachten van wakker liggen. En snap dus ook niet echt dat de prioriteit blijkbaar niet ligt/lag bij de hypotheek. Je kunt het dak boven je hoofd wel verliezen Ik zou helemaal gek worden als ik de hypotheek niet kon betalen. En zou dan inderdaad plastic kaas eten en desnoods elke dag macaroni met ketchup om er maar voor te zorgen dat die hypotheek betaalt kan worden.

Echt hè, ik zou ook geen nacht meer rustig slapen. Ik krijg echter het idee dat wij meer doordrongen zijn van de ernst van de situatie dan proudmama zelf.



Weet je, toen ik boventallig werd en in de ww terechtkwam voelde ik al een soort van urgentie. Ik had recht op twee jaar ww, maar wilde toch alvast anticiperen op het risico dat ik helemaal geen inkomen meer zou hebben. Dus heb ik alle vaste lasten onder de loep genomen: energie, verzekeringen, televisie, telefoon, internet, mobiele abonnementen, overal heb ik de goedkoopste optie voor gezocht. Gelukkig was ik al heel ver met het aflossen van mijn hypotheek, dus ik heb toen alles op alles gezet om 'm helemaal af te lossen, zodat ik me daar in ieder geval geen zorgen meer over hoefde te maken. Ik kreeg een ontslagvergoeding, die heb ik vastgezet voor na mijn pensionering, zodat ik me in de toekomst geen zorgen hoef te maken over een pensioengat. Alles om maar die rust in mijn hoofd te hebben, omdat ik stress om geldzorgen vreselijk vind.
quote:cybermeisje schreef op 26 september 2016 @ 06:28:

Ik heb een excel waarin in alles bij houdt, op het moment dat mijn salaris gaat alles wat nog op mijn lopende rekening staat + reiskostenvergoeding + alles boven x-bedrag naar de spaarrekening. Ik heb dus iedere maand hetzelfde beginpunt. In die sheet staan alles vaste lasten al weergegeven. In de sheet wordt dit automatisch van mijn loon afgehaald en dus zie ik hoeveel ik nog te besteden heb. Wat mijn saldo op mijn bankrekening ook is, het bedrag in de sheet is in principe het juiste.



Volgende uitdaging is uitzoeken hoe we dit gaan doen als we samen gaan wonen, onze inkomens zijn bijna gelijk, maar we hebben beide kosten die de ander niet heeft. Ik ben zelf geen voorstander van 'alles op 1 hoop', dus we moeten even kijken. Sowieso moeten we nog kijken of we 'iets' willen regelen, een samenlevingscontract oid.



Ik doe precies hetzelfde. Door de excel weet ik precies of er geld is voor nieuwe kleding of dat de reparatie van de auto wel of niet van de spaar af moet.

Voel ik me ook niet schuldig. En ondertussen haal ik mijn spaardoelen.



En ook hier integreren van twee financiele levens, is nog even wennen.
Waarom zou je twee financiële levens moeten integreren? Wij hebben allebei een eigen betaal- en spaarrekening. En dan ook nog een gezamenlijke spaarrekening . Alle vaste lasten en boodschappen worden van mijn rekening betaald. Mijn man maakt eenzelfde bedrag over naar de gezamenlijke spaarrekening (o, sinds kort maak ik ook nog een extra bedrag over naar de gezamenlijke spaarrekening, omdat mijn man minder verdient). En dat werkt prima. Af en toe sluizen we allebei een gelijk bedrag door naar de gezamenlijke spaarrekening. Het geld dat daar op staat is dus van ons allebei, en daar gaan we van op vakantie en zo. En met de rest van ons geld kunnen we doen wat we willen (het meeste sparen we op onze eigen spaarrekening, saai hè? ).
Wij gaan een gezamenlijke betaalrekening openen, met daaraan gekoppeld een gezamenlijke spaarrekening. Het idee is nu dat we ieder een bedrag storten op die rekening, en dat we die rekening gaan gebruiken voor alle vaste lasten en boodschappen en gezamenlijke uitjes. Wat overblijft gaat naar de spaar voor vakanties.

Van onze eigen rekeningen betalen we de persoonlijke rekeningen (zoals bijv zorgverzekering), kleding, eigen hobby's, uitjes met anderen zonder partner. En we houden dus ook onze eigen spaarrekeningen.
Wij storten allebei naar rato een bedrag op een gemeenschappelijke rekening voor vaste lasten en boodschappen. Ook storten we allebei op de spaarrekening. De rest blijft op de eigen individuele rekening en is te besteden (of niet ) naar eigen inzicht.



Dit is echt omdat we dit prettiger vinden. In werkelijkheid zijn wij volledig financieel geïntegreerd. We zijn namelijk in gemeenschap van goederen getrouwd, wat inhoudt dat al ons bezit gemeenschappelijk is.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven