Geld & Recht alle pijlers

Consuminderaars, knieperds en mustachians deel 4

21-05-2016 13:24 3028 berichten
Happy new topic!! ;)



Links over besparen, consuminderen etc:



Moeders minimalisme

Min of Meer

Positief Besparen

Lekker leven met minder

Zuinigaan

Valhalla vertelt

http://consuminderenmetplezier.blogspot.nl

http://bespaarbalans.blogspot

http://www.eenvoudigleven.blogspot.nl

http://lievervoordelig.nl/

www.Hypotheekvrij.blogspot.nl ( is van schrijver Gerhard Hormann)

www.In10jaarfo.blogspot.nl

www.Verlossendeaflossers.blogspot.nl

www.Spaarolifantje.wordpress.com

www.Jongengeld.nl

http://annemieksmijmeringen.blogspot.nl/

http://www.ericaverdegaal.nl/publications/index

http://geld-is-tijd.blogspot.nl/





Deel 2: Consuminderaars, knieperds en mustachians deel 2

Deel 1: Consuminderaars, mustachians en knieperds gezocht ;)



Mis je nog een link? Graag via PB





Wil je ook mee meeten? Vul je beschikbaarheid in!! http://doodle.com/poll/pqekv887qfmtdd97
Hier nog een late reactie op wat te doen als het over aflossen gaat. Wij doen het dus anders dan de meeste van jullie want wij hebben de spaarhypotheek redelijk vol gegooid en de aflossing vrij hebben minder ver afgelost.

Wij hebben een nieuwe woning gekocht en onze huidige hypotheek gaat mee en daar komen nog twee lineare hypotheek delen bij. Deze hebben allebei een andere rentevast periode. Ook in ons nieuwe huis zullen we eerst de 2 lineare hypotheek delen aflossen voor we beginnen aan de aflossing vrije. De rede hiervoor is dat het ons op deze manier meer geld opleverd. Mijn vriend heeft een excel bestand gemaakt waar in dit allemaal berekend heeft, wat gecontroleerd is door onze finacieel adviseur.

Nu hebben wij wel nog een constructie ooit uit het verleden waarmee in de toekomst we een groot stuk kunnen aflossen. Waarbij ik wel moet zeggen dat bij de rabobank een aflossingvrije deel gewoon door loopt ook na de looptijd van de hypotheek.

Wij mogen ook per hypotheekdeel 20% aflossen
Alle reacties Link kopieren
Zo doen wij het ook. Gezamenlijke betaal en spaar voor gezamenlijke kosten, en de rest via onze eigen rekeningen. Maar wij moesten qua leefstijl ook een beetje een middenweg vinden, geen grote dingen hoor, maar we hebben bijvoorbeeld nu een duurder, sneller internetabonnement omdat vriend dat belangrijk vindt, maar aan de andere kant geeft hij voor mij meer uit aan het inrichten / onderhouden van het huis, hij vindt dat niet belangrijk. Toen we net gingen samenwonen (na een maand of 6) hadden we nog geen samenlevingscontract, een jaar later kochten we het huis en toen hebben we een samenlevingscontract en testament genomen en heeft hij mij doorgegeven bij een oud pensioenfonds dat hij nog heeft.
Alle reacties Link kopieren
Tja, ik heb een buffer om alle redenen die de anderen ook noemden: risico van baanverlies of ziekte, anticiperen op onderhoudskosten van huis, of het stukgaan van belangrijke dingen, sparen voor grote dingen die ik wil aanschaffen of reizen etc.

Maar ik heb ook en vooral een buffer omdat ik zwaar in de stress schiet op het moment dat ik tegen het eind van de maand dreig de rekeningen niet te kunnen betalen. Ooit gehad en liever niet meer, die situatie.

Het geeft in zoverre een kick dat ik trots ben dat ik financieel zelfstandig ben, mijn eigen natje en droogje verdien en niet bang hoef te zijn voor rekeningen of deurwaarders. Daar werk ik ook hard voor.



Boodschappen: ook ik bezuinig niet op kwaliteit, maar bespaar door erg goed op aanbiedingen van (biologische) winkels te letten en vooral vers en van het seizoen te eten, dus wat op dat moment goedkoop is. Maar plastic fabriekskaas eet ik ook niet. En zuivel en eieren koop ik sowieso altijd biologisch.
Alle reacties Link kopieren
Proudmama, je zegt dat je hier komt om te leren.

Nog een leerpunt dat voor mij verrassend was, en waar je misschien iets aan kunt hebben: besparen en consuminderen kan ook heel veel lol opleveren als je je erin verdiept! Jij lijkt het vooral als een opoffering of een straf te zien, die helaas noodzakelijk is door jullie situatie. Daardoor wordt het heel zwaar en schiet je in een slachtofferrol, of in de verdediging als wij je op bepaalde keuzes aanspreken.

Maar als je eenmaal begonnen bent met besparen, kan het juist hartstikke leuk zijn om bv. goedkope en toch lekkere en kwalitatief goede maaltijden voor je gezin op tafel te zetten, of via Marktplaats iets dat je nodig hebt te scoren voor veel minder dan de winkelprijs. Besparen vraagt ook creativiteit, en je daarin bekwamen geeft een veel positievere insteek. Misschien heb je daar nog wat aan.
Mijn vraag was oprecht, over de buffer. Het was niet mijn bedoeling om jullie te beledigen. Dus sorry daarvoor.



Ik pas duidelijk niet in dit topic dus ik ga niet meer reageren if meelezen.
quote:proudmama33 schreef op 30 september 2016 @ 09:31:

Mijn vraag was oprecht, over de buffer. Het was niet mijn bedoeling om jullie te beledigen. Dus sorry daarvoor.



Ik pas duidelijk niet in dit topic dus ik ga niet meer reageren if meelezen.

Open anders een eigen topic voor advies.

Je krijgt hier (in mijn ogen) goedbedoelde, nuttige en waardevolle tips. Maar misschien is de kloof inderdaad te groot met dit topic waarin veel mensen al jarenlang bewust omgaan met hun financiën en/of uit overtuiging consuminderen. Succes in ieder geval en wat mij betreft ben je ook hier gewoon welkom.
Alle reacties Link kopieren
quote:PowerCube schreef op 30 september 2016 @ 09:04:

Wij storten allebei naar rato een bedrag op een gemeenschappelijke rekening voor vaste lasten en boodschappen. Ook storten we allebei op de spaarrekening. De rest blijft op de eigen individuele rekening en is te besteden (of niet ) naar eigen inzicht.



Dit is echt omdat we dit prettiger vinden. In werkelijkheid zijn wij volledig financieel geïntegreerd. We zijn namelijk in gemeenschap van goederen getrouwd, wat inhoudt dat al ons bezit gemeenschappelijk is.Wij doen precies hetzelfde.
Proud Mama, ik tel zo minstens 15 personen die de moeite hebben genomen om uitgebreid, zonder oordelen, je vragen te beantwoorden. En jij reageerde alleen op die ene die wel een oordeeltje liet horen. Dat is echt niet leuk voor al die anderen, die je nu dus gewoon lijkt te negeren (lijkt he, ik weet dat je het wel gelezen hebt), dus vandaar de reacties.



Veel succes verder iig, hoop dat je toch een klein beetje aangestoken bent met het consumindervirus.
Goh, als ik alle verhalen over hypotheken hier lees, ben ik opnieuw weer heel blij met mijn 100% aflossingsvrije hypotheek. Het meest transparante hypotheekproduct dat er is. Aflossen = lagere hypotheeklasten, simple comme bonjour. En ik kan van tevoren precies uitrekenen met hoeveel de maandlasten dalen bij een bepaalde aflossing. Uitzitten (wat bij andere hypotheekconstructies blijkbaar moet) is er ook niet bij. Ik hoef alleen maar rekening te houden met het boetevrije bedrag per jaar. En dat is (helaas) nog nooit een issue geweest...
quote:Skaep schreef op 30 september 2016 @ 10:09:

Goh, als ik alle verhalen over hypotheken hier lees, ben ik opnieuw weer heel blij met mijn 100% aflossingsvrije hypotheek. Het meest transparante hypotheekproduct dat er is. Aflossen = lagere hypotheeklasten, simple comme bonjour. En ik kan van tevoren precies uitrekenen met hoeveel de maandlasten dalen bij een bepaalde aflossing. Uitzitten (wat bij andere hypotheekconstructies blijkbaar moet) is er ook niet bij. Ik hoef alleen maar rekening te houden met het boetevrije bedrag per jaar. En dat is (helaas) nog nooit een issue geweest...



Dat kan ik me voorstellen!



Wij hebben zelf (nog) geen hypotheek en vind het heel interessant om jullie verhalen te lezen en vind het heel leerzaam, maar al die verschillende soorten zoals Leoni hierboven beschrijft, ik begrijp er werkelijk niets van
Ik ben ook blij met onze annuïteitenhypotheek. We kunnen extra aflossen, en zelfs als we dat niet zouden doen zijn we inmiddels over 26 jaar zeker weten klaar!
Alle reacties Link kopieren
quote:Skaep schreef op 30 september 2016 @ 10:09:

Goh, als ik alle verhalen over hypotheken hier lees, ben ik opnieuw weer heel blij met mijn 100% aflossingsvrije hypotheek. Het meest transparante hypotheekproduct dat er is. Aflossen = lagere hypotheeklasten, simple comme bonjour. En ik kan van tevoren precies uitrekenen met hoeveel de maandlasten dalen bij een bepaalde aflossing. Uitzitten (wat bij andere hypotheekconstructies blijkbaar moet) is er ook niet bij. Ik hoef alleen maar rekening te houden met het boetevrije bedrag per jaar. En dat is (helaas) nog nooit een issue geweest...annuitair of lineair zijn ook best transparant... en voor mensen met wat minder aflosdiscipline wel veiliger opties volgens mij
Het gevaar bij een aflossingsvrije hypotheek was natuurlijk dat mensen alleen rente betaalden en nooit aflosten. Als dan de lening afliep of ze wilden het huis verkopen met inmiddels een restschuld kwamen ze in de problemen. Zo'n constructie is alleen geschikt voor mensen die zelf bewust gaan aflossen, niet voor mensen die alleen maar voor aflosvrij kozen omdat de maandlasten dan zo lekker laag waren (en daar dan ook naar gingen leven, zodat ze nooit geld overhielden om mee af te lossen).
Snap ik hoor Skaep. Wij hebben ons achteraf best onbezonnen in de hypotheek gestort. Ons wel laten voorlichten maar eigenlijk toch niet helemaal grip hebben op de materie. Nog steeds vind ik het lastig om me in financiële producten te verdiepen en heeft het niet mijn interesse.
Alle reacties Link kopieren
quote:Tr0tter schreef op 30 september 2016 @ 10:27:

Het gevaar bij een aflossingsvrije hypotheek was natuurlijk dat mensen alleen rente betaalden en nooit aflosten. Als dan de lening afliep of ze wilden het huis verkopen met inmiddels een restschuld kwamen ze in de problemen. Zo'n constructie is alleen geschikt voor mensen die zelf bewust gaan aflossen, niet voor mensen die alleen maar voor aflosvrij kozen omdat de maandlasten dan zo lekker laag waren (en daar dan ook naar gingen leven, zodat ze nooit geld overhielden om mee af te lossen).



Mijn ouders zijn zo diep in de problemen gekomen. Eind jaren 70 een normale annuïtaire hypotheek afgesloten, nog een behoorlijk bedrag moeten sparen om überhaupt die hypotheek te kunnen krijgen. Na een jaar of 15 het huis verkocht, best wat overwaarde, en toen een groot nieuwbouwhuis gekocht. Naast de overwaarde een 100% aflossingsvrije hypotheek met ongeveer dezelfde maandlasten als toen ze nog aflosten. En ze vonden het nog een heel veilige constructie ook, omdat er al zoveel overwaarde in het huis zat. Na afloop van de hypotheek zouden ze gewoon een nieuwe nemen, of die hypotheek eventjes aflossen van het vakantiegeld omdat het door de inflatie dan zo weinig zou zijn geworden. En dan hebben we het over zo'n 2 ton in euro's. Als die hypotheek nog had bestaan, zou hij ergens de komende jaren aflopen. Een hypotheek van 2 ton hadden ze met de huidige regels misschien nog net gekregen, maar nu er geen aflossingsvrije hypotheken meer zijn en je de rente niet meer kan aftrekken, en ze binnen 10 jaar met pensioen gaan, is het maar de vraag of dat financieel haalbaar zou zijn. Maar zo ver is het niet gekomen, ze gingen al lang geleden scheiden en konden het huis niet meer behouden. En lang daarvoor hadden ze al moeite om de kosten voor de opgroeiende kinderen te betalen, alleen de kosten gingen omhoog, niet het inkomen. Na een jaar of 10 volgde het eerste onderhoud aan het huis en toen klapte de bubbel financieel al.



Als mijn ouders in hun eerste rijtjeshuis waren gebleven, netjes hun hypotheek hadden betaald elke maand, dan waren ze zonder eerder af te lossen ook al jaren hypotheekvrij, hadden ze inmiddels veel geld op de bank (of het uitgegeven, maar dan hadden ze iig geld gehad om uit te geven) en had hun huwelijk het misschien ook gered. Zo zie je maar hoeveel één foute financiële beslissing kan kosten. Voor mensen zoals ons is een aflossingsvrije hypotheek perfect, maar veel mensen kunnen er niet mee omgaan. Ik ben heel blij met onze 100% annuïtaire hypotheek. Eerder aflossen is altijd mogelijk, als je het niet doet, ben je op termijn toch vanzelf schuldenvrij.
Hier ook blij met 100% annuitair!
Alle reacties Link kopieren
Terugzoeken gaat helaas niet zo makkelijk (of kijk ik over een functie heen?), maar ik las over iemand die haar/zijn huis ging verkopen en nu gaat huren. Ik ben heel benieuwd naar de gedachtegang daarachter.

Ik wil namelijk vanuit huren graag kopen, omdat de huren steeds meer stijgen en achterlijk hoog worden, terwijl ik met een huis kopen in (hypothetisch) 30 jaar een hypotheek afbetaal, met maandelijks ongeveer dezelfde lasten en daarna geen huurkosten meer heb!
Joehoe, hier een meelezer die zich even komt voorstellen en poging gaat doen tot meeschrijven.



Aantal maanden, of misschien zelfs al een halfjaar?, opende ik hier een topic met als onderwerp dat ik niet kon sparen, de discipline niet had, me veel te rijk voelde en aan het einde van de maand weer niet gespaard had. Weet niet of sommigen van jullie het nog kunnen herinneren? Onder andere Marana reageerde er op en gaf goede tips. Hoe dan ook, ik ben soort getransformeerd van spender naar spaarder. We begonnen met een speciale spaarrekening waar zo'n termijn op zit, het staat pas na 30 dagen op je betaalrekening. Iedere keer aan het begin van de maand net na de uitbetaling boekte ik geld over. En de extraatjes gingen er op. Dat bedrag zien groeien, gaf echt een kick. En nog steeds. Momenteel hebben we genoeg discipline om te sparen op een gewone spaarrekening gelukkig. Had niet verwacht dat ik consuminderen, (be)sparen enzo zo leuk zou gaan vinden.



Ik vind het altijd super interessant om over jullie hypotheken en aflossingsverhalen te lezen. Wij huren momenteel nog. ML is nu een poging aan het doen om flink vooruit te gaan in salaris. En ondertussen sparen we dus hard. Hopelijk binnen een paar jaar ook een verhuizing voor ons, naar een koophuis dan. Zelf ben ik nu tbm zonder werk. Werkte voorheen als gastouder bij mij thuis, ideaal in onze situatie, maar heb momenteel zelf 3 kindjes onder de 2 waaronder een kersverse tweeling. Gastouderschap gaat nu even niet, geen slaapruimte, geen baby's mogen opvangen, GGD vindt ons huis en vooral het gebrek aan goede speelruimte ook geen succes. Nouja, 'gelukkig' verdiende ik niet enorm veel en krijgen we nu weer meer toeslagen, waardoor we niet heel heftig zijn gezakt in inkomsten.
quote:elisha_ schreef op 30 september 2016 @ 11:58:

Terugzoeken gaat helaas niet zo makkelijk (of kijk ik over een functie heen?), maar ik las over iemand die haar/zijn huis ging verkopen en nu gaat huren. Ik ben heel benieuwd naar de gedachtegang daarachter.

Ik wil namelijk vanuit huren graag kopen, omdat de huren steeds meer stijgen en achterlijk hoog worden, terwijl ik met een huis kopen in (hypothetisch) 30 jaar een hypotheek afbetaal, met maandelijks ongeveer dezelfde lasten en daarna geen huurkosten meer heb!

Dat ben ik!



Het is heel simpel, we gaan samenwonen en daarin zijn we voorzichtig, we willen niets overhaast doen. Mijn vriend en ik hebben beiden nog een huis met onze exen, zowel huis als hypotheek in beide gevallen op 2 namen. En dat is een hoop gezeik en gedoe. Dat willen we niet direct weer. Eerst allebei dit helemaal avonden, dan kijken hoe het samenwonen gaat, en rustig zoeken naar een nieuw huis voor ons samen. Liefst een huis op 1 naam, met ook de hypotheek op 1 naam. En dan moeten we ook een samenlevingscontract regelen, en testamenten, etc etc.

Het ziet er naaruit dat we allebei nog dit jaar onze huizen kunnen opleveren. Zodra de eerste een definitieve datum heeft gaan we een huurcontract afsluiten. Tussen einde financieringstermijn en gewenste opleverdatum zit in beide gevallen niet heel veel tijd, een huurhuis hebben we sneller gevonden (particulier, via een makelaar of tussenpersoon) dan een koophuis incl alle geregel.
Geweldig Bitterbal, wat ontzettend leuk om te lezen! Fijn dat je veel aan onze tips hebt gehad. En gefelicteerd met de geboorte van je tweeling! Ben je al aan het kijken naar werk? Lijkt me wel heftig met 2 zulke kleintjes eerlijk gezegd.
Welkom, bitterbal! Wat leuk om te lezen dat je zo door dit topic geïnspireerd bent!



@heavenorhell, wat een naar verhaal... Ik kan me goed voorstellen dat financiële malaise een huwelijk kan kosten. Misschien is het dus goed hoor, dat 100% aflossingsvrij niet meer kan. Zeker met de lage rentes van nu zijn er vast mensen die denken dat ze dan een godsvermogen voor een huis kunnen betalen.
quote:Marana_ schreef op 30 september 2016 @ 13:30:

Geweldig Bitterbal, wat ontzettend leuk om te lezen! Fijn dat je veel aan onze tips hebt gehad. En gefelicteerd met de geboorte van je tweeling! Ben je al aan het kijken naar werk? Lijkt me wel heftig met 2 zulke kleintjes eerlijk gezegd.Dankjewel! Nee, eigenlijk niet. Ik heb ook geen idee wat ik zou moeten doen. Ik heb een opleiding tot onderwijsassistente gedaan en vervolgens de pabo, maar met dat laatste stopte ik snel weer, niets voor mij. Als onderwijsassistente nooit werk kunnen vinden. Gastouderschap was de ideale oplossing, ik vind het super leuk om te doen, ben soort van eigen baas en geen opvang voor mijn kinderen. Daarom zitten we nu ook wel erg in dubio wat wijsheid is. We kunnen nu nog geen huis kopen, dat duurt denk ik nog wel een jaar of 3 sowieso. Zolang ik niet werk, kunnen we wel sparen maar niet super veel. Als we verhuizen naar een groter huurhuis en de tweeling is een maand of 10, zou ik weer kunnen gaan werken en gaat het sparen dus ook een stuk sneller. Maar dus wel de kosten van een verhuizing. Ik neig naar verhuizen naar andere huurwoning, ml naar hier blijven zitten. Punt van discussie dus.
quote:Skaep schreef op 30 september 2016 @ 13:37:

Welkom, bitterbal! Wat leuk om te lezen dat je zo door dit topic geïnspireerd bent!



@heavenorhell, wat een naar verhaal... Ik kan me goed voorstellen dat financiële malaise een huwelijk kan kosten. Misschien is het dus goed hoor, dat 100% aflossingsvrij niet meer kan. Zeker met de lage rentes van nu zijn er vast mensen die denken dat ze dan een godsvermogen voor een huis kunnen betalen.

Wij hebben een deel aflossingsvrij en daarvoor kozen we destijds inderdaad vanwege de fors lagere maandlasten. Gelukkig hebben we geen duur huis/hoge hypotheek. Dit speelde zich allemaal af een paar jaar voor de economische crisis. Wij hadden toen makkelijk twee keer zo veel kunnen lenen en dat werd ons ook opgedrongen. Hetzelfde geldt volgens mij (ik weet het niet precies meer) voor het aflossingsvrije deel: dat had nog een stuk hoger gekund dan nu. Dat voelde allemaal niet goed en we hebben dat dus niet gedaan. Ik ben daar om een veelvoud aan redenen erg blij mee.



Ik herinner me het afsluiten van de hypotheek als een onzekere periode waarin ik vaak het gevoel had in het duister te tasten en dingen niet volledig te kunnen overzien. Heel veel dingen werden gebracht als zou je een dief van je eigen portemonnnee zijn als je er niet voor koos. Ik kan me persoonlijk heel goed voorstellen dat mensen zich aan de hand laten nemen en tot verkeerde of roekeloze financiële beslissingen komen. In diezelfde periode dat wij onze hypotheek afsloten waren er ook allerlei vage beleggingsproducten, ook dan zou je een dief van je eigen portemonnee zijn etc. Ik vind het eigenlijk wel goed dat daar wat regelgeving voor is gekomen.
quote:geluksolifantje schreef op 30 september 2016 @ 10:16:

[...]





Dat kan ik me voorstellen!



Wij hebben zelf (nog) geen hypotheek en vind het heel interessant om jullie verhalen te lezen en vind het heel leerzaam, maar al die verschillende soorten zoals Leoni hierboven beschrijft, ik begrijp er werkelijk niets van

Wij hebben 4 verschillende hypotheek delen. 2 vanuit ons huidige huis waarvan de helft spaar is en de andere helft aflossingsvrij. Daar komen nu voor het nieuwe huis 2 linear delen bij. In het verleden hebben wij dus aflossingen gedaan en die zitten voor een groot gedeelte in spaar hypotheek. Hierdoor wordt of de looptijd van je inleg in het spaar gedeelte kort of je inleg minder. Alleen dit mag niet ongelimiteerd.

Als wij nu gaan aflossen in door de extra inleg het voordeligst om een van de twee linear delen af te lossen.

Aangezien wij per deel een percentage per jaar mogen aflossen. Is voor ons dus aparte delen handiger.
quote:leoni schreef op 30 september 2016 @ 14:21:

Aangezien wij per deel een percentage per jaar mogen aflossen. Is voor ons dus aparte delen handiger.

Dat is natuurlijk niet waar. 10% van een ton is net zoveel als vier keer 10% van 25.000 euro.



Welkom Bitterbal, leuk dat je je mindset zo hebt kunnen veranderen! Dat is toch wel wat we hier gemeen hebben in dit topic; dat we sparen en consuminderen niet als een opgave of een straf zien, maar als iets leuks.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven