Het moestuin seizoen begint weer!

28-02-2017 09:59 653 berichten
Hoi Allemaal,



Zoals de titel al zegt is het begin van het moestuin seizoen alweer gemaakt. De planning is rond, de vakken ingedeeld, de zaadjes in huis, de langzame kiemers voorgezaaid en ik sta weer te trappelen van ongeduld om met de volle grond aan de slag te gaan. Kun jij ook niet wachten tot je weer een groen sprietje ontdekt en lijkt het je leuk om ervaringen en tips uit te wisselen? Schrijf dan gezellig mee!



Groetjes, Goudlokje
Alle reacties Link kopieren
Jippie de uien laten hun eerst loof al zien:)

Gister binnen paprika en tomaat voor gezaaid. Zit het echt uit de grond te kijken, zo leuk!
Alle reacties Link kopieren
quote:freexx schreef op 19 maart 2017 @ 13:56:

Jippie de uien laten hun eerst loof al zien:)

Gister binnen paprika en tomaat voor gezaaid. Zit het echt uit de grond te kijken, zo leuk! Zo herkenbaar. Eerst zaaisels uit de grond kijken, vervolgens alles rijp kijken. (En proberen om van die mooie rode kersen af te blijven omdat je weet dat ze nog niet voldoende rijp zijn.)
Alle reacties Link kopieren
Hier helaas geen kersen, vind de bijen zo'n nadeel! Wel 3 verschillende peren (in de voortuin!), een kweepeer, 2 appelbomen, druif en framboos.
Alle reacties Link kopieren
Vandaag ineens 2 piepkleine steeltjes rucola gespot. Ik kijk ook alles groot!
Nou, het moestuintje van AH heeft nu toch kiemen. Goed dat ik te lui was om het weg te kieperen gisteren.

De zaadjes zonder jasje uit een zakje gaan hier veel sneller. Ik heb daarvan maar enkele zaadjes in een groter potje gezet.

Dat stond ook op het zakje. De rest gebruiken voor andere potje. (Het was een setje met potje en grond en groot zakje zaad.)
Alle reacties Link kopieren
De eerste tomaatjes beginnen binnen al te kiemen, snel zeg :D
Alle reacties Link kopieren
Ik probeer ook alles groot te kijken Inmiddels komt er uit veel meer plekken wat uit de grond, nu ook de aubergines, knoflook, lente-ui, prei, peultjes, rucola.

Komkommer doet nog niks, mocht dat niet lukken dan is er tijd genoeg voor een tweede poging met nieuwe zaden (deze zijn van twee jaar geleden) en anders plantjes.

In de tussentijd nog wat meer gezaaid, oa veldsla, kropsla, witte kool, artisjok, koriander, dille. En verder bezig geweest de moestuin in orde te maken. Onkruid wieden, rasters (ver) plaatsen, kalk en mest toevoegen daar waar nodig en nog wat snoeiwerk.

Voor sommige dingen toch nog even geduld hebben tot april.
Ik heb amper 1 week geleden 4 zaadjes van tomaat in een potje gezet met plastic kapje er op. Binnen op een zonnig plakje, maar alleen in de morgen. Ik heb het kapje snel weg gehaald, want die kiem is na een week al zo lang als een vinger. Dat wordt een iel plantje.

Er komt ook een kleine tweede kiem en kijken hoe hard die gaat zonder kapje.

De kapjes zijn eigenlijk tegen beestjes. Vorig jaar had ik die binnen en ik zaai nu echt heel weinig om het een beetje onder controle te houden.



Ik ben wel benieuwd of er echt wel knoflook groeit, want die gaan ook erg hard. Beschut plekje en zonder ze de grond uit te kijken.

Ik ga alleen af en toe kijken of het nog genoeg vocht heeft.
Alle reacties Link kopieren
Heb je zo teentjes geplant? In de tuin?
Wie? Ik? Teentjes? Hier staan ze in potten om andere planten en de grond vrij van bladluizen te houden. Die staan allemaal buiten in iets grotere potten. Zaaien is bijna allemaal buiten in potten. Wat aan de vroege kant is dat krijgt buiten een kapje. Binnen gaat het veel te hard met kapje.



Ja, vorig jaar laat in het seizoen kreeg ik de tip om teentjes knoflook te planten tegen bladluizen. Doen ze bij rozen.

Toen heb ik dus teentjes uit de winkel in stukjes gehakt en in de grond gestopt voor direct effect.

Een paar heb ik toegevoegd en met de spitse top naar boven in POTTEN gedaan.

Ik heb alleen maar potten. Die staan beschut en er is geen vorst. Warmte van het huis en zon is meestal voldoende om het vorstvrij te houden. Ik moet wel even in de gaten houden of de grond voldoende vocht heeft.

Ik heb éénjarige planten uit de potten gehaald en toen zaten er knolletjes met worteltjes en lekker luchtje. Maar ik heb ook prei en uitjes.

Ik weet alleen niet meer wat het is. Het plant zich hier voort in potten via de knolletjes. Ik moet eens ruiken en splitsen.



EDIT: Ik heb dus grotere potten met knoflook tegen luizen en die staan buiten.
Alle reacties Link kopieren
quote:freexx schreef op 22 maart 2017 @ 13:11:

Heb je zo teentjes geplant? In de tuin?Ja, gewoon teentjes van een bol knoflook in de grond stoppen. En al snel steekt er nu al wat boven de grond uit. Ben benieuwd...
Alle reacties Link kopieren
Dan ga ik van het weekend weer aan de gang, knoflook en aardappelen poten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb vandaag een grote zwartebessenstruik die ik van de winter had gekocht en in de schuur had laten overwinteren in de grond gezet, een kippenhok opgehaald via marktplaats en daar alle naadjes aan de binnenkant van dichtgekit (daar maak je de kans op bloedluis kleiner mee) en palen in de grond gezet waar ik mijn composthopen wil hebben. Moet nog gaas tussen. En ik heb nog wat paaltjes nodig om een afrastering voor de kippen te maken.

Aardappels en knoflook ga ik ook één dezer dagen ns zetten. Ze stonden niet echt in de planning, maar het stukje waar ik vorig jaar aardappelen had staan is daar qua grondstructuur wel heel erg van opgeknapt, dus dat ga ik nu ook nog maar op een ander stukje doen. Vond ook nog kleine aardappeltjes van de oogst van vorig jaar (heel leuke aardappel, Mayan Gold) die alweer aan het uitlopen waren, dus die kunnen dan mooi de grond in. Heb ook wat uitgelopen knoflook in de kast liggen, dus dat vraagt er ook een beetje om
Alle reacties Link kopieren
Ik heb ook knoflook gebruikt die begon uit te lopen, misschien ging het daarom zal snel met de groei

Aardappelen ga ik ook zetten, maar ik las dat dat pas in april geadviseerd wordt. Hangt misschien af van de soort, ik heb bildstar klaar liggen.



Naden dicht kitten in het kippenhok helpt inderdaad, maar het blijft best vaak een lastig probleem. Vooral bij warmer weer.
Alle reacties Link kopieren
Ik zie dit topic nu pas, leuk dat jullie alweer zo actief zijn!

Wij hebben nog aardbeien en peper zaadjes liggen om mee te beginnen. En de knoflook vind ik ook een leuk idee.

Ook doe ik me met de AH actie. Waarschijnlijk zijn daarmee alle potten wel weer vol.
Alle reacties Link kopieren
Met knoflook ben ik wat terughoudend geworden. Een paar jaar geleden had ik opeens weer een mierenplaag op balkon. Sproeien met water & scheutje azijn hielp nauwelijks (azijnlucht zorgt bij mieren voor desoriëntatie). Dus piekeren wat er anders was. Dat was de slakkenschrik in de vorm van korrels met knoflookachtige stank. Het volgende jaar zonder gedaan en geen nieuwe mierenplaag gekregen.



Nu het weer voorjaar is, sproei ik wat water & beetje azijn erdoor (mieren ruiken heel wat beter dan wij) op de kozijnen en drempels. Dat voorkomt een invasie in de keuken.



Een mierenplaag in huis is gericht op zetmeel en overige suikers. Buiten gaat het om hun hun luizenkwekerijtjes in je planten.
Alle reacties Link kopieren
Wat een leuk topic! Zou ik hier ook mogen mee kletsen?

Ik ben niet zo'n doorgewinterde tuinier als sommige van jullie dus ik ga het dit jaar anders doen... Ik ben op dit moment bezig om een geautomatiseerde moestuin te maken. Zie het voorbeeld op (farmbot.io). Zodat de standaard taken mij uit handen worden genomen zoals zaaien, water geven en onkruid wieden. Het enige wat ik in de tuin moet doen is oogsten en oude planten verwijderen.

Daarnaast moet ik nu vooraf nog de handelingen vastleggen die de robot moet gaan doen.
Ik ga straks een mierenlokdoos halen. Vorig jaar had ze binnen en op twee plekken gezet.

Het leek te helpen.



Hoe kan je zien of je een knoflookknol kan oogsten?

Ik heb ze in potten en dus maakt het niet uit of ze uitlopen.
Volgens mij zijn knoflokrn pas van de zomer oogstbaar, als de bladeren dor worden.



Ik heb een mini pergola in elkaar gezet en een druif gepoot. Man wat een klus zeg. Maar t resultaat mag er wezen.
Alle reacties Link kopieren
Leuk hoor, een pergola met druiven. En lekker natuurlijk.



De knoflook kun je oogsten wanneer het loof wat begint te verschrompelen las is door te googlen vorig jaar. Vandaag zag ik dat er blijkbaar een bol knoflook is blijven zitten van vorig jaar, want ook daar steekt er iets boven de grond uit. Maar eens kijken wat dat wordt. Misschien dat ik even er omheen graaf om te kijken of het een hele bol of teentje is, een bol kan ik misschien beter uit elkaar halen.
Voor de bijen heb ik een mix van dille en anijs gezaaid. Buiten zonder kap, maar in hangende pot.

Eigen zaad en net als de koriander heeft het vorig jaar nog gekiemd. Hier heeft zaad zichzelf geplant.



Ik ga ook venkel van AH moestuintje proberen. Kon al vanaf februari binnen.

Maart buiten bij temp 10 - 15 ° C met bodembedekker als het kouder is. Binnen doen dus. Na de tomaat geef ik de venkel ook kans.

Anijsgeur is lekker. Voor als het doorschiet en bloem wordt. Mooi is de plant ook. Moet wel elk in een aparte pot.



Dat van die knoflook mag voor mij verder beschreven worden hier. Ik had nooit verwacht dat het zou lukken. Maar had het daar ook niet voor gepoot.
Alle reacties Link kopieren
Meine liebe! Mn tomaten gaan als een speer.. verder vandaag nog 2 rabarber planten en rode kool plantjes gered bij het tuincentrum, stonden in de koopjeshoek, happy!!
Alle reacties Link kopieren
Mooie deal! Zijn er al plantjes te koop inmiddels?! Toch maar eerst even de zaden opmaken als het lukt om ze te laten uitkomen.
Oudere zaden kan je helpen door ze eerst voor te weken in water. Dan hebben ze al een eigen voorraad vocht.
Alle reacties Link kopieren
quote:Skye_ schreef op 24 maart 2017 @ 14:34:

Mooie deal! Zijn er al plantjes te koop inmiddels?! Toch maar eerst even de zaden opmaken als het lukt om ze te laten uitkomen.Ja er was al heel veel te krijgen!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven