Autisme, ASS bij jonge kinderen (kletstopic)

06-10-2016 21:14 688 berichten
Alle reacties Link kopieren
Volgens mij is er nog niet een soortgelijk topic hier op viva en zo wel, zou ik graag daar de link van willen



Mijn oudste zoon van 4 jaar heeft veel kenmerken van ASS. Toen hij geobserveerd werd door de Opvoedpoli, thuis en op de peuterspeelzaal, was hij te jong om een echte diagnose te stellen. Inmiddels is hij 4 en zou het wel kunnen maar die behoefte heb ik (nog) niet echt.



Waar ik wel behoefte aan heb ik ervaringen delen, tips uitwisselen en steun van moeders met jonge kinderen met autisme/ ass.



Mijn zoon zit momenteel op een behandelgroep, voorheen was dit het MKD. En vorige week heb ik te horen gekregen dat hij naar speciaal onderwijs gaat.

Voor hem is dat helemaal goed natuurlijk, hij zal daar beter op zijn plek zitten dan op een reguliere basisschool. Voor mij is het wel even slikken. Het is zo definitief dat hij "anders" is.



Ik zit nu na een enorme uitbarsting van mijn zoon, uitgeblust op de bank, opzoek naar wat steun.

Wie schrijft er mee?
There is no footprint too small to leave an imprint on this world!
Alle reacties Link kopieren
Bedankt allemaal. Ja, ik zie het ook nog wel gebeuren dat ze uiteindelijk zeggen van mja, zou kunnen maar we weten het nog niet, zeg maar. Hij is ook nog zo klein he, drie en een half.



Die hondentherapie klinkt leuk! Zit wel wat in ja, met dat emoties herkennen en zo...
You like icecream? We have icecream.
Alle reacties Link kopieren
Even korte update, de ados ging hartstikke goed!



Ik zat erbij, heb hem niet zelf uit de klas gehaald, en hij bleef heel rustig, vond het fijn dat ik er was maar ging niet aan me plakken ofzo. Hij was heel erg zichzelf, en ik zou willen dat hij thuis ook zo rustig en gecomcentreerd kon spelen!



Was wel fijn om te zien dat hij het overduidelijk naar zijn zin heeft op het mkd. Hij zat duidelijk in zijn school-modus zeg maar. Ben benieuwd wat er uit komt. Ben in ieder geval erg blij met hoe het gegaan is vandaag!
You like icecream? We have icecream.
Alle reacties Link kopieren
Wat goed mm!!



Zoon is nu al twee weken droog gebleven. Vandaag bij een vriendje wezen spelen en dat ging ook goed. Vader van het jongetje vertelde dat ze echt goede vrienden zijn. Zo bijzonder!
Alle reacties Link kopieren
Hoi allemaal,



Fijn dat de test goed ging mm.

Dacht ik vorige week een dieptepunt bereikt te hebben, het blijkt nog veel dieper te kunnen.

Later meer, ga nu eerst sporten.
Alle reacties Link kopieren
Hallo mensen,



Mijn eerste dag op dit topic. De reden waarom ik me heb aangemeld is eigenlijk omdat ik net jullie verhalen heb gelezen over jullie kinderen. Allereerst wil ik graag zeggen dat ik respect heb voor ouders die zulke kinderen hebben. Deze kinderen vragen vrijwel altijd meer aandacht en de zorg voor die kinderen vraagt veel tijd en zorg op maat.



Nou las ik dat jullie het over interventies met dieren hebben. Een vraag aan jullie: hoe denken jullie over de inzet van dieren bij de zorg voor mensen?



Groetjes,



Deeas
Alle reacties Link kopieren
Is dit een interview? Probeer je iets te promoten/ verkopen? Want dat is verboden binnen het forum.

Heb je zelf een kindje met ass?

Dan zou ik het erg op prijs stellen als jij jezelf en je kindje even introduceert. Alvast bedankt.
Alle reacties Link kopieren
@deeas, ik heb je gestaft



@hvm



@mm, wat fijn dat de test goed ging zeg. Hoe lang moet je nu wachten op de uitkomst? Mooi om te zien dat hij het zo naar z'n zin heeft op mkd.



@ Floortje, wat mooi de vriendschap tussen je zoon en z'n vriendje
There is no footprint too small to leave an imprint on this world!
Alle reacties Link kopieren
Estrellas, op 3 april gaan we het behandelplan bespreken, de observatie periode zit er dan op, en dan krijgen we ook het totaalpakket zeg maar inclusief uitslag van de ados.
You like icecream? We have icecream.
quote:Floortje_7 schreef op 22 maart 2017 @ 06:47:

Is dit een interview? Probeer je iets te promoten/ verkopen? Want dat is verboden binnen het forum.

Heb je zelf een kindje met ass?

Dan zou ik het erg op prijs stellen als jij jezelf en je kindje even introduceert. Alvast bedankt.

Eens.

Deas, als je een discussie wil over dieren in de zorg kun je beter een nieuw topic openen.

Als je een onderzoekje wil doen voor studie of werk kun je beter wat therapeuten bellen.
quote:Mysterymoustache schreef op 22 maart 2017 @ 07:31:

Estrellas, op 3 april gaan we het behandelplan bespreken, de observatie periode zit er dan op, en dan krijgen we ook het totaalpakket zeg maar inclusief uitslag van de ados.Nou spannend!
Alle reacties Link kopieren
Wat spannend mm, wat verwacht je zelf?



Vanmorgen weer een nuttig gesprek gehad met de thuiscoach.

We gaan nu vaker een time timer inzetten. Iemand van jullie die die ook gebruikt?

En ook hebben we een stoplicht in de kamer hangen om zo Mini meer inzicht te geven in zijn eigen gevoel.

Bijvoorbeeld; Mini, ik zie nu dat je met je voeten staat te stampen, volgens mij staat je op oranje en ben je naar rood (heel boos) aan het gaan. Hoe kunnen we je weer naar groen krijgen?
There is no footprint too small to leave an imprint on this world!
Alle reacties Link kopieren
Time timer: gebruikte ik op het werk heel veel. Het prettige is dat het rode vlek verdwijnt en het dus erg visueel is. Ik ken ook wel mensen die rode vlakken- klokken zelf gemaakt hebben. Wij gebruiken en keuken wekkertje voor verschillende doeleinden;

Hoelang een activiteit duurt, wanneer de visite komt, tijd op de computer dat soort dingen.

Ook wanneer hij goed meehelpt en binnen de tijd zijn tanden poetst of zijn pyjama aan heeft gebruiken we het wekkertje, hij kan dan 1 blz extra voorlezen verdienen.



Wachten op de uitslag vond ik super spannend. Sterkte mm



Vanmiddag was ik zoon kwijt. Ik moest snel naar huis vanaf school en hij kwam niet. Ik zei dat ik weg ging en hij zei dat hij dadelijk thuis zou komen. Na 45 minuten was hij nog ik school dus ik ging terug. Was hij mij kwijt en stond hij gewoon al een hele tijd te wachten op mij.
Alle reacties Link kopieren
Hoi allemaal,



Ik heb een vraag. Of jullie dit herkennen;

Mijn dochter is nu bijna 9 maanden oud. Er zijn 2 dingen die erg opvallen bij haar, ten eerste dat je erg moeilijk oogcontact met haar krijgt. Ze kijkt meestal niet en als ze wel kijkt, kijkt ze vlak langs je heen.

En als tweede is ze erg veel met haar tong bezig. Regelmatig uit de mond, maar ook ín haar mond is die tong altijd actief, behalve als ze slaapt. Ze loopt motorisch achter en ze heeft een groeiachterstand.

Maar verder niet snel overprikkeld.

Ik heb Integrale Vroeghulp ingeschakeld, daar heb ik binnenkort een gesprek.

Ik weet dat mijn dochter nog heel jong is, maar ik zou graag weten wat er aan de hand kan zijn (ook al gaat dat vast nog een hele tijd duren) zodat ik weet hoe ik het beste met haar om moet gaan.
@mm fijn dat t goed is gegaan. Belangrijkste is dat je t gevoel hebt dat hij zichzelf was, dat is toch het belangrijkste.



@estrellas2 wij zetten inderdaad ook vaker de wekker van de oven of laten op de klok zien tot hoe laat iets mag (zoon kan goed kloklezen). Afspraak is dan helder en duidelijk en dat helpt.



@Floortje knap dat je zoon zo lang is blijven wachten. Stond hij helemaal alleen?



@emma77emma: die tong ...tja die hing hier werkelijk altijd buiten de mond. Maar of dat nu een indicatie van ass is? Ik heb het er in ieder geval nooit aan gekoppeld.



Vraagje: zoon is de afgelopen week ziek geweest. Het valt mij altijd op dat zijn ass-trekjes op die momenten ineens in volle hevigheid naar boven komen. Zoon wordt dan erg verlegen, vindt alles spannend, staat ongemakkelijk tussen klasgenoten, durft bijv huisarts geen hand te geven en heeft dan enorme niet beheersbare drang om overal aan te zitten (bijv bij bezoek huisarts hartslagmeter, bloeddrukmeter, stethoscoop, knopjes om t bed omhoog en omlaag te doen etc).



Herkenbaar?
Als je niet lekker bent is het ook moeilijk jezelf te beheersen.



Emma, ik kan van mijn zoon geen bijzonderheden over zijn tong herinneren. Ook qua aankijken waren er geen bijzonderheden.

Staar je dus niet blind op dat soort dingen.

Dat je dochter zich niet goed ontwikkeld is genoeg reden voor zorg.

Ik denk dat je je kindje niet anders hoeft te benaderen dan normaal. Structuur en regelmaat is voor elk kind goed.
Alle reacties Link kopieren
Angel 64: heel herkenbaar.

Als zoon hier overal nee op zegt en met alles de confrontatie op zoekt en de discussie aan gaat ( zoals afgelopen vrijdag) kijk ik mijn man aan en dan zeg ik: hij hoeft zijn eten vanavond niet per se op te eten hoor, hij is ziek.

Wij gaan normaal namelijk altijd op onze strepen staan en zoon heeft al een paar keer in zijn hele leven, na alles op te eten want dat moet, alles eruit gegooid. Bleek dat hij ziek was.???? Achteraf voel ik mij dan zo rot!

Echt heel erg beschamend
Alle reacties Link kopieren
Emma: wat jammer dat je kindje zich niet goed ontwikkeld. Het geeft altijd veel zorgen. Helaas heb ik van mijn zoon nog steeds geen complete handleiding. Die wordt elke dag weer verder aangevuld. Onze zoon kijkt mensen buiten het gezin net niet aan, ons wel, heel raar.

W.b zijn tong, geen bijzonderheden volgens mij. Probeer zoveel mogelijk in de ontwikkeling aan te sluiten, laat lekker die tong uitproberen. Het is nog lang niet erg dat de tong eruit hangt. Mijn ervaring is dat hoe meer aandacht je geeft aan iets geks, hoe meer het voorkomt.



Zoon heeft al heel veel tics gehad, momenteel is er geen duidelijke aanwezig tot mijn verbazing. Juf zei het vanmorgen al: hij geniet in de klas. Hij leert wat, is daar zo gelukkig mee. Helaas blijft hij thuis aan geven dat het te makkelijk is. Maar zolang zijn gedrag positief is en hij makkelijk naar school gaat en vrolijk terug komt, laat ik het maar even zo.



Zoon heeft dit overgang van het weer altijd moeite met afstand doen van winterjas r en truien. Blijft die maar aan trekken...

Duurt altijd een aantal weken of totdat ik alles ruim waar hij er niet bij kan.

Hij heeft al een week nieuwe schoenen en die doen we de eerste dag 15 minuten aan en dat bouwen we op totdat hij na een week de schoenen de hele dag aan wil. Helaas hebben deze veters en ook al kan hij al 3 jaar veters strikken. De eerste weken loopt hij constant met losse veters. Zo irritant dat dan iedere volwassene daar wat over moet zeggen. Zoon ploft dan uit elkaar van irritatie, maar veters strikken ho maar.
Alle reacties Link kopieren
@Hvm:



@Emma: onze jongste is ook bijna negen maanden oud, maakt juist veel contact en haar tong hangt ook continu uit haar mond. Bij de oudste - met ASS - is het met destijds niet opgevallen.



@Floor: hier op het moment ook geen tics, maar zeker ook gehad.



Verder een gesprek met MEE gemaakt om te inventariseren wat mogelijk is.



Dochter wordt hier overigens juist heel onrustig van timers. Dat geeft zoveel prikkels dat ze alleen nog maar aandachtvoor de timer heeft. Op schoolvalt dit ook echt op: onder tijdsdruk presteert ze slecht.
Alle reacties Link kopieren
Lisa: wat goed dat je je met de mee gaat oriënteren.

Zo bijzonder dat wat bij de 1 goed werkt, bij een ander juist averechts werkt.
Alle reacties Link kopieren
Hoi allemaal,



Het heeft even geduurd maar ik ben er weer. Het was een groot drama de afgelopen weken. Het begon met zoon 2 die opeens het spelen met vriendjes heeft uitgevonden. Fantastisch voor zoon 2. Ik moedig dit ook erg aan, omdat ik zie dat zijn zelfvertrouwen er een goede boost van krijgt. Zoon 1 vind dit nogal moeilijk omdat dit zijn ritme verstoort. Maar goed, na veel uitleg accepteerde hij dit feit. Zoon 1 blijft echter een grondige hekel houden aan het uit school halen van zoon 2, helemaal als het dan 'voor niks' blijkt te zijn.

Maar goed de druppel kwam maandag een week geleden. Zijn buschauffeur kwam niet. Opeens een volledig onbekend iemand. En 's middags weer iemand anders. En de volgende dag weer iemand anders en 's middags weer iemand anders. Zoon 1 was helemaal van slag, boos en opstandig en verdrietig en werd daar zeer agressief van in zijn gedrag. Ik heb uren met connexxion gebeld, en kwam er uiteindelijk achter dat de taxipas van de chauffeur verlopen was. Echt ontzettend k.u.t. Want het was echt een ontzettend goede geweldige chauffeur die de kinderen kende en er goed mee omging. Zoon was ook echt gehecht aan hem. En opeens zonder aankondiging was hij weg en komt er iedere keer een vreemde.

Ik heb connexxion proberen uit te leggen dat het zeer kwetsbare kinderen betreft die niet iedere dag een andere chauffeur moeten hebben, maar een vast gezicht nodig hebben. Ja ja, maar dat lukte niet bla bla bla. Bel de gemeente maar. Dus de gemeente gebeld en die stuurt je door naar 'antwoord service Nederland' alwaar je binnen 15 werkdagen antwoord mag verwachten.

Daar heb ik niks aan. Ik heb te maken met een kind wat van slag en agressief is. Ik heb daar hulp bij nodig want dit trek ik niet. De andere kinderen waren ook bang voor hem, en hij heeft me in zo'n boze bui zelfs met een boek op de rug geslagen.

Ik heb getracht contact te krijgen met het jeugdteam, maar nee. Niemand die antwoord geeft. Vorige vrijdag zelf maar langs gegaan. Maar niks hoor. Ze maakten een notitie dat ik maandag teruggebeld zou worden. Jullie raden het al. Niks. Maandagmiddag zelf maar weer gebeld, ze wisten van niks. Ik ben toen echt uit mijn plaat gegaan. Ik trek dit gewoon niet. Ik vind dit zo erg. Zoon heeft ook een herindicatie nodig , en dat moet ook via het jeugdteam. Maar ik krijg geen contact!

Inmiddels heeft connexxion deze week voor een nieuwe vaste chauffeur gezorgd....pfffff....het gaat langzaamaan weer de goede kant op. Maar het was een hel, en niemand die er voor je is op dat moment. Een lieve vriendin is er deze week gelukkig om even op te passen als ik zoon 2 uit school moet halen. Dat is echt geweldig. Maar dat kan zo niet blijven doorgaan. Ik heb hulp nodig, maar ik krijg het niet
Hoe zijn jullie kinderen in het verkeer?

Zoon is 9 en heeft echt 0,0 inzicht. Echt levensgevaarlijk.

Hij communiceert niet, gaat ervan uit dat als ik 4 meter achter hem fiets ik dus wel hoor wat hij mompelt.

Levert en gevaarlijke momenten en daardoor "ruzie" op.



En voor de rest is het gewoon fucking zwaar.

Zoon heeft naast zijn autisme ook nog eens diabetes, slechte bloedsuikers zorgen ook voor boze buien.

En een gigantische kloof tussen performaal en verbaal. Bijna 50 punten.

Pfff ik ben moe.....
quote:hvm schreef op 24 maart 2017 @ 06:28:

Hoi allemaal,



Het heeft even geduurd maar ik ben er weer. Het was een groot drama de afgelopen weken. Het begon met zoon 2 die opeens het spelen met vriendjes heeft uitgevonden. Fantastisch voor zoon 2. Ik moedig dit ook erg aan, omdat ik zie dat zijn zelfvertrouwen er een goede boost van krijgt. Zoon 1 vind dit nogal moeilijk omdat dit zijn ritme verstoort. Maar goed, na veel uitleg accepteerde hij dit feit. Zoon 1 blijft echter een grondige hekel houden aan het uit school halen van zoon 2, helemaal als het dan 'voor niks' blijkt te zijn.

Maar goed de druppel kwam maandag een week geleden. Zijn buschauffeur kwam niet. Opeens een volledig onbekend iemand. En 's middags weer iemand anders. En de volgende dag weer iemand anders en 's middags weer iemand anders. Zoon 1 was helemaal van slag, boos en opstandig en verdrietig en werd daar zeer agressief van in zijn gedrag. Ik heb uren met connexxion gebeld, en kwam er uiteindelijk achter dat de taxipas van de chauffeur verlopen was. Echt ontzettend k.u.t. Want het was echt een ontzettend goede geweldige chauffeur die de kinderen kende en er goed mee omging. Zoon was ook echt gehecht aan hem. En opeens zonder aankondiging was hij weg en komt er iedere keer een vreemde.

Ik heb connexxion proberen uit te leggen dat het zeer kwetsbare kinderen betreft die niet iedere dag een andere chauffeur moeten hebben, maar een vast gezicht nodig hebben. Ja ja, maar dat lukte niet bla bla bla. Bel de gemeente maar. Dus de gemeente gebeld en die stuurt je door naar 'antwoord service Nederland' alwaar je binnen 15 werkdagen antwoord mag verwachten.

Daar heb ik niks aan. Ik heb te maken met een kind wat van slag en agressief is. Ik heb daar hulp bij nodig want dit trek ik niet. De andere kinderen waren ook bang voor hem, en hij heeft me in zo'n boze bui zelfs met een boek op de rug geslagen.

Ik heb getracht contact te krijgen met het jeugdteam, maar nee. Niemand die antwoord geeft. Vorige vrijdag zelf maar langs gegaan. Maar niks hoor. Ze maakten een notitie dat ik maandag teruggebeld zou worden. Jullie raden het al. Niks. Maandagmiddag zelf maar weer gebeld, ze wisten van niks. Ik ben toen echt uit mijn plaat gegaan. Ik trek dit gewoon niet. Ik vind dit zo erg. Zoon heeft ook een herindicatie nodig , en dat moet ook via het jeugdteam. Maar ik krijg geen contact!

Inmiddels heeft connexxion deze week voor een nieuwe vaste chauffeur gezorgd....pfffff....het gaat langzaamaan weer de goede kant op. Maar het was een hel, en niemand die er voor je is op dat moment. Een lieve vriendin is er deze week gelukkig om even op te passen als ik zoon 2 uit school moet halen. Dat is echt geweldig. Maar dat kan zo niet blijven doorgaan. Ik heb hulp nodig, maar ik krijg het niet





Oh lees nu jouw verhaal

Connexxion gaat btw weg hè, wordt overgenomen door Brookhuis.

Waar woon je? Mss kan ik iets voor je betekenen?
Connexxion is een vreselijke organisatie.

Tegenwoordig belt mijn man want ik ben in staat om ze aan hun strot door te telefoon te trekken.

Ze maken het je werkelijk onmogelijk om rustig te blijven.

Je bent niet de enige helaas
Alle reacties Link kopieren
Hoi mamajobsa,



Het ging dit schooljaar echt best wel goed met connexxion ( in tegenstelling tot vorig jaar ), goede vaste chauffeur. Dus ik was helemaal blij, tot twee weken geleden.

Maar het is niet alleen connexxion. Het ergste vind ik nog het jeugdteam. Ik heb hulp nodig, dat moet via hun, maar ik krijg geen contact. Hoe moet dat dan? Er moet een herindicatie komen, en een psychologisch rapport voor de aanvraag van het leerlingenvervoer van volgend schooljaar, maar ik krijg niemand te spreken
Oh god leerlingenvervoer....breek me de bek niet open.

Wat een strijd we daarmee gevoerd hebben. Vreselijk.

Een keer meegemaakt toen zoon een jaar of zes was dat het zo vreselijk sneeuwde dat de chauffeur terug moest keren. Prima, maar stel dan de ouders op de hoogte. Ik en mijn man waren werken en kind werd gewoon thuis gedropt. Het is dat mijn moeder mijn huis belde en zoon aan de lijn kreeg...hij vond het overigens wel best, zat lekker tv te kijken.

Maar goed, dit was nog de minst erge anekdote.



Ik ben zo blij dat hij nu een school in de buurt heeft waar hij zelf heen kan fietsen.

Verkeersveiligheid heeft ook wat voeten in aarde gehad. Jarenlang wist hij gewoon niet waar hij op de weg moest fietsen. Hij fietste altijd op de streep in het midden. Als je zei dat hij rechts moest houden ging hij juist uiterst rechts fietsen zodat hij bijna in de berm kwam.

Tegenwoordig gaat het goed. Een rustige autovrije route helpt ook.

Zelf fietsen is wel heel positief voor hem. Hij is buiten in beweging wat hem helpt de schooldag te verwerken. Het is goed voor zijn zelfvertrouwen etc. Ik zou het zeker blijven stimuleren, mamajobsa. Juist voor diabetici is bewegen goed.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven