Autisme, ASS bij jonge kinderen (kletstopic)

06-10-2016 21:14 688 berichten
Alle reacties Link kopieren
Volgens mij is er nog niet een soortgelijk topic hier op viva en zo wel, zou ik graag daar de link van willen



Mijn oudste zoon van 4 jaar heeft veel kenmerken van ASS. Toen hij geobserveerd werd door de Opvoedpoli, thuis en op de peuterspeelzaal, was hij te jong om een echte diagnose te stellen. Inmiddels is hij 4 en zou het wel kunnen maar die behoefte heb ik (nog) niet echt.



Waar ik wel behoefte aan heb ik ervaringen delen, tips uitwisselen en steun van moeders met jonge kinderen met autisme/ ass.



Mijn zoon zit momenteel op een behandelgroep, voorheen was dit het MKD. En vorige week heb ik te horen gekregen dat hij naar speciaal onderwijs gaat.

Voor hem is dat helemaal goed natuurlijk, hij zal daar beter op zijn plek zitten dan op een reguliere basisschool. Voor mij is het wel even slikken. Het is zo definitief dat hij "anders" is.



Ik zit nu na een enorme uitbarsting van mijn zoon, uitgeblust op de bank, opzoek naar wat steun.

Wie schrijft er mee?
There is no footprint too small to leave an imprint on this world!
Alle reacties Link kopieren
Ik voel met je mee HVM
Hier staakte ze gisteren ook en woensdag studiedag :facepalm:
There is no footprint too small to leave an imprint on this world!
Even reagerend op school: hoe doen jullie dat? Dochter op odc, die zijn altijd open. Toch hou ik schoolvakanties aan, net als bij zus op regulier onderwijs. Nu adviseert odc om haar in vakanties gewoon te laten komen, omdat ze anders steeds ritme kwijt is.. ik vind het lastig, voel me beetje alsof ik haar dan makkelijk "wegstop", andere kant is het in vakantied soms best pittig (soms gaat het ook heel goed) en is aandacht voor andere dochter soms ook wel goed.. en hoe gaat dat dan op speciaal onderwijs straks: heeft ze daar wel gewoon vakantie of gaat dat ook door het hele jaar? Hoop op ervaringen van anderen.
Alle reacties Link kopieren
Op het speciaal onderwijs hebben ze gewoon vakantie.
Wij gaan zoon juist opgeven voor de zomerschool die hier 3 weken van de zomervakantie georganiseerd wordt. Hij mist het ritme van school heel erg en wordt daar gefrustreerd van. En wij ook @(
We hebben met de juf afgesproken dat hij voortaan iedere vakantie schoolwerk mee krijgt.
Alle reacties Link kopieren
Miems: hier zat zoon vorig jaar op Dagbehandeling Jonge Kind, dit zit bij de kleuterschool Cluster 4 in.

De school was in de vakanties gewoon dicht, dagbehandeling ging door, 1 week meivakantie en bouwvak dicht.
hier is het 4 dagen, daarnaast dus nog tijd genoeg samen, dus ik heb hem gewoon laten gaan.Hij was zo veel blijer dan dat ik hem de hele dag moet vermaken. En we genoten extra van de weken dat hij wel vrij was, omdat we dan daar energie voor hadden.
Alle reacties Link kopieren
Nou hier weer een bericht van mij. Ik krijg hier zoon maar niet aan het handen wassen :|
Hoeveel pictogrammen ik ook in de wc ophang, hij weigert gewoon en ik vind dat verschrikkelijk. Nu dacht ik, misschien komt het omdat hij niet ziet dat ze vies zijn. Net als met zwemles; waarom zou ik zwemmen als ik ook kan staan?
Dus nu dacht ik; misschien kan hij ergens zijn vinger onder een microscoop bekijken zodat hij ziet dat er bacteriën bestaan. Weet iemand waar zoiets zou kunnen eventueel? Of weten jullie een andere oplossing? Want ik wordt hier echt een beetje wanhopig van. En als je hem corrigeert wordt hij trouwens verschrikkelijk boos. ( Ik blijf dat doen, want Ja, na sommige dingen moet je gewoon je handen wassen, PUNT) Maar ik ben zo moe van al die boze uitbarstingen en het zou zo fijn zijn als hij zelf het nut ervan in zou zien. :cry: :(
Alle reacties Link kopieren
Ik heb vaak commentaar gekregen op mijn manier van opvoeden, maar als ik jouw post lees dan vraag ik me af waarom je kind zo nodig zijn handen moet wassen? Wij leren dat je na toiletbezoek je handen moet wassen, maar ik heb toevallig daadwerkelijk een keer ergens zo'n soort onderzoek gedaan dat de hoeveelheid bacteriën 'telt' en dat is na handen wassen net zo veel (soms zelfs meer) als daarvoor.
Juist bij dat soort 'vanzelfsprekendheden' kun je enorm veel winst halen uit het onderzoeken van de daadwerkelijke reden dat jij iets belangrijk vindt.

Verder zou ik me vooral ook verdiepen in waarom je kind zijn handen niet wil wassen en dat als uitgangspunt nemen: water te koud? Wassen onder warme kraan. Water te nat? Handen afvegen met een doekje. Enz.

Mijn kind is bijna 17 en is nu bijv eindelijk zover dat hij onder de douche een douchegel gebruikt. Na veel weigeren en uitzoeken hebben we er nu eindelijk eentje die niet te sterk ruikt en niet te 'glibberig' is.
Het duurt soms echt heel lang.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren
Ik waste tot mijn 11e nauwelijks mijn handen, maar daarna juist overdreven veel. En nog doe ik het heel vaak. Niet goed voor mijn huid, die van zichzelf al heel droog is. Maar ik vind ze nou eenmaal gauw stinken.
Alle reacties Link kopieren
Misschien inderdaad gewoon maar even loslaten hvm. Tenzij hij net een hondendrol heeft fijngeknepen.

Dochter wil bijv. nooit sokken aan. Zie ik mensen ook soms hun wenkbrauwen over fronsen. Maar ach...waarom de strijd hierover aangaan? Als ze koude voeten krijgt dan doet ze ze vanzelf wel aan.

Aan de andere kant snap ik ook dat bepaalde dingen nou eenmaal gewoon moeten. Bij ons is dat tanden poetsen. Daar is gewoon geen discussie over mogelijk.
Alle reacties Link kopieren
Die van mij doet vooral moeilijk met zitten. Zit vaak in rare houdingen omdat niet lekker zitten :(
Alle reacties Link kopieren
Toch werkt de stelling: als hij het koud heeft doet hij wel wat aan. Niet bij elk kind met ass. Mijn zoon is zo ondergevoelig op sommige zintuigen dat hij simpelweg niet kan voelen dat hij er iets aan moet veranderen.
En op andere zintuigen is hij overgevoelig en reageert daardoor extreem. Hij mag van mij wel zijn avondeten koud eten. Naar bij mag van mij in de winter niet onder de koude douche staan. Er zijn altijd wel weer ergens grenzen
Het is hier al een poos wat stiller zie ik. Toch lees ik graag mee omdat ik het vermoeden heb dat onze zoon (2,5 jaar, forse ontwikkelingsachterstand) autisme en/of een verstandelijke beperking heeft. We staan op de wachtlijst voor hulp vanuit de ggz. Ben heel benieuwd wat zij van zijn gedrag en ontwikkeling vinden.
Alle reacties Link kopieren
miems schreef:
06-10-2017 17:41
Even reagerend op school: hoe doen jullie dat? Dochter op odc, die zijn altijd open. Toch hou ik schoolvakanties aan, net als bij zus op regulier onderwijs. Nu adviseert odc om haar in vakanties gewoon te laten komen, omdat ze anders steeds ritme kwijt is.. ik vind het lastig, voel me beetje alsof ik haar dan makkelijk "wegstop", andere kant is het in vakantied soms best pittig (soms gaat het ook heel goed) en is aandacht voor andere dochter soms ook wel goed.. en hoe gaat dat dan op speciaal onderwijs straks: heeft ze daar wel gewoon vakantie of gaat dat ook door het hele jaar? Hoop op ervaringen van anderen.
Oh echt? Hier knapt zoon juist op van een weekje vakantie. Hoewel ik het zelf wel zwaar vind om hem thuis te hebben hoor..

Wij gaan volgende maand voor het eerst met hem vliegen. Hoewel ik er ongelooflijk veel zin in had begin ik nu na een verschrikkelijk verjaardag gistermiddag te twijfelen. Zou hij het wel trekken? Zou er genoeg ruimte zijn waar hij zich uit kan leven?

Iemand tips/ervaring?
Alle reacties Link kopieren
Maak de vakantie zo voorspelbaar mogelijk. Vertel hem de wie wat waar wanneer en hoe van de vakantie. Kijk met hem een filmpje hoe vliegen gaat. Bereid hem goed voor. Hij wil weten wat er gaat gebeuren en neem van alles mee waar hij zich mee kan vermaken want je moet vaak en lang wachten. Wij hebben het twee jaar geleden gedaan en het ging heel aardig.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven