Geld & Recht alle pijlers

Consuminderaars, knieperds en mustachians - deel 6

09-03-2017 08:06 2996 berichten
Happy new topic!!



Hier komt 'mustachian' vandaan:
Mr. Money Mustache



Links over besparen, consuminderen etc:
Moeders Minimalisme
Min of Meer
Positief Besparen
Lekker leven met minder
Zuinigaan
Bespaarbalans
Eenvoudig Leven
Van heel sober naar heerlijk simpel leven
In 10 jaar financiëel onafhankelijk
Verlossende aflossers
Annemieks Mijmeringen
Geld is tijd
Valhalla Vertelt
Overgeldzaken
Leven in het nu met oog op de toekomst
Meer geld minder stress
Geld voor nop (nieuwe bespaarblog met een persoonlijk tintje)
Consuminderen
Financiëel onafhankelijk blog
Stoppen voor mijn vijftigste
Aad Actief
PorteRenee
Impulsieve Nerd
Miss Happy Money

Deel 5



Als je een leuke blog hebt om hier te linken, stuur dan een pb!
anoniem_221685 wijzigde dit bericht op 17-03-2018 12:12
50.97% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
quote:Bumba1985 schreef op 16 april 2017 @ 13:48:

wat niet kan, dat kan niet. Alleen ben ik het dan soms een beetje zat. We leven altijd als armoedzaaiers voor mijn gevoel.Ik zie anderen allemaal leuke dingen doen. Zelf doen we ook wel leuke dingen,maar toch heb ik gewoon constant een ontevreden gevoel. Misschien zie ik wel teveel happy plaatjes op social media ofzo, waardoor ik een verkeerd beeld krijg. Maar bij ons is het gewoon vaak niet zo leuk als bij anderen, lijkt het wel.





Ik denk dat je hier de spijker op de kop slaat. Je ziet vooral de leuke dingen van een ander, want dat is wat mensen online zetten.

Bedoel, vorige week was ik met mijn meneer uit eten omdat hij twee weken lang voor mij vroeg uit bed gekomen is, dat is dus een leuk moment samen. Dat ik de afgelopen twee weken niet altijd de liefste persoon op de wereld ben geweest voor hem en dat ik tegen die tijd dat we gingen eten compleet overprikkeld was van alle drukte zet ik er dan natuurlijk niet bij.
Just because a certain amount is good, doesn't make a crapload great - BioLayne
Nee, dat is ook zo.... Je hoort tegenwoordig alleen nog maar de leuke momenten.Maar soms vind ik het gewoon irritant. Ik zie andere mensen veel meer leuke dingen doen met hun kinderen, terwijl ik me zélf juist schuldig voel over dat we teveel aan uitstapjes uitgeven. Dan denk ik bij mezelf: wat klopt hier niet? Waarom voel ík me rot terwijl anderen echt nog véél meer uitgeven aan dingen? Het begint voor mij steeds meer te wringen, wat dat betreft.



Ik wil ook echt wel weer heel graag gaan werken, ik weet alleen niet wat ik dan wil. En opscholen kost ook weer geld, dus dat houdt me dan ook weer tegen.



Voel me gewoon een beetje gefrustreerd momenteel. Het klopt allemaal gewoon even niet.
Alle reacties Link kopieren
Wat vervelend Bumba, sterkte! Ik hoop dat je gauw weer een baan vindt en weer in een positieve spiraal komt!



Ik zou in jouw geval niet zo vasthouden aan dat extra aflossen. Het zet nauwelijks zoden aan de dijk als het om kleine bedragen gaat en je raakt je flexibiliteit ermee kwijt. Ik ben zeker wel voor extra aflossen hoor, maar dan met geld wat echt zeker over is. Bij ons is dat als de buffer hoger is dan zo'n 10.000 tot 20.000 euro (voor werkloosheid of andere rampspoed) + een reserveringsbedrag voor onderhoud aan het huis (nu heel hoog wegens aankomende verbouwing) + een reserveringsbedrag voor een nieuwe (tweedehands) auto.



Wat betreft de auto dacht ik dat die knop al om was bij jou dat jij die ook wilde kopen? Maar nu dus toch twijfel van jouw kant? Ik kan ik me heel goed voorstellen dat jullie behoefte hebben aan een auto. Zo'n reis in de trein elke keer en zeker in combinatie met een kind is helemaal niet relaxed. Ik vind dat jullie dat nog lang volgehouden hebben! Wij hebben de auto ook niet nodig voor werk, maar het zorgt voor zoveel gemak en vrijheid wat betreft uitjes en sociale contacten! Zonder auto denk ik dat wij veel geïsoleerder zouden zijn, dan zouden we het eerder teveel moeite vinden om ergens heen te gaan en sommige vrienden zouden gewoon praktisch onbereikbaar zijn met OV.



Hebben jullie het al op een rijtje gezet wat het zou betekenen voor de buffer en je maandelijkse uitgaven als de auto er zou komen? Levert dat echt problemen op of is het vooral koudwatervrees? Hoeveel buffer houd je nog over en hoeveel kan je maandelijks nog sparen als je een auto zou aanschaffen?



En wat betreft andermans leuke dingen: iedereen zet alleen maar de leuke dingen op FB, dus dat geeft een totaal vertekend beeld. Ik zie wel eens vrolijke foto's van leuke uitjes op FB en dan hoor ik later van die persoon dat het naast de foto-smiles eigenlijk helemaal niet zo leuk was: de kinderen waren onhandelbaar, het ging regenen, etc. Dus niks van aantrekken en geen conclusies aan hangen. En jullie gaan best wel eens naar bijv de dierentuin o.i.d. toch? Ik krijg van jou ook helemaal niet het beeld dat jullie als sloebers leven hoor. Niet extravagant luxe, maar gewoon normaal in mijn ogen. Ik denk dat het vooral de zwarte bril is waardoor je alles nu ziet dan dat het echt zo is dat iedereen maar lekker luxe leeft en jullie je niets kunnen veroorloven.
Alle reacties Link kopieren
Bumba. Ik denk dat je inderdaad een beetje een zwarte bril op hebt nu, maar volgens mij ben je al bezig om daar vanaf te komen.

Ik kan me goed voorstellen dat je de situatie op dit moment te onzeker vindt om 5000 euro aan een auto uit te geven. Dat is veel geld (en zou eventueel goedkoper kunnen) en op dit moment is jullie toekomst vrij onzeker, zeker als je bv aan omscholen denkt. Dat kost heel veel geld. Anderzijds kan ik me ook goed voorstellen dat het een stuk fijner is om een autootje te hebben om met Bumbaatje naar familie in Friesland te gaan. Wij hebben ook geen auto en veel familie ver weg wonen, we reizen dus altijd met OV (via werk gratis). Voor ons is dat prima, maar we kiezen er dan wel voor om een weekend te gaan. Dat scheelt energie, maar je bent dan wel weer een weekend kwijt. Met een klein kind erbij ligt dat natuurlijk heel anders. Ik kan me ook goed voorstellen dat je man denkt 'we hebben het geld, we hadden dit besluit genomen, waarom zouden we het niet doen?'. Misschien dat je als compromis de aankoop een paar maanden kunt uitstellen tot jij weer wat beter in je vel zit.



Ik heb dat gevoel ook wel eens, dat we een beetje als armoedzaaiers leven, maar ik heb niet het idee dat dat gevoel bij mij met geld te maken heeft. Door gezondheidsproblemen heb ik minder energie dan anderen en met een klushuis is dat niet ideaal. Als ik een tijdje wat meer werk, gaat het huishouden daar ook onder lijden. Ik ken alleen vooral mensen met een perfect huis en interieur, wij zijn dus al de uitzondering met een huis dat nog een lopend project is. Als het dan ook nog een beetje een troep is, en ik vermoeid ben, en dus chagrijnig, heb ik ook wel eens zo'n bui dat niks goed is en ik me afvraag waarom iedereen in een leuk huis woont behalve wij.



Rond deze tijd van het jaar komen er echter een aantal mensen in onze omgeving bij mij aanzetten met een stapel mappen om hun belastingaangifte te doen en dan wordt het me altijd weer duidelijk. Ze verdienen echt niet zo heel veel meer dan wij, maar hebben geen buffer, krijgen schenkingen en hebben consumptieve kredieten. Dan kijk ik naar onszelf en zie onze buffer en onze hypotheek die nog 'maar' twee bruto jaarinkomens is en dan is het mij duidelijk hoe die andere mensen zo'n prachtig huis hebben. Wij hebben iets anders moois, namelijk meer financiële zekerheid. Bovendien voel ik me altijd stukken beter wanneer het huishouden weer op orde is en de huidige klus is afgerond en dan vraag ik me af waar die ontevreden buien in godsnaam vandaan komen. Ik heb echt heel weinig te klagen. Ik gok dat het meer algehele vermoeidheid en frustratie is, dan echte ontevredenheid.
Ja, het is inderdaad ook algehele vermoeidheid en frustratie. Het zal vast allemaal weer goedkomen.



We hebben net een wandeling gemaakt en besloten dat we wel gaan sparen voor die auto,maar dat we hem pas gaan kopen als we weten hoe de financiële situatie er straks voorstaat als mijn WW wegvalt. Er verandert namelijk nogal wat de komende tijd:



-Kleine bumba gaat naar school in november, dat scheelt ons zo'n 100 euro per maand aan peuterspeelzaalkosten

- Daarentegen gaat hij straks ook op zwemles, dus dat is weer extra kosten

- Mijn man krijgt een loonsverhoging; ik kan vast wel uitrekenen hoeveel dat ons gaat opleveren, maar ik wacht het maar even af tot het daadwerkelijk zo ver is, dan kan het ook niet tegenvallen



Ik wil eigenlijk gewoon heel graag een frisse start maken, dat is het vooral.Maar elke keer loop ik weer tegen mezelf aan. Hopelijk krijg ik binnenkort wat meer hulp,ik sta op de wachtlijst voor gesprekken. Dus maar eens zien wat daaruit komt.
Zwemles hoeft echt niet gelijk met 4 jaar. Sterker nog hier in de omgeving mag je pas lid worden van de zwemvereniging vanaf 5 jaar. Dat zou ik ook zeker doen. Veel mensen doen het eerder en dat kan ook heel leuk zijn voor je kind, maar qua kracht en luisterhouding is beginnen met 5 zo slecht nog niet.



Aflossen zou ik nu even laten zitten voor wat het is. Eenmaal afgelost krijg je dat geld niet terug. En nu kan je het geld goed gebruiken voor als er opeens ergens nood is.



En sites als facebook en instagram geven wel een heel positief beeld van mensen hun leven. Geloof vooral niet dat dat de werkelijkheid is. Je wil niet weten hoeveel mensen schulden hebben of nog 0 hebben afgelost op hun hypotheek.
Alle reacties Link kopieren
quote:bubbelwijn schreef op 16 april 2017 @ 16:55:

Zwemles hoeft echt niet gelijk met 4 jaar. Sterker nog hier in de omgeving mag je pas lid worden van de zwemvereniging vanaf 5 jaar. Dat zou ik ook zeker doen. Veel mensen doen het eerder en dat kan ook heel leuk zijn voor je kind, maar qua kracht en luisterhouding is beginnen met 5 zo slecht nog niet.





Ik zou ook pas met 5 beginnen, dan zijn ze net iets sterker en zal het misschien nog wel gemakkelijker gaan.



Nogmaals, Bumba , het komt echt wel weer goed.
Just because a certain amount is good, doesn't make a crapload great - BioLayne
Alle reacties Link kopieren
Wat rot dat jij je zo voelt Bumba! Er zijn je al veel wijze dingen gezegd. Ik wil nog even aanvullen dat jij op FB allerlei leuke momenten van verschillende mensen direct na elkaar ziet. Als je je concentreert per gezin, dan zul je zien dat de meeste gezinnen (die op mijn FB iig) helemaal niet iedere week zo'n uitje doen. En dat gezinnen die als uitje een boswandeling met een picknick maken net zoveel plezier hebben op die foto's als de gezinnen in het pretpark en de dierentuin.

Qua auto, verstandig om eerst de loonsverhoging en het einde van je WW af te wachten, goed dat jullie het eens zijn geworden.
Balen Bumba, maar niet bij de pakken neerzetten en de schouders eronder.



Je moet je eigen leven leiden, en het niet invullen op basis van het ' leukere leven ' van anderen.

Het gras is aan de andere kant niet altijd groener, en soms is de andere kant vol brandnestels , die je niet te zien krijgt.
Alle reacties Link kopieren
Bumba,

Nog iets om wat te relativeren.

Uitstapjes samen met je gezin kunnen heel leuk zijn, maar het hoeft niets spectaculairs te zijn, zeker niet voor kinderen. Want wat herinnert jij je nog van toen je vier was, ik alleszins niet zoveel meer. Aandacht, samen dingen doen (zandkastelen bouwen in de zandbak ...zo'n dingen), tijd voor elkaar, daar worden kinderen blij van, niet?
@Bumba, wat de anderen hier al zeggen, vrijwel niemand post op social media zijn saaie en suffe momenten, zijn ruzie met zijn partner, zijn schaamte over die zak chips die in één keer op ging, zijn lamlendige zondagmiddagen, zijn zorgen over zijn werk... Social media geven een ontzettend vertekend beeld.

.

quote:Bumba1985 schreef op 16 april 2017 @ 11:24:

Consuminderen en besparen is leuk als het ook iets oplevert,maar als ik het gevoel heb dat het een moeten is, dan voelt het opeens heel anders.

Dit is ook heel waar. Ik heb daarom ook zoveel bewondering voor de mensen hier voor wie besparen een noodzaak is.



Als ik jullie was, zou ik je geld nu zoveel mogelijk liquide houden. Zeker niet gaan aflossen op de hypotheek. Dan neem je jezelf nog meer vrijheid af. En als je samen eens rustig gaat zitten rekenen, denken jullie dan ook aan de maandelijkse kosten van het bezit van een auto? Misschien ook eens afzetten tegen de kosten van met een Greenwheels naar je familie rijden?



En verder
@Fossa: dat hebben we dus inderdaad gedaan, dat afzetten tegen Greenwheels. En per maand is Greenwheels dan wel goedkoper, maar volgens mijn man is het duurder, omdat we bijvoorbeeld ook moeten betalen als we ergens op visite gaan en de auto daar dan stil laten staan. Terwijl je bij een eigen auto gewoon zo lang kunt blijven als je wilt, bijvoorbeeld.



@Iedereen: jullie hebben ook gelijk qua sociale media. Is ook een vertekent beeld. Vooral dat niet iedereen elk weekend iets leuks doet, dat is denk ik wel waar. Ik zal er eens wat beter op gaan letten
Alle reacties Link kopieren
Bumba
Power to the people
quote:JapjapII schreef op 16 april 2017 @ 17:33:

Bumba,

Nog iets om wat te relativeren.

Uitstapjes samen met je gezin kunnen heel leuk zijn, maar het hoeft niets spectaculairs te zijn, zeker niet voor kinderen. Want wat herinnert jij je nog van toen je vier was, ik alleszins niet zoveel meer. Aandacht, samen dingen doen (zandkastelen bouwen in de zandbak ...zo'n dingen), tijd voor elkaar, daar worden kinderen blij van, niet?Ook een hele goeie en een waarheid als een koe! Toen ik vier was, vond ik de kinderboerderij zelfs veel leuker dan de dierentuin, want daar mocht je de dieren tenminste aaien. Het liefst wilde ik ook 100x hetzelfde doen. Weer diezelfde tekenfilm, datzelfde boekje, weer naar dezelfde kinderboerderij, waar ik de weg wist en de dieren kende. Wat ik me herinner uit mijn vroege jeugd is de gezelligheid, de aandacht en de geborgenheid. Voorlezen, spelletjes doen. Mijn vader die naast me rende toen ik leerde fietsen. Niet de attracties.
quote:Bumba1985 schreef op 16 april 2017 @ 17:48:

@Fossa: dat hebben we dus inderdaad gedaan, dat afzetten tegen Greenwheels. En per maand is Greenwheels dan wel goedkoper, maar volgens mijn man is het duurder, omdat we bijvoorbeeld ook moeten betalen als we ergens op visite gaan en de auto daar dan stil laten staan. Terwijl je bij een eigen auto gewoon zo lang kunt blijven als je wilt, bijvoorbeeld.

Ah, natuurlijk hadden jullie dat al gedaan

Klopt hoor, Greenwheels is inderdaad relatief duur als je een auto lang ergens stil laat staan.
Alle reacties Link kopieren
@ Bumba ik herken het wel hoor.... hier was eigenlijk ivm school plan toch tweede auto... nu stond ik afgelopen week eer stil met huidige auto... nu gelukkig weer gemaakt maar ben hem zo zat zoveel kosten gehad dat ik nu zoiets heb van we ruilen deze auto in en die paar dagen fietsen we wel. (wat ook niet helemaal eerlijk is aangezien school in ander dorp zit en ik niet degene ben die moet fietsen) Maar ik ben ook degene die de meeste km rijdt.

Zwemles zou ik ook nog niet doen.... hier ga ik wachten tot 5.... dan zit je financieel misschien ook weer lekkerder en kun je nog even doorsparen? desnoods van die 100 euro die je bespaart.



En lastig is dat als je wilt werken maar niet precies weet wat... heb 3 jaar geleden ook echt wel ff getwijfeld of ik niet iets anders wilde maar huidige baan past bij mij en daar per toeval ingerold en nu dan ook voor eerst in leven vast contract dat geeft wel wat rust...
Qua zwemles beginnen we zo vroeg omdat hier in de straat een meisje in de sloot is verdronken. Dus nogal een eng idee. Vandaar asap op zwemles. Hij begint volgende maand al met waterwennen. Al is het alleen maar leren drijven. Ik vind het doodeng hier in de buurt met al dat water



Gelukkig hebben we een zwembad waar ze garantie geven: binnen 90 lessen het ABC halen. Zo niet, dan zwemt hij gratis door.
Alle reacties Link kopieren
quote:Bumba1985 schreef op 16 april 2017 @ 18:32:

Gelukkig hebben we een zwembad waar ze garantie geven: binnen 90 lessen het ABC halen. Zo niet, dan zwemt hij gratis door.Hier heb ik mijn twijfels bij, ik ben bang dat het op deze manier teveel een 'trucje' wordt. ik kan me trouwens niet voorstellen dat het dan het hele ABC is, 90 lessen is echt heel erg weinig.
Just because a certain amount is good, doesn't make a crapload great - BioLayne
Tja ik weet het niet met die pakketten. Mijn kinderen zijn er vrij laat op gegaan. 5,5 jaar waren ze. En hadden binnen een jaar A en B. We betaalden 12 x €28 =€336.
quote:cybermeisje schreef op 16 april 2017 @ 13:56:

[...]





Ik denk dat je hier de spijker op de kop slaat. Je ziet vooral de leuke dingen van een ander, want dat is wat mensen online zetten.

Bedoel, vorige week was ik met mijn meneer uit eten omdat hij twee weken lang voor mij vroeg uit bed gekomen is, dat is dus een leuk moment samen. Dat ik de afgelopen twee weken niet altijd de liefste persoon op de wereld ben geweest voor hem en dat ik tegen die tijd dat we gingen eten compleet overprikkeld was van alle drukte zet ik er dan natuurlijk niet bij.

Bumba, ik denk dat je vooral ook de keerzikde er van niet ziet.

Wij besteden denk ik ruim meer dan gemiddeld aan vakantie en uitjes.

Maar daar staat tegen over dat we beide heel hard werken. Meer dan de gemiddelde 8 uur op een dag.

Dat is de consequentie van onze functies. En dat biedt zeker voordelen. (Financieel) maar tegelijkertijd vraag ik me ook wel eens af of mijn dochter niet veel te veel dingen als normaal gaat zien die dat absoluut niet zijn). En het lijkt me wel eens heerlijk, lekker thuis te zijn en in alle rust koken, eten en bedritueel.

Dus mss moet je ook leren te genieten van dat wat je hebt. Ipv te kijken wat anderen wel of niet hebben.
quote:cybermeisje schreef op 16 april 2017 @ 18:46:

[...]





Hier heb ik mijn twijfels bij, ik ben bang dat het op deze manier teveel een 'trucje' wordt. ik kan me trouwens niet voorstellen dat het dan het hele ABC is, 90 lessen is echt heel erg weinig.

90 lessen is niet heel weinig.

Wij zijn met 4,5 begonnen (omdat ze het leuk vond, ik wist wel dat het langer duurde). Onze zwrmschool geeft geen les in de schoolvakanties en ze was toch binnen 2 jaar klaar. Dus met 42 lesweken per jaar ruim onder de 90.
Alle reacties Link kopieren
quote:zecora schreef op 16 april 2017 @ 20:26:

[...]



90 lessen is niet heel weinig.

Wij zijn met 4,5 begonnen (omdat ze het leuk vond, ik wist wel dat het langer duurde). Onze zwrmschool geeft geen les in de schoolvakanties en ze was toch binnen 2 jaar klaar. Dus met 42 lesweken per jaar ruim onder de 90.Een half jaar kan echt heel veel uitmaken bij zwemles en dan ligt het echt ook nog aan het kind. Ik heb ook kinderen gezien waarbij het al een jaar duurde voor ze überhaupt A hadden.
Just because a certain amount is good, doesn't make a crapload great - BioLayne
quote:cybermeisje schreef op 16 april 2017 @ 20:29:

[...]





Een half jaar kan echt heel veel uitmaken bij zwemles en dan ligt het echt ook nog aan het kind. Ik heb ook kinderen gezien waarbij het al een jaar duurde voor ze überhaupt A hadden.Klopt, maar de mijne was echt geen natuurtalent.
Is dat niet afhankelijk van welk meester/ juffrouw je zwemles krijgt en hoe groot de groep is etc.

Ik ken een meisje van 6, ze heeft al anderhalf jaar zwemles, en diploma A is nog lang niet in zicht.
quote:cybermeisje schreef op 16 april 2017 @ 20:29:

[...]





Een half jaar kan echt heel veel uitmaken bij zwemles en dan ligt het echt ook nog aan het kind. Ik heb ook kinderen gezien waarbij het al een jaar duurde voor ze überhaupt A hadden.



Hier gestart met 5 en bijna 2 jaar over A gedaan. 2e gestart met 4 jaar en heeft na 1 jaar bijna haar A.



Leeftijd is een factor maar er zijn veel meer andere factoren hoe lang een kind erover doet. Fysiek van je kind is ook belangrijk.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven