Geld & Recht alle pijlers

Consuminderaars, knieperds en mustachians - deel 6

09-03-2017 08:06 2996 berichten
Happy new topic!!



Hier komt 'mustachian' vandaan:
Mr. Money Mustache



Links over besparen, consuminderen etc:
Moeders Minimalisme
Min of Meer
Positief Besparen
Lekker leven met minder
Zuinigaan
Bespaarbalans
Eenvoudig Leven
Van heel sober naar heerlijk simpel leven
In 10 jaar financiëel onafhankelijk
Verlossende aflossers
Annemieks Mijmeringen
Geld is tijd
Valhalla Vertelt
Overgeldzaken
Leven in het nu met oog op de toekomst
Meer geld minder stress
Geld voor nop (nieuwe bespaarblog met een persoonlijk tintje)
Consuminderen
Financiëel onafhankelijk blog
Stoppen voor mijn vijftigste
Aad Actief
PorteRenee
Impulsieve Nerd
Miss Happy Money

Deel 5



Als je een leuke blog hebt om hier te linken, stuur dan een pb!
anoniem_221685 wijzigde dit bericht op 17-03-2018 12:12
50.97% gewijzigd
quote:zecora schreef op 16 april 2017 @ 20:23:

Dus mss moet je ook leren te genieten van dat wat je hebt. Ipv te kijken wat anderen wel of niet hebben.

Dat is makkelijk gezegd tegen iemand die in een situatie zit waar ze niet zelf voor heeft gekozen. Ik heb zelf twee keer heel kort in de ww gezeten: de eerste keer was ik boventallig bij mijn vorige werkgever maar kon ik vrijwel meteen aan de slag bij mijn huidige werkgever. De tweede keer had ik het maximum aantal tijdelijke contracten bereikt en moest ik er verplicht drie maanden tussenuit. Ondanks dat ik absoluut geen geldzorgen had en zelfs na twee weken alweer hoorde dat ik na die drie maanden weer terug mocht komen raakte ik in een gigantische dip. Gewoon het thuiszitten, de nutteloosheid, de verveling... Er waren toen ook mensen die tegen me zeiden dat ik wel blij zou zijn met lekker drie maandjes vakantie, maar zo voelde het absoluut niet. Ik was dolblij toen ik na die drie maanden weet aan de slag mocht. Ik werk nu ook meer dan acht uur per dag (en ik zou ook niets anders willen), maar ik kan me heel goed voorstellen dat iemand die onvrijwillig thuis zit daar niet zo snel de voordelen van inziet, vooral als ze niet weet hoe lang deze situatie nog duurt en daar ook nog zorgen om geld bijkomen.



Sterkte Bumba, ik hoop dat je gauw weer een leuke baan vindt.
quote:Tr0tter schreef op 16 april 2017 @ 21:20:

[...]



Dat is makkelijk gezegd tegen iemand die in een situatie zit waar ze niet zelf voor heeft gekozen. Ik heb zelf twee keer heel kort in de ww gezeten: de eerste keer was ik boventallig bij mijn vorige werkgever maar kon ik vrijwel meteen aan de slag bij mijn huidige werkgever. De tweede keer had ik het maximum aantal tijdelijke contracten bereikt en moest ik er verplicht drie maanden tussenuit. Ondanks dat ik absoluut geen geldzorgen had en zelfs na twee weken alweer hoorde dat ik na die drie maanden weer terug mocht komen raakte ik in een gigantische dip. Gewoon het thuiszitten, de nutteloosheid, de verveling... Er waren toen ook mensen die tegen me zeiden dat ik wel blij zou zijn met lekker drie maandjes vakantie, maar zo voelde het absoluut niet. Ik was dolblij toen ik na die drie maanden weet aan de slag mocht. Ik werk nu ook meer dan acht uur per dag (en ik zou ook niets anders willen), maar ik kan me heel goed voorstellen dat iemand die onvrijwillig thuis zit daar niet zo snel de voordelen van inziet, vooral als ze niet weet hoe lang deze situatie nog duurt en daar ook nog zorgen om geld bijkomen.



Sterkte Bumba, ik hoop dat je gauw weer een leuke baan vindt.

Zo bedoel ik het ook niet.

Maar ik heb wel het idee (niet alleen nu, maar ook uit eerdere reacties) dat bumba heel erg bezig is met hoe anderen het doen en wat die allemaal doen. En dat zij dat dan niet heeft.

Dan lijkt het me gewoon zonvoller om te kijken naar wat je wel hebt en daar van te genieten. Ipv te gaan sikkeneuren over wat je niet hebt. En als ik het goed begrijp heedt bumba een hele tijd niet gewerkt, ook toen redden ze het gewoon. Dus dan kan nu vast ook weer. Maar dan idd mss nog steeds zonder auto.
Daar heb je gelijk in, het is inderdaad totaal niet zinvol om de leuke en fantastische momenten die mensen delen op social media te vergelijken met je eigen leven (dat in zulke vergelijkingen altijd schraal afsteekt bij wat anderen je (willen) laten zien). Maar ik weet uit ervaring hoe verlammend zo'n periode zonder werk kan zijn, dus je opmerking triggerde blijkbaar iets in me.
Ik denk dat Bumba nu even vast zit in een soort vicieuze cirkel.

Ze zit in de ww waardoor de gezamenlijke inkomsten laag zijn, ze weet niet wat ze na de ww wil gaan doen, en er is geen geld voor een cursus.



Vooral het gebrek aan geld, werkt verlammend( heb in zo'n situatie als Bumba gezeten). Vooruit plannen en investeren in je toekomst is veel makkelijker als je werkende bent.
Genoeg over Bumba nu.

De echte Bumba heeft altijd een oplossing voor elk probleem
Alle reacties Link kopieren
quote:zecora schreef op 16 april 2017 @ 20:23:

[...]



Bumba, ik denk dat je vooral ook de keerzikde er van niet ziet.

Wij besteden denk ik ruim meer dan gemiddeld aan vakantie en uitjes.

Maar daar staat tegen over dat we beide heel hard werken. Meer dan de gemiddelde 8 uur op een dag.

Dat is de consequentie van onze functies. En dat biedt zeker voordelen. (Financieel) maar tegelijkertijd vraag ik me ook wel eens af of mijn dochter niet veel te veel dingen als normaal gaat zien die dat absoluut niet zijn). En het lijkt me wel eens heerlijk, lekker thuis te zijn en in alle rust koken, eten en bedritueel.

Dus mss moet je ook leren te genieten van dat wat je hebt. Ipv te kijken wat anderen wel of niet hebben.



Hier ook inderdaad, man is ondernemer. Er gaat eigenlijk nooit een uitje voorbij zonder dat hij werk telefoontjes moet plegen. Echt vrij is hij nooit, ook niet op vakantie. Er zijn dagen dat hij onze zoon niet ziet en ik doe veel alleen met zoon. Dat is natuurlijk ook een prijs die je betaalt. Echt hele dure uitjes en vakanties doen we niet, kunnen ook nog buiten het seizoen weg maar we gaan vaker dan gemiddeld.



Wat betreft de auto, jullie konden goed rondkomen voor jouw baan toch? Als dat allemaal goed zit kun je best voor een auto gaan, het OV is niet heel goedkoop in Nederland en een toyota aygo is bijvoorbeeld betaalbaar in onderhoud en wegenbelasting en prima te doen met 1 kind.
A man is rich in proportion to the number of things he can afford to let alone.
quote:Kumiko schreef op 16 april 2017 @ 22:17:

Genoeg over Bumba nu.

De echte Bumba heeft altijd een oplossing voor elk probleem



Ja, het komt vast wel weer goed.



En jullie hebben ook gelijk dat we eigenlijk niks te klagen hebben. En die auto die komt er ooit wel. Alleen even niet nu. Maar we kunnen wél alvast ervoor sparen, en dat is ook weer meer dan sommige andere mensen kunnen.
Ik ken het gevoel van Bumba ook wel. Vooral als ik zie dat anderen 'wéér' ergens wat gaan drinken (als ik dat echt belangrijk zou vinden zou ik er ook geld voor apart kunnen houden, die een keer per maand of zo), naar een concert/festival gaan (ik ben pas ook nog naar een concert geweest, en heel vaak zoiets doen is toch al niet meer mijn ding, ik word oud!), etc. Daarbij helpt het mij wel dat ik verschillende mensen op facebook heb waarbij ik zo'n band heb dat ik die keerzijde ook kan zien; van die dingen die je niet zomaar op social media zet, maar die er wel zijn. Ondertussen word ik zelf een beetje een huismus, ik zit het liefst op de bank met een boek, of achter de laptop met een spelletje
Bumba



Auto zou ik denk ik wel aanschaffen (extra gemak, vrijheid) maar dan een goedkoper exemplaar dan jullie nu op het oog hebben. Extra aflossen op hypotheek zou ik nu even niet doen.



Verder ben ik het wel eens met de opmerkingen om te genieten van de dingen die er wel zijn. Misschien is het makkelijker gezegd dan gedaan, maar ik sta soms zelfs stil bij echt de állerkleinste dingen:



Niet eens of ik op een tropisch eiland zandkastelen bouw of dat dat in de plaatselijke zandbak is, maar dat ik kan zien dat mijn kinderen een zandkasteel bouwen, dat ik kan horen hoe hun stemmen klinken en dat ik met mijn eigen benen achter de kinderwagen door de straat kan lopen. Al is het dan niet of misschien wel nooit de Macchu Pichu, ik kan wel genieten van wandelen met mijn kinderen.



Helpt dit een beetje of is mijn manier van denken een beetje vreemd?
Alle reacties Link kopieren
Ik herken het gevoel dat Facebook je soms geeft. Je ziet andere mensen alleen maar leuke dingen doen en zelf zit je te sippen op de bank. Maar wat je brein indirect niet doorheeft is dat het niet één persoon is die al die leuke dingen doet, maar wel honderd verschillende personen. Het komt als een totaalplaatje over, maar dat is het niet. Dat relativeert het gevoel al wat meer.



En volgens mij is het menseigen om altijd naar een ander te kijken. Ik kijk zelf ook jaloers naar mensen die een fatsoenlijk huis kunnen kopen, mensen die vaak op reis gaan, mensen die niet hoeven nadenken of ze A of B kopen maar gewoon allebei kunnen doen. Al kun je nooit in andermans financiën kijken, want ik geloof ook wel dat het merendeel niet zo'n grote buffer heeft (en soms van salaris tot salaris leven). En naar mijn eigen situatie kijkend mag ik van mezelf helemaal niet klagen, want ik kom rond van drie dagen werken en dat is echt enorme luxe



Ik denk dat iedereen wel eens dipjes ervaart. Even sippen omdat het allemaal niet lekker loopt. Zolang het maar niet je hele leven overneemt!
Alle reacties Link kopieren
@NYC nee hoor, manier van denken is niet vreemd. Ik ben een keer alles kwijt geweest. Had een tas kleren en meer niet. Dan zie je wat echt belangrijk is. Ik kan intens genieten van wakker worden met een zonnetje door de ramen of gewoon een wandelingetje. Ik zou ook met een ander beroep of ander werk meer kunnen verdienen maar ik doe wat ik leuk vind en waar ik blij van word.

Van die periode dat ik niks had wel geleerd wat daadwerkelijk belangrijk is. Spoiler: dat zijn geen spullen, en hoeft niet duur te zijn.



Neem niet weg dat ik ook heus wel mijn dromen en wensen heb hoor. Maar als dat niet lukt komen jaar/ komende jaren ga ik niet ergens in een hoekje in zak en as zitten.
Ik begrijp dat kijken (en zitten sippen, jaloers zijn) naar andere mensen of wat ze op Facebook plaatsen juist niet. Eerder het tegenovergestelde. Dan denk ik: ik ben dan wel niet in de gelegenheid om een villa met riante tuin te kopen, oud en nieuw in Zuid-Afrika te vieren of een jaar met een backpack door Australië te reizen maar het ís er allemaal nog wel, ook als ik het niet ervaar/doe/zie. En er zijn áltijd nog mensen die dat wel hebben/kunnen/doen! En dat vind ik dan eerder een geruststellende dan en verdrietige gedachte. :-) Zo kun je ook naar de plaatjes die je op Facebook ziet kijken toch? Want je ziet over het algemeen toch de foto's van momenten waarop mensen genieten.
quote:NYC schreef op 17 april 2017 @ 09:04:

Want je ziet over het algemeen toch de foto's van momenten waarop mensen genieten.



Klopt. Sterker nog: de mensen die veel klagen via social media heb ik verwijderd. Ik heb in mijn vrije tijd, mijn tijd om te ontspannen geen zin in dat geklaag. Niet dat het overal altijd maar koek en ei moet zijn, maar de zorgen komen wel in een persoonlijk gesprek. Facebook/twitter zijn in dat opzicht geen dagboek.

Ik heb op mijn sociale media overwegend mensen zitten die kleine geluksmomenten vastleggen. Ik hou daar van. Dit weekend staat het bol van foto's van kinderen die eieren zoeken, mensen die met het hele gezin thuis iets lekkers eten.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb in het algemeen eigenlijk nooit last van jaloezie, en dus ook niet met dit soort dingen. Ik besef dat ik andere keuzes maak dan mensen die drie keer per jaar op vakantie gaan of ieder jaar een nieuwe telefoon kopen of iedere 2 jaar een nieuwe auto. Ik gun het hun, en ik wens ze veel plezier ermee.
Goed plan om te wachten met de aankoop van de auto. Als je verder geen auto nodig hebt dan voor familiebezoek ver weg, dan zou ik helemaal geen auto kopen. Ik heb een Aygo en betaal per jaar €650,00 aan wegenbelasting en verzekering. Daar kun je een paar keer voor treinen per jaar. Tel daarbij op dat je een auto moet aanschaffen èn moet onderhouden.



Als je zoontje 4 is kun je voor 1ct per jaar een abonnement afsluiten bij de NS.
Jaloezie is het bij mij gelukkig ook niet. Meer het idee dat het op social media een totaalplaatje lijkt, en dat ik weer even los moet koppelen dat het verschillende mensen zijn, die allemaal hun eigen keuzes maken. Keuzes die ik misschien ook had kunnen maken, maar niet gemaakt heb. Of wel, maar dan op een andere manier. En eens, juist de zeikerds wil ik niet volgen! Zo had ik een oud-klasgenoot die op facebook steeds passief agressief aan het doen was over studie-opdrachten waarin moest worden samengewerkt, en dus over andere oud-klasgenoten waar ik het juist erg goed mee had kunnen vinden en waar ik totaal andere ervaringen mee had dan zij blijkbaar. Die is niet lang vriendjes gebleven, en dat vond ze maar raar Ik kan dus niets met dat soort types, doe mij dan maar het 'oooooooh, dat is leuk, en dat ook, en dat ook, ik wil ook!'-gevoel, en dan weer even terug naar mijn eigen social media-waardige momenten haha.
Alle reacties Link kopieren
quote:NYC schreef op 17 april 2017 @ 08:42:

Helpt dit een beetje of is mijn manier van denken een beetje vreemd?Zeker geen vreemde manier van denken. Ik ken wel een aantal mensen die niet stilstaan bij wat ze wel hebben, maar alleen bij wat ze niet hebben, en daar wordt niemand vrolijker van.
Alle reacties Link kopieren
quote:RP7 schreef op 17 april 2017 @ 09:01:

@NYC nee hoor, manier van denken is niet vreemd. Ik ben een keer alles kwijt geweest. Had een tas kleren en meer niet. Dan zie je wat echt belangrijk is. Ik kan intens genieten van wakker worden met een zonnetje door de ramen of gewoon een wandelingetje. Ik zou ook met een ander beroep of ander werk meer kunnen verdienen maar ik doe wat ik leuk vind en waar ik blij van word.

Van die periode dat ik niks had wel geleerd wat daadwerkelijk belangrijk is. Spoiler: dat zijn geen spullen, en hoeft niet duur te zijn.



Neem niet weg dat ik ook heus wel mijn dromen en wensen heb hoor. Maar als dat niet lukt komen jaar/ komende jaren ga ik niet ergens in een hoekje in zak en as zitten.Ik ook, waarschijnlijk op een iets andere manier als jou, ik ben maanden in het Ronald Mac Donald huis gelogeerd. Ik heb daarna nooit meer veel gekocht. (wel een tijdje veel shampoo en douchegel gekocht doordat ik eens onverwacht weg moest zonder tandenborstel lenzenspullen etc, inmiddels geminimaliseerd) Geluk zit niet in spullen. Ben echt dol op thuiszijn!
Alle reacties Link kopieren
quote:bubbelwijn schreef op 16 april 2017 @ 18:53:

Tja ik weet het niet met die pakketten. Mijn kinderen zijn er vrij laat op gegaan. 5,5 jaar waren ze. En hadden binnen een jaar A en B. We betaalden 12 x €28 =€336.Hier drie kinderen op zwemles, 1 uur per week aan 55 euro per kind per maand. 1 heeft net a en deed daar 2,2 jaar over. De andere 1 zijn al 16 maanden aan het zwemmen en hebben hun a nog lang niet. Hebben allemaal geen supergoede motoriek. Duur kostenplaatje voor ons. Gelukkig vinden ze het zwemmen leuk, en het is goed voor ze om te bewegen om hun motoriek te verbeteren. Maar je mag in je handjes knijpen dat jouw kind het zo snel gehaald heeft.
Alle reacties Link kopieren
Is dat zwemmen nou echt zo erg? Ik vond het als kind zo leuk dat ik alle diploma's heb verzameld die er te halen waren. Mijn arme ouders
Alle reacties Link kopieren
quote:fiool schreef op 17 april 2017 @ 22:04:

Is dat zwemmen nou echt zo erg? Ik vond het als kind zo leuk dat ik alle diploma's heb verzameld die er te halen waren. Mijn arme ouders Vooral prijzig en best een karwei om ze aan en uit te kleden in een warm hok. Bij 1 kind is het vast meer chill. Twee gaan 2 keer per week een half uur en de ander doet inmiddels b en die is een uur later aan de beurt. Bepaald ook wel je hele dag. Daarnaast hebben ze ook nog andere verplichtingen..
Alle reacties Link kopieren
quote:NYC schreef op 17 april 2017 @ 08:42:

Niet eens of ik op een tropisch eiland zandkastelen bouw of dat dat in de plaatselijke zandbak is, maar dat ik kan zien dat mijn kinderen een zandkasteel bouwen, dat ik kan horen hoe hun stemmen klinken en dat ik met mijn eigen benen achter de kinderwagen door de straat kan lopen. Al is het dan niet of misschien wel nooit de Macchu Pichu, ik kan wel genieten van wandelen met mijn kinderen.



Helpt dit een beetje of is mijn manier van denken een beetje vreemd?Nee, ik zei afgelopen weekend nog tegen een vriend van me dat ik me het rijkst voel als ik niks heb. Dus als ik tijdens een reenactment evenement in de vroege ochtend mijn ontbijtje wegwerk of als ik zoals gisteren met mijn meneer aan het wandelen ben. Gewoon genieten van de wereld om me heen als dan niet met mensen van wie ik hou. Daar kan geen reis naar een tropisch eiland tegenop.
Just because a certain amount is good, doesn't make a crapload great - BioLayne
Alle reacties Link kopieren
Ik herken het verhaal van Bumba ook wel. En daardoor is het bij ons ook wel deels gekomen dat we nu schulden hebben. Toen ik werkloos werd ging mijn oudste net naar school en dat geeft dan nog wel redelijk structuur aan de dagen. Dit in tegenstelling tot de periode dat ik werkloos was toen de kinderen nog jonger waren.



Qua zwemles zijn wij ook vrij vroeg begonnen. Oudste wilde zelf heel graag op zwemles en was 4 jaar en 4 maanden toen we begonnen. Hij is motorisch nu eenmaal niet zo sterk en heeft er 2 jaar over gedaan om A te halen. B was in 4 maanden gepiept. Er wordt veel aandacht besteed aan het zwemmen en kinderen doen er bij dit zwembad over het algemeen langer over om A te halen, maar op het moment dat ze A hebben zijn ze wel zo vertrouwd in het water dat je ze met een gerust hart kunt laten zwemmen, wat je niet altijd kunt zeggen van andere zwemleslocaties hier in de omgeving. Onze jongste is begonnen met 4 jaar en 6 maanden (afgelopen september) en ik denk dat hij zijn A sneller heeft dan oudste. Hij is motorisch nu eenmaal veel sterker. Hier beginnen ze de lessen ook met jezelf redden in het water. Wat moet je doen als je in het water valt (op je rug draaien en naar de kant flipperen/zwemmen). Met zo'n pakket denk ik ook dat het zwemmen afgeraffeld wordt en dat kinderen sneller (te snel?) mogen afzwemmen.



Baalmomentje hier. De vaatwasser stond vanmorgen in storing en de foutcode heeft te maken met het lekken van water. Man moet er dus vanavond even naar kijken of we het zelf kunnen vinden en anders moeten we de reparateur erbij hebben.
Alle reacties Link kopieren
even irritatie momentje hier.... alle incasso's worden netjes afgeschreven maar mijn belastinggeld staat er nog steeds niet op :( krijg ook geld terug van de energie (nadat ik het bijgesteld had omhoog omdat ik anders bij zou moeten betalen was niet nodig dus) maar ze incasseren eerst en dan pas later deze week de teruggave.... grrrr
Alle reacties Link kopieren
quote:pimpelmeesje123 schreef op 18 april 2017 @ 09:36:

even irritatie momentje hier.... alle incasso's worden netjes afgeschreven maar mijn belastinggeld staat er nog steeds niet op :( krijg ook geld terug van de energie (nadat ik het bijgesteld had omhoog omdat ik anders bij zou moeten betalen was niet nodig dus) maar ze incasseren eerst en dan pas later deze week de teruggave.... grrrr



Welk belastinggeld bedoel je? dat van je IB 2016? Dat komt sowieso pas voor 1 juli ergens, dus zou je nog niet teveel vastpinnen op dat het snel komt. Daar zit volgens mij ook weinig logica in met verwerken dus als je op 1 maart aangifte hebt gedaan wil dat niet zeggen dat het eerder terugkomt.



Wel een mooi vooruitzicht nog toch? Of heb je het heel hard nodig?



EDIT: laat maar. Je bedoelt natuurlijk ivm pasen

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven