NL land met hoogste babysterftecijfer

14-03-2010 11:35 371 berichten
Alle reacties Link kopieren
Gisteren in NOVA: NL heeft een ontzettend hoog babysterftecijfer in vergelijking met andere europese landen. Ik ben me ervan bewust dat in dergelijke reportages vooral de gevallen worden toegelicht waarbij het fout is gegaan, maar ik had niet gedacht dat nederlandse ziekenhuizen niet goed genoeg presteren op het gebied van verloskunde. Het gros van de nederlandse ziekenhuizen heeft buiten kantoortijden niet standaard een gynaecoloog of verloskundige in huis, waardoor zwangere vrouwen die op het punt staan om te bevallen soms lang op medische hulp moeten wachten. Daardoor zijn in de afgelopen jaren baby's gestorven, terwijl dat niet had gehoeven.



Nu ik me zelf meer met dit onderwerp bezighoud (want: kinderwens) schrok ik er best wel van. Door een erfelijke aandoening zou ik in het ziekenhuis moeten bevallen en mocht dat dan om 3 uur 's nachts zijn, dan betekent dat dus in veel gevallen dat er niet direct deskundige hulp voorhanden is. Voor mij is dat een reden om op zoek te gaan naar een ziekenhuis waar wel 24 uur per dag een gyneacoloog rondloopt. Hoe zien jullie dat?
Alle reacties Link kopieren
Het verwoorden van een gevoel en feiten zijn 2 verschillende dingen.

In Nederland heb je als gezonde zwangeren keuzevrijheid. Dat betekent dat je mag kiezen tussen thuis of ziekenhuis en niet dat je dús thuis moet bevallen.

(dat je moet bijbetalen vind ik ook belachelijk, maar dat is de discussie neit).

Dat vrouwen een heel groot deel zelf in de hand hebben tijdens hun zwangerschap willen een hoop zwangeren niet horen.

(roken, alcohol, op late leeftijd zwanger worden, ivf, etc)
Alle reacties Link kopieren
quote:Liselotte4 schreef op 14 maart 2010 @ 12:21:

@nukje, dat heb ik dus ook! Het is is hier lekker gehorig. Wil niet dat de buren meegenieten.



Precies! Is dat raar?



quote:Zodra je een medische indicatie hebt (verdoving is dat ook, want daar moet een anesthesist bij gehaald worden), dan wordt het geheel vergoed.Verdoving is een medische indicatie. Maar daar vraag je toch ook zelf om? Dus (en dit klinkt een beetje cru, maar ik wil het even begrijpen): als je er zeker van wilt zijn dat je in het ziekenhuis mag bevallen en je wilt ook niet voor hoge kosten komen te staan, dan vraag je gewoon om een verdoving? Zit het zo?
Alle reacties Link kopieren
quote:biol schreef op 14 maart 2010 @ 12:27:

[...]





Nee ik noemde dat niet als een oorzaak, ik zei letterlijk:



volgens mij komt dat door:



A)-----------------------Dan vind/noem jij dat toch als een van de oorzaken van.... ???
Alle reacties Link kopieren
@ nukje, of je vraagt aan je vk of ze een d-situatie op je kaart wil zetten (overgerwicht of zo). Dan wordt het ook vergoed. *maar dat hebben jullie niet van mij?*
Alle reacties Link kopieren
quote:Zoey_ schreef op 14 maart 2010 @ 12:27:

Ik vind 400 euro niet zo veel hoor, een reisje naar Turkije kost meer. Maar dat betalen de meeste mensen zonder morren.





Dat is zeker waar!

Maar het gaat ook om het principe dat je blijkbaar niet standaard op medische zorg mag rekenen, terwijl ik vind dat die er voor een bevalling wel standaard zou moeten zijn.
Alle reacties Link kopieren
quote:blumpke schreef op 14 maart 2010 @ 12:27:

Het verwoorden van een gevoel en feiten zijn 2 verschillende dingen.

In Nederland heb je als gezonde zwangeren keuzevrijheid. Dat betekent dat je mag kiezen tussen thuis of ziekenhuis en niet dat je dús thuis moet bevallen.

(dat je moet bijbetalen vind ik ook belachelijk, maar dat is de discussie neit).

Dat vrouwen een heel groot deel zelf in de hand hebben tijdens hun zwangerschap willen een hoop zwangeren niet horen.

(roken, alcohol, op late leeftijd zwanger worden, ivf, etc)



Zolang ik praat over volgens mij heb ik het nogaltijd over een mening. Als de nieuwe insteek op het forum is dat je alleen mag reageren als je alle feiten op een rij hebt dan is het hier snel gedaan. Voor de 8ste keer.. ik begon mijn reactie met volgens mij..



Over de rest van je post ben ik het eens.. steeds later zwanger worden, roken en drinken tja, dat is iets wat veel mensen niet willen horen.



In het ziekenhuis bevallen is lang zo standaard niet hoor, het vrije keuze verhaal is hier in de buurt echt niet zo.. er wordt met veel overredingskracht toch redelijk dringend verzocht om thuis te bevallen. Er wordt zelfs een verhaal opgehangen om je bang te maken over dat wanneer het te "druk" zou zijn in het ziekenhuis je gewoon naar huis gestuurd wordt met alle risico`s van dien.
Sometimes I question my sanity, but the unicorn and gummy bears tell me I’m fine!
Alle reacties Link kopieren
Blumpke: Ik neem aan dat geen enkele verloskundige alleen maar medische indicaties mag uitschrijven toch? Of heb ik dat nou verkeerd? Of begrijp ik je verkeerd?
Alle reacties Link kopieren
@kletsmajoor, daar ben ik het niet mee eens.

Geld mag nooit een issue zijn voor een keuze die zo belangrijk is.



Thuisbevallen moet echt een zuivere keus zijn, niet genomen omdat de omgeving vindt dat het moet, de verloskundige dat vindt, of je portemonnee mee weegt.

Voor een ziekenhuisbevalling (zonder medische noodzaak) moet precies hetzelfde gelden.



Ik maak mijn keuze voor het ziekenhuis omdat ik dat fijner vind en omdat ik dat hygiënischer vind. Overigens komt mijn verloskundige gewoon naar het ziekenhuis ipv naar mijn eigen huis.
Alle reacties Link kopieren
quote:blumpke schreef op 14 maart 2010 @ 12:27:



(dat je moet bijbetalen vind ik ook belachelijk, maar dat is de discussie neit).Waarom is dat belachelijk? Een ziekenhuisbevalling kost nou eenmaal vele malen meer dan een bevalling thuis, en íemand moet die kosten betalen. Waarom niet degene die ze - onnodig want geen medische noodzaak - veroorzaakt?
Alle reacties Link kopieren
Dat het ziekenhuis hygiënischer zou zijn is een misverstand. In het ziekenhuis barst het van de bacteriën waar je niet tegen bestand bent, terwijl je dat wel bent tegen de bacteriën in je eigen huis.
Alle reacties Link kopieren
quote:Kletsmajoor schreef op 14 maart 2010 @ 12:30:

[...]





Dan vind/noem jij dat toch als een van de oorzaken van.... ???



Ja, dat vind ik ja.. maar ik zeg toch nergens dat dat is gebaseerd op een studie of onderzoek.



Als ik vind dat het buiten koud is terwijl het 30 graden is. Dan kunnen 400 onderzoeken uitwijzen dat dat niet koud is.. als ik dat wel vind dan valt daar toch niet over te twisten??
Sometimes I question my sanity, but the unicorn and gummy bears tell me I’m fine!
Alle reacties Link kopieren
@blumpke,



Het geld onderwerp is volgens mij wel degelijk een issue. Net als alle rare verhalen die opgehangen worden om maar het thuisbevallen te promoten. Die twee zaken hebben echt invloed op je keuze. En daardoor beperken ze een zuivere keuze.
Alle reacties Link kopieren
Bij een gezonde bevalling zijn al die toeters en bellen in een ziekenhuis niet nodig. Onnodige kosten dus.



En ik vind het redelijk normaal dat de gebruiker dat betaalt.
Alle reacties Link kopieren
quote:Liselotte4 schreef op 14 maart 2010 @ 12:33:

Ik maak mijn keuze voor het ziekenhuis omdat ik dat fijner vind en omdat ik dat hygiënischer vind. Blijkt dus niet zo te zijn In een ziekenhuis zijn veel meer (schadelijke) bacteriën dan in een gemiddeld huis. Wat op zich ook vrij logisch is aangezien het een ZIEKenhuis is. Waar nogal wat mensen dus ziek zijn.
Alle reacties Link kopieren
quote:Zoey_ schreef op 14 maart 2010 @ 12:27:

Ik vind 400 euro niet zo veel hoor, een reisje naar Turkije kost meer. Maar dat betalen de meeste mensen zonder morren.



Dat betaal ik ook niet zonder morren. Daar heb ik gewoon het geld niet voor.

Maar als ik zou moeten kiezen tussen zonder morren betalen van ziekenhuisbevalling of leuk reisje zou ik ziekenhuisbevalling toch echt belangrijker vinden.



Het is toch gewoon zo dat niet voor alles een vergoeding kan zijn? Een bevalling in het ziekenhuis is gewoon niet noodzakelijk en zodra dat wel zo is hoef je niet te betalen.
Alle reacties Link kopieren
quote:Zoey_ schreef op 14 maart 2010 @ 12:35:

Dat het ziekenhuis hygiënischer zou zijn is een misverstand. In het ziekenhuis barst het van de bacteriën waar je niet tegen bestand bent, terwijl je dat wel bent tegen de bacteriën in je eigen huis.Dat is toch eigenlijk ook te erg... je zou dat idd niet verwachten!
Sometimes I question my sanity, but the unicorn and gummy bears tell me I’m fine!
Alle reacties Link kopieren
quote:Kletsmajoor schreef op 14 maart 2010 @ 12:33:

Blumpke: Ik neem aan dat geen enkele verloskundige alleen maar medische indicaties mag uitschrijven toch? Of heb ik dat nou verkeerd? Of begrijp ik je verkeerd? 'Alleen maar' doet geen enkele verloskundige. Maar als een verloskundige een reden heeft waarom ze geen thuisbevalling wil doen (bijv bij overgewicht of 6 hoog achter zonder lift), dan mag dat wel.
Alle reacties Link kopieren
quote:biol schreef op 14 maart 2010 @ 12:35:

[...]





Ja, dat vind ik ja.. maar ik zeg toch nergens dat dat is gebaseerd op een studie of onderzoek.



Als ik vind dat het buiten koud is terwijl het 30 graden is. Dan kunnen 400 onderzoeken uitwijzen dat dat niet koud is.. als ik dat wel vind dan valt daar toch niet over te twisten??Nou ja, ik ben het in ieder geval niet eens met jouw mening, dat jij thuisbevallingen als een van de oorzaken van het hoge sterftecijfer ziet. Mijn mening dus
Alle reacties Link kopieren
Er is bij mij nooit aangedrongen om thuis te bevallen door de verloskundige, terwijl ik toch 4 keer bevallen ben. Ik had de keus en geen van de verloskundigen heeft er ook maar iets over gezegd, behalve dan dat het zou kunnen dat we het ziekenhuis niet haalden als het heel snel zou gaan. En in mijn geval ging dat 1 keer bijna op toen mijn bevalling van de eerste wee tot de geboorte anderhalf uur was.



Wel heb ik vlak voor mijn laatste bevalling ruzie gehad met de gynaecoloog, ik was doorgestuurd voor een(zoveelste)echo omdat dochter in een stuit lag. Hij wilde dat ik vaginaal ging bevallen, dat kon best omdat het mijn 4e was, of dat dochter gedraaid werd. Maar dochter was een klein meisje en had veel ruimte, ze draaide bijna dagelijks nog en lag ook regelmatig dwars, draaien leek mij nutteloos, ze kon zo weer terug.

Kortom; ik zag vaginaal bevallen niet zitten, vond de risico's te groot(wat als ze tijdens de bevalling ineens dwars ging liggen bv). De gynaecoloog was erg gepikeerd dat ik hem "dwong" een keizersnee te laten doen, maar hij heeft het wel binnen een paar uur geregeld. Een andere gynaecoloog heeft de keizersnee gedaan en zei halverwege dat het maar goed was dat dit geen vaginale bevalling was geweest, want ze lag in een onmogelijke houding, dit was nooit goed gegaan.
Alle reacties Link kopieren
quote:biol schreef op 14 maart 2010 @ 12:35:

[...]





Ja, dat vind ik ja.. maar ik zeg toch nergens dat dat is gebaseerd op een studie of onderzoek.





Maar jij vindt dus iets, terwijl uit onderzoek gebleken is dat dat niet klopt. Als je de vergelijking trekt met die temperatuur: jij hebt dus het gevoel dat thuisbevallingen tot hogere babysterfte leidt. Als jij het koud hebt, terwijl het 30 graden is, dan kun je ervan uit gaan dat je ziek bent, of dat er iig iets mis is met je.

Juist door op deze manier je mening neer te zetten, terwijl die gewoon door onderzoek ontkracht wordt, hou je dat fabeltje mede in stand, dat thuisbevallen risicovol is.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren
quote:Dhelia schreef op 14 maart 2010 @ 12:34:

[...]





Waarom is dat belachelijk? Een ziekenhuisbevalling kost nou eenmaal vele malen meer dan een bevalling thuis, en íemand moet die kosten betalen. Waarom niet degene die ze - onnodig want geen medische noodzaak - veroorzaakt?Omdat dat naar mijn idee de keuzevrijheid beperkt.
Alle reacties Link kopieren
quote:Kletsmajoor schreef op 14 maart 2010 @ 12:38:

[...]





Nou ja, ik ben het in ieder geval niet eens met jouw mening, dat jij thuisbevallingen als een van de oorzaken van het hoge sterftecijfer ziet. Mijn mening dus Dat mag zeker.. mijn mening is ook gevormd omdat ik al 2 keer heb gezien dat het fout is gegaan door thuisbevallingen.. bij allebei de gevallen had het kindje nog geleefd als er in het ziekenhuis was bevallen..( is door de kinderarts bevestigd)
Sometimes I question my sanity, but the unicorn and gummy bears tell me I’m fine!
Alle reacties Link kopieren
quote:Dhelia schreef op 14 maart 2010 @ 12:34:

[...]





Waarom is dat belachelijk? Een ziekenhuisbevalling kost nou eenmaal vele malen meer dan een bevalling thuis, en íemand moet die kosten betalen. Waarom niet degene die ze - onnodig want geen medische noodzaak - veroorzaakt?Ik snap wel dat het extra kosten geeft, maar wat ik dus oneerlijk vind is dat er mensen zijn die dat gewoon niet zo makkelijk hebben. Wat mij betreft gaan we naar een systeem waar je naar draagkracht betaald.
Alle reacties Link kopieren
quote:biol schreef op 14 maart 2010 @ 12:39:

[...]





Dat mag zeker.. mijn mening is ook gevormd omdat ik al 2 keer heb gezien dat het fout is gegaan door thuisbevallingen.. bij allebei de gevallen had het kindje nog geleefd als er in het ziekenhuis was bevallen..( is door de kinderarts bevestigd)Dat zou ik mezelf dus nooit vergeven. Hence, een grote reden om in het ziekenhuis te bevallen.
Alle reacties Link kopieren
quote:Kletsmajoor schreef op 14 maart 2010 @ 12:38:

[...]





Nou ja, ik ben het in ieder geval niet eens met jouw mening, dat jij thuisbevallingen als een van de oorzaken van het hoge sterftecijfer ziet. Mijn mening dus Nee, daar schijnt het niks mee te maken hebben. Het heeft meer te maken met pre nataal onderzoek, wat Dehlia zegt dus.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven