kinderen niet uitgenodigd?

20-01-2008 00:11 827 berichten
Alle reacties Link kopieren
hallo allemaal,

Graag wil ik julllie mening weten. Ik ben een getrouwde moeder met 2 meiden van 1 en bijna 7 jaar. Nu hebben we een uitnodiging gekregen van het nichtje van me man, ze gaat zich verloven op de verjaardag van haar moeder, ze gaan hier een zaal voor huren. Erg leuk allemaal totdat we de zin zagen " leeftijdsgrens 12 jaar" Natuurlijk laten we de jongste thuis maar de oudste is gek op feestjes en wij willen graag zelf bepalen wanneer iets te laat of niets is voor onze kids. We hebben laten weten niet te komen en hun mening te respecteren hierin. Dit werd mij niet in dank afgenomen, ik was de enige die erover viel...... Stellen wij ons echt zo aan? Zijn er mensen die dit ook hebben meegemaakt?

Graag horen we reacties

Groetjes Pimmelien
Wat voor mij belangrijk is is dat Nicht even overweegt of haar eisen terecht zijn, of in het vervolg wel wat milder gesteld zouden kunnen worden. Wat ik voorzie in dit geval is dat Nicht op de trouwdag een prachtpakket aan eisen gaat opstellen omtrent dresscode, aanwezigheid kinderen, enzomeer. Een pittig gesprek met Nicht is best op zijn plaats.

Ik als persoon zal alleen afzien van de uitnodiging om praktische redenen, als oppas niet haalbaar is. Zo principieel ben ik nu ook weer niet. Maar ik pas ervoor om mensen egocentrisch te noemen als ze hun gelijk net zo belangrijk vinden als degene die met eisen komt haar gelijk vindt.
FV, zie je nou echt niet dat jij vindt dat iedereen dezelfde normen en waarden zou moeten hebben als jij?
Tja, als je je geroepen voelt een hele familieruzie te ontketenen omdat iemand graag een feestje zonder kinderen wil vieren een keer, dan vind ik dat toch ook wel een beetje overdreven.

Ok, je zou het zelf anders doen, en ok, je vind het niet zo gastvrij en ok, je vind het jammer voor je kinderen en hebt misschien niet eens meer zo'n zin, so what, doe volwassen en zet je erover heen en ga gewoon, lekker belangrijk dat jij het anders zou doen en het niet zo gastvrij vindt.
nippo schreef op 20 januari 2008 @ 22:51:

Alweer "verplicht". Nee, je bent niet verplicht. Maar je zou iets voor een ander over kunnen hebben, gewoon uit vrije wil.

En alweer heb je het over wat jij vindt. En daar gaat het mij niet om, het gaat er om wat jij vervolgens doet.

Dan snap ik je niet, Nippo. Wat doe ik dan? Niet komen?

Het is heel simpel: ik heb voor een familiefeestje inderdaad niet over dat mijn kind bij een oppas gedumpt moet worden. Daar is mijn tijd met hem te kostbaar en te schaars voor, en de familie die hem dus kennelijk niet graag ziet te onbelangrijk voor. Dus nee, dergelijke familieleden verleen ik geen gunsten, dan kan ik wel iets leukers bedenken om te doen.
Am Yisrael Chai!
nippo schreef op 20 januari 2008 @ 22:53:

FV, zie je nou echt niet dat jij vindt dat iedereen dezelfde normen en waarden zou moeten hebben als jij?

Nee, dat zie ik idd niet. En ja, bij het antwoord dat ik in mijn vorige posting gaf realiseerde ik me dat het idd egocentrisch is. Maar daar heb ik geen enkele moeite mee, ik leef namelijk in de eerste plaats voor mezelf en mijn kind.

Dus nichtje mag van mij egocentrisch zijn als het op feestwensen aankomt, als ze van mij dan ook maar accepteert dat ik egocentrisch ben als het op mijn eigen tijd indelen aankomt.
Am Yisrael Chai!
je kunt als bekinderd mens natuurlijk ook gewoon besluiten later te komen, als je kind al gegeten heeft en in de pyjama met de oppas kan gaan lopen geiten...
oh that purrrrrrrrrfect feeling
citronella schreef op 20 januari 2008 @ 22:54:

Tja, als je je geroepen voelt een hele familieruzie te ontketenen omdat iemand graag een feestje zonder kinderen wil vieren een keer, dan vind ik dat toch ook wel een beetje overdreven.

Ok, je zou het zelf anders doen, en ok, je vind het niet zo gastvrij en ok, je vind het jammer voor je kinderen en hebt misschien niet eens meer zo'n zin, so what, doe volwassen en zet je erover heen en ga gewoon, lekker belangrijk dat jij het anders zou doen en het niet zo gastvrij vindt.
Waarom zou je je daar overheen moeten zetten dan? Dan ga je ervan uit dat die verloving voor iedereen net zo belangrijk is als voor nichtje. Hartstikke leuk en een hele eer dat ze mensen erbij wil hebben, maar als die mensen er niet bij willen zijn, dan houdt het toch gewoon op?
Am Yisrael Chai!
Nippo: ik heb graag iets voor een ander over, en zou in zo'n geval ook gewoon gaan (zie mijn voorbeeld van de bruiloft van vriendin waar mijn kinderen niet welkom waren), maar toch vind ik het naar. De vriendin in kwestie viert hier alle hoogtijdagen mee, is de peettante van 1 van mijn kinderen, heeft zelfs bij ons in huis gewoond toen ze door omstandigheden dakloos was. Ik ging gewoon naar haar bruiloft omdat dat haar Grote Dag was, ook al vond ik het niet leuk dat mijn kinderen niet mee mochten. Het is dus geen kwestie van egocentrisme, maar gewoon verbazing (en zelfs -in dit specifieke geval- van enige gekwetstheid, dat geef ik grif toe.)
.
FV, ik doelde inderdaad op niet komen omdat je het niet met het uitnodigingsbeleid eens bent (zoals TO doet).

En je maakt er natuurlijk een heel persoonlijke aanval van door te stellen dat je familie hem blijkbaar niet graag zou zijn, terwijl ze gewoon graag een feestje zonder kinderen willen (en dat heeft dan weinig met jouw kind specifiek te maken). Je haalt er van alles bij voor mijn gevoel, terwijl het er gewoon om draait of je iets voor een ander kan overhebben.
....en de familie die hem dus kennelijk niet graag ziet te onbelangrijk voor.

Als nichtje zou ik hier spontaan van in huilen uitbarsten denk ik. Zo heeft ze dat natuurlijk nooit bedoeld. Als je kind een keer niet mee mag op een feestje wat voor volwassenen bedoeld is, betekent dat toch nog niet dat diegene je kind niet graag ziet?? Ze heeft andere bedoelingen met haar feestje en dat heeft niets met jou kind persoonlijk te maken!
Poezewoes schreef op 20 januari 2008 @ 22:57:

je kunt als bekinderd mens natuurlijk ook gewoon besluiten later te komen, als je kind al gegeten heeft en in de pyjama met de oppas kan gaan lopen geiten...
Dat kan uiteraard ook, en dat zou ik persoonlijk waarschijnlijk ook uit mezelf bedacht hebben. Maar dat het van me geëist zou worden zou ik gewoon niet waarderen en dan zou de lol er al af zijn voordat ik geweest was. En ik zie het nut niet zo van ergens naartoe gaan als ik al de ziekte erin heb.
Am Yisrael Chai!
Same thought, Nippo.
Mariannanas, maar jij illustreert precies wat ik bedoel. Ik kan heel goed begrijpen dat mensen er anders over denken en niet blij zijn met zo'n uitnodiging. Maar: ik begrijp niet dat ze dan daarom thuis blijven. En dat vind ik iets voor een ander overhebben, toch de wens respecteren en gaan, precies wat jij hebt gedaan. En niet de kont tegen de krib gooien en dan zelf ook thuisblijven alleen omdat anderen jouw normen en waarden niet delen.
fashionvictim schreef op 20 januari 2008 @ 22:59:

[...]

Waarom zou je je daar overheen moeten zetten dan? Dan ga je ervan uit dat die verloving voor iedereen net zo belangrijk is als voor nichtje. Hartstikke leuk en een hele eer dat ze mensen erbij wil hebben, maar als die mensen er niet bij willen zijn, dan houdt het toch gewoon op?
Je hoeft je er niet overheen te zetten als jij dat niet wilt, ik vind het alleen kinderachtig om dat niet te doen. Ik zou ook geen mensen erbij hoeven als mensen niet willen komen, maar ik vind het dus WEL kinderachtig als mensen niet willen komen omdat de uitnodiging niet voor hun kinderen geldt.
nippo schreef op 20 januari 2008 @ 23:00:

FV, ik doelde inderdaad op niet komen omdat je het niet met het uitnodigingsbeleid eens bent (zoals TO doet).

En je maakt er natuurlijk een heel persoonlijke aanval van door te stellen dat je familie hem blijkbaar niet graag zou zijn, terwijl ze gewoon graag een feestje zonder kinderen willen (en dat heeft dan weinig met jouw kind specifiek te maken). Je haalt er van alles bij voor mijn gevoel, terwijl het er gewoon om draait of je iets voor een ander kan overhebben.

Het gaat hier om de tante van het kind in kwestie, dus de zus van een van de ouders. En daar het kind van. Ik zou net als Mariannanas diep gekwetst zijn als mijn broer mij een uitnodiging zou sturen waarop staat dat mijn kind niet mag komen, terwijl de rest van de - veel verder-weg familie - wél uitgenodigd is.

Als het feestje niet geschikt is voor kinderen, dan laat ik hem heus wel thuis. Maar simpelweg het feit dat mijn kind zijn oom en tante niet MAG komen feliciteren, en dat me dat schriftelijk meegedeeld zou worden, daar zou ik echt niet overheen kunnen stappen. Ik zou dan op een andere dag wel komen, of een kaartje sturen, of wat dan ook, maar dat feestje zou dan sowieso beter af zijn zonder mijn aanwezigheid omdat ik gewoon echt niet gezellig zou zijn.
Am Yisrael Chai!
fashionvictim schreef op 20 januari 2008 @ 23:02:

[...]

Dat kan uiteraard ook, en dat zou ik persoonlijk waarschijnlijk ook uit mezelf bedacht hebben. Maar dat het van me geëist zou worden zou ik gewoon niet waarderen en dan zou de lol er al af zijn voordat ik geweest was. En ik zie het nut niet zo van ergens naartoe gaan als ik al de ziekte erin heb.
Geëist, geëist. Vind ik een veel te groot woord voor deze situatie.

Pff, ik snap ineens weer even helemaal waarom dit soort gelegenheden op zulke drama's uit kan lopen, als je iets wilt vieren maar niet zelf mag beslissen met wie.

Ik heb zelf ook een kind en kan dat beledigde echt niet begrijpen, Als me gevraagd zou worden om zonder mijn kind te komen kijk ik of me dat uitkomt, of ik oppas kan regelen en hoe laat ik kan komen. Lukt het niet dan kom ik niet. maar ik zou er geen drama van maken en me persoonlijk geraakt voelen.
fashionvictim schreef op 20 januari 2008 @ 22:59:

[...]

Waarom zou je je daar overheen moeten zetten dan? Dan ga je ervan uit dat die verloving voor iedereen net zo belangrijk is als voor nichtje.
En dat is nou iets voor iemand over hebben.
Als alleen mijn kind niet welkom zou zijn dan zou ik waarschijnlijk ook niet gaan maar in het geval van TO is geen enkel kind onder de 12 welkom dus dat heeft niets met het kind van TO persoonlijk te maken...

En ach als het een nichtje van mij is dan zou ik er niet zo'n probleem van maken..

Ik zou dan niet denken dat mijn nichtje mijn kind persoonlijk niet graag ziet al ga ik er ook niet van uit dat iedereen mijn kind maar net zo geweldig en fantastisch moet vinden als ik zelf...
fashionvictim schreef op 20 januari 2008 @ 23:07:

[...]

Het gaat hier om de tante van het kind in kwestie, dus de zus van een van de ouders. En daar het kind van. Ik zou net als Mariannanas diep gekwetst zijn als mijn broer mij een uitnodiging zou sturen waarop staat dat mijn kind niet mag komen, terwijl de rest van de - veel verder-weg familie - wél uitgenodigd is.

Wederom, het gaat niet om wat je denkt maar wat je doet. Dus dat jij je gekwetst voelt, oke, net als Mariannanas. Maar het verschil tussen Mariannanas en jou is dat zij zich daar overheen zet omdat gastheer/vrouw een mooie dag te bezorgen, en jij niet. En dat vind ik egocentrisch. Welterusten.
Ik ben het met Fash eens. Maar ja, dat was al duidelijk.

Ik zie niet waarom ik naar een feestje zou moeten om iets te doen waar ik geen zin in heb. Het is toch een feestje? En ik denk dat het meer feestje is als ik er met mijn mopperkop dan niet bij zit, dan wanneer ik daar wel bij zou zitten. Dus verleen je de feestgever een dienst, door niet te komen.
Poezewoes schreef op 20 januari 2008 @ 23:07:

[...]

Geëist, geëist. Vind ik een veel te groot woord voor deze situatie.

Pff, ik snap ineens weer even helemaal waarom dit soort gelegenheden op zulke drama's uit kan lopen, als je iets wilt vieren maar niet zelf mag beslissen met wie.

Ik heb zelf ook een kind en kan dat beledigde echt niet begrijpen, Als me gevraagd zou worden om zonder mijn kind te komen kijk ik of me dat uitkomt, of ik oppas kan regelen en hoe laat ik kan komen. Lukt het niet dan kom ik niet. maar ik zou er geen drama van maken en me persoonlijk geraakt voelen.

Het hangt er wat mij betreft vanaf wie die uitnodiging doet. Maar hier gaat het om een tante van het kind in kwestie, dat zou in mijn geval mijn broer dus zijn. Ik ga er echt vanuit dat bij mijn broer, ook als hij een feestje zonder kinderen wil, mijn kind echt altijd welkom is. Ik zou bij de uitnodiging zoals TO die gehad heeft echt denken dat dat uiteraard niet voor mij en mijn kind zou gelden. Net zoals mijn broer bij een gedrukte uitnodiging van mij waarop staat "zonder partner" er vanuit kan gaan dat dat uiteraard niet voor hem geldt, natuurlijk is zijn vrouw welkom.

Als hij dan zelf zou besluiten om zijn vrouw thuis te laten omdat iedereen zonder partner komt, dan is hij daar natuurlijk vrij in, net zoals ik zelf zou zeggen "nee joh, gek, ik laat die kleine heus thuis". Of ik zou hooguit zeggen "joh, tuurlijk kom ik, maar waar laat ik die kleine? kan die bij jullie op zolder, of moet ik zelf iets regelen?"
Am Yisrael Chai!
Nippo, ik heb altijd geleerd dat je jezelf moet kietelen, omdat je nooit zeker weet of iemand anders het doet. Dus een mooie dag bezorgen, terwijl ik daar geen zin in heb? Nou nee. Daar ben ik teveel mezelf voor. En dan kietel ik mezelf wel, als de feestgever dat niet wil doen.
Wel of niet komen blijft het recht (om maar even in die termen te blijven) van de uitgenodigde. Er zijn legio redenen te bedenken om niet te (kunnen) komen. Ik zou in geval van geen kinderen overgeleverd zijn aan het wel/ niet kunnen van een oppas en aan wel/niet fit zijn van kind. Ik ga eerder niet als kinderen niet welkom zijn dan wanneer ze dat wel zijn. Ik snap totaal niet waarom het egocentrisch zou zijn om niet te komen als je kinderen niet mee mogen. Je mag toch godbetert als ouder beslissen of je je kind al dan niet bij anderen laat op een avond? En als je dat niet wilt omdat je de uitnodiging kwetsen vindt is dat je goed recht lijkt me.
Wat Supersmollie zegt vind ik ook :)
FV het nichtje van de man van TO geeft het verlovingsfeest dus een achternichtje van het kind in kwestie..
fashionvictim schreef op 20 januari 2008 @ 23:13:

[...]

Het hangt er wat mij betreft vanaf wie die uitnodiging doet. Maar hier gaat het om een tante van het kind in kwestie, dat zou in mijn geval mijn broer dus zijn. Ik ga er echt vanuit dat bij mijn broer, ook als hij een feestje zonder kinderen wil, mijn kind echt altijd welkom is. Ik zou bij de uitnodiging zoals TO die gehad heeft echt denken dat dat uiteraard niet voor mij en mijn kind zou gelden. Net zoals mijn broer bij een gedrukte uitnodiging van mij waarop staat "zonder partner" er vanuit kan gaan dat dat uiteraard niet voor hem geldt, natuurlijk is zijn vrouw welkom.

Als hij dan zelf zou besluiten om zijn vrouw thuis te laten omdat iedereen zonder partner komt, dan is hij daar natuurlijk vrij in, net zoals ik zelf zou zeggen "nee joh, gek, ik laat die kleine heus thuis". Of ik zou hooguit zeggen "joh, tuurlijk kom ik, maar waar laat ik die kleine? kan die bij jullie op zolder, of moet ik zelf iets regelen?"
De uitnodiging voor het verlovingsfeest is van een nichtje van de vader van het kind. Geen directe tante dus. Dat haar moeder tegelijkertijd haar verjaardag viert, is wel onhandig geregeld. Maar ik ben sowieso niet zo voor die samengestelde feesten, tenzij je beiden dezelfde wensen hebt.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven