Kwetsende opmerkingen, relatie beeindigen?

30-09-2014 22:05 434 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo dames,



Ik wil graag even mijn hart luchten en jullie kijk hierop horen. De laatste dagen hebben mijn vriend en ik steeds vaker ruzie. Dit is in de afgelopen jaren wel vaker voorgekomen. Het leek de laatste tijd beter te gaan, tot nu.



Ik ben alles op een rij aan het zetten en kom tot de conclusie dat het misschien beter is om met deze relatie te stoppen. Dit heb ik weleens eerder gedacht maar toch maar doorgegaan, ook omdat we 2 jonge kindjes hebben. Als we geen kinderen hadden kan ik niet zo zeker zeggen of we nog samen zouden zijn, waarschijnlijk niet.



Er zijn weer kwetsende, neerbuigende dingen door hem gezegd. Zoals dat ik niks uitvoer o.a. in het huishouden en dat ik altijd met mijn luie reet op de bank lig. Wat totaal niet waar is. Ik werk parttime, de dagen dat ik thuis ben ben ik druk met de kinderen (ze zijn nog erg jong) en het huishouden. Daarnaast volg ik nog een WO opleiding. Ik vind het erg kwetsend om te horen dat de persoon waarmee ik samenleef zo over me denkt. En dat zet mij aan het denken: wil ik zelf nog wel met iemand verder die mij zo ziet?



Ik zal even wat meer over hem vertellen om het verhaal wat completer te krijgen. Hij is nogal apart. Heel lief en betrokken naar de kinderen toe. Een beetje té soms, in de zin van dat hij mij en anderen vertelt hoe we met ze om moeten gaan. Hij wil de regie overduidelijk in handen houden en mij vertellen wat ik wel en niet moet doen thuis. Hij is erg serieus, weinig/geen humor of spontaniteit. Hij heeft geen sociaal leven, alleen zijn werk, geen hobby's of vrienden. Zijn gezin staat op 1, in ieder geval de kinderen dan.



Prima, ook al passen niet al deze eigenschappen bij mij. Waar ik vooral mee zit zijn de uitspraken die hij over mij doet. Ik vind ze heel neerbuigend, kwetsend en totaal niet waar. Hij zegt het niet in woede maar meent het ook echt. Wat ik des te erger vind.



Wat vinden jullie van deze opmerkingen, als je partner dit tegen je zou zeggen? Wat zou je hiermee doen, overwegen de relatie te beëindigen (ook als er 2 jonge kindjes in het spel zijn)?
Arme jij. Maar als hij het al met jou niet kan inzien, hoe denk je dat het in therapie dan zal gaan? Dan zal hij toch ook niet eerlijk kunnen zijn? Want dan zal hij het toch ook niet in kunnen zien?
Alle reacties Link kopieren
Oh verschrikkelijk.

Niet lachen en praten onder het eten, speelgoed moet opgeruimd zijn zodra hij thuis komt..

Mogen jullie wel leven? Ik bedoel, kan hij de kinderen wel verdragen, mogen ze zo wel 'lawaai' maken als ze spelen of heeft hij het liefst dat alles op fluistertoon gaat? Geeft hij jou vaker de schuld als de kinderen eens lastig zijn, in de zin van dat jij ze niet goed opvoed? Wordt hij erg boos als er eens een glas omvalt of er een vlek komt in nette kleren van de kinderen?



Dat van dat eten is voor mij namelijk zo herkenbaar dat ik erg benieuwd ben naar de overige dingen.
Je zou wel aan vriend kunnen zeggen; Goh, soms denk ik wel eens dat je jaloers bent en dat je mij daarom verbaal pijn doet. Je zou daarbij een voorbeeld kunnen geven van het uitslapen.
Alle reacties Link kopieren
Hij kan natuurlijk niet in de toekomst kijken. Hij zegt nu dat hij het goed van mij vindt (mijn WO studie, en toekomstplannen). Of dat straks ook zo is zal moeten blijken. Daar kan ik je nu geen antwoord op geven.



In relatietherapie kunnen ook huidige situaties besproken worden, de problemen die zich momenteel voordoen. Dat hij daar mee kan leren omgaan en daar inzicht in krijgt. Leren om helderder te communiceren.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb nagenoeg alle berichten gelezen uit dit topic en ik zit toch wel redelijk met open mond. Ik snap niet dat mannen zijn die zo tekeer gaan tegen hun vrouw.



Zelfs al zóu hij gelijk hebben, dan kan hij dat nog op een andere manier aankaarten. Dit is laag bij de grond en zou praat je nog niet tegen je huisdier. Ik geef je dan ook groot gelijk dat je dit niet pikt.



Je schrijft ergens dat het niet genoeg is naar zijn maatstaven. Maar wat zijn zijn maatstaven?

Zoals ik het lees is het bij hem nooit goed genoeg, Zelfs al zou het speelgoed opgeruimd zijn als hij thuiskomt, zijn pantoffels bij de open haard en zijn krantje klaar en het hele huis spik en span, dan verzint hij wel weer wat anders.



Het lijkt erop dat er inderdaad toch iets dieper zit bij hem waar hij (bewust of onbewust) mee zit, aangezien hij toch zegt dat hij gek op je is en je gemist heeft tijdens de dagen weg.

Als je tegen hem zegt dat je serieus overweegt om vanwege zijn gedrag de relatie te verbreken, hoe reageert hij daar dan op?
Alle reacties Link kopieren
quote:AsoTut schreef op 06 oktober 2014 @ 16:25:

Je zou wel aan vriend kunnen zeggen; Goh, soms denk ik wel eens dat je jaloers bent en dat je mij daarom verbaal pijn doet. Je zou daarbij een voorbeeld kunnen geven van het uitslapen.Ja dat heb ik gezegd. Ik vroeg hem waarom hij dat van dat uitslapen zo erg vind. Daar wist hij geen antwoord op. Waarop ik vervolgens vroeg of het dan een soort jaloezie is. Hij wist het echt niet zei hij.
Tja, als hij het niet weet dan weet jij het helemaal niet dus wat verwacht hij nou.

Hij wil iets en weet zelf niet wat dus vandaar die agitatie elke keer en dan ook nog eens naar de verkeerde personen

Hij kan beter gaan nadenken en ontdekken wat hij uit zijn leven wilt halen en er bewust van zijn dat hij zijn geliefden (jij en de kinderen) pijn doet.

Welke vader wil dat nou.
quote:autumnfall schreef op 06 oktober 2014 @ 16:29:

[...]



Ja dat heb ik gezegd. Ik vroeg hem waarom hij dat van dat uitslapen zo erg vind. Daar wist hij geen antwoord op. Waarop ik vervolgens vroeg of het dan een soort jaloezie is. Hij wist het echt niet zei hij. Zolang hij het niet weet, kan hij met het gedrag doorgaan. Want zodra hij aan jou verteld waar het aan ligt, zal hij moeten erkennen dat hij misschien wel moet veranderen. Dus zolang hij ontkent, zal jij voor hem werken om te bedenken wat het dan zou kunnen zijn.



Een andere strategie van jou zou kunnen zijn: als je niet weet waarom je het zo erg vind, zal het ook wel niet zo erg zijn. Daarom bepaal ik hoe lang ik in bed blijf liggen, zolang de rest van het huis er geen nadelen van ondervind. En totdat jij met een goed argument komt waarom ik niet tot 8 uur kan blijven liggen, blijf ik dit zo doen. Dat bedoel ik met een andere manier van jou van communiceren.
Alle reacties Link kopieren
quote:suzyq10 schreef op 06 oktober 2014 @ 16:28:

Ik heb nagenoeg alle berichten gelezen uit dit topic en ik zit toch wel redelijk met open mond. Ik snap niet dat mannen zijn die zo tekeer gaan tegen hun vrouw.



Zelfs al zóu hij gelijk hebben, dan kan hij dat nog op een andere manier aankaarten. Dit is laag bij de grond en zou praat je nog niet tegen je huisdier. Ik geef je dan ook groot gelijk dat je dit niet pikt.



Je schrijft ergens dat het niet genoeg is naar zijn maatstaven. Maar wat zijn zijn maatstaven?

Zoals ik het lees is het bij hem nooit goed genoeg, Zelfs al zou het speelgoed opgeruimd zijn als hij thuiskomt, zijn pantoffels bij de open haard en zijn krantje klaar en het hele huis spik en span, dan verzint hij wel weer wat anders.



Het lijkt erop dat er inderdaad toch iets dieper zit bij hem waar hij (bewust of onbewust) mee zit, aangezien hij toch zegt dat hij gek op je is en je gemist heeft tijdens de dagen weg.

Als je tegen hem zegt dat je serieus overweegt om vanwege zijn gedrag de relatie te verbreken, hoe reageert hij daar dan op?



Nee ik snap het ook niet. Vind het vreemd gedrag. Vooral omdat hij ook iedere keer weer wat anders heeft.



Zijn maatstaven? Daar is geen peil op te trekken. Niet om lullig te zijn, maar toen ik hem leerde kennen was hij een sloddervos. Zijn huis was een puinhoop en het zag er niet uit. Hij maakte zich daar niet zo druk om. Nu is hij compleet omgeslagen en moet alles zoals hij het wil lijkt het. Geen idee hoe dat ineens komt. Blijkbaar omdat ik relaxter ben geworden is hij een beetje doorgeslagen.



Als er echt iets zou zijn waar hij dieper mee zit dan hoor ik dat graag van hem. Ik heb hem de gelegenheid gegeven om dit te vertellen maar hij zegt dat dat niet het geval is.



Als ik zeg dat ik erover denk om de relatie te verbreken dan zegt hij dat hij dat jammer zou vinden en dat dat niet is wat hij wil. Hij wil als gezin samenzijn/blijven en het leuk hebben. Maar ja op deze manier gaat dat dus niet.
Alle reacties Link kopieren
quote:brenne schreef op 06 oktober 2014 @ 16:24:

Oh verschrikkelijk.

Niet lachen en praten onder het eten, speelgoed moet opgeruimd zijn zodra hij thuis komt..

Mogen jullie wel leven? Ik bedoel, kan hij de kinderen wel verdragen, mogen ze zo wel 'lawaai' maken als ze spelen of heeft hij het liefst dat alles op fluistertoon gaat? Geeft hij jou vaker de schuld als de kinderen eens lastig zijn, in de zin van dat jij ze niet goed opvoed? Wordt hij erg boos als er eens een glas omvalt of er een vlek komt in nette kleren van de kinderen?



Dat van dat eten is voor mij namelijk zo herkenbaar dat ik erg benieuwd ben naar de overige dingen.



Hij is juist helemaal stapel op de kinderen en kan alles van ze verdragen. Ik heb soms weleens zoiets als ze een jengeldag hebben van pffff maar hij heeft daar heel veel geduld mee en kan daar erg goed tegen. Dat is het aparte eraan. Van dat speelgoed had ik ook niet gedacht. Maar ja dat is dan weer een verwijt naar mij toe want ik zou dat op moeten ruimen voordat hij thuiskomt.



Hij wordt ook niet boos als er iets omvalt of als de kleren vies worden integendeel. Dat vindt hij allemaal totaal niet erg. Hij heeft me weleens verweten dat als ze een jengeldag hadden dat dat door mij zou komen.
Ik lees dit topic nu pas.

Ik vraag me af wat zijn verwachting is van jou. Wil hij dat je carrière maakt? Toont hij zijn waardering dan pas?

in mijn omgeving ken ik een stel waarvan de man erg carrièregericht is en hij verwacht dat ook van zijn vriendin.

Op het moment dat zij werkloos werd na een reorganisatie gedroeg hij zich naar haar net zo als jouw vriend tegen jou.

wat als jij straks na het afronden van je opleiding geen baan vindt?

Zo kun je toch niet gelukkig zijn?
Alle reacties Link kopieren
quote:Doreia schreef op 06 oktober 2014 @ 16:33:

[...]

Zolang hij het niet weet, kan hij met het gedrag doorgaan. Want zodra hij aan jou verteld waar het aan ligt, zal hij moeten erkennen dat hij misschien wel moet veranderen. Dus zolang hij ontkent, zal jij voor hem werken om te bedenken wat het dan zou kunnen zijn.



Een andere strategie van jou zou kunnen zijn: als je niet weet waarom je het zo erg vind, zal het ook wel niet zo erg zijn. Daarom bepaal ik hoe lang ik in bed blijf liggen, zolang de rest van het huis er geen nadelen van ondervind. En totdat jij met een goed argument komt waarom ik niet tot 8 uur kan blijven liggen, blijf ik dit zo doen. Dat bedoel ik met een andere manier van jou van communiceren.



Dat eerste ben ik helemaal met je eens. Ik denk dat het voor hem ook makkelijker is om te doen alsof hij het allemaal niet weet dan echt eerlijk te zijn. Dan moet hij inderdaad naar zichzelf kijken en dat doet hij liever niet.



Het tweede ben ik ook helemaal met je eens. Als hij niet weet waarom hij het zo erg vindt dan zal het ook wel niet zo erg zijn. En geen goed argument kan bedenken waarom ik dat zou moeten veranderen. Dat vind ik een hele goed redenering en die hou ik erin.
Alle reacties Link kopieren
quote:sushilala schreef op 06 oktober 2014 @ 16:41:

Ik lees dit topic nu pas.

Ik vraag me af wat zijn verwachting is van jou. Wil hij dat je carrière maakt? Toont hij zijn waardering dan pas?

in mijn omgeving ken ik een stel waarvan de man erg carrièregericht is en hij verwacht dat ook van zijn vriendin.

Op het moment dat zij werkloos werd na een reorganisatie gedroeg hij zich naar haar net zo als jouw vriend tegen jou.

wat als jij straks na het afronden van je opleiding geen baan vindt?

Zo kun je toch niet gelukkig zijn?



Op carrièregebied heeft hij niet bepaalde verwachtingen van mij. Ik heb vroeger een studie afgerond. En ben jaren werkzaam geweest. Het is zelf mijn keus geweest om nu een WO studie op te pakken omdat ik een andere richting op wil. Hij vindt dit heel goed van me.



Het geen baan vinden na de studie is niet van toepassing. Omdat ik nu een baan heb, altijd heb gehad en straks ook zal hebben op welk gebied het ook zal zijn.



Ik denk niet dat dat er zozeer mee te maken heeft. Misschien wel dat ik parttime werk. Zo moet ik ook iedere keer aanhoren dat hij dit huis voor mij gekocht heeft. Terwijl we toen een kindje verwachtten en daarom gingen verhuizen. Dus niks voor mij alleen maar voor óns. Dat vind ik ook iedere keer heel oneerlijk om te moeten horen.
Alle reacties Link kopieren
quote:autumnfall schreef op 06 oktober 2014 @ 16:35:

[...]



Als ik zeg dat ik erover denk om de relatie te verbreken dan zegt hij dat hij dat jammer zou vinden en dat dat niet is wat hij wil. Hij wil als gezin samenzijn/blijven en het leuk hebben. Maar ja op deze manier gaat dat dus niet.



Hmmz, daar komt dan ook niet echt een vechtersmentaliteit naar boven bij hem. Als ik namelijk van mijn man zou horen dat hij overwoog om zijn biezen te pakken zou ik als de sodemieter aan de relatie gaan werken en redden wat er te redden valt, maar het lijkt er eerder op dat deze man een behoorlijk dikke plaat voor zijn giechel heeft en dat maakt het er niet makkelijker op.

Het loopt een beetje vast zo he?
Maar waarom dan? Vindt hij dat jij te weinig waardering voor hem hebt? Is hij jaloers? Hij lijkt wel gefrustreerd.
Alle reacties Link kopieren
Eerlijk gezegd denk ik dat hij het nooit zal toegeven als het inderdaad afgunst is, want dan kan hij je in de toekomst nooit meer dat soort dingen voor de voeten gooien, dan zal hij vanaf dat moment alleen zichzelf te kijk zetten. Dus ik denk dat hij het sowieso wel vaag zal houden waarom hij doet zoals hij dat doet. Als hij zichzelf nu kwetsbaar opstelt dan is de mogelijkheid om je op deze manier te behandelen en controle over je te houden voorgoed verkeken.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Alle reacties Link kopieren
quote:suzyq10 schreef op 06 oktober 2014 @ 16:52:

[...]





Hmmz, daar komt dan ook niet echt een vechtersmentaliteit naar boven bij hem. Als ik namelijk van mijn man zou horen dat hij overwoog om zijn biezen te pakken zou ik als de sodemieter aan de relatie gaan werken en redden wat er te redden valt, maar het lijkt er eerder op dat deze man een behoorlijk dikke plaat voor zijn giechel heeft en dat maakt het er niet makkelijker op.

Het loopt een beetje vast zo he?Ja het loopt inderdaad een beetje vast. Daarom weet ik ook niet zo goed wat ik er verder mee moet. Ik vind ook niet dat hij helemaal lijkt aangedaan als ik zeg weg te willen. Iedereen gaat er natuurlijk anders mee om maar toch. De vechtersmentaliteit zie ik niet.
Alle reacties Link kopieren




ik hoop dat je voor jezelf durft te kiezen lieve autumnfall... het klinkt alsof je er al heel veel over hebt nagedacht en alles al hebt willen proberen en deze man jou gewoon niet op waarde weet te schatten.

Ik vermoed dat een scheiding geen peuleschil gaat zijn, maar hopelijk heb je daardoor op een dag wel een parnter die je waardeert zodat je kids zien hoe het ook kan.
Lorem Ipsum
Alle reacties Link kopieren
quote:sushilala schreef op 06 oktober 2014 @ 16:52:

Maar waarom dan? Vindt hij dat jij te weinig waardering voor hem hebt? Is hij jaloers? Hij lijkt wel gefrustreerd.Ik weet het echt allemaal niet, ik vraag het me zelf ook af. Ik laat hem ook vaak genoeg merken dat ik hem een goede papa vindt en dat hij het allemaal goed doet verder. Te weinig waardering kan ik me niet voorstellen maar misschien dat hij dit wel zo ervaart. Jaloers, ja omdat ik meer dagen thuis met de kinderen doorbreng. Gefrustreerd lijkt hij zeker, maar waarom verder.... geen idee.
Alle reacties Link kopieren
Ik denk dat hij niet aangedaan lijkt omdat hij ervan overtuigd is dat je toch niet echt gaat. Dat hij denkt dat je dat ook alleen zegt om hem te raken en controle te houden. Gevalletje projectie misschien.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Alle reacties Link kopieren
quote:Susan schreef op 06 oktober 2014 @ 17:03:

Eerlijk gezegd denk ik dat hij het nooit zal toegeven als het inderdaad afgunst is, want dan kan hij je in de toekomst nooit meer dat soort dingen voor de voeten gooien, dan zal hij vanaf dat moment alleen zichzelf te kijk zetten. Dus ik denk dat hij het sowieso wel vaag zal houden waarom hij doet zoals hij dat doet. Als hij zichzelf nu kwetsbaar opstelt dan is de mogelijkheid om je op deze manier te behandelen en controle over je te houden voorgoed verkeken.en plus dikke 1



Iemand die graag controle over je wil is trouwens niet iemand om een leuke gelijkwaardige relatie mee te hebben, dan ben je meer een middel dan een doel an sich.... Ik ben bang dat je iemand hebt getroffen met een groot gebrek.
Lorem Ipsum
Alle reacties Link kopieren
quote:turquasi schreef op 06 oktober 2014 @ 17:07:





ik hoop dat je voor jezelf durft te kiezen lieve autumnfall... het klinkt alsof je er al heel veel over hebt nagedacht en alles al hebt willen proberen en deze man jou gewoon niet op waarde weet te schatten.

Ik vermoed dat een scheiding geen peuleschil gaat zijn, maar hopelijk heb je daardoor op een dag wel een parnter die je waardeert zodat je kids zien hoe het ook kan.



Dank je.



Klopt, ik denk er veel over na vooral de laatste dagen. Ik voel me niet lekker bij alles. Aan de ene kant wil je dat het werkt en aan de andere kant ben ik het moe om iedere keer weer te moeten proberen om vervolgens op hetzelfde uit te komen.



Gelukkig zou het geen scheiding worden in de officiële zin, we zijn niet getrouwd. Maar uiteraard wel een scheiding in de zin van uitelkaar, ander huis, met de kinderen alleen. Ook geen vooruitzichten waar ik naar uit zou kijken.



Om een partner te hebben die me wel waardeert en me vrij laat om om te gaan met mijn kinderen zoals ik dat wil en in en rondom mijn huis dat lijkt me heerlijk.
Alle reacties Link kopieren
Stel je voor, een partner die je helpt met de vaat, al grapjes makend enzo.... terwijl jullie lekker een muziekje op hebben staan. "Kijk schat een schoon glaasje, zal ik eens lekker wat voor je inschenken zodat jij even op de bank kunt zitten?" en dan krijg je er misschien zelfs een kusje bij ook nog....
Lorem Ipsum
Klinkt misschien raar, maar als je toch al voornemens hebt om misschien uit elkaar te gaan dan zou ik de confrontatie aangaan. Een keer goed boos worden en zeggen dat hij maar moet ophoepelen als hij die denigrerende opmerkingen blijft maken. Ik zou het een enorme afknapper vinden.



Ik vond het erg sneu, wens je veel sterkte.
Alle reacties Link kopieren
quote:autumnfall schreef op 06 oktober 2014 @ 12:37:

[...]



Laatst was ik met mijn oudste kind aan het lachen tijdens het eten maar dat mag ook niet volgens hem. Er mag dan amper iets gezegd worden en al helemaal niet gelachen worden.hier schrik ik echt van!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven