Kwetsende opmerkingen, relatie beeindigen?

30-09-2014 22:05 434 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo dames,



Ik wil graag even mijn hart luchten en jullie kijk hierop horen. De laatste dagen hebben mijn vriend en ik steeds vaker ruzie. Dit is in de afgelopen jaren wel vaker voorgekomen. Het leek de laatste tijd beter te gaan, tot nu.



Ik ben alles op een rij aan het zetten en kom tot de conclusie dat het misschien beter is om met deze relatie te stoppen. Dit heb ik weleens eerder gedacht maar toch maar doorgegaan, ook omdat we 2 jonge kindjes hebben. Als we geen kinderen hadden kan ik niet zo zeker zeggen of we nog samen zouden zijn, waarschijnlijk niet.



Er zijn weer kwetsende, neerbuigende dingen door hem gezegd. Zoals dat ik niks uitvoer o.a. in het huishouden en dat ik altijd met mijn luie reet op de bank lig. Wat totaal niet waar is. Ik werk parttime, de dagen dat ik thuis ben ben ik druk met de kinderen (ze zijn nog erg jong) en het huishouden. Daarnaast volg ik nog een WO opleiding. Ik vind het erg kwetsend om te horen dat de persoon waarmee ik samenleef zo over me denkt. En dat zet mij aan het denken: wil ik zelf nog wel met iemand verder die mij zo ziet?



Ik zal even wat meer over hem vertellen om het verhaal wat completer te krijgen. Hij is nogal apart. Heel lief en betrokken naar de kinderen toe. Een beetje té soms, in de zin van dat hij mij en anderen vertelt hoe we met ze om moeten gaan. Hij wil de regie overduidelijk in handen houden en mij vertellen wat ik wel en niet moet doen thuis. Hij is erg serieus, weinig/geen humor of spontaniteit. Hij heeft geen sociaal leven, alleen zijn werk, geen hobby's of vrienden. Zijn gezin staat op 1, in ieder geval de kinderen dan.



Prima, ook al passen niet al deze eigenschappen bij mij. Waar ik vooral mee zit zijn de uitspraken die hij over mij doet. Ik vind ze heel neerbuigend, kwetsend en totaal niet waar. Hij zegt het niet in woede maar meent het ook echt. Wat ik des te erger vind.



Wat vinden jullie van deze opmerkingen, als je partner dit tegen je zou zeggen? Wat zou je hiermee doen, overwegen de relatie te beëindigen (ook als er 2 jonge kindjes in het spel zijn)?
Alle reacties Link kopieren
quote:fairy1 schreef op 30 september 2014 @ 23:06:

Hoe lang is hij al tegen jou?Goede vraag... Het is er meer ingeslopen dus moeilijk om precies te zeggen wanneer. Al wel een hele tijd want toen de jongste een aantal maanden oud was ging het ook niet super.
Alle reacties Link kopieren
Hebben jullie ook gezamenlijke toekomstplannen gemaakt? Of dromen? Of is alles praktisch gericht en blijkt dat nu niet (meer) voldoende? Je klinkt wat afstandelijk over je relatie, alsof het je niet veel doet.
Alle reacties Link kopieren
quote:heavenishere schreef op 30 september 2014 @ 23:07:

Ik ben juist van mening dat kinderen geen reden moeten zijn om ten koste van alles maar bij elkaar te blijven. Het klinkt alsof er van wederzijds respect in jullie relatie geen sprake is. Dat lijkt me ook geen goed voorbeeld naar je kinderen toe. Zegt hij ook dit soort dingen waar jullie kinderen bij zijn?



Wederzijds respect... ik heb wel respect voor hem maar door de opmerkingen die hij naar mij toe maakt wordt dat wel steeds minder inderdaad.



Hij zegt weleens iets waar de kinderen bij zijn maar dan zegt hij daarna snel dat we het er later wel over hebben. Dan is er zo'n nare opmerking uitgekomen en dan wordt er de eerste tijd niet meer over gesproken.
Alle reacties Link kopieren
quote:autumnfall schreef op 30 september 2014 @ 23:05:

[...]





Dat is het vreemde, hij weet dat heel goed. Hij werkt 2 dagen in de week vanuit huis, op de dagen dat ik werk. Hij werkt dan en is bij de kinderen. Daardoor voelt hij zich misschien een über papa ofzo. Zo van: kijk eens, ik werk én doe daarnaast de kinderen. Dat waardeer ik ook en vind ik goed. Maar dat neemt niet weg dat iemand anders (ik in dit geval) dingen anders ervaart.



Het is niet zozeer een financiële kwestie, hoewel dat óók een probleem van hem is. Niet dat ik minder verdien en/of minder werk maar dat er weleens ergens geld aan uitgegeven moet worden (voor de kinderen). Maar dit terzijde want dat is het zoveelste ding waar ik vaak wat over te horen krijg.



Ik vind het ook zo jammer. Ik ben ook van mening dat je samen een gezin vormt en het samen moet doen. Met hem voelt het als hij tegen mij dan dat we een eenheid vormen.Wat bedoelt hij dan met zijn opmerkingen dat je lui zou zijn?
Alle reacties Link kopieren
Wat maakt dat je niet met hem aan de keukentafel gaat zitten op een rustig moment om eens een echt gesprek te hebben? Wat zijn zijn wensen, wat zijn jouw wensen, wat willen jullie voor de kinderen en hoe kunnen jullie dat bereiken. Zoiets?
Alle reacties Link kopieren
quote:fairy1 schreef op 30 september 2014 @ 23:17:

Dit speelt sinds een paar dagen schrijf je. En daarvoor ook wel eens een periode waar jullie zijn uitgekomen. Heb je aan hem gevraagd wat hem ècht dwarszit op dit moment? Hij is blijkbaar ontevreden over iets wat een paar dagen geleden nog niet speelde?



Er is vaker een periode geweest dat we iedere dag ruzie hadden. Ik heb toen serieus overwogen om weg te gaan. We zijn er toen weer uitgekrabbeld tot de volgende periode zich aandiende. Zo hebben we er al een paar gehad.



Ik heb werkelijk geen idee wat er is. Als ik het hem vraag krijg ik waarschijnlijk wel te horen dat het iets is wat ik heb gedaan/of niet heb gedaan. Hij kaatst altijd de bal terug en geeft nooit echt ergens antwoord op. Terwijl dat juist zou helpen.
Alle reacties Link kopieren
quote:fairy1 schreef op 30 september 2014 @ 23:21:

Hebben jullie ook gezamenlijke toekomstplannen gemaakt? Of dromen? Of is alles praktisch gericht en blijkt dat nu niet (meer) voldoende? Je klinkt wat afstandelijk over je relatie, alsof het je niet veel doet.



Klopt, ik voel me momenteel ook afstandelijk over mijn relatie en het doet me nu ook niet veel in de zin van houden van.



Wat versta je over toekomstplannen en dromen? We hebben het weleens over een ander huis over een tijd. En ik een andere baan. Dat soort dingen. Toekomstplannen met hem zie ik nu even niet voor me.
Alle reacties Link kopieren
En hoe ziet dat eruit krabbelen eruit? Doet hij weer normaal of houd jij je mond voor de lieve vrede? En echt eens gaan zitten om te praten?
Het klinkt niet alsof jullie behoeften en wat het onderliggende probleem van de ruzies is hier duidelijk in beeld zijn.. Dat zou ik eerst eens duidelijk krijgen.. desnoods met een mediator.. want anders blijft het spelen in jullie contact.. ook als jullie uit elkaar gaan..
Alle reacties Link kopieren
Eens met elfquest24, jullie lijken niet te praten of te communiceren.
Alle reacties Link kopieren
Ik denk dat je stappen overslaat en dat is dat je eerst de weg van de gesprekken moet hebben. Als je nog niet eerder duidelijk met hem hierover gecommuniceerd hebt, is het tijd om dat nu te doen. Als je dit stadium al enkele malen gepasseerd bent, zou ik therapie oid overwegen. Pas als dat geen soelaas brengt, kun je naar je relatie kijken en zeggen dat je alles hebt geprobeerd, maar het helaas niet heeft mogen baten.
Ik heb niet alles gelezen. Maar het lijkt net of hij in de basis onzeker is. Dat hij het nodig heeft om die kwetsende opmerkingen te maken, zodat hij zich onbewust beter voelt.

Ik zou zeker een training overwegen of een relatietherapeut of een assertiviteitstraining volgen.
Alle reacties Link kopieren
Tsja mooi kloten voor je. En weet je wat het beroerdste eraan is? Dat hij er echt van overtuigd is dat wat hij vind de waarheid is. Hij meent echt dat je wanneer je niet aan het werk bent je dan op de bank ligt. In zijn ogen gaat het huishouden vanzelf en redden de kinderen zich ook zelf.



Zo dacht mijn ex ook altijd en zelfs mijn vriend vind dat ik heel veel vrijheid heb omdat ik maar 2 avonden per week werk. De rest van de tijd kan ik na zijn idee gewoon besteden aan leuke dingen doen. Kijk dat mijn ex zo dom denkt dat snap ik. Mijn ex is nou eenmaal een kneus. Maar dat mijn vriend zo denkt dat valt me erg tegen want hij zou toch beter moeten weten.



Mannen realiseren zich kennelijk echt niet dat vrouwen naast hun werk buitenshuis ook nog werk binnenshuis hebben waar ze naast hun baan soms zelfs nog drukker mee zijn dan hun zijn met 40 uur werken. Ik denk dan ook niet dat het nut heeft om je relatie vanwege dit probleem te verbreken . Want de kans is erg groot dat je na hem zomaar weer een vent treft die er precies zo over denkt.
Houd je nog van hem?
Alle reacties Link kopieren
quote:fairy1 schreef op 30 september 2014 @ 23:26:

Wat maakt dat je niet met hem aan de keukentafel gaat zitten op een rustig moment om eens een echt gesprek te hebben? Wat zijn zijn wensen, wat zijn jouw wensen, wat willen jullie voor de kinderen en hoe kunnen jullie dat bereiken. Zoiets?



Hebben we uiteraard weleens gedaan. Hij wil graag een gezin zijn/blijven. Ik wou dat eerst ook maar nu voel ik dat niet. Ik ben gekwetst door zijn opmerkingen vanavond. Voor mij heeft het niet zoveel zin meer om met iemand verder te leven die me constant neerhaalt met echt alles.



Een paar van de laatste verwijten die ik naar me toe kreeg:



- ik lig altijd met mijn luie reet op de bank

- ik voer nooit wat uit, huishouden

- op mijn werk zit ik uit mijn neus te vreten

- als de kinderen langer slapen slaap ik weleens uit tot 8 uur

- laatst toen ik boodschappen deed ben ik iets vergeten

- als de kinderen wat jengelig zijn komt dat door mij

- ik geef (teveel) geld uit

- hij heeft dit huis voor mij gekocht (alsof het van mij moest)



Zo kan ik nog wel even doorgaan helaas.
Alle reacties Link kopieren
quote:anoniemex schreef op 30 september 2014 @ 23:26:

[...]





Wat bedoelt hij dan met zijn opmerkingen dat je lui zou zijn?Geen flauw idee. Ik weet niet hoe hij erbij komt, waarom hij dat denkt/zegt.
Alle reacties Link kopieren
quote:fairy1 schreef op 30 september 2014 @ 23:32:

En hoe ziet dat eruit krabbelen eruit? Doet hij weer normaal of houd jij je mond voor de lieve vrede? En echt eens gaan zitten om te praten?We hebben dan een gesprek en dan zegt hij dat hij geen ruzie wil maar het gewoon leuk wil hebben met elkaar als gezin bladibla. Ik zeg dan ook maar die opmerkingen vind ik heel naar en kwetsend. Standaard antwoord is dan: dat komt omdat jij.....Hij zal niet snel zeggen, sorry schat dat ik dit tegen je zei. Nee het komt altijd wel omdat ik iets zei waardoor hij die kwetsende dingen gaat zeggen.
Ik zou in ieder geval al ophouden met het verdedigen van jezelf naar hem toe. Hij gelooft toch wel dat hij gelijk heeft.
Wat is het verder voor man?



Hij heeft nul hobbies en nul vrienden en ook helemaal geen humor? Klinkt heel extreem en echt niet gezond. Heeft hij psychische problemen? Waarom ben je op hem gevallen?
Alle reacties Link kopieren
quote:elfquest24 schreef op 30 september 2014 @ 23:33:

Het klinkt niet alsof jullie behoeften en wat het onderliggende probleem van de ruzies is hier duidelijk in beeld zijn.. Dat zou ik eerst eens duidelijk krijgen.. desnoods met een mediator.. want anders blijft het spelen in jullie contact.. ook als jullie uit elkaar gaan..



Ik vind het vaag. Want als hij echt vindt dat ik zo weinig zou doen in het huishouden en die tig andere verwijten, dan had hij dat toch eerder bespreekbaar kunnen maken? Hij zegt daar nooit iets over en ineens komt het er dan uit. Blijkbaar vreet hij zich daar dan al die tijd aan op of.... ? Weet het ook niet.



Ja misschien eens gaan praten met iemand als ik daar over een tijd weer wat voor voel. Nu moet ik er eerlijk gezegd nog niet aan denken.
Alle reacties Link kopieren
quote:fientje1982 schreef op 30 september 2014 @ 23:37:

Ik heb niet alles gelezen. Maar het lijkt net of hij in de basis onzeker is. Dat hij het nodig heeft om die kwetsende opmerkingen te maken, zodat hij zich onbewust beter voelt.

Ik zou zeker een training overwegen of een relatietherapeut of een assertiviteitstraining volgen.



Zou je haast denken he. Hij is juist erg blij met zichzelf. Dit zegt hij weleens, hij vindt zichzelf gaaf.



Soms krijg ik ook weleens het idee dat hij op vrouwen neerkijkt. Hij deed ook weleens: sssssttt jij vrouwmens. Respectloos.
Hij wil wel een gezin als het hem uitkomt, maar zien dat jij het grotendeels draaiende houdt, gaat er blijkbaar niet in bij hem. Dat hij zo'n gesprek dan afkapt met dat hij het alleen maar leuk wil hebben slaat natuurlijk ook nergens op, het lost helemaal niks op. Anders kan hij blijkbaar wel het gesprek op die manier afkappen, ook door te gaan jij-bakken.



Misschien is het inderdaad wel een idee om hem maar eens te laten opdraaien voor het huishouden, zodat hij doorkrijgt wat jij allemaal doet. De verwijten die hij maakt zijn heel kwetsend, maar ook makkelijk te 'weerleggen'. Dat hij daarin toch blijft geloven zal enerzijds liggen aan zijn starheid, maar ook aan jullie communicatiepatronen.



Ik ben het wel met mijn voorgangers eens dat je nu alles op alles moet gaan zetten, omdat je kinderen hebt. Maar wat een klotesituatie zeg.
Ik weet natuurlijk niet hoe hij als mens is, maar zijn gedrag vind ik wel erg naar. Bah.
Alle reacties Link kopieren
quote:demagnumvanellen schreef op 30 september 2014 @ 23:37:

Tsja mooi kloten voor je. En weet je wat het beroerdste eraan is? Dat hij er echt van overtuigd is dat wat hij vind de waarheid is. Hij meent echt dat je wanneer je niet aan het werk bent je dan op de bank ligt. In zijn ogen gaat het huishouden vanzelf en redden de kinderen zich ook zelf.



Zo dacht mijn ex ook altijd en zelfs mijn vriend vind dat ik heel veel vrijheid heb omdat ik maar 2 avonden per week werk. De rest van de tijd kan ik na zijn idee gewoon besteden aan leuke dingen doen. Kijk dat mijn ex zo dom denkt dat snap ik. Mijn ex is nou eenmaal een kneus. Maar dat mijn vriend zo denkt dat valt me erg tegen want hij zou toch beter moeten weten.



Mannen realiseren zich kennelijk echt niet dat vrouwen naast hun werk buitenshuis ook nog werk binnenshuis hebben waar ze naast hun baan soms zelfs nog drukker mee zijn dan hun zijn met 40 uur werken. Ik denk dan ook niet dat het nut heeft om je relatie vanwege dit probleem te verbreken . Want de kans is erg groot dat je na hem zomaar weer een vent treft die er precies zo over denkt.



Op de dagen dat ik niet werk ben ik constant met de kinderen bezig. Hij weet wat het inhoudt want op zijn 2 thuiswerkdagen is hij ook thuis met de kinderen. Ik geef weleens aan dat ik het dan drukker heb dan welke baan ik ooit heb gehad. Hij heeft natuurlijk weer een andere mening en vindt dit helemaal niet druk. Hij weet het dan ook zo te brengen alsof het aan mij ligt. Terwijl er genoeg mensen zijn die het druk vinden met jonge kindjes onder de 3 jaar.



Balen dat je vriend zo denkt. De dagen dat je thuis met kinderen bent houdt echt niet in dat je alles kan doen wat je leuk vindt, integendeel. Ik ben aan één stuk bezig: aankleden, ontbijten, spelen, fruitronde, jongste naar bed, daarna oudste naar bed, jongste er uit, eten, oudste er uit eten, jongste naar bed, avondeten maken, jongste er weer uit, eten, klaarmaken voor naar bed, alles opruimen. Tussendoor de bergen was opvouwen, vaatwasser uitpakken, etc. Ik heb niet eens tijd om op de bank te liggen!!



Zouden echt de meeste mannen zo denken? Het zou leuk zijn als er ook mannen zijn die niet zo bekrompen denken.
Alle reacties Link kopieren
quote:fientje1982 schreef op 30 september 2014 @ 23:48:

Ik zou in ieder geval al ophouden met het verdedigen van jezelf naar hem toe. Hij gelooft toch wel dat hij gelijk heeft.



Ja dat zei mijn moeder ook. Zij weet hoe druk ik altijd ben in huis en dat het echt onzin is wat hij zegt. Dat weet ik zelf ook wel dus waar zou ik me nog voor verdedigen.



Ook zo'n walgelijke opmerking van hem: "als het je raakt zal er wel een kern van waarheid in zitten". Redenering van niks trouwens.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven