Vriend maakt nare opmerkingen over mijn hobby. Tips?

27-06-2015 14:14 131 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo viva,



Ik heb inmiddels meer dan drie maanden een relatie. Het is nog steeds vrij pril, maar het gaat over het algemeen zeer goed!



Laat ik allereerst beginnen met het feit dat ik al 9 jaar zing en ook wat lessen volg. Ik ben geen prof, maar heb na al die jaren wel aardig wat techniek opgebouwd en vind het gewoon erg leuk . Toen ik mijn vriend een paar maanden geleden leerde kennen heb ik mijn zanghobby een tijdje laten versloffen: ik stak ten eerste best wel veel tijd in hem, was daarnaast druk met mijn scriptie en was ook weinig in de stad waar ik de lessen volg. Maar goed, dat terzijde - inmiddels heb ik de lessen weer opgepakt!



Doordat ik er op dat moment niet zoveel mee bezig was, had ik hem de eerste twee maanden nog niet verteld dat ik zingen graag als hobby deed. Nu ben ik laatst wat meer gaan uitweiden over het feit dat ik redelijk kan zingen en vroeger een tijdje in een bandje zat, en toen maakte hij plots hele plagerige opmerkingen die niet goed bij mij vielen. Dingen zoals "Ja sure, dat zeggen ze allemaal. Ik ben juist wel blij dat ik een vriendin heb die net zo slecht kan zingen als ik!" Toen stelde ik voor om een filmpje van een eerder optreden te laten zien en pakte mijn telefoon om youtube te laden. Daarop zei ik dat het geluid vanuit mijn telefoon natuurlijk niet van topkwaliteit was, waarop hij weer inhaakte: "Ja natuurlijk, wijt het daar maar aan!"



Ik begrijp perfect dat het hier om plagerijtjes kan gaan en meestal vind ik dat ook niet erg, maar ik vond dit echt niet leuk. Ik legde dan ook mijn telefoon weg en zei iets in de trant van "Laat maar, ik durf het niet te laten zien als je zo doet." Uit zijn gedrag leidde ik vervolgens af dat hij absoluut niet door had dat ik een beetje ontzet was.

Het ligt altijd een beetje gevoelig bij mij om te zeggen dat ik zingen leuk vind, omdat ik echt zo'n type ben dat plankenkoorts krijgt (ook als ik slechts een filmpje laat zien) wanneer mensen om wie ik heel veel geef mij horen zingen en het 'beoordelen'. Terwijl ik daar met 300 vreemden bij wijze van geen problemen mee heb, haha!



Op 4 juli ga ik ook zingen op een open podium (iets dat mijn docente geregeld heeft) en ik durf het hem door dit gedoe gewoon niet te vertellen. Ik voel mij best wel rot onder het feit dat ik iets simpels als een hobby niet met hem kan delen. Moet ik mijn vriend hiermee confronteren of overreageer ik?



Ik besef mij dat het beter geweest was als ik op het moment zelf gereageerd had, maar ik was bang dat ik uit mijn slof zou schieten. Vandaar.
Hier flauwe grappen van 's morgens vroeg tot 's avonds laat. Mannen maken grappen als ze iets niet direct kunnen plaatsen of het niet begrijpen. En iets niet begrijpen is bij veel mannen iets heel anders dan er geen begrip voor op kunnen brengen.

Jou vriend begreep niet wat je bedoelde toen je vertelde dat je zingen leuk vind. daarom maakte hij flauwe grapjes. Jij bent onzeker over je kwaliteiten, dus trek je je die grapjes aan. Maar onthoud nu maar gewoon dat je vriend er wel begrip voor heeft. En dat íe na je optreden op zijn werk maandag gruwelijk over je opschept tegen je collega's.
Alle reacties Link kopieren
Ik had het wel eerder indirect laten vallen hoor. Dat ik een keyboard op mijn kamer had en wat akkoordjes kan spelen om mezelf te begeleiden, dat soort dingen. Ik was op dat moment echter een stuk drukker met afstuderen, dus had wel even wat andere dingen aan mijn hoofd.



Zoals ik in de startpost zei: ik vind de meeste plagerijtjes en plaag ook graag terug. Hij vindt het ook gewoon leuk om dat te doen. Hij plaagt me vaak omdat ik onhandig ben of soms een awkward opmerking plaats, kan daar geen minuut van wakker liggen persoonlijk!

Dit is echter een zwakke plek omdat ik al plankenkoorts in bijzijn van goede bekenden heb. Dat heb ik werkelijk al jaren, dus toen hij die dingen zei (en het was niet alleen deze ene keer) klapte ik gelijk dicht. En als ik het nu verzwijg of voor mezelf houd zoals sommigen voorstellen, ben ik dan bang dat het later weer zo is van: "Waarom heb je nooit de moeite gedaan om mij dit te vertellen?" Tsjah...
Alle reacties Link kopieren
Hij hoeft toch ook niet leuk te vinden? Ik had een ex in een band, getver. Natuurlijk leuk voor hem en vooral doen, maar ik had echt geen zin om bij optredens te zijn ofzo.



Het is jouw hobby, niet die van hem.
Vroeger toen de zee nog schoon was en seks vies....
Alle reacties Link kopieren
Misschien moet je met iemand gaan die liefdevoller is.



Hij houdt niet van jouw zangstem en jij niet van zijn humor.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
quote:humpeldumpeltje schreef op 27 juni 2015 @ 14:43:

. En als ik het nu verzwijg of voor mezelf houd zoals sommigen voorstellen, ben ik dan bang dat het later weer zo is van: "Waarom heb je nooit de moeite gedaan om mij dit te vertellen?" Tsjah...

Omdat het maar een hobby is / omdat ik er onzeker over ben/ omdat het niet ter sprake kwam.

En hij weet nu al dat je zingt toch?
Vroeger toen de zee nog schoon was en seks vies....
Mannen doen graag nogal neerbuigend over dingen die ze niet begrijpen, dan voelen zij zichzelf wat beter. Vraag gewoon aan hem waarom hij dat doet en zeg dat dat nergens op slaat. Hij zal misschien ook wel dingen doen die jij niet begrijpt, maar daar doe je dan toch ook normaal over.
Alle reacties Link kopieren
Die vriend van jou is dus een flauwe grapjas ;) hij heeft het dus vast niet kwaad bedoelt! :-)

Dus mijn tip, praat erover met hem !

Zeg gewoon precies hetzelfde tegen hem als wat je hierboven heb opgeschreven. Dat je plankenkoorts hebt en dat die grappige opmerkingen even in het verkeerde keelgat waren geschoten... En nodig hem daarna uit om naar je concert te komen !

Echt doen hoor en niet voor je houden ofzo, want dan blijft het tussen jullie in staan
Tsja, als jullie constant elkaar zo plagen, hoe kan hij dan weten dat het op dit gebied gevoelig ligt? Dan moet je dat gewoon tegen hem zeggen.... Je geeft hem nu eigenlijk geen kans om ermee te stoppen, hij is zich van geen kwaad bewust
Alle reacties Link kopieren
quote:humpeldumpeltje schreef op 27 juni 2015 @ 14:43:

Ik had het wel eerder indirect laten vallen hoor. Dat ik een keyboard op mijn kamer had en wat akkoordjes kan spelen om mezelf te begeleiden, dat soort dingen. Ik was op dat moment echter een stuk drukker met afstuderen, dus had wel even wat andere dingen aan mijn hoofd.



Zoals ik in de startpost zei: ik vind de meeste plagerijtjes en plaag ook graag terug. Hij vindt het ook gewoon leuk om dat te doen. Hij plaagt me vaak omdat ik onhandig ben of soms een awkward opmerking plaats, kan daar geen minuut van wakker liggen persoonlijk!

Dit is echter een zwakke plek omdat ik al plankenkoorts in bijzijn van goede bekenden heb. Dat heb ik werkelijk al jaren, dus toen hij die dingen zei (en het was niet alleen deze ene keer) klapte ik gelijk dicht. En als ik het nu verzwijg of voor mezelf houd zoals sommigen voorstellen, ben ik dan bang dat het later weer zo is van: "Waarom heb je nooit de moeite gedaan om mij dit te vertellen?" Tsjah...Het is jaren een zwakke plek en nu moet hij het oplossen? En dat Tjsah....bedoel je daarmee dat je hierin geen enkele keus hebt dan lijdzaam het een of het ander te verdragen? Je geniet van je hobby en houdt het weg van ridicule of je deelt het braaf met hem en nodigt hem uit naar je optreden met de opmerking dat je grappen erover niet op prijs stelt. Niks 'Tsjah...'
Alle reacties Link kopieren
Leg niet jouw plankenkoorts bij hem neer. Die o op omgevingen uit de op van hen vallen reuze mee. Hij wil gewoon dat hij het fantastisch vind wat hij doet. Get over it.
"I'm just an animal looking for a home and.... share the same space for a minute or two...”
quote:mel.nl schreef op 27 juni 2015 @ 14:28:

Ik snap ook wel dat hij het niet helemaal gelooft als je de eerste twee maanden nooit iets erover gezegd hebt. Ik zou je ook raar aankijken, eerst niks en ineens ben je zangeres.



Wat hij doet is misschien niet aardig, maar ik vind het ook niet gek dat hij je een beetje plaagt.



Je kunt best snappen dat ie het niet gelooft maar dat maakt het nog niet ok om haar een beetje belachelijk te maken,

ik vind het ongevoelig en het lijkt me iemand die zich moeilijk in een ander kan verplaatsten en is dat een goede match met iemand die onzeker is...

Dit probleem is ietsje groter denk ik dan alleen het incident.
Alle reacties Link kopieren
quote:humpeldumpeltje schreef op 27 juni 2015 @ 14:43:

Ik had het wel eerder indirect laten vallen hoor. Dat ik een keyboard op mijn kamer had en wat akkoordjes kan spelen om mezelf te begeleiden, dat soort dingen. Ik was op dat moment echter een stuk drukker met afstuderen, dus had wel even wat andere dingen aan mijn hoofd.



Zoals ik in de startpost zei: ik vind de meeste plagerijtjes en plaag ook graag terug. Hij vindt het ook gewoon leuk om dat te doen. Hij plaagt me vaak omdat ik onhandig ben of soms een awkward opmerking plaats, kan daar geen minuut van wakker liggen persoonlijk!

Dit is echter een zwakke plek omdat ik al plankenkoorts in bijzijn van goede bekenden heb. Dat heb ik werkelijk al jaren, dus toen hij die dingen zei (en het was niet alleen deze ene keer) klapte ik gelijk dicht. En als ik het nu verzwijg of voor mezelf houd zoals sommigen voorstellen, ben ik dan bang dat het later weer zo is van: "Waarom heb je nooit de moeite gedaan om mij dit te vertellen?" Tsjah...



Laat hem precies dit stukje lezen? (of vertel het hem ongeveer in deze woorden)



En bedenk eens hoe je het brengt bij je vriend. Je 'speelt wel wat akkoordjes', je 'zingt wel eens'.. klinkt niet echt alsof je goed bent of het graag doet.



Hoe moet hij weten dat hij je overal mee mag plagen, maar dat dit ineens een gevoelig onderwerp is? Zeker als je daarna dichtklapt en er niets meer over zegt?
Later is nu
Alle reacties Link kopieren
quote:alinea schreef op 27 juni 2015 @ 15:03:

[...]





Je kunt best snappen dat ie het niet gelooft maar dat maakt het nog niet ok om haar een beetje belachelijk te maken,

ik vind het ongevoelig en het lijkt me iemand die zich moeilijk in een ander kan verplaatsten en is dat een goede match met iemand die onzeker is...

Dit probleem is ietsje groter denk ik dan alleen het incident.Er gaan plagerijtjes over en weer. Alleen dit plagerijtje raakte een gevoelige snaar. Hoe moet vriend dat weten, als TO gaat zitten pruilen op de bank en vervolgens moppert dat hij haar niet begrijpt?
Later is nu
quote:humpeldumpeltje schreef op 27 juni 2015 @ 14:43:

Ik had het wel eerder indirect laten vallen hoor. Dat ik een keyboard op mijn kamer had en wat akkoordjes kan spelen om mezelf te begeleiden, dat soort dingen. Ik was op dat moment echter een stuk drukker met afstuderen, dus had wel even wat andere dingen aan mijn hoofd.





Dat deed ik vroeger ook als ik iets eng vond om te zeggen, omdat ik bang was voor lullige reacties. Dan liet ik iets vallen, hintte ik wat en hoopte ik dat de ander daarop in zou gaan en dat ik dan meer kon vertellen. Ging de ander er niet op in, dan voelde dát al als afwijzing en begon ik er nooit meer over.



Maar dat is heel oneerlijk voor de ander. Veel mensen kunnen niets met hints. Je legt je eigen onzekerheid neer bij de ander, zonder dat de ander dat weet. Eigenlijk speel je een spelletje terwijl de ander niet op de hoogte is van de spelregels. Dat is echt niet eerlijk.



Geef hem een eerlijke kans in plaats van te blijven hinten en je snel afgewezen te voelen. Het is jouw onzekerheid, daar moet je wat aan doen.
quote:Dreamer schreef op 27 juni 2015 @ 15:16:

[...]





Er gaan plagerijtjes over en weer. Alleen dit plagerijtje raakte een gevoelige snaar. Hoe moet vriend dat weten, als TO gaat zitten pruilen op de bank en vervolgens moppert dat hij haar niet begrijpt?Dat zijn eerste reactie:ja sure is dat snap ik wel maar als je dan trots met een you tube filmpje aankomt en dan nog nul interesse en flauw blijven doen dat snap ik niet. Dat is gewoon lullig en onvolwassen.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou me concentreren op het zingen, zodat het optreden een succes wordt.

Als jullie met elkaar om blijven gaan, komt hij er vanzelf achter dat jij dit echt graag doet. Verder maakt hij wel flauwe grappen, maar daar is hij de enige niet in.
Alle reacties Link kopieren
Sympathieke vent.
Silence is golden. Duct tape is silver.
quote:missmisery schreef op 27 juni 2015 @ 15:38:

Sympathieke vent.Als ze zelf al niet serieus doet over haar zingen als ze bij haar vriend is, waarom zou vriend dat dan wel zijn?
Wat ik zo heerlijk vond van al die zang-talenten-jachten op tv, waren mensen die echt gruwelijk zongen, maar door familie, vrienden en zangdocenten zelfs het idee hadden gekregen dat ze geweldig waren.



Zou het kunnen dat je vriend gelijk heeft?
Alle reacties Link kopieren
Gewoon via de app de link naar YouTube sturen... Zit je er niet bij als hij er naar kijkt.
quote:JollyJ schreef op 27 juni 2015 @ 15:50:

Wat ik zo heerlijk vond van al die zang-talenten-jachten op tv, waren mensen die echt gruwelijk zongen, maar door familie, vrienden en zangdocenten zelfs het idee hadden gekregen dat ze geweldig waren.



Zou het kunnen dat je vriend gelijk heeft?Vriend heeft haar nog nooit gehoord, of mis ik iets?
Alle reacties Link kopieren
Als ik het goed begrijp maakt hij over veel meer flauwe grapjes en heeft hij geen idee dat zingen voor jou zo belangrijk is en onzekerheid oproept. Dan lijkt mij dat deze grapjes veel harder aan komen bij jou dan ze door hem bedoeld zijn. Leg hem uit hoe je je voelt, dan kan hij er rekening mee houden, nu weet hij niet eens dat hij wat deed dat jij vervelend vond.



Mijn vriend maakt ook flauwe grapjes en ik maak ze terug, als er iets is waar over ik het echt niet leuk vind dat hij een grap maak dan zeg ik dat. Ik moet het niet hebben als hij een grap maak over dingen die met de zwangerschap te maken hebben, rustig besproken en dan doet hij het niet meer. Dat begrip zou hij je wellicht ook geven als je het met hem bespreekt.
quote:ikeaverslaafde schreef op 27 juni 2015 @ 15:57:

[...]





Vriend heeft haar nog nooit gehoord, of mis ik iets?Maar TO zal zelf toch wel weten, minstens ergens diep van binnen, of haar onzekerheid gebaseerd is op zelfkennis, of op iets anders?
Alle reacties Link kopieren
De tip is dus eigenlijk 'praten met je vriend over je onzekerheid en over het feit dat zingen belangrijk vooor je is en dat je grapjes daarover niet zo goed kunt hebben' toch? En bij jezelf nagaan waarom je op sommige grapjes zo reageert.
Later is nu
Alle reacties Link kopieren
Het stoort je dus gewoon zeggen. Kom op zeg, dat heet communicatie.



Zeg gewoon dat je bij dergelijke opmerkingen van hem je naar voelt (zeg ook specifiek hoe je je voelt: onzeker misschien) en dat je behoefte hebt om over je hobby te praten.



Dit soort dingen hoeven helemaal geen grote confrontatie te zijn maar jij moet wel leren zeggen dat je iets van hem wilt.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven