Vriend maakt nare opmerkingen over mijn hobby. Tips?

27-06-2015 14:14 131 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo viva,



Ik heb inmiddels meer dan drie maanden een relatie. Het is nog steeds vrij pril, maar het gaat over het algemeen zeer goed!



Laat ik allereerst beginnen met het feit dat ik al 9 jaar zing en ook wat lessen volg. Ik ben geen prof, maar heb na al die jaren wel aardig wat techniek opgebouwd en vind het gewoon erg leuk . Toen ik mijn vriend een paar maanden geleden leerde kennen heb ik mijn zanghobby een tijdje laten versloffen: ik stak ten eerste best wel veel tijd in hem, was daarnaast druk met mijn scriptie en was ook weinig in de stad waar ik de lessen volg. Maar goed, dat terzijde - inmiddels heb ik de lessen weer opgepakt!



Doordat ik er op dat moment niet zoveel mee bezig was, had ik hem de eerste twee maanden nog niet verteld dat ik zingen graag als hobby deed. Nu ben ik laatst wat meer gaan uitweiden over het feit dat ik redelijk kan zingen en vroeger een tijdje in een bandje zat, en toen maakte hij plots hele plagerige opmerkingen die niet goed bij mij vielen. Dingen zoals "Ja sure, dat zeggen ze allemaal. Ik ben juist wel blij dat ik een vriendin heb die net zo slecht kan zingen als ik!" Toen stelde ik voor om een filmpje van een eerder optreden te laten zien en pakte mijn telefoon om youtube te laden. Daarop zei ik dat het geluid vanuit mijn telefoon natuurlijk niet van topkwaliteit was, waarop hij weer inhaakte: "Ja natuurlijk, wijt het daar maar aan!"



Ik begrijp perfect dat het hier om plagerijtjes kan gaan en meestal vind ik dat ook niet erg, maar ik vond dit echt niet leuk. Ik legde dan ook mijn telefoon weg en zei iets in de trant van "Laat maar, ik durf het niet te laten zien als je zo doet." Uit zijn gedrag leidde ik vervolgens af dat hij absoluut niet door had dat ik een beetje ontzet was.

Het ligt altijd een beetje gevoelig bij mij om te zeggen dat ik zingen leuk vind, omdat ik echt zo'n type ben dat plankenkoorts krijgt (ook als ik slechts een filmpje laat zien) wanneer mensen om wie ik heel veel geef mij horen zingen en het 'beoordelen'. Terwijl ik daar met 300 vreemden bij wijze van geen problemen mee heb, haha!



Op 4 juli ga ik ook zingen op een open podium (iets dat mijn docente geregeld heeft) en ik durf het hem door dit gedoe gewoon niet te vertellen. Ik voel mij best wel rot onder het feit dat ik iets simpels als een hobby niet met hem kan delen. Moet ik mijn vriend hiermee confronteren of overreageer ik?



Ik besef mij dat het beter geweest was als ik op het moment zelf gereageerd had, maar ik was bang dat ik uit mijn slof zou schieten. Vandaar.
Alle reacties Link kopieren
Ik snap je wel , zingen is iets best wel kwetsbaars, vind ik. Ik zing zelf ook , en ik vind het bijvoorbeeld minder eng om voor mensen piano te spelen, dan te zingen. En juist bij je vriend wil je zoiets kunnen uiten.

Ik zou gewoon op een rustig moment zeggen dat je het eng vindt om hem jouw zang te laten horen, door zijn grapjes. Als hij inderdaad het beste met je voorheeft, zal hij het dan heus snappen!!

Succes en veel zang-plezier , want dat moet je er wel in houden hoor
Maar als je er best wel goed in bent, hoef je je er toch niet druk om te maken?



Persoonlijk kan ik echt volmaakt niet zingen. Heb het een keer moeten doen, voor pakweg duizend mensen. Ik droom er nog wel eens van als ik bedorven vis heb gegeten. Echt, de hel.
Alle reacties Link kopieren
Oh ik plaag mijn verse liefde ook altijd met zijn hobby.



Ik zoek er nog flauwe plaatjes bij ook om door te appen



Ik vind wielrennende mannen gewoon zo niet sexy

Geen idee waarom ik er dan altijd wel mee thuiskom.



Volgens een vriendin ben ik een wieler fetisjist



Maar gelukkig kan hij mijn plagerijtjes wel waarderen.
Luister nou maar gewoon naar wat ik zeg!
Alle reacties Link kopieren
quote:JollyJ schreef op 27 juni 2015 @ 17:04:

Maar als je er best wel goed in bent, hoef je je er toch niet druk om te maken?



Persoonlijk kan ik echt volmaakt niet zingen. Heb het een keer moeten doen, voor pakweg duizend mensen. Ik droom er nog wel eens van als ik bedorven vis heb gegeten. Echt, de hel.Plankenkoorts is een verschijnsel dat niet verdwijnt als je best wel redelijk bent in wat je doet. Als je heeeeel erg goed bent, zul je wel zelfverzekerd genoeg zijn, denk ik, maar de best wel te pruimen amateur is vaak nerveuzer dan nodig. Dat is ook een motivatie om toch nog maar eens wat te oefenen.
Over alles mag geplaagd worden behalve hierover, dat heb je hem niet gezegd, dat moet hij maar ruiken. En nu neem jij het hem kwalijk dat hij dat niet heeft geroken. Ik vind jou gemeen.
Alle reacties Link kopieren
quote:JollyJ schreef op 27 juni 2015 @ 16:35:

[...]



Maar TO zal zelf toch wel weten, minstens ergens diep van binnen, of haar onzekerheid gebaseerd is op zelfkennis, of op iets anders?



Nouja, ik ga nergens beweren dat ik een Mariah Carey ben, maar ik zing gewoon zuiver en heb een vol geluid. Het bandje dat ik op YouTube heb staan is een dikke prima.

Ik heb alleen ooit jaren geleden toen ik net begonnen was op een familiefeestje een keer een slecht optreden gedaan en dat is mij een beetje bijgebleven, sindsdien vind ik het eng om voor bekenden op te treden en gaat het altijd veel beter als het publiek anoniem is.
Alle reacties Link kopieren
quote:JollyJ schreef op 27 juni 2015 @ 17:04:

Maar als je er best wel goed in bent, hoef je je er toch niet druk om te maken?



Persoonlijk kan ik echt volmaakt niet zingen. Heb het een keer moeten doen, voor pakweg duizend mensen. Ik droom er nog wel eens van als ik bedorven vis heb gegeten. Echt, de hel.



Er zijn genoeg mensen onzeker over dingen, waar ze juist wel heel goed in zijn. Vrouwen lijken dat erger te hebben dan mannen. Die komen op de werkvloer ook minder snel voor zichzelf op. Denken eerder iets niet te kunnen dan een man.



Als het dan iets is, dat je heel na staat, waarvan je dan wilt dat je vriend goed en positief over je denkt, is de eerste keer vást nog enger. (waardoor het zeker met zingen slechter kan gaan)
Later is nu
Dit is nou een klassiek voorbeeld van 'van een mug een olifant maken. Jij hebt er in je hoofd een DING van gemaakt, terwijl je vriend niet eens weet dat je serieus zingt. Hij is echt een onschuldig schaap in deze. Als jullie vaker zo over en weer plagen, is het helemaal niet raar dat hij dat nu ook deed. Hoe moet hij nou weten dat het voor jou een DING is als je hem zelfs nog nooit verteld hebt dat je écht zingt?

Als je hem vanavond ziet, kijk je hem op een gegeven moment aan, en je zegt: 'Weet je nog, dat ik je laatst vertelde dat ik zingen als hobby heb? Dat is écht zo. Ik vind het geweldig, het vervolmaakt mijn leven. En ik ben goed. En nu wil ik graag dat je even naar dat filmpje kijkt die ik je laatst liet zien. En even geen flauwe grapjes, dit is een DING van mij. Dank je. Hier is het filmpje.'

En dan luistert hij naar je filmpje, en schrikt zich lam omdat je écht goed bent. En is dan apetrots omdat hij een vriendin heeft die écht kan zingen.

Klaar!
Natuurlijk, natuurlijk. Maar je strategie zal toch anders moeten zijn als je weet dat je goed bent, of als je daar ernstig over moet twijfelen.
Oh, en omdat hij apetrots op je zal zijn, krijg jij meer zelfvertrouwen en gaat het steeds minder een DING worden omdat je wéét dat je geliefde óók vind dat je goed bent. Je wordt steeds zelfverzekerder, gaat steeds makkelijker optreden (al zal plankenkoorts nooit écht overgaan, hoor), krijgt steeds meer aanbiedingen, over een jaar of twee verkoop je meer cd's dan Caro Emerald, geef je hem zijn eerste nieuwe rode auto cadeau, en mag hij je naar al je concerten chaufferen, waar hij altijd de groupies nijdig wegkijkt en zorgt dat je niet in de verdrukking komt bij het handtekeningen zetten
Alle reacties Link kopieren
Of jij mooi zingt of niet doet er niet toe. Je vindt zijn opmerkingen gewoon onprettig.
Alle reacties Link kopieren
KIk snap je wel hoor, hij maakt grapjes die wel een ondermijnende ondertoon hebben. Ik zou ze heel irritant vinden.
..popcorn?
Alle reacties Link kopieren
quote:OlympeMaxime schreef op 27 juni 2015 @ 18:03:

Oh, en omdat hij apetrots op je zal zijn, krijg jij meer zelfvertrouwen en gaat het steeds minder een DING worden omdat je wéét dat je geliefde óók vind dat je goed bent. Je wordt steeds zelfverzekerder, gaat steeds makkelijker optreden (al zal plankenkoorts nooit écht overgaan, hoor), krijgt steeds meer aanbiedingen, over een jaar of twee verkoop je meer cd's dan Caro Emerald, geef je hem zijn eerste nieuwe rode auto cadeau, en mag hij je naar al je concerten chaufferen, waar hij altijd de groupies nijdig wegkijkt en zorgt dat je niet in de verdrukking komt bij het handtekeningen zetten Precies zo.
Alle reacties Link kopieren
Ik vind aannemen dat iemand ergens slecht in is, terwijl die persoon aangeeft het best redelijk te kunnen, ontzettend onintelligent en onaantrekkelijk overkomen. Ik zou daar dus ook totaal van opdrogen en bij mijzelf te rade gaan of ik een relatie wil met iemand die geen open blik heeft, maar dingen van tevoren al afkeurt. Zo'n negatieve houding is toch niks.



Dat gezegd: geef aan bij jouw vriend dat je zijn opmerkingen stom vond en dat je optreedt in juli. Dat hij welkom is om te komen, maar dat je geen zin hebt om jezelf te moeten gaan bewijzen.



Dat hij niet uit zichzelf door had dat jij het onprettig vond is logisch. Je hebt een mond gekregen om uit te leggen hoe je je voelt, gebruik die dus ook.
Ik vinden mensen die zo reageren op andermans hobby's of andere liefhebberijen gewoon niet zo aardig.

Ik zou hem niet uitnodigen voor het concert, ik zou hem helemaal nergens meer voor uitnodigen. Je ziet gelukkig na 3 maanden al een niet leuke kant van hem. Doe je voordeel ermee.
Alle reacties Link kopieren
quote:alinea schreef op 27 juni 2015 @ 15:22:

[...]





Dat zijn eerste reactie:ja sure is dat snap ik wel maar als je dan trots met een you tube filmpje aankomt en dan nog nul interesse en flauw blijven doen dat snap ik niet. Dat is gewoon lullig en onvolwassen.Eens
life's a beach and then you die
Alle reacties Link kopieren
Ik vind het hele vreemde en lullige opmerkingen van je vriend. Zeker als je een filmpje van jezelf probeert te laten zien.



Als je nog maar drie maanden verkering hebt, zouden de meeste jongens razend benieuwd zijn hoe hun vriendin op YouTube staat.



Dus ik denk niet dat dit een leuke, geschikte jongen voor je is. Zo één die jou fantastisch vindt en het beste in je naar boven wil halen.
Sommige mannen maken nu eenmaal dat soort grapjes. Dat ligt je, of dat ligt je niet. Mijn man doet dat ook, maar ondertussen is hij dus wel apetrots op wat ik allemaal doe. Ben verpleegkundige, hij noemt mij afgestudeerd billenwasser. Tuurlijk joh. Maar ondertussen schept hij wel over me op, raadt mensen met problemen aan met mij te gaan praten over hoe ze verder moeten, en is vaak onder de indruk van de dingen die ik meemaak in mijn werk. Maar mijn beroep blijft voor hem afgestudeerd billenwasser. Maar ik ben er niet onzeker over. Dat is het punt. Jij bent onzeker over dit ene punt, en hij weet dat niet. Als mijn man zou weten dat ik het vervelend zou vinden als hij me zo noemt, zou hij er per direct mee stoppen. Jouw vriend weet niet dat dit ene punt bij jou zo gevoelig ligt. Dus kan hij er niet gevoelig mee omgaan. Vertel het hem, dan is het over. Als het niet over is, is hij een eikel. Maar geef hem wel de kans om zijn gevoelige kant te laten zien. Hij kan het niet ruiken. Zo simpel is het.
Alle reacties Link kopieren
Hoi humpeldumpeltje,



Ik snap heel goed dat je hier onzeker van wordt. En dat komt denk ik ook vooral omdat de hobby zingen is. Zelf ben ik (semi)professioneel zangeres en weet dus dat ik een aardig nootje weg zing. Maar ook ik ben superonzeker als iemand iets negatiefs erover zegt. En voor bijna alles zangeressen die ik ken, geldt: over je stem ben je chronisch onzeker. Besef dat dus ook, dat alles wat hij daarover zegt, extra hard binnenkomt, alleen al omdat het zingen betreft.



Even heel fysiek gezien is dat ook niet gek: met zingen maak je geluid door met lucht op een bepaalde manier je stembanden te laten trillen. Je drukt geen toetsen in, tokkelt niet op snaren, en blaast geen lucht door een koperen buis. Al het geluid dat je maakt, komt direct uit jezelf. En met dat geluid vertel je ook vaak nog eens een verhaal wat je raakt (anders zou je dat liedje niet hebben gekozen). Of moet je als frontvrouw de sfeer van de band helemaal dragen. Kortom: het is een hobby waarbij je je continu kwetsbaar opstelt. En tegelijkertijd is het het heerlijkste dat er is.



Dat betekent dus dat jij wat jij voelt voor jou helemaal logisch is (en minder overdreven dan sommige mensen hier denk ik beseffen), maar dat hij het ook echt niet zo lullig bedoelt. Hij snapt niet hoe dat voelt.



Ik zou er eerlijk over zijn tegen hem. Even rustig zeggen dat je dit heel spannend vindt, het niet zomaar laat horen/zien, en dat het voor jou een 'big deal' is. Leg hem uit wat zingen voor jou betekent en wat het met je doet. Je kan hem niet verwijten dat hij vervelende opmerkingen maakt, want ze zijn rationeel gezien niet zo vervelend. Ze maken jou alleen onzeker en waarom dat is mag je best uitleggen. Ik zou hem alleen dus niet verwijten.
Alle reacties Link kopieren
Katkaatje, bedankt voor de reactie! Je legt inderdaad precies uit waar die gevoeligheid ligt.

Iedereen ook bedankt voor de andere reacties overigens, zowel de positieve als de negatieve.



Nog even een update: Ik heb er gewoon even met hem over gesproken vandaag. Ik heb gezegd dat ik zijn opmerking niet zo leuk vond, omdat ik me in deze kwestie vrij kwetsbaar voel. Gevraagd of hij daar de volgende keer iets meer rekening mee wilde houden.

Hij zei gelijk sorry en gaf toe dat hij achteraf het idee had dat hij mij er te veel mee geplaagd had. Hij had er daarna niet meer aan gedacht, maar toen ik het zei herkende hij gelijk waar het over ging. Hij zei dat hij er in het vervolg meer op zou letten.



Nja, ik ben weer redelijk opgelucht.
Mooi he? Communiceren.
Alle reacties Link kopieren
Hij vindt je duidelijk heel leuk, anders zou hij niet zo begripvol reageren.
Vroeger toen de zee nog schoon was en seks vies....
Eerst zien dan geloven.
En heb je hem alsnog het filmpje laten zien?
En that's it? Verder geen interesse in je hobby?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven