Vrouw kostwinner, en man...?

28-02-2014 11:11 59 berichten
Alle reacties Link kopieren
Laatst was er een topic over een vrouw die kostwinnaar was en het redelijk gehad had met haar man (en hij met haar), omdat ze thuis ook nog eens alles regelde.



Nu ben ik zelf sinds kort ook in een positie waarin ik kostwinnaar ben. Ik vind dat prima, want ik hou van mijn werk. Nu was ik een aantal dagen op cursus op een locatie in Nederland met een aantal overnachtingen. Toen ik (moe) terugkwam ging er gelijk een was in, en ging ik aan de slag met andere huishoudelijke dingen. Voor de kinderen had hij conform afspraak gezorgd, maar daar was alles mee gezegd. De vieze kleren lagen nog in de kamer, ik kon ze gelijk in bad doen, want ze hadden vieze haren en mijn dochter had rode uitslag op haar billen. Zelf maak ik altijd een heel ritueel van het slapengaan, maar dat is aan mijn man niet besteed: de doet gewoon het licht uit. Daardoor heb ik het gisteravond goedgemaakt met een extra lang verhaaltje. De agenda regel ik ook - hij delete gelijk de mailtjes van school -, waardoor we vandaag iets vergeten waren mee te geven aan één van de kinderen, omdat ik ook nog niet helemaal alles op een rijtje had en hij sowieso van niets wist.



Verder vindt hij dat we een (fulltime) nanny moeten nemen. Een rol van huisman ziet hij niet zitten, dus zelf heeft hij ook een aantal zakelijke initatieven voor ogen, maar dat zijn plannen die vooral veel tijd (en misschien geld) gaan kosten en die voorlopig nog niets gaan opleveren.



Ik sta overal voor open, maar ik wil voorkomen dat onze relatie straks scheef groeit, zoals in het topic. Dus, bij deze: wat kan ik verwachten van hem in deze situatie? En hoe hou ik mijn relatie goed, met deze niet-traditionele rolverdeling?
Alle reacties Link kopieren
En ik zou als ik jou was direct heel duidelijk naar hem gaan worden voordat je zo meteen je werk hebt, het huishouden 's avonds doet,de kinderen zo goed en zo kwaad het gaat er tussendoor opvoedt en daarnaast nog een arrogant keukenprinsje met een eigen bedrijfje (dat geen cent oplevert) moet sponsoren.



Ticket to divorce lijkt me en dán zijn de financiële rapen helemaal gaar.
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
Alle reacties Link kopieren
FV, maar alleen maar voor huishouden en kinderen kunnen zorgen. Dat moet je ook maar liggen. Alleen met kinderen en huishouden bezig zijn. Ik zou gek worden. Ik ben iemand die heel veel energie heeft, en ook graag onder de mensen bent.



Ik kan mij voorstellen dat sommige mensen werken nodig hebben voor zelf behoudt. Ik zou ook nooit volledige voor de kinderen kunnen zorgen. Ook al was ik alleenstaand moeder. En had ik recht om thuis te biljven. Zoals de nieuwe wet zegt.
Alle reacties Link kopieren
quote:Enn schreef op 28 februari 2014 @ 11:46:

En ik zou als ik jou was direct heel duidelijk naar hem gaan worden voordat je zo meteen je werk hebt, het huishouden 's avonds doet,de kinderen zo goed en zo kwaad het gaat er tussendoor opvoedt en daarnaast nog een arrogant keukenprinsje met een eigen bedrijfje (dat geen cent oplevert) moet sponsoren.



Ticket to divorce lijkt me en dán zijn de financiële rapen helemaal gaar.

Laat me vast helder zijn: Als je elke hij door 'zij', elke 'zijn' door 'haar' en van de prins een prinses maakt, sta ik net zo goed achter wat ik hier schrijf.



*voordat we dat we dat straks weer gaan krijgen*
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
Alle reacties Link kopieren
Die man is ontevreden. Kun je dingen van het eisen. Ik wil dat je dit doet en dat. dat is ook reeel. Maar als iemand ongelukkig is dan moet je dat naar mijn idee ook meenemen. Het is je man.



Met alleen maar boos blijven en pissig bereik je niks.

Je man krijgt van deze situatie geen energie. En dat zullen er meer zijn. Net als sommige moeders werken. Voor het geld maar ook een stukje voor zichzelf.
Alle reacties Link kopieren
quote:mara2 schreef op 28 februari 2014 @ 11:49:

FV, maar alleen maar voor huishouden en kinderen kunnen zorgen. Dat moet je ook maar liggen. Alleen met kinderen en huishouden bezig zijn. Ik zou gek worden. Ik ben iemand die heel veel energie heeft, en ook graag onder de mensen bent.



Ik kan mij voorstellen dat sommige mensen werken nodig hebben voor zelf behoudt. Ik zou ook nooit volledige voor de kinderen kunnen zorgen. Ook al was ik alleenstaand moeder. En had ik recht om thuis te biljven. Zoals de nieuwe wet zegt.





Dat geldt voor mij ook. Ik ben geen huisvrouw-materiaal, ik word er depressief en vervelend van. Maar daarom ben ik dat ook niet en ga ik dus werken.

Desondanks vind ik het vrij normaal dat in periodes dat ik niet werk, ik dus ook automatisch meer in het huishouden doe dan mijn vent. Wat een ander al zei: dan is het minimale wat hij mag verwachten dat de kindershizzle, het eten en het huis als hij moe thuis komt iig gedaan zijn.
Am Yisrael Chai!
Ik zou mijn man duidelijk maken dat hij voor het huishouden dient te zorgen zolang hij geen geld binnen brengt en de kosten voor een nanny/werkster dus niet door zijn inkomen gedekt kunnen worden. Dat is meteen een goede motivatie voor hem om die zakelijke projecten wel bloedserieus te nemen.



(En als hij in zaken gaat, en jij er niet op vertrouwt dat dit financieel goed komt, dan zou ik je ook adviseren om huwelijkse voorwaarden op te laten stellen als dat nog niet geregeld was).
Hij vind het waarschijnlijk gewoon onnodig om zoveel zo uitgebreid te doen als jij. Ook als hij 'n huishouden in zijn eentje zou hebben. Accepteer dat en neem idd 'n nanny/aupair o.i.d. die jullie kan ontlasten.
Alle reacties Link kopieren
quote:mara2 schreef op 28 februari 2014 @ 11:51:

Die man is ontevreden. Kun je dingen van het eisen. Ik wil dat je dit doet en dat. dat is ook reeel. Maar als iemand ongelukkig is dan moet je dat naar mijn idee ook meenemen. Het is je man.



Met alleen maar boos blijven en pissig bereik je niks.

Je man krijgt van deze situatie geen energie. En dat zullen er meer zijn. Net als sommige moeders werken. Voor het geld maar ook een stukje voor zichzelf.

Oh vast.



Maar de situatie is nu niet anders en daar moet hij óf verandering in gaan brengen door weer werk te vinden en als dat (zoals helaas velen) niet gaat lukken zal hij toch wat met de situatie aan moeten niet? Staan op een nanny terwijl er beduidend minder geld binnen gaat komen is niet realistisch en komt op mij op z'n zachts gezegd naïef over.
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
Alle reacties Link kopieren
psst:

https://onzetaal.nl/taaladvies/advies/k ... ostwinnaar
Alle reacties Link kopieren
Ik ben ook kostwinner, mijn man werkt wel maar dat levert op dit moment weinig op. Beetje een vergelijkbare situatie dus, al moet jouw man nog beginnen met zijn activiteiten die ooit eens wat gaan opleveren begrijp ik.



Wij hebben een paar belangrijke afspraken:



- als het nodig is, zal mijn man elk stom, simpel, smerig baantje aannemen om te voorzien in (extra) inkomsten (ligt niet in de lijn der verwachting dat het nodig is, maar who know's)



- ik geef hem tijd om zijn werk (dat dus weinig geld oplevert, maar wel voldoening, eigenwaarde, en mogelijk meer in de toekomst) te doen, maar mijn werk gaat altijd voor



- in de uren dat ik op kantoor ben of thuis werk, kan hij mij niet storen met allerlei telefoontjes over waar wat ligt/ hoe iets moet/ etc. Gezien het feit dat hij pas enkele jaren in NL woont, probeer ik er wel rekening mee te houden dat dokterbezoeken (niet huisarts maar wel WKZ met dochter) in mijn vrije uren plaatsvinden. Dit omdat hij bang is iets te missen/verkeerd te begrijpen



- onder kantooruren doet hij alles met de kinderen en zorgt zoveel mogelijk voor het huishouden. Het huis is aan kant en ik kan beginnen met koken zodra ik thuis kom (hij kan echt niet lekker koken dus ik doe het). In de avonduren/weekenden werkt hij veel maar we verdelen de grote huishoudelijke taken.



- als de jongste (net 2 geworden), 4 is en naar school gaat, moet hij zijn plannen evalueren. Zit er toekomst in en zonee, wat gaat hij dan doen. De constructie werkt mede omdat wij dus geen KDV kosten hebben en de kinderen fijn de eerste vier jaar thuis kunnen blijven. Dat vinden wij beide voldoende compensatie voor het verlies aan inkomsten. Nadat de oudste 4 is geworden, ontstaat een ander evenwicht.
if we all light up, we can scare away the dark...
Dit soort dingen zie ik vaker om me heen. Vaak spelen beide partijen hier een rol in. Meestal omdat de man deep down toch nog een ongeemancipeerde hork is ('dat soort dingen doe ik niet hoor, die kun jij/kan een vrouw veel beter') en de vrouw een controlfreak die precies wil bepalen hoe alles gaat (slaapritueel goedmaken? werkelijk?) Het resultaat is een weinig verheffend potje touwtrekken om de macht in huis.



Het enige wat helpt is praten, en beiden erkennen welke rol jullie hierin spelen. Pas als je je eigen aandeel ook ziet, kun je werkelijk veranderen. Succes.
Alle reacties Link kopieren
quote:mara2 schreef op 28 februari 2014 @ 11:51:

Die man is ontevreden. Kun je dingen van het eisen. Ik wil dat je dit doet en dat. dat is ook reeel. Maar als iemand ongelukkig is dan moet je dat naar mijn idee ook meenemen. Het is je man.



Met alleen maar boos blijven en pissig bereik je niks.

Je man krijgt van deze situatie geen energie. En dat zullen er meer zijn. Net als sommige moeders werken. Voor het geld maar ook een stukje voor zichzelf.Ja, dan moet ie dus aan het werk gaan. Of anderszins een inkomen binnen brengen. Je kan niet verwachten dat je gezellig samen het huishouden en de kids doet, als je niet ook in de factor inkomen iets bijdraagt. Dan is de ander je immers aan het sponsoren om lekker te lamballen en dat is het recept voor ellende. Wie betaalt, bepaalt, ook in relaties.
Am Yisrael Chai!
@mara

Ik vind het huishouden ook niet leuk. Sterker nog, ik kan het amper door fysieke beperkingen. Maar dat maakt toch niet dat je partner het dan maar allemaal op moet lossen naast een fulltime baan. Het leven is nu eenmaal niet leuk en we moeten allemaal wel eens wat doen wat we liever niet zouden willen doen. Het is toch geen kleuter, laat hem zijn verantwoordelijkheid gewoon nemen.
Alle reacties Link kopieren
Het komt er op neer dat het je man het teveel moeite kost om voor zijn kinderen te zorgen en een was re draaien.

Is toch van de gekke dat je geld zou gaan spenderen aan een nanny terwijl hij thuis zit. Hij kon van mij de boom in, het is niet meer dan normaal dat die dan de boodschappen doet de was draait en kookt en een stofzuiger er doorheen haalt.

Uitgebreide bedrituelen hoeven dan ook weer niet maar ik zal over die andere zaken maar eens om de tafel gaan zitten.
Alle reacties Link kopieren
Tatlitatli,



Dit lijken me hele goede, eerlijke, afspraken. Goed en liefdevol geregeld van jullie!
Am Yisrael Chai!
Alle reacties Link kopieren
quote:Enn schreef op 28 februari 2014 @ 11:54:

[...]



Oh vast.



Maar de situatie is nu niet anders en daar moet hij óf verandering in gaan brengen door weer werk te vinden en als dat (zoals helaas velen) niet gaat lukken zal hij toch wat met de situatie aan moeten niet? Staan op een nanny terwijl er beduidend minder geld binnen gaat komen is niet realistisch en komt op mij op z'n zachts gezegd naïef over.Ja zou denk ik op een gegeven moment ook. Maar heleboel mensen niet. Die komen toch geen acties. Ja en die wachten tot een ander het oplost. En die lui heb je allemaal wel in je omgeving.
Alle reacties Link kopieren
quote:mara2 schreef op 28 februari 2014 @ 11:59:

[...]





Ja zou denk ik op een gegeven moment ook. Maar heleboel mensen niet. Die komen toch geen acties. Ja en die wachten tot een ander het oplost. En die lui heb je allemaal wel in je omgeving.En dan is het aan de partner om de man/vrouw duidelijk te maken hoe de zaken er nou eenmaal bij staan. In tijden waarin inkomsten om welke reden ook beperkt worden is het eerste belang dat kinderen eten en daarna dat onderdak geborgd blijft. Dit binnen de kosten die er de afgelopen jaren zijn gemaakt. Dan is het gewoonweg niet de tijd voor gekwetst ego ondanks dat het ego vast een enorme domper zal hebben gehad. Het is niet dat ik het niet begrijp maar het heeft gewoonweg niet de prioriteit.
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
Alle reacties Link kopieren
Doet hij echt enkel het minimale met de kinderen of vind jij het minimaal? Als hij echt het minimale doet en dan ook nog een nanny wil om de kinderen uit te besteden... Jeetje.



Qua huishouden kon hij wat mij betreft op het dak gaan zitten. Man en ik verdienen netto op vijf euro na evenveel, ik sprokkel dat bijeen met een fulltime baan, man werkt drie dagen per week. Qua huishouden is er niet veel te doen, zes uur per week een hulp (2x 3 uur). Man doet wel knutselspullen opruimen, even met een stofzuiger door de woonkamer en vaatwasser in- en uitruimen op de dagen dat hij thuis is. Hij kookt zes dagen in de week. Op de dagen dat wij alle twee werken gaat het 50/50 qua verzorging kind en hond. Man is begonnen met 1 dag minder werken, maar hij vond het zo leuk dat hij nu twee dagen minder werkt.



Op de zaterdag of zondag is mijn man bezig met eigen praktijk, dan ben ik met zoon en hond lekker op stap zodat hij rustig kan werken.



Ik zou dus duidelijke afspraken maken. Misschien een hulp voor een paar uur per week. Maar een nanny zou ik echt niet inhuren als er iemand fulltime op zijn/haar kont thuis zit (en al niets in het huishouden doet).
Nee heb je, ja kun je krijgen
Alle reacties Link kopieren
quote:NummerZoveel schreef op 28 februari 2014 @ 11:55:

@mara

Ik vind het huishouden ook niet leuk. Sterker nog, ik kan het amper door fysieke beperkingen. Maar dat maakt toch niet dat je partner het dan maar allemaal op moet lossen naast een fulltime baan. Het leven is nu eenmaal niet leuk en we moeten allemaal wel eens wat doen wat we liever niet zouden willen doen. Het is toch geen kleuter, laat hem zijn verantwoordelijkheid gewoon nemen.



Sorry, het lijkt nu net alsof ik overkomt als een vrouwtje wat alles begrijpt.



Maar eerlijk gezegd ben ik nog al fel geworden door ervaringen met slappe iniatatiefloze mensen. Die veranderen niet. En voordat je het weet ben je alles voor hun aan het doen.
Wat een absurde situatie! Wat doet je man de hele dag dan?
En wat dit met 'de vrouw als kostwinnaar' te maken heeft snap ik ook al niet. Je moet die hele kar toch samen trekken als stel (geld, kinderen, huishouden, leven etc.), taken verdelen en afspraken maken. In jullie situatie is er 1 die z'n snor blijkbaar drukt. Zit al compleet scheef.
Alle reacties Link kopieren
Vraag hem naar de dromen uit zijn jeugd en wat er nog van over is.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
quote:mara2 schreef op 28 februari 2014 @ 12:08:

[...]



En voordat je het weet ben je alles voor hun aan het doen.Dat kies je toch zelf? .
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
Alle reacties Link kopieren
quote:retrostar schreef op 28 februari 2014 @ 12:22:

Vraag hem naar de dromen uit zijn jeugd en wat er nog van over is.Mooi. Goede insteek om naar het nu te komen.
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
Alle reacties Link kopieren
quote:scarry schreef op 28 februari 2014 @ 11:11:

Nu ben ik zelf sinds kort ook in een positie waarin ik kostwinnaar ben. Ik vind dat prima, want ik hou van mijn werk.



Denkfout: kostwinner zijn heeft niets te maken met van je werk houden of niet, maar met de keuze om verantwoordelijk te zijn voor het hoofdinkomen van het gezin. Vaak betekent het ook dat de minst/niet-werkende partner (grotendeels) voor huishouden en kinderen zorgt. Nog steeds prima?



quote:Nu was ik een aantal dagen op cursus op een locatie in Nederland met een aantal overnachtingen. Toen ik (moe) terugkwam ging er gelijk een was in, en ging ik aan de slag met andere huishoudelijke dingen. Voor de kinderen had hij conform afspraak gezorgd, maar daar was alles mee gezegd. De vieze kleren lagen nog in de kamer



niet jouw verantwoordelijkheid



quote:, ik kon ze gelijk in bad doen, want ze hadden vieze haren en mijn dochter had rode uitslag op haar billen.



dat kan man doen



quote:Zelf maak ik altijd een heel ritueel van het slapengaan, maar dat is aan mijn man niet besteed: de doet gewoon het licht uit. Daardoor heb ik het gisteravond goedgemaakt met een extra lang verhaaltje.



Waarom moet alles op jouw manier? Komen de kinderen wat te kort als hun vader voor hen zorgt?



quote:De agenda regel ik ook



Waarom? Jij werkt toch?



quote:- hij delete gelijk de mailtjes van school -, waardoor we hij vandaag iets vergeten waren was mee te geven aan één van de kinderen, omdat ik ook nog niet helemaal alles op een rijtje had en hij sowieso van niets wist.



Het is dus eigenlijk toch (ook, of vooral) jouw verantwoordelijkheid, ook al was jij weg. Vandaar "we waren iets vergeten".



quote:Verder vindt hij dat we een (fulltime) nanny moeten nemen.



Prima, als hij die betaalt.



quote:Een rol van huisman ziet hij niet zitten, dus zelf heeft hij ook een aantal zakelijke initatieven voor ogen, maar dat zijn plannen die vooral veel tijd (en misschien geld) gaan kosten en die voorlopig nog niets gaan opleveren.



Reken er maar op dat ze geld gaan kosten en reken er niet op dat ze geld gaan opleveren. Je verhaal doet me sterk denken aan dat van een nicht van me, die al jaren met een man zit die weigert te gaan werken maar die wel voortdurend allerlei dealtjes aan het sluiten is. Ze zit ondanks haar torenhoge salaris inmiddels diep in de schulden en hij blijft beloven dat hij een baan gaat zoeken. Maar zit nu weer ergens in Wit-Rusland een oliedeal te sluiten Zij houdt ondertussen alles draaiende naast haar fulltime baan. Hij is immers altijd "druk" aan de telefoon (de telefoonrekeningen wil je ook niet zien).



quote:Ik sta overal voor open, maar ik wil voorkomen dat onze relatie straks scheef groeit, zoals in het topic. Dus, bij deze: wat kan ik verwachten van hem in deze situatie? En hoe hou ik mijn relatie goed, met deze niet-traditionele rolverdeling?



Er is niks tegen op een man die een onderneming wil beginnen, maar dit klinkt meer als een man die het wel best vindt om op jouw zak te leven. Dit gaat niet de verkeerde kant op, dit zit al fout!



En dit is een puur traditionele rolverdeling, ware het niet dat je man zijn rol niet op zich neemt. Maar ook jij blijft in je traditionele rol van moeder de vrouw zitten. Tijd voor een goed gesprek maar vooral voor daden van jouw kant. Of juist stoppen met alles van hem over te nemen.
Ga in therapie!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven