AH moestuintjes 2016

08-03-2016 13:30 499 berichten
Vandaag kreeg ik van AH de eerste moestuinpotjes. Zijn er meer mensen die ze gaan sparen?

Hebben jullie tips, do's en dont's die we kunnen uitwisselen?
quote:Flitseflats schreef op 12 april 2016 @ 14:09:

Wij gaan dit weekend de broccoli overplanten en mogelijk ook de slamix en rucola. Wat denken jullie, kunnen ze al (in potten) naar buiten?

Mocht er nog echte vorst komen kunnen ze een nachtje in de schuur, maar liever niet.. De broccoliplantjes zijn nu ongeveer 4 centimeter.

Ja hoor, die groenten kunnen (volgens https://tallsay.com/page/ ... ijn-moestuintje-tips-2016 ) allemaal goed tegen een beetje kou.
Leuk! Leuk! Ik ben dit jaar er ook weer actief mee bezig (vorig jaar is helaas alles afgestorven :/ De aardbei is zelfs nooit naar boven gekomen). Hopelijk dit jaar beter.



Bijna alles compleet van dit jaar, moet er nog een paar binnen krijgen. Verder wel meteen begonnen met zaaien



Mijn courgette, augurk, broccoli, sperziebonen, doperwten en radijs zijn al verpot in van die leuke gekleurde AH-potjes. De rest vind ik nog niet stevig genoeg om te verpotten. Mijn andijvie heeft helaas al het loodje gelegd



Zijn jullie bakjes ook al zo beschimmeld? Kan dat kwaad? Ik heb het voornamelijk op dat bakje zitten en niet op de aarde/plantje, maar ik heb dat vorig jaar amper gehad :/ Hopelijk heeft het niet heel veel effect...
Dat zou niet uit moeten maken Asphix, het slaat niet over op de plantjes. Mss wel een tikkie minder water geven?



haha ik doe alsof ik nu echt de expert ben- helemaal niet, maar heb me wel goed ingelezen...
Alle reacties Link kopieren
Yikes, de radijsjes en slamix zijn na een week al opgekomen in de bak buiten, ondanks dat het afgelopen week nog relatief koud/onstuimig weer was

Heb er nu ook snijbonen bijgezet, kijken hoe die gaan
Kijk, luister en geniet... want mooier dan dit wordt het niet!
quote:*bloem schreef op 12 april 2016 @ 16:28:

Dat zou niet uit moeten maken Asphix, het slaat niet over op de plantjes. Mss wel een tikkie minder water geven?



haha ik doe alsof ik nu echt de expert ben- helemaal niet, maar heb me wel goed ingelezen... Ik zag het hier idd voorbij komen, maar ik geef ze nu al amper 1-2x per week water? Als het bakje en de aarde pas droog is geef ik ze weer water. Of is het beter om om de twee dagen een klein beetje water te geven? Het probleem zit alleen in die kleine AH-bakjes, de verpotte planten hebben nergens last van.
ja ik las wel ergens dat het echt die kokosaarde/bakje is wat kan gaan schimmelen.

Echt joh, maar zo weinig water? Ik geef ze elke dag water, maar waarschijnlijk dan minder dan jij, of de bakjes staan meer in de zon.



Mijn motto is: als de plantjes groeien en er goed uitzien, doe je iets goed
Alle reacties Link kopieren
Hier ook beschimmelde bakjes, net als vorig jaar. Wat in potgrond staat, schimmelt hier niet. Maar de bakjes van de AH hebben er een bijzonder talent voor, lijkt het wel.



Zo lang je plantjes schimmel-vrij zijn, loopt het wel los allemaal.
Alle reacties Link kopieren
Verleden jaar ook veel beschimmelde bakjes, nu geen op 1 plekje na op het tijmbakje. Die kant hebben we eraf gehaald voor het overzetten en gaat nu goed.
Je bent zelf een theepot
Ja, ik kijk het nog even aan. Zolang de plantjes niet aangetast zijn, laat ik het zitten. Bij verpotten haal ik het beschimmelde deel er wel vanaf.
Schimmel is helemaal niet erg volgens IVN. Buiten het potje dan. Als de plant zelf niet beschimmeld dan is er niets aan de hand.
Alle reacties Link kopieren
hier gaat alles erg goed, maar toen ik de sperziebonen buiten wilde zetten zijn de blaadjes verschrompeld
Hier ook schimmel op de potjes, ik heb ook ergens gelezen dat dat geen kwaad kan. Ach, ben ook gek op champignons met brie
Wat jammer van je bonen heksenketels! Wij moeten de sperziebonen nog zaaien, dus ik ben benieuwd..
Alle reacties Link kopieren
quote:Asphyxiated schreef op 12 april 2016 @ 18:03:

Ja, ik kijk het nog even aan. Zolang de plantjes niet aangetast zijn, laat ik het zitten. Bij verpotten haal ik het beschimmelde deel er wel vanaf.



Sommigen moet je met bakje en al,overzetten = je komt dan niet aan de tere plantjes en worteltjes.

Als je dat nu doet maar dan de beschimmelde bakjesdelen eraf knipt?
Je bent zelf een theepot
Wie heeft er brocolli tips voor mij?



mijn 1e lichting is gesneuveld, twee weken nadat ik ze had overgezet naar een grotere pot. Nu net een tweede kokosbakje voorzichtig van de brocollistekjes verwijderd, nog voorzichtiger met de worteltjes gedaan, en heb ook wat langer gewacht tot ik ze ging verpotten, zodat ze misschien iets minder fragiel zijn. Ze staan nu in een grote pot in de vensterbank, waar van 14:00-19:00 de zon op valt.



Wat maakt het succes van jullie brocolli, na verpotten? Binnen/buiten, veel/weinig zon?



De rest van mijn plantjes doen het wel goed, alleen die brocolli niet.
Broccoli kan met het hele potje zo in de aarde, dan beschadig je ook de wortels niet. Hij moet op een koele, lichte plek. Niet boven een verwarming dus bv. Buiten kan, maar niet met vorst. Af en toe water, niet teveel. En in een grote pot, 30cm doorsnee. Bij meer dan 3 plantjes de rest afknippen op een halve cm boven de aarde. Heb je dat boekje van de AH niet gekocht toen? Die van 25 cent, daar staat alles in wat je moet weten
Alle reacties Link kopieren
Broccoli kan echt nog niet naar buiten, daarvoor zijn de nachten nog te koud. Wel opletten met te veel zon en vooral ook niet te nat. Broccoli is echt heel lastig om zelf te telen. Ik maak veel gebruik van de tips op mooiemoestuin.nl
.
thanks!
Alle reacties Link kopieren
Ik had 5 doperwten gezaaid. 3 zijn tot nu toe opgekomen. 2 dus niet, waarvan 1 potje ook met schimmel. Ach.... het is iets .
Alle reacties Link kopieren
Dan zijn er 3 doperwten meer opgekomen dan bij ons.



Gelukkig hebben we nog een reserve-bakje, eens kijken of daar wel iets uit wil groeien!
Ik heb een deel buiten staan. Theekruiden beginnen buiten te kiemen. Het zijn de moeilijke. Bij mij doen die juist buiten het wel.

Binnen niet.

Ook ik ga een 2e zaai doen. Is een goede tip geweest voor zakjes. Niet alles meteen zaaien. Je krijgt te veel.

Zo krijg je in fases telkens opnieuw een beetje. Is net als eten...



Alleen de cherry en de radijs doen het. Ik ben aan het sparen voor de potjes van AH. Als je daar zelf gaatje in boort dan kun je ze buiten zetten.

Het kan een verschil maken. Hier was dat vorig jaar wel zo. Het aantal gaatjes dan.



EDIT:

Broccoli moet juist heel vochtig gehouden worden.

Voor de rest kan met te veel wel eens een kiem verdwijnen. Ik ga ze wel binnenkort buiten zetten. Ik zag ze (de fruitige vliegen) alweer vliegen. Ik ben al begonnen met het extra schoon maken...



Basilicum begint hier trouwens ook te ontkiemen. Dat is zaad THT 2015 maar het doet het nog steeds. Daarvoor heb ik BUITEN het kweekbakje uit een setje van vorig jaar buiten op een vorstvrij en lichte plaats gezet. Dit zaad en de potgrond is vers. De zaden zijn zoals op het overzicht aangegeven (0,5 cm onder aarde) Dus een dun laagje over de zaden. Lekker vochtig maken en deksel erop.

Deksel zorgt voor minder verdamping en af en toe een beetje open... Hier lukt het tot nu toe wel. Binnen lukt niks door de verwarming. Ik heb kiemen van de basilicum.



Al mijn zaaisels staan deels binnen maar wel achter het raam waar ze al vroeg zon krijgen.

Maar die fruitvliegen. Citroenmelisse en lavendel zou ze op afstand moeten houden. Die heb ik dus ook in een zakje. Melisse is aan het kiemen.

Lavendel heeft misschien de winter overleefd.
Mijn slamix en venkel zijn nu ook overleden



Dit keer wel mijn eigen schuld, want 1-2x per week water geven trekken toch niet alle plantjes.
Dit is nieuw voor mij, het kan een hulp zijn: http://kruiden.leerwiki.nl/



EDIT: Jacobskruid is giftig. Voor alle zoogdieren en dus ook de mens. https://upload.wikimedia.org/wikipedia/ ... lowers.jpg
Alle reacties Link kopieren
Ik heb zojuist de komkommer, courgette en augurk binnen voor gezaaid.



Voor vannacht voorspellen ze vorst!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven