AH moestuintjes 2016

08-03-2016 13:30 499 berichten
Vandaag kreeg ik van AH de eerste moestuinpotjes. Zijn er meer mensen die ze gaan sparen?

Hebben jullie tips, do's en dont's die we kunnen uitwisselen?
Alle reacties Link kopieren
Ik zou wachten met zaaien tot begin mei. Dan groeit het heel snel en haalt dan alles in.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Ja wij doen dit jaar ook weer mee!



We hebben zelf een moestuin dus dochter mag een stukje moestuin vullen met de plantjes van de ah.



Vorig jaar hebben we ook een hoop plezier ervan gehad. Alleen de aardbeien deden het niet.
Alle reacties Link kopieren
quote:wyandotje schreef op 08 maart 2016 @ 14:22:

Dat zou ook goed kunnen hoor. Maar na het zien van een docu over monsanto wil ik alleen nog maar biologische zaden kopen van NL bedrijven. Die moeten ook een beetje gesteund worden toch.





"biologisch" zegt niets, je kunt ook GM of hybride zaden biologisch opkweken.

Je bedoelt heirloom of open pollinated zaden. Dan zit je bij de Bolster goed, maar je hoeft ze dan ook niet elk jaar opnieuw te kopen natuurlijk
Alle reacties Link kopieren
Maar ik vind zaden kopen leuk. En er is altijd zoveel keuze. Ik zaai, verspeen, plant uit, oogst en eet het op.

Ik weet nog te weinig van zelf zaden oogsten.

Was er niet iets met een Duitse meneer die overleden is dankzij zijn zelfgekweekte giftige courgette??
Alle reacties Link kopieren
En dr zitten maar twee erwten in het ah moestuintje.
Alle reacties Link kopieren
Ik had net 50 cent te weinig voor 2 moestuintjes en werd afgescheept met 1 potje. Het was ook nog peterselie dus de kinderen waren nog niet echt enthousiast.

Vorig jaar was alles beschimmeld. Hopelijk gaat het dit jaar beter, maar ik verwacht het niet. Ik heb niet zulke groene vingers.
Ik had vorig jaar sowieso alle kruiden die het goed deden (2 weken terug zelfs nog de bieslook van toen gebruikt) en verder radijsjes, paprika's, wortels, sla, spinazie en 2 aardbeitjes! Maar ik begin dit jaar wat later, want er waren ook wat dingen verzopen

Inmiddels heb ik alweer de basilicum, andijvie, peterselie, cherrytomaat, broccoli, radijs en watermeloen ik ga er half april mee aan de slag en heb ook al een setje grote en een setje kleine potjes gekocht, het boekje en de bak.
quote:Ttass28 schreef op 08 maart 2016 @ 13:46:

Ik hou het mooi bij appie bestellen. Je wil niet weten hoe de kinderen hier zijn voor de appie ze terroriseren je gewoon. Heb je moestuintje mevrouw mag ik mag ik roepen er 10 kinderen. En als je 1 geeft zijn ze allemaal boos. Woon nogal in een kindvriendelijke wijk. Bedankt To voor het inlichten. Ik bestel mijn boodschappen wel.

Gewoon door lopen?

Ze gaan hier naar de buurkinderen.
quote:Ttass28 schreef op 08 maart 2016 @ 13:46:

Ik hou het mooi bij appie bestellen. Je wil niet weten hoe de kinderen hier zijn voor de appie ze terroriseren je gewoon. Heb je moestuintje mevrouw mag ik mag ik roepen er 10 kinderen. En als je 1 geeft zijn ze allemaal boos. Woon nogal in een kindvriendelijke wijk. Bedankt To voor het inlichten. Ik bestel mijn boodschappen wel.Stel je niet zo aan joh. Gewoon doorlopen is ook een mogelijkheid hè.
.
anoniem_156987 wijzigde dit bericht op 23-05-2018 23:32
98.21% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
quote:Bree_van_de_Kamp schreef op 08 maart 2016 @ 15:54:

[...]



Stel je niet zo aan joh. Gewoon doorlopen is ook een mogelijkheid hè.Ik zie gelijk van die "The Birds"-achtige scenes voor me, maar dan met kinderen........
Oh dear, how sad, never mind.
Wij hebben geen tuin, dus van onafzienbare velden pompoen, kropsla, boerenkool en winterwortelen zal ik moeten genieten op Farmville. Maar als er kruiden bij zitten wil ik die wel proberen te verbouwen, in potten. Vorig jaar hebben we dat ook geprobeerd maar toen is alles doodgegaan nadat zoon ineens nogal langdurig in het ziekenhuis terecht kwam.
Alle reacties Link kopieren
*Ordinaire TVP*
Tjezus, wat vals
Alle reacties Link kopieren
Ik zal mijn mond maar houden, over you Bayer, Syngenta, en Monsanto, alle zaadbedrijven op de wereld opkopen, ook de Nederlandse?



Maar de Bolster is nog veilig inderdaad.



Ik kwam trouwens een lijstje tegen met welke soorten het zijn, ik heb er even korte zaaitijd, en buiten zet tijd bij gezet.



Andijvie - Wallonne - Zomerdoorschieter, kan goed tegen kou vroeg zaaien en oogsten, of pas na rond 21 juni

Augurk - Wisconsin SMR 58 - Snelle groeiers, zaaien vanaf april, na half mei (ijsheiligen) naar buiten

Basilicum - Genovese - Hele jaar door binnen te zaaien, pas na half mei naar buiten

Broccoli - Ramoso Calabrese - Zaaien, vanaf nu tot juni, kunnen vrij vlot naar buiten.

Cherrytomaat - Red Cherry - Zaaien, half maart tot half april, na half mei naar buiten. (is een stamtomaat, een hoge dus)

Courgette - Black Beauty - Snelle groeiers, zaaien vanaf april, na half mei (ijsheiligen) naar buiten

Doperwten - Kelvedon Wonder - Zaaien, nu tot en met mei. Buiten neerzetten na kieming, houden zelfs van de kou.

Komkommer - MarketMore - Snelle groeiers, zaaien vanaf april, na half mei (ijsheiligen) naar buiten

Peterselie - Gewone Snij 3 - Vanaf nu, bijna het hele jaar door te zaaien

Radijs - Cherry Belle - Vanaf nu, bijna het hele jaar door te zaaien. Liefst vlot naar buiten, en niet verplanten.

Rode biet - Egyptische platronde - Vanaf nu het hele jaar door te zaaien. Liefst vlot naar buiten, en niet verplanten.

Rucola - Esmee - Vanaf nu het hele jaar door te zaaien.

Sla(mix) Great Lakes, Prize Head, Rouge d'Hiver en Wonder der vier jaargetijden - Eh, allemaal bijna het hele jaar door te zaaien.

Sperzieboon - Faraday - Pas zaaien eind april, begin mei. Na ijsheiligen naar buiten.

Spinazie - Vroeg Reuzenblad - Vanaf nu te zaaien, kan goed tegen koud, en houdt niet van de zomer (doorschieten).

Tijm - Duitse Winter - Vanaf nu binnen te zaaien, gaat langzaam in het begin.

Tuinkers - Cressida - Hele jaar door wel te zaaien

Venkel - Doux De Florence - Kan nu al binnen voorgezaaid worden. Maar vanaf apil/mei lekker naar buiten.

Watermeloen - Sugar Baby - Snelle groeiers, zaaien vanaf april, na half mei (ijsheiligen) naar buiten

Wortel - Negovia - Kan nu binnen, maar houdt niet van verplanten, liefst vanaf april direct buiten.





Voor die snelle groeier, Augurk, Courgette, Komkommer, Watermeloen. Doe jezelf en die planten een plezier, die moestuinpotjes zijn erg leuk, maar zaai ze in een wat grotere pot voor. Samen met de tomaten en sperziebonen zijn het (sub)tropische planten, die echt niet van vorst houden. En pas vanaf 15 graden aan de groei gaan. Ze hebben al snel 20 graden nodig om te kunnen kiemen.

Maar daarna is het vooral belangrijk dat ze genoeg licht krijgen. Anders worden het sprietjes.
Alle reacties Link kopieren
Thanks zonnetje
Sommige mensen dromen van grootse dingen, terwijl anderen wakker blijven en ze realiseren.
Alle reacties Link kopieren
Leuk, wij doen ook weer mee. (Lees: dat willen de kinderen zo graag)

Op dit moment 5 potjes in het bezit (broccoli, courgette, cherrytomaat, peterselie en slamix)
Er zijn nu meerdere topics geopend over tuintjes.



Ik heb 2 cherry-tomaat, andyvie, doperwt.



Ja, ik moet me inhouden om die twee doperwten niet (nu al) op te eten.

(Zelf had ik al kruiden en aardbeien.)
Alle reacties Link kopieren
quote:Hayek schreef op 08 maart 2016 @ 13:36:

Vorig jaar niet gedaan? Wij wel. Volg de instructies, dan kan er niks fout gaan. Echt, volkomen foolproof!Kennelijk niet. Vorig jaar 2 bakjes geprobeerd en de zaadjes deden niets, terwijl ik netjes de instructies had gevolgd.
Bedankt voor je lijst Zonachterdewolk!
quote:Hayek schreef op 08 maart 2016 @ 16:55:

[...]



Ik zie gelijk van die "The Birds"-achtige scenes voor me, maar dan met kinderen........ en dan zo gehavend aan de groep ontsnappen!
Ik heb de potten bij de AH ook gekocht. ¤3,50 Voor 2 grote (doorsnee 30cm) en ¤0,99 voor 5 kleine (doorsnee 12cm). Koop er binnenkort nog wel een paar bij en dan in april gaan we echt aan de slag! Heb er wel zin in. Vorig jaar had ik ook veel in bakken in de tuin gezet, maar zonder gat onderin, dus dat werd te nat. Daarom nu de potten van de AH gekocht, die zien er wel goed uit!
Alle reacties Link kopieren
Hier ook de eerste potjes binnen (lang leve de albert) Weet nog niet welke het zijn want heb ze nog niet open gemaakt. Heb bij de action vorige week zo'n kweekbak met deksel gekocht zodat ze niet uitdrogen als ik eens vergeet water te geven



Ga morgen wel even bij de ah kijken voor de potjes waar Bree het over heeft!
Alle reacties Link kopieren
Vorig jaar mislukt (uitgedroogd)....maar dit jaar ga ik het weer proberen! Ik heb ze nu op de salontafel staan vlakbij het raam, maar niet in de directe zon.



Vandaag heb ik 5 potjes gekregen en gezaaid: Spinazie, venkel, biet, tijm en peterselie.



Moet er een tabel gemaakt worden in de OP?



Data van zaaien, ontkieming en verpotten!
"I love not Man the less, but Nature more..."
Alle reacties Link kopieren
quote:Zonachterdewolk schreef op 09 maart 2016 @ 10:04:

Ik zal mijn mond maar houden, over you Bayer, Syngenta, en Monsanto, alle zaadbedrijven op de wereld opkopen, ook de Nederlandse?



Maar de Bolster is nog veilig inderdaad.



Ik kwam trouwens een lijstje tegen met welke soorten het zijn, ik heb er even korte zaaitijd, en buiten zet tijd bij gezet.



Andijvie - Wallonne - Zomerdoorschieter, kan goed tegen kou vroeg zaaien en oogsten, of pas na rond 21 juni

Augurk - Wisconsin SMR 58 - Snelle groeiers, zaaien vanaf april, na half mei (ijsheiligen) naar buiten

Basilicum - Genovese - Hele jaar door binnen te zaaien, pas na half mei naar buiten

Broccoli - Ramoso Calabrese - Zaaien, vanaf nu tot juni, kunnen vrij vlot naar buiten.

Cherrytomaat - Red Cherry - Zaaien, half maart tot half april, na half mei naar buiten. (is een stamtomaat, een hoge dus)

Courgette - Black Beauty - Snelle groeiers, zaaien vanaf april, na half mei (ijsheiligen) naar buiten

Doperwten - Kelvedon Wonder - Zaaien, nu tot en met mei. Buiten neerzetten na kieming, houden zelfs van de kou.

Komkommer - MarketMore - Snelle groeiers, zaaien vanaf april, na half mei (ijsheiligen) naar buiten

Peterselie - Gewone Snij 3 - Vanaf nu, bijna het hele jaar door te zaaien

Radijs - Cherry Belle - Vanaf nu, bijna het hele jaar door te zaaien. Liefst vlot naar buiten, en niet verplanten.

Rode biet - Egyptische platronde - Vanaf nu het hele jaar door te zaaien. Liefst vlot naar buiten, en niet verplanten.

Rucola - Esmee - Vanaf nu het hele jaar door te zaaien.

Sla(mix) Great Lakes, Prize Head, Rouge d'Hiver en Wonder der vier jaargetijden - Eh, allemaal bijna het hele jaar door te zaaien.

Sperzieboon - Faraday - Pas zaaien eind april, begin mei. Na ijsheiligen naar buiten.

Spinazie - Vroeg Reuzenblad - Vanaf nu te zaaien, kan goed tegen koud, en houdt niet van de zomer (doorschieten).

Tijm - Duitse Winter - Vanaf nu binnen te zaaien, gaat langzaam in het begin.

Tuinkers - Cressida - Hele jaar door wel te zaaien

Venkel - Doux De Florence - Kan nu al binnen voorgezaaid worden. Maar vanaf apil/mei lekker naar buiten.

Watermeloen - Sugar Baby - Snelle groeiers, zaaien vanaf april, na half mei (ijsheiligen) naar buiten

Wortel - Negovia - Kan nu binnen, maar houdt niet van verplanten, liefst vanaf april direct buiten.





Voor die snelle groeier, Augurk, Courgette, Komkommer, Watermeloen. Doe jezelf en die planten een plezier, die moestuinpotjes zijn erg leuk, maar zaai ze in een wat grotere pot voor. Samen met de tomaten en sperziebonen zijn het (sub)tropische planten, die echt niet van vorst houden. En pas vanaf 15 graden aan de groei gaan. Ze hebben al snel 20 graden nodig om te kunnen kiemen.

Maar daarna is het vooral belangrijk dat ze genoeg licht krijgen. Anders worden het sprietjes.Ja inderdaad. Ik koop altijd zaden van bolster. Mijn cherrytomaat is goed opgekomen. 19 stuks in totaal. En vandaag kelvedon wonder gezaaid. Ik ben benieuwd.
Alle reacties Link kopieren
Courgette en pompoen zaai ik trouwens pas half april. Mijn vensters zijn nu al overbevolkt

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven