AH moestuintjes 2016

08-03-2016 13:30 499 berichten
Vandaag kreeg ik van AH de eerste moestuinpotjes. Zijn er meer mensen die ze gaan sparen?

Hebben jullie tips, do's en dont's die we kunnen uitwisselen?
Alle reacties Link kopieren
Voor de knieperds, werkt een fles met (warm) water, een kopje suiker en een (half) zakje gist ook goed. In plaats van bier.

Gaat wel flink gisten, en co2 produceren, dus niet een fles al te lang met de dop erop laten staan.



Slakken komen op de geur van gisten af, vandaar dat bier goed werkt. En dan het liefst een lekker donker biertje. Maar dat is weer zo zonde.



Ik heb dit jaar yoghurtbakjes opgespaard, om deze te maken: https://www.hoewatwaarom. ... 035dc70905-5600969386.jpg
Alle reacties Link kopieren
Netjes. Je moet wel een afdakje tegen de regen hebben inderdaad, naaktslakken hebben een hekel aan aangelengd bier.
Ziet er super uit, lijkt me wel goor om de dode slakken eruit te moeten vissen
Alle reacties Link kopieren
Ook ik ga dit jaar een poging wagen! Benieuwd of mijn vingers groen genoeg zijn om überhaupt aan het verpotten toe te komen
Het leven gaat niet over bier en bitterballen.
quote:vlinder021 schreef op 11 maart 2016 @ 09:46:

Afgelopen maandag hoorde ik ook weer van de actie, ik doe weer mee! Niet omdat mijn kinderen het zo leuk vinden maar ik zelf een moestuin leuk vind. Ik kom alleen zelden bij AH. Maar zo nu en dan, en deze week ook toevallig, anders had is niet eens geweten van de actie, twee potjes gekregen en dat waren andijvie en watermeloen. Blij me de watermeloen, erg benieuwd naar. Verschillende mensen in mijn omgeving weten dat ik blij ben met de moestuintjes, vorig jaar hadden we er superveel gekregen, vanalles geruild en ook weggegeven.

Mijn tip is ook niet te vroeg te gaan zaaien, zonnetje heeft al een mooi overzicht gemaakt. Dit jaar is de actie ook een maand later gestart, misschien omdat februari voor de meeste dingen echt nog te vroeg was.

Ik las over beschimmelen, dan hebben ze echt teveel water gehad. Je kunt de zaadjes ook in een wat groter potje planten, dan geef je ze minder snel teveel water. En dan een potje met gaatjes aan de onderkant zodat teveel water weg kan lopen. Je hoeft dan ook minder snel te verpotten.

Hier zijn er verschillende niet uitgekomen. Ik ben gewoon blij met alles wat het doet, we zien wel.valt mee met dat later, mijn 1e plantje was vorig jaar op 22-2 gezaaid. Nu ging de actie op 7-3 in. Zit maar 2 weken tussen met vorig jaar. Maar is wel de reden dat ik er nog een maand mee wacht. Nu is het eigenlijk ook nog net wat te vroeg.
quote:Ttass28 schreef op 08 maart 2016 @ 13:46:

Ik hou het mooi bij appie bestellen. Je wil niet weten hoe de kinderen hier zijn voor de appie ze terroriseren je gewoon. Heb je moestuintje mevrouw mag ik mag ik roepen er 10 kinderen. En als je 1 geeft zijn ze allemaal boos. Woon nogal in een kindvriendelijke wijk. Bedankt To voor het inlichten. Ik bestel mijn boodschappen wel.Irritant inderdaad. Ik vind dat zo schooierig staan. Maar om daarom weg te blijven bij de AH?!!! Ik loop er gewoon voorbij. Klaar.
quote:watdachtjehiervan schreef op 12 maart 2016 @ 08:16:

[...]





Irritant inderdaad. Ik vind dat zo schooierig staan. Maar om daarom weg te blijven bij de AH?!!! Ik loop er gewoon voorbij. Klaar.Dat is idd wat te overdreven. Ik doe grote boodschappen sowieso via internet, voor kleine koopjes wil ik nog wel eens naar de appie gaan. Gelukkig hebben ze nu hekken geplaatst waar ze achter moeten staan. Ze stonden vanmorgen vroeg weer te schooien.
Alle reacties Link kopieren
quote:G_Braadslee schreef op 11 maart 2016 @ 21:21:

Netjes. Je moet wel een afdakje tegen de regen hebben inderdaad, naaktslakken hebben een hekel aan aangelengd bier.Wat een fijnproevers haha.
Alle reacties Link kopieren
Joehoeee



Sta in de rij bij de appie, en de meneer voor me hoeft zn 17 moestuintjes niet, en gaf ze aan mij. Nu mijn set helemaal compleet en ben ik een planning aan het maken. Aangezien ik niet onbeperkt de ruimte heb vroeg ik me een aantal dingen af:



- watermeloen, hoeveel grondoppervlak heeft hij nodig?

- hoeveel cm grond moet je eronder hebben zitten. Ik heb op m'n balkon nu m2 bakken staan met een diepte van 25 cm. neem aan dat wortels bv dan niet z'n succes zullen zijn.



Ik hoop dat iemand het antwoord weet.
Sommige mensen dromen van grootse dingen, terwijl anderen wakker blijven en ze realiseren.
Alle reacties Link kopieren
Eigenlijk moeten meloenen, pompoenen en courgettes 75 cm bij 75 per plant hebben.

Maar eigenlijk is het klimaat te koud en donker voor meloenen.

Ik vraag me af of iemand ooit een echte meloen aan het AH moestuintje heeft over gehouden.
Alle reacties Link kopieren
quote:Marover2801 schreef op 12 maart 2016 @ 16:12:

Joehoeee



Sta in de rij bij de appie, en de meneer voor me hoeft zn 17 moestuintjes niet, en gaf ze aan mij. Nu mijn set helemaal compleet en ben ik een planning aan het maken. Aangezien ik niet onbeperkt de ruimte heb vroeg ik me een aantal dingen af:



- watermeloen, hoeveel grondoppervlak heeft hij nodig?

- hoeveel cm grond moet je eronder hebben zitten. Ik heb op m'n balkon nu m2 bakken staan met een diepte van 25 cm. neem aan dat wortels bv dan niet z'n succes zullen zijn.



Ik hoop dat iemand het antwoord weet.



Ik zou zelf niet te veel verwachten van de watermeloen. Die plant vraagt zoveel ruimte en groeit alle kanten op (ik zag er vorig jaar eentje die wel 3 meter was gegroeid), je hebt echt een flink stuk grond nodig om die te laten groeien.



Wortels met 25 cm zou wel moeten kunnen denk ik. Ze blijven dan wat kleiner maar daar is op zich niks mis mee, ze smaken hetzelfde



Ik heb zelf gisteren mijn moestuintjes geplant, ik had er nog veel van vorig jaar (wortel, radijs, rucola, tijm, dille, spinazie, sla) en van dit jaar doperwtjes en basilicum. Ik wacht nog een paar weken met de bosaardbeien, cherrytomaatjes en augurk, ik wil dat het iets warmer is als ik ze moet overplanten in de volle grond. Ik hoop dat ik nog wat moestuintjes erbij krijg, ik vind het zo gezellig staan op de vensterbank!
Wow, wat zie jij er vandaag geweldig uit!
Hoe kleiner hoe meer smaak. Veel water nodig.

Ik moet ze nog steeds doen. Ik heb van vorig jaar een andyvie over. Die moet ook in een grotere pot.

I.v.m. beperkt ruimte - een meloen zetten? Waar? Die doet het vast niet onder een stoel. -

Ik wil zelf ook nog zitten.

En gaan powerliften met meloenen in emmer.



EDIT: Ik lees hier dat er ook nog een hoge plant bij moet... Ik zie een infuus op wieltjes vorm met er naast een emmer op wieltjes.
Alle reacties Link kopieren
Van verleden jaar lagen ze er nog. Helaas had ik maar 1 cherrytomaat. Ook bezit ik nog diverse gekochte zaden van verleden jaar.

Inmiddels staat er op een vensterbank een kweekbak met daarin de cherrytomaat en een brocoli van AH 2015 en 2 potjes met pompoenzaad en 1 potje met klokwinde (gekocht zaad 2015). Er zou nog wat bij kunnen.
Alle reacties Link kopieren
Leuk, ik doe ook mee. Ik koop bijna nooit bij de AH, maar mijn buurvrouw wel, en zij geeft mij alle potjes. Heb er nu al 20. Ik heb geen tuin, maar begin in de vensterbank en zet de boel op een gegeven moment op het balkon. Vorig jaar echt een goede oogst van de cherrytomaatjes. Verder een paar aardbeien, en een grote aubergineplant zonder vrucht eraan. De kruiden, sla en broccoli gingen ook goed, maar onze kat at ze voortijdig op. Ik had ook een heel dun preitje.

Op het balkon komt de peterselie van vorig jaar weer op.
Mind the gap
Zijn er hier nog mensen die willen ruilen eventueel? Ik zoek nog de komkommer, wortel, sperziebonen, rucola, slamix en rode biet. Ik heb radijs, andijvie en broccoli te ruil. Zaadjes, naambordje en wikkel kunnen in een envelop en potje + zand gewoon zelf houden. Kost het alleen een postzegel
Alle reacties Link kopieren
quote:Bree_van_de_Kamp schreef op 18 maart 2016 @ 13:06:

Zijn er hier nog mensen die willen ruilen eventueel? Ik zoek nog de komkommer, wortel, sperziebonen, rucola, slamix en rode biet. Ik heb radijs, andijvie en broccoli te ruil. Zaadjes, naambordje en wikkel kunnen in een envelop en potje + zand gewoon zelf houden. Kost het alleen een postzegel Goed idee! Ik heb alles al gezaaid, maar als ik nog wat van de buurvrouw krijg wat ik al heb, dan wil ik wel ruilen
Mind the gap
quote:Ellius schreef op 18 maart 2016 @ 13:10:

[...]



Goed idee! Ik heb alles al gezaaid, maar als ik nog wat van de buurvrouw krijg wat ik al heb, dan wil ik wel ruilenLaat maar weten als je wat hebt! ik ben nog niet begonnen, we gaan begin april nog een week op vakantie dus daarna ga ik pas aan de slag. Ben bang dat er anders in die week vanalles dood gaat en heb geen zin om iemand daar speciaal voor te vragen.
De actie duurt toch nog een tijdje?

Ik had er vorig jaar maar eentje. Die heb ik nu gezet. Die ging goed en er zat voldoende potgrond van het tablet bij.

Maar van dit jaar heb ik bijna alles dubbel. Volgens het advies kunnen die volgend jaar ook nog worden gebruikt.

Je hoeft ze ook niet open te maken. Op elk hoesje staat aan de binnenkant wat er in zit. Als je het voorzichtig doet dan kan je het een stukje verschuiven en het dan lezen. Bij de kassa ruilen als het niet druk is. Ook boodschappen op rustig moment doen?



Ik zoek namelijk venkel, slamix en heb al radijs, andyvie en tomaatjes. Ruilen doe ik niet via de post.

Maar ... goed idee dat ruilen. Ik ga even een mailtje rond sturen.

Binnenkort is er een verjaardag met kinderen die misschien wel iets te ruilen hebben.
quote:Bree_van_de_Kamp schreef op 12 maart 2016 @ 08:12:

[...]



valt mee met dat later, mijn 1e plantje was vorig jaar op 22-2 gezaaid. Nu ging de actie op 7-3 in. Zit maar 2 weken tussen met vorig jaar. Maar is wel de reden dat ik er nog een maand mee wacht. Nu is het eigenlijk ook nog net wat te vroeg.



Ohhh had ik niet in de gaten, blijkbaar het nu niet veel later dan. Maar ik wacht ook nog even. Na een aantal zielige sprietjes die het niet gered hebben vorig jaar heb ik gegoogled om te achterhalen hoe en wat en toen kwam ik erachter dat het gewoon nog erg vroeg is voor sommige soorten. Maar genoeg die al wel kunnen!



Helaas staat de teller nog steeds op twee, het is nog te vroeg in de actie voor mij om al ruilmateriaal te hebben. Komt misschien nog helemaal goed. Net als vorig jaar, vriendin die met zo'n 30 stuks op de stoep stond toen de actie was afgelopen, ze had ze voor me opgespaard Dus als er ruilmateriaal is laat ik het weten.
Oma kwam vandaag aan met slamix en komkommer hoef nu alleen nog maar rucola, sperziebonen, rode biet en wortel.
Ik heb met de kinderen afgesproken dat we eerst sparen en dan zaaien. Hoop dat als we wat later zaaien, de boel wat beter opkomt en sneller naar buiten kan.

We hebben er nu een stuk of 15.
Alle reacties Link kopieren
Wij zijn ook weer aan het sparen, zo leuk! Vorig jaar hebben we vooral veel sla en tomaten gegeten van de ah moestuintjes.



Bree, als je wil mag je onze rode biet, sperziebonen en wortel. Die hebben we dubbel.
Alle reacties Link kopieren
quote:Flitseflats schreef op 18 maart 2016 @ 21:34:

Ik heb met de kinderen afgesproken dat we eerst sparen en dan zaaien. Hoop dat als we wat later zaaien, de boel wat beter opkomt en sneller naar buiten kan.

We hebben er nu een stuk of 15.Ja, dat gaan wij ook doen. Vorig jaar hebben we veel te vroeg gezaaid. Sla, andijvie en kruiden kunnen deze maand wel, de rest doen we pas eind april. Het staat vast leuker om alles tegelijk te doen, maar te vroeg is echt zonde.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb de 1e 4 potjes binnen en ik heb ook de bak om ze in te verzamelen. Vandaag werd ik wakker met een enorme drang om ze te zaaien. Nadat ik hier gelezen heb besef ik me echter dat ik beter nog even kan wachten !
Wat u niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Ik ben een beetje teleurgesteld dit jaar, het zijn allemaal zaadjes voor groenten die heel veel ruimte nodig hebben. Hoe hadden ze bedacht dat iedereen dat in zijn achtertuin kwijt kan? Of heb ik pech en toevallig alleen de grote dingen gekregen?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven