Het moestuin seizoen begint weer!

28-02-2017 09:59 653 berichten
Hoi Allemaal,



Zoals de titel al zegt is het begin van het moestuin seizoen alweer gemaakt. De planning is rond, de vakken ingedeeld, de zaadjes in huis, de langzame kiemers voorgezaaid en ik sta weer te trappelen van ongeduld om met de volle grond aan de slag te gaan. Kun jij ook niet wachten tot je weer een groen sprietje ontdekt en lijkt het je leuk om ervaringen en tips uit te wisselen? Schrijf dan gezellig mee!



Groetjes, Goudlokje
Ik heb zaad van kropsla. Vorig jaar had ik planten en daar zat bladluis op. Zijn toen allemaal dood gegaan.



Ja, hoe zit dat met de uienzaad. Ik heb wel lente-ui en prei gehad, maar de wortels zaten muurvast in een eierdoos. Die eierdoos was erg compact en heeft de groei afgeremd. Er stond ook teveel in een bak waardoor alles erg klein bleef.

Ik had niet verwacht dat het zo goed ontkiemde. Net als prei.

Zolang ze onder de grond blijven is de geur lekker groen. Ik vind groen een mooie kleur.



Knoflook had ik al geschreven, maar er komt nu steeds meer in de lege potten. Dat waren allemaal kleine stukjes. Nu groeit er groen uit. Lijkt op ui. Ik heb wel mijn neus nodig om te bepalen of het echt knoflook is.

Het ruikt lekkerder dan de originele bol in de koelkast. De verdroogde teentjes groeien zelfs in de koelkast.



Ik heb dus toch een broccoli. Vorig jaar met closetpapier de rupsen afgenomen.
Alle reacties Link kopieren
quote:Pumps_italiaans schreef op 11 maart 2017 @ 15:34:

Ik heb zaad van kropsla. Vorig jaar had ik planten en daar zat bladluis op. Zijn toen allemaal dood gegaan.



Ja, hoe zit dat met de uienzaad. Ik heb wel lente-ui en prei gehad, maar de wortels zaten muurvast in een eierdoos. Die eierdoos was erg compact en heeft de groei afgeremd. Er stond ook teveel in een bak waardoor alles erg klein bleef.

Ik had niet verwacht dat het zo goed ontkiemde. Net als prei.

Zolang ze onder de grond blijven is de geur lekker groen. Ik vind groen een mooie kleur.



Knoflook had ik al geschreven, maar er komt nu steeds meer in de lege potten. Dat waren allemaal kleine stukjes. Nu groeit er groen uit. Lijkt op ui. Ik heb wel mijn neus nodig om te bepalen of het echt knoflook is.

Het ruikt lekkerder dan de originele bol in de koelkast. De verdroogde teentjes groeien zelfs in de koelkast.



Ik heb dus toch een broccoli. Vorig jaar met closetpapier de rupsen afgenomen.

Volgende keer:

- minder zaad dicht op elkaar strooien

- eierbak in de week zetten. Na een tijdje alles eraf plukken en het kluitje voorzichtig delen, deels door scheuren en deels door uitslepen van de wortels. Dat moet ook met gekochte (kiem)planten. De turfbakjes blijven remmen, ze lossen niet op. Geraniums hebben een vezelrandje om de wortels, die zitten dicht bij de basis en zijn moeilijker te verwijderen. Eigenlijk zou je dus maar 1 of 2 geraniums moeten kopen en dan flink stekken.



Om insekten op te nemen, heb ik een kookpincet gekocht bij Ikea. Geen link, want de zoekfunctie is verschrikkelijk slecht geworden en het woord kookpincet wordt niet meer herkend. Het zit in een groepje met grote kooklepel, bakspatel en nog wat voor ca. € 2.
Even fantasie op gang gebracht door pincet.

De zuigkracht van een gebruikte orale spuit? Na gebruik. Ik heb wel een fles van mondwater van AH. Als die leeg is dan kan je er op knijpen en vocht opzuigen.

Zou kan je misschien ook een fles met schroefdop gebruiken om af te zuigen?

Gelukkig nog geen beestjes hier.



Dat weken van die turfbakje. Goede tip!

Ik gebruik dit jaar terra cotta en zaai maar een paar zaden per potje.



Die zoekfunctie van Ikea werkt grotendeels op de Zweeds merknaam. Dan lukt het meestal wel.

Maar ik heb een setje pincetten voor elektronica. Dat kostte 1,50 bij een bouwmarkt. Voor als je een schroefje of andere kleine frutsels laat vallen in een apparaat.

Dus daar zou je ook kunnen kijken. Het ging uit het assortiment en kwaliteit liet ook te wensen over.

Het lijkt op operatietafel...



Maar Ikea heet http://www.ikea.com/nl/nl/catalog/products/30335841/ GNARP en kost 99 cent in set met 2 andere spatels. Is wel flink groter.





EDIT: Het Zweedse töverwoord is KEUKENGEREI. http://www.ikea.com/nl/nl/search/?query=keukengerei
Ik ben net op de moestuin geweest, dit is mijn eerste jaar in kleigrond en dat viel al gelijk tegen.

Ik was van plan de grond fijn te maken en bedden aan te leggen, maar er was niet door heen te komen.

De klompen klei waren keihard en ingedroogd ik kon er helemaal niks mee

Naja woensdag een nieuwe poging, misschien ander gereedschap of misschien moet ik eerst maar eens de grond vochtig maken.

Wel heb ik vast sjalotjes gepoot



Zo nog maar even wat voorzaaien ik zit te denken aan de courgettes maar vorig jaar waren ze zooo groot voordat ze eens de grond in konden...
Alle reacties Link kopieren
Kleiklonten worden niet handelbaarder van vocht, in mijn ervaring. Je kunt ze het best aanvallen met een cultivator (drietand) daarmee stukmeppen. Verder veel compost gebruiken en veel schoffelen. Als snelle oplossing zou je ook kunnen (laten) frezen.

Gewas-aanrader: aardappels. Die maken de grond lekker los.
Alle reacties Link kopieren
quote:Pumps_italiaans schreef op 12 maart 2017 @ 14:27:

Even fantasie op gang gebracht door pincet.

.



Dat weken van die turfbakje. Goede tip!

Ik gebruik dit jaar terra cotta en zaai maar een paar zaden per potje.



Die zoekfunctie van Ikea werkt grotendeels op de Zweeds merknaam. Dan lukt het meestal wel.

Maar ik heb een setje pincetten voor elektronica. Dat kostte 1,50 bij een bouwmarkt. Voor als je een schroefje of andere kleine frutsels laat vallen in een apparaat.

Dus daar zou je ook kunnen kijken. Het ging uit het assortiment en kwaliteit liet ook te wensen over.

[img]https://www.gamma.nl/dam/34562/123[/img] Het lijkt op operatietafel...



Maar Ikea heet http://www.ikea.com/nl/nl/catalog/products/30335841/ GNARP en kost 99 cent in set met 2 andere spatels. Is wel flink groter.

[img]http://www.ikea.com/nl/nl/images/produc ... 119_S4.JPG[/img]



EDIT: Het Zweedse töverwoord is KEUKENGEREI. http://www.ikea.com/nl/nl/search/?query=keukengerei Nu weet ik het weer: vorig jaar is hij flink in prijs verlaagd en is er een hoekige lepel uitgehaald. De slappe is gebleven. Het kleinere setje van 3 (bakspaan lepel vork) was 50 ct geworden en lijkt nu verdwenen te zijn. En het is niet kookpincet maar bakpincet. Met alleen pincet kon hij niets vinden.



Dat precisiegereedschap heb ik ook gehad. Voor je het weet had je het krom gebogen. Die met de haakse "voetjes" stond met de enkels tegen elkaar en de tenen iets naar buiten, zodat de punten nooit bij elkaar kwamen. De prijs was natuurlijk een indicatie voor wat je verwachten mocht.
Alle reacties Link kopieren
Tvp! Dit jaar wil ik echt ermee beginnen! Eerst maar eens kijken watvoor mest ik ga gebruiken...
Alle reacties Link kopieren
quote:freexx schreef op 12 maart 2017 @ 17:36:

Tvp! Dit jaar wil ik echt ermee beginnen! Eerst maar eens kijken watvoor mest ik ga gebruiken...Daarvoor moet je weten hoe de bodem is, het klimaat en wat je zal gaan kweken.
Alle reacties Link kopieren
TVP! Ik heb alleen een groot balkon maar die ga ik zo vol mogelijk proppen met allerlei leuks, ook groente en kruiden. Mijn vriend heeft dit weekend een etagere gemaakt van een oude eettafel, lekker groot dus. Het is denk ik toch wel 8-9 m2 en we hebben grote bakken en potten klaarstaan.



Denk dat ik volgende week ga beginnen met zaaien en knollen en bollen planten. Ik wil iig nicotiana, heel leuke eenjarige, waarvan je de zaden heel makkelijk zelf kunt verzamelen. Dus volgend jaar heb ik dan gratis zaad. En dahlia's, zonnebloemen, wat klimmers. En dan nog sla, kruiden, doperwten ofzo.



O en ik ga brugmansia's bestellen online. Echt een aanrader, die sturen ze met de post op, zijn 5 euro en dan krijg je een klein plantje. Met genoeg mest en zon groeit die gigantisch uit in 1 seizoen. Wel een serreplant en die moet overwinteren met 5-10 graden. Kan het proberen in de box maar denk dat die te warm is eigenlijk. Maar als ze doodgaan, koop ik volgend jaar nieuwe.



Maar wel echt veel mest geven, met veel fosfor en kalium. Als je een mest geeft waar meer stikstof inzit dan kalium en fosfor, gaat ie heel veel blad maken. Dat vind ik altijd het nadeel van tomaten, ze gaan bij mij vaak zoveel blad maken dat de tomaten niet meer rijp worden.



Nou ja, ik heb iig geen vaststaand plan ofzo, heb ik eigenlijk nooit. Ik wil eigenlijk ook wel een moestuin huren hier in de buurt maar dat is even afwachten of en wanneer dat kan. Als ik daar een lapje grond kan huren, ga ik helemaal los waarschijnlijk. Daar verlang ik al een tijdje naar, echt een redelijk lapje grond om van alles op te kweken. Heerlijk!
Vlieg met me mee naar de regenboog.
Gewoon beginnen met wat kruiden en groenten in losse potten.



Ik heb net een nieuwe poging gedaan met wat cherry tomaat in compleet setje waarin een tablet met aarde, potje en zakje zaad. Tablet in potje, water opgieten. Met roerstaafje een paar zaadjes in de aarde gedrukt en met een leeg petfles de grond aangedrukt. Schone handjes en snel klaar. Ik heb die wel in een plastic bakje van ... Ikea (Die veelkleurige setjes van 10.)

Basilicum heb ik nog niet gedaan, want daar heb ik meerdere zakjes.



Ik heb dus nog veel zaadjes over. In mei kan het ook nog rechtstreeks in de grond buiten.

Mijn ervaring is dat het met een kapje op een beschut plekje nu al naar buiten kan.



Van de week komt er weer wat nachtvorst.



EDIT: Die etagere zelf maken. Leuk idee.
Alle reacties Link kopieren
Hier is de prei, sla, spinazie en een zielige koolrabi al opgekomen in de vensterbank.



De prei zaai ik breed in een flinke emmer, en laat ik daarin tot het mooie kleine plantjes zijn.

Dan graaf ik een gat in de tuin. Haal voorzichtig de emmer van de preikluit, en stop het zo in het gat.

Koemest en water, tot ze potlooddikte zijn.

Dan pas haal ik ze los en plant ze uit.

Ideaal, luie mensen prei. ????



Spinazie staat ook breedgezaaid in een emmer, dicht op elkaar.

Deze lading houdt ik lekker binnen en pluk steeds het jonge blad. Over een paar weken zaai ik buiten nieuw.



Ik zoek nog zaad van sigaretten snaps en venkel.

Waar kopen jullie zaden?

Vorig jaar veel online geklikt, of bij de Lidl.
quote:sueann schreef op 12 maart 2017 @ 17:23:

[...]

Nu weet ik het weer: vorig jaar is hij flink in prijs verlaagd en is er een hoekige lepel uitgehaald. De slappe is gebleven. Het kleinere setje van 3 (bakspaan lepel vork) was 50 ct geworden en lijkt nu verdwenen te zijn. En het is niet kookpincet maar bakpincet. Met alleen pincet kon hij niets vinden.



Dat precisiegereedschap heb ik ook gehad. Voor je het weet had je het krom gebogen. Die met de haakse "voetjes" stond met de enkels tegen elkaar en de tenen iets naar buiten, zodat de punten nooit bij elkaar kwamen. De prijs was natuurlijk een indicatie voor wat je verwachten mocht.



Dat precisie gereedschap kan wel dienst doen om rupsen vanaf het blad in een bakje of zakje te mikken.

Misschien kan je er wel bladluis mee pletten. Dat stond ook ergens.

Bladluizen houden niet van de lucht van geplette bladluizen. Maar ik ben nu aan het speuren naar eventuele larven.
Nou, vanmiddag wilde ik even bekijken welke potten ik leeg moest maken.

Zat er een lieve heer beestje in een van de potten. Er is dus toch hoop.



BTW: Ik heb gelezen dat insecten niet houden van sterk geurende kruiden. Salie wordt ook genoemd, maar lavas (maggi) en salie zaten hier dus gewoon vol met heel veel luizen.

De broccoli is dood. Die was ik vergeten opnieuw te planten.



Over bananenschil stond er ook iets strijdig vergeleken met een ander bericht. De schil bevat bepaalde meststoffen. Maar daar werd gesteld dat het bladluis aantrekt en je ze dan kan verzamelen. Weg gooien en ik heb ze als meststof in de grond gestopt.

Ik begrijp dat niet meer.
Alle reacties Link kopieren
Net begonnen, uien gepoot en rode biet gezaaid. Mn aardbeien hou ik al een paar jaar over, deze net weer zuiver geplukt en voorzien van verse grond. Het is ook heerlijk weer..! Naast een moestuin heb ik ook een pluktuin in de maak. Zo'n 100 tulpen laten zichzelf al zien

Iemand nog meer fanatiek met (ook) een pluktuin?



Heeft er iemand ooit knoflook gepoot? Hoe ging dat? En hoe was de opbrengst?
Alle reacties Link kopieren
Ik sta op de wachtlijst voor een moestuin! Als er een tuin vrijkomt, krijg ik die. Geen idee hoe lang het gaat duren, ik ga uit van volgend jaar.
Vlieg met me mee naar de regenboog.
Alle reacties Link kopieren
Heerlijk weer inderdaad!



Ik kwam er gister achter dat ik een foutje heb gemaakt met m'n bonen en snijbonen, die heb ik al in een kweekbak buiten gezet, maar dat is veel te vroeg gezaaid eigenlijk. Ik was in de war met tuinbonen en erwten Nou ja, ik laat ze maar even zitten, waarschijnlijk gaan ze het gewoon wel doen maar dan heel traag.



Verder ben ik ook met de siertuin bezig, ben een griebushoek aan het leeghalen van de vorige bewoner en ga daar een wilgetenen scherm vlechten, waar dan wat klimmers (wel eetbare trouwens, druif en kiwi) tegenaan kunnen groeien en daarvoor zet ik rozen. Verder heb ik een soort akkerbloemen-mengsel gekocht voor een braakliggend stuk, dat moet ook binnenkort gezaaid worden, en ik heb snijbloemzaden. Maar daar moet ik nog even van bedenken waar ik die zaai..



In de vensterbank gaat het hard! Mijn kruiptijm is ontkiemt en de eerste pompoen- en tomatenzaden ook. Leuk
Alle reacties Link kopieren
Oh, en ik vond nog een groot dakraam in de schuur, daar wil ik een koude bak van gaan maken. Zoveel plannen, zo weinig tijd...
Alle reacties Link kopieren
Leuke projectjes Moosey!
Poep, wie heeft jou gescheten?
Alle reacties Link kopieren
Wat heerlijk dat iedereen zo fanatiek is! Ik heb net tomaten, watermeloen, aubergine en courgette voorgezaaid. De paprika had ik al een maand geleden gedaan, en dat zijn mooie plantjes aan het worden.

Morgen wil ik eens fanatiek in de tuin aan de gang met de bedden klaar maken en bemesten. Wij gooien altijd verse koemest er onder, echt fantastisch! Gratis en super voedzaam.



Een pluktuin lijkt me ook leuk! Wij hebben niet echt specifiek een pluktuin, maar wel een grote siertuin waar ik ook wel eens een boeketje bloemen uit pluk.
Alle reacties Link kopieren
quote:freexx schreef op 13 maart 2017 @ 15:06:

Heeft er iemand ooit knoflook gepoot? Hoe ging dat? En hoe was de opbrengst?



Knoflook heb ik nu al een aantal keren gedaan, dat vind ik altijd wel grappig. Wachten tot je tenen knoflook uit de winkel te lang liggen (oeps) en kleine groene uitlopers krijgen. Dan gewoon de grond in stoppen en het gaat vanzelf Ze zijn 'klaar' als al het blad verdort, dan heb je weer een mooi nieuw bolletje knoflook, smaakte net zo goed als de oude.



Mijn zaden haal ik trouwens vooral bij de Lidl vandaan als het kan, verder soms bij de Intratuin maar die is erg duur dus alleen als ik iets echt graag wil hebben. Ik heb toch niet echt genoeg ruimte om heel veel verschillende dingen neer te zetten.
Alle reacties Link kopieren
Hier ook knoflook in de tuin.

Plant in het najaar wat uitgelopen teentjes, dek de groene sprietjes swinters af met wat stro, en dan maar wachten tot de boel geel wordt.

Te makkelijk. ????



Moosey, ik hoop dat je bonen het overleven! Die houden niet van kou. Misschien kan je er wat overheen zetten? pet flessen zonder bodem?

Helpt niet tegen de koude grond, maar tsja..

Of een plastic zeiltje waar je gaatjes in maakt waar de plantjes doorheen kunnen, en daar dan een pet fles op?
Alle reacties Link kopieren
Ze staan niet in de volle grond hoor, maar in een kweekbak (met kap inderdaad) in een kasje (dat niet zo warm wordt omdat t glas deels stuk is) dus overleven zullen ze het wel. Zal alleen wel een tijdje duren voor ze kiemen denk ik.
Alle reacties Link kopieren
Gezaaid: cayennepeper, komkommer, thijm en wat perkgoed. Knoflook ga ik ook proberen! Leuk.

Voor de redt moet ik nog even zaadjes gaan kopen.
Niet alles gelezen vanwege te weinig tijd.



Maar de knoflook van vorig jaar komt hier als vanzelf uit de bakken.

Ik heb hier in de koelkast een eierdopje met teentjes in de koelkast staan. Net als de uien beginnen ze soms vanzelf te groeien. Als je de uitjes die rot zijn in de grond stopt dan krijg je hetzelfde.



Maar de teentjes die ik vorig jaar laat in de grond heb gestopt. De bakken staan nu vol met sprieten.



Pepertjes: van een verse uit de winkel een paar pitjes in een bakje. Kapje er op en na 2 weken heb je kleine planten. Verder nog niks gehad, want dat was ergens in augustus vorig jaar. Te laat. Het was test voor kiemkracht.
quote:Moosey schreef op 13 maart 2017 @ 22:46:

Ze staan niet in de volle grond hoor, maar in een kweekbak (met kap inderdaad) in een kasje (dat niet zo warm wordt omdat t glas deels stuk is) dus overleven zullen ze het wel. Zal alleen wel een tijdje duren voor ze kiemen denk ik.



Ik heb gewoon een kleine terra cotta pot met een kap van een toetje.

Ook zijn de lege verpakkingen van bepaalde groenten in het begin groot genoeg om ze door de koude nachten heen te helpen.

Ze staan bij mij wel in een terra cotta die de warmte van de zon vast houd.

Als het warmer wordt en de zon steeds heter. Dan moet iets anders gebruikt.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven