Opruimchallenge

23-11-2016 18:24 304 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik ben gisteren begonnen met een challenge en ik dacht, is misschien leuk voor het forum! Ik heb echt heel, heel veel spullen en gooi niet vaak iets weg. Voor sommigen misschien herkenbaar. Ik denk dat ik blijer word als ik minder spullen heb want mijn kasten puilen uit en ik word helemaal chaotisch van die troep. Overal staat wel wat.



De challenge: vijf dingen per dag wegdoen! Weggooien of weggeven, maakt niet uit. Kost weinig tijd en uiteindelijk bereik je toch een flink resultaat. Hoe lang? Tot ik vind dat het genoeg is. Af en toe misschien ook een groter project tussendoor zoals de zolder, daar plan ik een hele dag voor of misschien wel twee dagen. Maar in elk geval iedere dag vijf dingen!



Wie doet er mee? Meer of minder dingen per dag wegdoen mag natuurlijk ook. Het gaat erom dat we samen de troep aanpakken!
Alle reacties Link kopieren
quote:orkenflow schreef op 22 april 2017 @ 18:13:

Wat vinden jullie eigenlijk een schappelijk aantal kleren om te hebben? (Of is dat een ander topic?)Zolang de deur van de kast dicht kan, vind ik het oké!
quote:Suikerbroodje schreef op 22 april 2017 @ 18:49:

[...]





Zolang de deur van de kast dicht kan, vind ik het oké!





Ook wel handig on te weten wat je hebt. Niet dat je een nieuw bloesje koopt en dan een keer ontdekt dat het wel erg veel lijkt op het bloesje dat je al had...



Laatste miskoop is een polyester iets waar ik zeker van weet dat er op de site ander materiaal genoemd werd.. Nou ja heel af en toe kan ie wel maar niet zo zomers als het lijkt.
quote:-NummerZoveel- schreef op 22 april 2017 @ 18:46:

Was ik toch helemaal vergeten om hier mijn 4 vuilniszakken vol kleding van vorige week te melden!



Mijn vuilniszakken waren voor minstens 3/4 gevuld met kleding die echt niet meer kon. Kleding met gaten, verwassen kleding, versleten kleding, enz. De rest waren miskopen, kleding die ik wel mooi vond maar nooit draag. Was dat bij jou misschien ook het geval, Ork?

Nu ik erover nadenk: ik denk dat meer dan de helft kleding was die ik gekregen had, afdankertjes van anderen. Heel mooie kleding, die mij toch nét niet goed zit, of die kriebelt. En dan inderdaad een paar lievelingsdingen die nu echt te versleten zijn.
quote:Suikerbroodje schreef op 22 april 2017 @ 18:49:

[...]





Zolang de deur van de kast dicht kan, vind ik het oké! Jij bent wel heel mild.
Ik ben al een paar jaar drastisch aan het ontspullen, en merk dat ik nu vastloop terwijl ik toch nog best veel heb (vind ik zelf) al wordt alles gebruikt. Alles is netjes geordend, en snel op te ruimen nu, maar toch blijf ik dagelijks dingen van hot naar her verplaatsen omdat een man en kinderen heb die het niet zo nauw nemen met dingen achter hun gat op te ruimen. Had gehoopt door te ontspullen dat dit geen issue meer zou zijn, maar hoewel minder, is het toch nog aan de orde. Hoe komen jullie door zo'n impasse? Toch nog meer weg doen? Of is dit gewoon hoe het gaat met een gezin? Betekent het gewoon dat ik 'klaar' ben als ik niet meer weet wat ik verder nog weg kan doen??
Dat laatste denk ik.



Ik heb geen gezin...
kinderen beter opvoeden nee, geen idee... ik heb geen gezin.



Ik ga op Koningsdag op de vrijmarkt staan met mijn zooi.
Heb denk ik drie keer op een rommelmarkt gestaan. Raakte wel wat spullen kwijt, maar kraamhuur terug verdienen was een uitdaging op zichzelf.



Gelukkig zijn er weggeefhoeken op facebook en is de kringloopwinkel ook niet heel ver weg. Marktplaats en verkoophoekjes vergen vaak wat meer geduld..
quote:FunnyFace8 schreef op 22 april 2017 @ 19:32:

Had gehoopt door te ontspullen dat dit geen issue meer zou zijn, maar hoewel minder, is het toch nog aan de orde. Hoe komen jullie door zo'n impasse?

Geen kinderen.

Man heeft eigen kamer waar ik alles in kan storten. Als dat niet genoeg is, heeft hij ook nog een eigen kantoor.
Alle reacties Link kopieren
Troep moet je niet opslaan, maar gelijk weggooien. Dan krijg je ook nooit rommel en troep.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
quote:pejeka schreef op 22 april 2017 @ 19:59:

Troep moet je niet opslaan, maar gelijk weggooien. Dan krijg je ook nooit rommel en troep.Maar ja, dat is ook weer zo beledigend richting mijn schoonmoeder.
quote:pejeka schreef op 22 april 2017 @ 19:59:

Troep moet je niet opslaan, maar gelijk weggooien. Dan krijg je ook nooit rommel en troep.Wel eens een huis van een overleden (schoon)ouder moeten leegruimen? Is nog best moeilijk, alles in één keer wegdoen.
Alle reacties Link kopieren
quote:orkenflow schreef op 22 april 2017 @ 20:11:

[...]



Wel eens een huis van een overleden (schoon)ouder moeten leegruimen? Is nog best moeilijk, alles in één keer wegdoen.



Ja, dat heb ik moeten doen, het huis van mijn overleden ouders leegruimen. En dan is het soms inderdaad een moeilijke beslissing.



Maar als het om je eigen huis gaat: gewoon opgeruimd houden, en geen dingen bewaren die geen zin of betekenis hebben, en alles gelijk terugleggen waar het hoort als je het gebruikt hebt. Geen open vakken in een kast gebruiken als "tijdelijke" aflegplaats voor zonnebrillen, haarelastieken, brieven, en andere kleine rommeltjes. Gewoon gelijk leggen waar het hoort of anders weggooien. Dat soort dingen.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
De dingen die geen zin of betekenis hebben, zijn het huis al uit. Het gaat om de dingen waarvan ik niet meer zeker weet of ze nog steeds wel zin en betekenis hebben. Dat zijn geen zonnebrillen of haarelastieken of kerstkaarten. Wel brieven van overleden vrienden. Of kleding die al jaren uit de mode is, maar die ik gekregen heb van mensen die me dierbaar zijn. Boeken die ik niet meer lees, maar waar een opdracht in staat. Dagboeken van sinds mijn dertiende. Kleding waarvan ik weet dat die eigenlijk versleten is, maar die ik toch nog zo graag aan heb.



Nou ja, dat soort dingen.
quote:2koffie schreef op 22 april 2017 @ 20:08:

[...]

Maar ja, dat is ook weer zo beledigend richting mijn schoonmoeder.



Schoonmoeder is wel eens boos op me geweest toen ik haar cadeautjes niet aannam.

Maar ja, wie geeft er ook een boek met BBQ-recepten aan een vegetariër? "Het was in de aanbieding en er staan recepten van courgettesticks en gevulde banaan in, dus prima geschikt voor jou hoor."

Dat boek moest ik dan jaren op mijn kookboekenplank laten verstoffen.
quote:FunnyFace8 schreef op 22 april 2017 @ 19:32:

Hoe komen jullie door zo'n impasse? Toch nog meer weg doen? Of is dit gewoon hoe het gaat met een gezin? Betekent het gewoon dat ik 'klaar' ben als ik niet meer weet wat ik verder nog weg kan doen??Ik zou man en kinderen nog de deur uit gooien
quote:Trevina schreef op 22 april 2017 @ 22:02:

[...]

Schoonmoeder is wel eens boos op me geweest toen ik haar cadeautjes niet aannam.

En dan jij schoonmoeder de deur uit gooien.
quote:Trevina schreef op 22 april 2017 @ 22:02:

[...]





Schoonmoeder is wel eens boos op me geweest toen ik haar cadeautjes niet aannam.

Maar ja, wie geeft er ook een boek met BBQ-recepten aan een vegetariër? "Het was in de aanbieding en er staan recepten van courgettesticks en gevulde banaan in, dus prima geschikt voor jou hoor."

Dat boek moest ik dan jaren op mijn kookboekenplank laten verstoffen.



En dat donder je dan niet meteen in de koninginnedagdoos?

Schoonmoeder aan het spit, ook een goed recept.
Wijlen mijn schoonmoeder was zo'n lieverd. Die gaf cadeautjes die ik niet altijd mooi vond, maar wel altijd lief. Kaarsjes met mijn naam erop en zo.

Alweer zes jaar geleden dat ze overleed. (zes jaar en 3 dagen, om precies te zijn.)
quote:orkenflow schreef op 22 april 2017 @ 20:36:

De dingen die geen zin of betekenis hebben, zijn het huis al uit. Het gaat om de dingen waarvan ik niet meer zeker weet of ze nog steeds wel zin en betekenis hebben. Dat zijn geen zonnebrillen of haarelastieken of kerstkaarten. Wel brieven van overleden vrienden. Of kleding die al jaren uit de mode is, maar die ik gekregen heb van mensen die me dierbaar zijn. Boeken die ik niet meer lees, maar waar een opdracht in staat. Dagboeken van sinds mijn dertiende. Kleding waarvan ik weet dat die eigenlijk versleten is, maar die ik toch nog zo graag aan heb.



Nou ja, dat soort dingen.Die kleren vallen op een gegeven moment vanzelf uit elkaar. En die andere spullen, het hóeft nu niet weg he. Maar je hebt het zaadje gepland, met de gedachte om fysiek afstand te doen van die spullen. Wie weet hoe het over een half jaar voelt.
Alle reacties Link kopieren
De brieven, je dagboeken en de opdrachten in boeken kun je inscannen. Van de dierbare, gekregen kleding kun je foto's maken, al dan niet met jezelf erin. Door te digitaliseren, bewaar je de herinnering, maar hoeven de spullen geen ruimte meer in te nemen.
Geen gezin dus. Zal overwegen ze op te ruimen, al is dat wellicht wat drastisch
quote:kissingafool schreef op 22 april 2017 @ 23:02:

De brieven, je dagboeken en de opdrachten in boeken kun je inscannen. Van de dierbare, gekregen kleding kun je foto's maken, al dan niet met jezelf erin. Door te digitaliseren, bewaar je de herinnering, maar hoeven de spullen geen ruimte meer in te nemen.

Kleding is ook hoe het ruikt en hoe het voelt. De foto is alleen maar het plaatje, en die plaatjes heb ik toch wel in mijn hoofd, daar heb ik geen foto voor nodig. Ik kan me mijn favoriete broek van toen ik vier was nog voor de geest halen, ik weet ook nog mijn liefste nachtponnetje.



Brieven zijn niet alleen informatie, het is ook het papier, de postzegels, de adressering. Rare kleine of grote enveloppen, later een keer op reis een fax op van dat lange faxpapier. Dagboeken met afwijkende maten, dingen op de bladzijden geplakt.



Maar afgezien daarvan: dit allemaal scannen is een dagtaak. Ik heb vaker dingen ingescand: het duurt te lang.
De fax zou ik inscannen, best kans dat de inkt niet al te lang houdbaar is/blijft.



Heb hier ook (reis)dagboeken van mij en van de vorige generatie. Lezen voelt als soort briefgeheimschending maar voorlopig houd ik ze.
quote:orkenflow schreef op 22 april 2017 @ 22:41:

Wijlen mijn schoonmoeder was zo'n lieverd. Die gaf cadeautjes die ik niet altijd mooi vond, maar wel altijd lief. Kaarsjes met mijn naam erop en zo.





Die van mij zou mij ook kaarsjes met jouw naam erop geven :-)



Dat soort dingen gaan dus vrij snel weg. Helaas is het meeste speelgoed en daarmee wacht ik even tot de kinderen het vergeten zijn en zo. Als ze er al bij aannemen niks mee doen behalve wegleggen, gaat het dezelfde dag nog weg.

Maar soms zijn het ook gewoon 100 kleurplaten van de AH (want oma neemt er niet maar 2 als ze gratis zijn). Op de ene kant kunnen ze nog tekenen, denk ik dan, maar uiteindelijk doen ze dat nooit. Dus daar moet ik ook harder in zijn: gewoon weg.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven