Dodenherdenking 2024

04-05-2024 12:55 268 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Op de topic Mijn dochter wil gaan hardlopen met dodenherdenking zijn veel reacties gekomen. De TO heeft inmiddels een ban gekregen maar het gesprek gaat wel verder. Ik heb daarom dit topic geopend zodat iedereen die over de dodenherdenking en alles wat daaromheen speelt (nu en toen), hier haar of zijn verhaal kwijt kan.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik vind het wel belangrijk om er stil bij te staan. Ik vind het ook wel een beetje jammer dat er nu zoveel dreiging is rondom de (grote) herdenkingen, vanwege de oorlog in Palestina. Ik snap dat het gevoelig ligt nu.

Maar voor mij is de vervolging van de Joden 1 onderdeel van de zaken waar wij thuis stil bij staan. Ik herdenk ook degenen die gevallen zijn om NL te verdedigen. De burgerslachtoffers van o.a. Rotterdam en de oorlogswinter. De jonge militairen uit Canada en de VS die hier gevallen zijn om Europa te bevrijden. Mensen met een beperking, mensen die homoseksueel waren, mensen die psychische problemen hadden, en die daarom zijn omgebracht. Kortom, voor mij is het plaatje veel groter.
Stressed is just desserts spelled backwards
Alle reacties Link kopieren Quote
Dan kopieer en plak ik even mijn reactie 🤗

De meeste restaurants, theaters etc houden gewoon 2 minuten stil .

Hier zelf dik 50+ , jongste van 6, ouders dus oorlog bewust meegemaakt.
Mijn ouders waren niet streng op 4 mei en ik mocht gewoon weg maar wel graag om 20uur even stil houden en mijn kinderen ( pubers en volwassenen) hebben dat eigenlijk automatisch overgenomen.

Ik kan mij wel ergeren aan bv de buurvrouw die haar kinderen naar buiten gooit en om 20uur lekker laat gieren en gillen.
Een beetje normen en waarden kan geen kwaad.
Maar dat zal wel komen omdat ik al oud ben :-D
Jaja weet het..maak soms taalfouten..hè maar ik ben ..ik !
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik denk, dat het voor iedereen heel persoonlijk is, waar het herdenken over gaat.

Ik moet ook altijd denken aan de schietpartij op de Dam 2 dagen na de bevrijding. Maar dat komt ook, omdat mijn vader daar met mijn opa en oma naar toe was en gelukkig in een café iets aan het drinken was op het moment dat dat gebeurde.

Ik schrok me trouwens helemaal wezenloos toen er geschreeuwd werd 14 jaar geleden. Ik hoop echt, dat er vanavond geen incidenten plaatsvinden.
What would Patsy do?
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik snap niet hoeveel moeite het is om te doen.
Heb je er niks mee wees dan gewoon stil voor een ander.

Ik hoop dat alles veilig verloopt vandaag.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ja ik hoop ook echt dat de herdenkingen overal in Nederland vanavond fatsoenlijk verlopen.
Menigeen zal vanavond toch met meer spanning tv kijken of bij een herdenking staan.
Jaja weet het..maak soms taalfouten..hè maar ik ben ..ik !
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik doe vanaf dit jaar niet meer mee. Ben wel andere mensen niet tot last, maar ben benieuwd of meer mensen rustig blijven vanavond
Heanig an
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik ben zijdelings betrokken bij de plaatselijke organisatie van 4 en 5 mei. Ik vind het heel belangrijk, om diverse redenen. Er is bij ons ook een dreiging, net als een aantal jaar geleden. We hebben ook een draaiboek klaarliggen bij verstoringen.

Ik hoop dat iedereen het fatsoen kan opbrengen om de 4 mei herdenking rustig te laten verlopen, zoals het hoort.

Protesteren of je punt maken doe je maar op ieder ander moment.
Fox off!
Alle reacties Link kopieren Quote
Maleficent schreef:
04-05-2024 13:01
Ik vind het wel belangrijk om er stil bij te staan. Ik vind het ook wel een beetje jammer dat er nu zoveel dreiging is rondom de (grote) herdenkingen, vanwege de oorlog in Palestina. Ik snap dat het gevoelig ligt nu.

Maar voor mij is de vervolging van de Joden 1 onderdeel van de zaken waar wij thuis stil bij staan. Ik herdenk ook degenen die gevallen zijn om NL te verdedigen. De burgerslachtoffers van o.a. Rotterdam en de oorlogswinter. De jonge militairen uit Canada en de VS die hier gevallen zijn om Europa te bevrijden. Mensen met een beperking, mensen die homoseksueel waren, mensen die psychische problemen hadden, en die daarom zijn omgebracht. Kortom, voor mij is het plaatje veel groter.
Zo is het ook. Het gaat om iedereen die het leven verloren heeft in de oorlog en tegenwoordig ook in oorlogen daarna. De Joden zijn daar een onderdeel van maar dodenherdenking draait niet om Joden. Maar zo lijkt het nu wel. En ik heb het gevoel dat de pro Palestina demonstranten ook hiervan uit gaan.

Wat de kampslachtoffers betreft. Een paar jaar geleden sprak Arnon Grunberg in de kerk op dodenherdenking. Even buiten hoe ik over de persoon Arnon denk was ik blij verrast dat hij de Roma en de Sinti noemde, homosksuelen en de mensen die niet aan het perfecte plaatje voldeden. En sindsdien worden ook deze slachtoffers genoemd tijdens dodenherdenking. In ieder geval wordt er meer aandacht aan besteed als vroeger. En dat vind ik een goede zaak.
Alle reacties Link kopieren Quote
SadSloth schreef:
04-05-2024 13:14
Ik doe vanaf dit jaar niet meer mee. Ben wel andere mensen niet tot last, maar ben benieuwd of meer mensen rustig blijven vanavond
Dat staat je vrij, maar ik ben wel nieuwsgierig waarom je niet meer mee doet?

Hoe ouder ik word, hoe belangrijker ik het vind, eigenlijk.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik ben ook benieuwd SadSloth. En bedankt voor alle reacties die er nu al zijn :rose:
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik sta er elk jaar bij stil, volg de herdenking op tv. Vind het heel belangrijk, vroeger ging ik met m'n vader altijd naar de herdenking in onze woonplaats.

Tijdens die 2min ben ik dankbaar dat we in vrijheid mogen leven en heb ik de wens dat ikzelf, m'n kinderen en volgende generaties ook in vrijheid mogen opgroeien. Dit jaar is die wens misschien nog wel groter door alle dreigingen in de wereld
Je richting is belangrijker dan je snelheid
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik snap niet dat de dodenherdenking niet allang is afgeschaft.
Ik vind het hoog tijd om die tweede wereldoorlog echt tot geschiedenis te bestempelen.
Ik doe er dus niet aan mee, maar ik zal anderen niet storen.
Gelukkig is dan die hausse aan oorlogsfilms, -documentaires en -tv-series weer voor 51 weken voorbij.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren Quote
Wilders die dit deelt op Twitter, mensen die massaal op Wilders hebben gestemd, maar dan vanavond wel schijnheilig 2 minuten stil zijn, omdat zoiets als de holocaust nooit meer mag gebeuren.
Hypocrisie ten top wat mij betreft.

https://pointer.kro-ncrv.nl/radio-genoa ... ieuwsbrief
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren Quote
Solomio schreef:
04-05-2024 14:09
Ik snap niet dat de dodenherdenking niet allang is afgeschaft.
Ik vind het hoog tijd om die tweede wereldoorlog echt tot geschiedenis te bestempelen.
Ik doe er dus niet aan mee, maar ik zal anderen niet storen.
Gelukkig is dan die hausse aan oorlogsfilms, -documentaires en -tv-series weer voor 51 weken voorbij.
De oorlog is nog geen geschiedenis. Er zijn nog steeds mensen in leven die de oorlog bewust hebben meegemaakt.
Mijn schoonmoeder leeft dagelijks met de fysieke en psychische schade van haar jeugd in een kamp.
Om nog niet te beginnen over de schade die de tweede generatie nog steeds ondervindt.

Daarnaast herdenken we niet alleen om terug te kijken, maar vooral ook voor de toekomst.
Omdat vrijheid en het leven zonder racisme en geweld niet vanzelfsprekend is.
Juíst nu de tegenstellingen in de samenleving groter lijken te worden, het aantal gewelddelicten met discriminatie als basis toeneemt, juist nu vind ik even stilstaan belangrijk.
lisa2000 wijzigde dit bericht op 04-05-2024 14:29
0.19% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren Quote
Elodea schreef:
04-05-2024 13:53
Dat staat je vrij, maar ik ben wel nieuwsgierig waarom je niet meer mee doet?

Hoe ouder ik word, hoe belangrijker ik het vind, eigenlijk.
Ik zie het nut er niet van in. Ik ben elke dag dankbaar voor mijn vrijheid. Verder eens met wat Solomio heeft geschreven
Heanig an
Alle reacties Link kopieren Quote
Manonna schreef:
04-05-2024 13:32
Zo is het ook. Het gaat om iedereen die het leven verloren heeft in de oorlog en tegenwoordig ook in oorlogen daarna. De Joden zijn daar een onderdeel van maar dodenherdenking draait niet om Joden. Maar zo lijkt het nu wel. En ik heb het gevoel dat de pro Palestina demonstranten ook hiervan uit gaan.

Wat de kampslachtoffers betreft. Een paar jaar geleden sprak Arnon Grunberg in de kerk op dodenherdenking. Even buiten hoe ik over de persoon Arnon denk was ik blij verrast dat hij de Roma en de Sinti noemde, homosksuelen en de mensen die niet aan het perfecte plaatje voldeden. En sindsdien worden ook deze slachtoffers genoemd tijdens dodenherdenking. In ieder geval wordt er meer aandacht aan besteed als vroeger. En dat vind ik een goede zaak.
Eens. Het plaatje is ook groter. Ik denk ook aan de slachtoffers in Zuid-Oost Azië tijdens de WO 2. Beide opa’s hebben Japanse kampen overleefd.
.
Alle reacties Link kopieren Quote
SadSloth schreef:
04-05-2024 14:28
Ik zie het nut er niet van in. Ik ben elke dag dankbaar voor mijn vrijheid. Verder eens met wat Solomio heeft geschreven
Natuurlijk is vrijheid iets om elke dag dankbaar voor te zijn, alleen sta ik daar niet elke dag bij stil. Ik vind het zelf mooi om daar wel even extra bij stil te staan. Dat mensen zijn vermoord om wie ze zijn, en dat mensen zijn gestorven voor de vrijheid van anderen.

Ik vind het ook goed dat dat op een zichtbare manier is, samen met anderen, als een soort ritueel.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik ga vanavond met mijn dochter (9 jaar) naar de lokale herdenking. Over een jaar gaat ook de jongste mee denk ik. Mijn man en ik vinden het belangrijk dat onze kinderen dit meekrijgen.
Ik verwacht bij onze herdenking eigenlijk geen gedoe (gelukkig). Hoop dat alle herdenkingen rustig mogen verlopen.

Het gaat voor mij zeker ook om WW2, maar ook om het herdenken van allerlei andere slachtoffers van oorlogen.

Zo is mijn opa ooit uitgezonden geweest en daar tot aan zijn dood door getraumatiseerd.

Vanwege mijn werk ben ik betrokken geweest bij de noodopvang van Oekraïners en ook daar denk ik aan.

De vlag hangt straks ook halfstok en morgen vieren we onze bevrijding. Dat zulke tijden maar nooit terug komen.
pietje wijzigde dit bericht op 04-05-2024 14:53
11.30% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren Quote
Solomio schreef:
04-05-2024 14:09
Ik snap niet dat de dodenherdenking niet allang is afgeschaft.
Ik vind het hoog tijd om die tweede wereldoorlog echt tot geschiedenis te bestempelen.
Ik doe er dus niet aan mee, maar ik zal anderen niet storen.
Gelukkig is dan die hausse aan oorlogsfilms, -documentaires en -tv-series weer voor 51 weken voorbij.
Om de reden die jij noemt is de dodenherdenking uitgebreid met onder andere degene die gesneuveld zijn tijdens een uitzending en meer recentere oorlogsslachtoffers. Zelf heb ik veel interesse in de tweede wereldoorlog maar ik kan mij heel goed voorstellen dat er mensen zijn die er totaal niet mee hebben. Gelukkig is daar dan nog Netflix en Videoland om vanavond iets op te kijken. Ik vind dat dodenherdenking ook draait om leven en laten leven.
Alle reacties Link kopieren Quote
Wij zijn ( uiteraard) altijd stil met dodenherdenking. Vind ik ook niet meer dan logisch.
Ik vraag me wel af, er is zo veel aandacht voor vanavond, dat er iets mis zou kunnen gaan, dat ik denk,,,,,,zo worden mensen toch alleen maar op ideeën gebracht?
Alle reacties Link kopieren Quote
Solomio schreef:
04-05-2024 14:09
Ik snap niet dat de dodenherdenking niet allang is afgeschaft.
Ik vind het hoog tijd om die tweede wereldoorlog echt tot geschiedenis te bestempelen.
Ik doe er dus niet aan mee, maar ik zal anderen niet storen.
Gelukkig is dan die hausse aan oorlogsfilms, -documentaires en -tv-series weer voor 51 weken voorbij.
Oh. Dus het gaat alleen om WO 2.
Dat wist ik niet.
Al een account? Log dan hier in.
Alle reacties Link kopieren Quote
Al sinds ik 18 werd (en dat is al een ruime tijd geleden) doe ik niet mee op 4 mei om 20.00 uur.
Niemand heeft ooit last van mij gehad overigens.

Reden: Zoals Sad Sloth zegt: ik ben elke dag dankbaar voor mijn vrijheid (al zie ik met lede ogen de toekomst tegemoet aangezien ik van mening ben dat diezelfde vrijheid in de toekomst niet vanzelfsprekend is en dan heb ik het niet over het Russische gevaar of moslim extremisme).

Daar komt bij dat ik dodenherdenking in zijn huidige vorm nogal controversieel vindt. Enerzijds deel ik de omschrijving van Maleficient over het stilstaan bij bepaalde mensen. Anderzijds heeft de oorlog herdenken geen enkele zin als je tegelijkertijd je ogen sluit voor Gaza.

Maar, en dat is voor mij ook een kanttekening. Ook in dit hele huidige conflict is er ook in Nederland weer een tweedeling. De Joodse mensen die ik in mijn kennissenkring heb, sluiten over het algemeen de ogen voor de aggressie van Israel in Gaza. En ook ls christen ben je per definitie voor het joodse volk en tegen "Palestijnse terreur". Aan de andere kant ken ik bekeerde moslima's die ook hun ogen sluiten als het gaat om hamas. En de halve Nederlandse bevolking kruiert daar een beetje omheen. Soms hun activisme dusdanig uitend dat ik er alleen maar spottend naar kan kijken.

Al met al voel ik geen enkele behoefte om vanavond om 20.00 uur 2 minuten selectief stil te zijn.

Wat ik al wel sinds mijn 18e - en dus ook vandaag - doe is er op mijn manier bij stil staan. De hele dag, de hele week, en ook morgen. En mijn manier gaat verder dan die 2 minuten "verplicht" stil dan vanavond.
I will not let anyone walk through my mind with their dirty feet.
- Gandhi
Alle reacties Link kopieren Quote
Aprilsister schreef:
04-05-2024 14:57
Wij zijn ( uiteraard) altijd stil met dodenherdenking. Vind ik ook niet meer dan logisch.
Ik vraag me wel af, er is zo veel aandacht voor vanavond, dat er iets mis zou kunnen gaan, dat ik denk,,,,,,zo worden mensen toch alleen maar op ideeën gebracht?
Dat heb ik dus ook.
Alle reacties Link kopieren Quote
Manonna schreef:
04-05-2024 14:51
Om de reden die jij noemt is de dodenherdenking uitgebreid met onder andere degene die gesneuveld zijn tijdens een uitzending en meer recentere oorlogsslachtoffers. Zelf heb ik veel interesse in de tweede wereldoorlog maar ik kan mij heel goed voorstellen dat er mensen zijn die er totaal niet mee hebben. Gelukkig is daar dan nog Netflix en Videoland om vanavond iets op te kijken. Ik vind dat dodenherdenking ook draait om leven en laten leven.
Gelukkig kan mijn tv ook uit.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst

Gebruikersavatar
Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven