Werk & Studie alle pijlers

Hogere eisen lerarenopleiding blijven staan

07-11-2014 06:48 128 berichten
Alle reacties Link kopieren
Minister Jet Bussemaker van Onderwijs is niet van plan de net ingevoerde taal- en rekentoets voor studenten op de lerarenopleidingen (pabo) weer af te schaffen. Ze zei donderdagavond in de Tweede Kamer dat de eisen juist zijn aangescherpt om het niveau op te krikken.



Vooral mbo’ers die naar de pabo, een hbo-opleiding, gaan, scoren slecht met hun reken- en taalvaardigheid. De Vereniging Hogescholen vond dat onaccepabel, net als de politiek. Maar de ChristenUnie en SGP vinden de scherpere eisen niet eerlijk, omdat veel studenten zich er niet op kunnen voorbereiden. Bovendien vrezen ze dat de pabo’s straks te weinig nieuwe aanwas binnenhalen.



Bussemaker noemde de lerarenopleiding de belangrijkste opleiding van Nederland, omdat hierop de mensen worden opgeleid die gaan lesgeven aan de toekomstige generaties.





------------



Ik heb het altijd bizar gevonden dat mbo'ers het onderwijs in konden. Zelf niet slim genoeg om de hogere niveaus aan te kunnen, maar na veel hakkelen uiteindelijk toch een pabo diploma behalen. Waarna we juffen en meesters voor de klas hebben die niet eens een simpelere staartdeling kunnen uitrekenen.



Op de middelbare school net zo. Een buurjongen van mij studeert de lerarenopleiding wiskunde, maar wil daarna niet voor zijn eerstegraads gaan omdat hij letterlijk aangeeft universitaire wiskunde te moeilijk te vinden. Hoe moet zo iemand dan lesgeven aan vwo leerlingen in de onderbouw? Is het vereiste van een docent niet juist dat hij zijn vak helemaal onder de knie heeft?



Ik vind dat we in Nederland moeten afgaan op een stelsel dat elke docent, pedagoog etc. universitair geschoold is. Niet alleen waarborg je zo dat docenten over veel kennis beschikken, ook stijgt het aanzien van het vak. En de smoes dat hbo'ers meer ervaring hebben kan men in hun zak steken als de opleiding en stage langer duren.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb nergens gezegd dat ik leerlingen veroordeel die afzakken. Als mbo het hoogste is wat je aankan en je keihard werkt en gelukkig bent in je baan als loodgieter of kapster dan mag je trots zijn. Maar ik heb een bloedhekel aan mensen die roepen dat ze er eigenlijk te slim voor zijn en dat het de schuld is van de school/maatschappij dat zij alleen dat diploma hebben. Nog erger vind ik het als ze met die mentaliteit naar het hbo gaan en dan gaan lesgeven. Als je te slim bent voor school en al je oud docenten maar hufters vindt, wat vind je dan van je huidige collega's?!Daar erger ik me aan. Niet aan mbo'ers an sich. En ja, ik vind dat docenten van de universiteit moeten komen. Dan heb je het over mensen met de hoogste vakkennis. Na een paar jaar in het onderwijs is hun praktijkkennis ook super en dan krijg je het hoogste rendement. Die kleine achterstand van 3 jaar (hbostages versus wo) halen ze zo in.
Alle reacties Link kopieren
quote:ottertje87 schreef op 11 november 2014 @ 11:21:

Ik heb nergens gezegd dat ik leerlingen veroordeel die afzakken. Als mbo het hoogste is wat je aankan en je keihard werkt en gelukkig bent in je baan als loodgieter of kapster dan mag je trots zijn. Maar ik heb een bloedhekel aan mensen die roepen dat ze er eigenlijk te slim voor zijn en dat het de schuld is van de school/maatschappij dat zij alleen dat diploma hebben. Nog erger vind ik het als ze met die mentaliteit naar het hbo gaan en dan gaan lesgeven. Als je te slim bent voor school en al je oud docenten maar hufters vindt, wat vind je dan van je huidige collega's?!Daar erger ik me aan. Niet aan mbo'ers an sich. En ja, ik vind dat docenten van de universiteit moeten komen. Dan heb je het over mensen met de hoogste vakkennis. Na een paar jaar in het onderwijs is hun praktijkkennis ook super en dan krijg je het hoogste rendement. Die kleine achterstand van 3 jaar (hbostages versus wo) halen ze zo in.





Je mag als docent niet kritisch zijn en al helemaal niet op hoe jij ooit les hebt gehad?



Ik vind dat eigenlijk wel een goede eigenschap voor een docent.
Alle reacties Link kopieren
Kritisch ja, roepen dat je oud docenten achterlijk zijn en dat jij dat tegen ze gezegd hebt ( dat zei ze letterlijk, dat ze haar docent incompetent genoemd heeft), dat je veeel te slim was voor het onderwijs (daarom deed je natuurlijk vmbo en niet een versneld gymnasium), dat vind ik lijken om minderwaardigheidsgevoelens en andere issues.
quote:pejeka schreef op 10 november 2014 @ 14:31:

[...]





Een maand zoals wij die kennen, kan 28, 29, 30 of 31 dagen lang zijn. Lijkt me nogal uitmaken voor het antwoord. Ik lees nergens in de vraag dat men een gemiddelde maand bedoeld. Juist formuleren is een kunst (niet richting jou, maar richting degenen die de vragen verzinnen).

Klopt, maar in dit geval vind ik dat ook juist.



Wat ik denk dat men terecht verwacht is de denk wijze dat 28cm per maand het simpels is te delen door 28, wat ook een maand is, en je dan 1 cm deelt door 24. In beide gevallen (maand = 30 dagen) kom je af gerond het zelfde antwoord uit maar als je het uit je hoofd moet doen is 28 logischer, plus dat je inzicht geeft in het corrigeren van het delen door initieel een lager getal.



Dat is dus niet moeilijk en dat inzicht behoren leraren wel te hebben. Hoe zouden ze het immers kinderen kunnen leren als ze dit moeilijk of net te doen vinden?
Alle reacties Link kopieren
quote:ottertje87 schreef op 11 november 2014 @ 11:51:

Kritisch ja, roepen dat je oud docenten achterlijk zijn en dat jij dat tegen ze gezegd hebt ( dat zei ze letterlijk, dat ze haar docent incompetent genoemd heeft), dat je veeel te slim was voor het onderwijs (daarom deed je natuurlijk vmbo en niet een versneld gymnasium), dat vind ik lijken om minderwaardigheidsgevoelens en andere issues.Oh, nu is het opeens een vete tussen jou en iemand anders? Zeg dat dan. Die vete hoef je niet te veralgemeniseren natuurlijk.
Alle reacties Link kopieren
quote:ottertje87 schreef op 11 november 2014 @ 11:51:

Kritisch ja, roepen dat je oud docenten achterlijk zijn en dat jij dat tegen ze gezegd hebt ( dat zei ze letterlijk, dat ze haar docent incompetent genoemd heeft), dat je veeel te slim was voor het onderwijs (daarom deed je natuurlijk vmbo en niet een versneld gymnasium), dat vind ik lijken om minderwaardigheidsgevoelens en andere issues.Lijken om? *WO is ook niet meer wat het is geweest...*
Alle reacties Link kopieren
Nouja, ik kom deze mentaliteit vaak bij mbo'ers tegen. Niet allemaal, maar er heerst een soort wrok tegen hoog opgeleiden.
quote:ottertje87 schreef op 11 november 2014 @ 19:47:

Nouja, ik kom deze mentaliteit vaak bij mbo'ers tegen. Niet allemaal, maar er heerst een soort wrok tegen hoog opgeleiden.Ik vind dat jij vreemde mensen in je omgeving hebt.
Alle reacties Link kopieren
quote:ottertje87 schreef op 11 november 2014 @ 11:21:

Ik heb nergens gezegd dat ik leerlingen veroordeel die afzakken. Als mbo het hoogste is wat je aankan en je keihard werkt en gelukkig bent in je baan als loodgieter of kapster dan mag je trots zijn. Maar ik heb een bloedhekel aan mensen die roepen dat ze er eigenlijk te slim voor zijn en dat het de schuld is van de school/maatschappij dat zij alleen dat diploma hebben. Nog erger vind ik het als ze met die mentaliteit naar het hbo gaan en dan gaan lesgeven. Als je te slim bent voor school en al je oud docenten maar hufters vindt, wat vind je dan van je huidige collega's?!Daar erger ik me aan. Niet aan mbo'ers an sich. En ja, ik vind dat docenten van de universiteit moeten komen. Dan heb je het over mensen met de hoogste vakkennis. Na een paar jaar in het onderwijs is hun praktijkkennis ook super en dan krijg je het hoogste rendement. Die kleine achterstand van 3 jaar (hbostages versus wo) halen ze zo in.



Dat inhalen valt te bezien. Nu kom ik bij nascholingen veel mbo'ers tegen die door hun ervaring post hbo functioneren.

Ik mag graag met hun een hapje eten tussendoor. De universitair geschoolde figuren stellen de stomste vragen. Ze kunnen zich slecht verplaatsten in hun cliënten. Missen een stukje nuchterheid, zelfreflectie en menselijkheid.

Van de driehonderd jaargenoten op het vwo zie ik er twee, misschien drie voor de klas staan en functioneren. Voor een vwoklas wel te verstaan. Ze worden binnen de kortste keren knettergek van een havoklas.

Een stukje begrip, herkenning, een stukje ervaring. En een stuk bemoediging. Ach ik was geen modelleerling, theorie kostte mij behoorlijk moeite, maar ik heb hard gewerkt, ervaring opgedaan en nu sta ik hier. Dat kunnen jullie ook.

Levenservaring en menselijkheid leer je niet, dat heb je. Of niet.
Alle reacties Link kopieren
Levenservaring en menselijkheid staat toch niet direct 1 op 1 met een lager IQ dan wel een moeizame schoolcarriere? Je doet nu net alsof mensen die wo hebben gestudeerd allemaal autistische trekken hebben en zich niet kunnen verplaatsen in hun leerlingen. Ik heb op het gymnasium toch ook leerlingen met asperger, adhd, dyslexie etc?
Alle reacties Link kopieren
quote:ottertje87 schreef op 11 november 2014 @ 21:36:

Levenservaring en menselijkheid staat toch niet direct 1 op 1 met een lager IQ dan wel een moeizame schoolcarriere? Je doet nu net alsof mensen die wo hebben gestudeerd allemaal autistische trekken hebben en zich niet kunnen verplaatsen in hun leerlingen. Ik heb op het gymnasium toch ook leerlingen met asperger, adhd, dyslexie etc?Nou, kijk in die spiegel.
Alle reacties Link kopieren
quote:ottertje87 schreef op 11 november 2014 @ 21:36:

Levenservaring en menselijkheid staat toch niet direct 1 op 1 met een lager IQ dan wel een moeizame schoolcarriere? Je doet nu net alsof mensen die wo hebben gestudeerd allemaal autistische trekken hebben en zich niet kunnen verplaatsen in hun leerlingen. Ik heb op het gymnasium toch ook leerlingen met asperger, adhd, dyslexie etc?



Ottertje hoeveel onderwijservaring heb je nou daadwerkelijk?

Een aantal weken geleden gaf je namelijk aan dat je een stagiaire bent en je straks een docentensalaris gaat verdienen?

Ik krijg een beetje het idee dat je op 1 type onderwijs les hebt gegeven (gymnasium) en nog niet breed genoeg georiënteerd hebt op bijvoorbeeld het vmbo of mbo en hierdoor een incompleet beeld hebt.

Want natuurlijk zijn er binnen het gymnasium ook leerlingen met problemen, rugzakjes en dergelijke maar

het percentage leerlingen met deze problemen ligt over het algemeen wel een stuk lager binnen het gymnasium in vergelijking met het vmbo.
Alle reacties Link kopieren
Het percentage gedragsproblemen op het vmbo ligt rond de 20%. De rest heeft ofwel een lagere intelligentie, ofwel een motivatieprobleem. Alle drie de factoren vind ik niet passen bij een toekomstige docent.



*Uitzonderingen als een moeilijke jeugd, ziekte daargelaten.
Alle reacties Link kopieren
quote:ottertje87 schreef op 11 november 2014 @ 19:47:

Nouja, ik kom deze mentaliteit vaak bij mbo'ers tegen. Niet allemaal, maar er heerst een soort wrok tegen hoog opgeleiden. vind je dat gek als jij als WO-er zo duidelijk neerkijkt op MBO-ers?
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
Alle reacties Link kopieren
quote:ottertje87 schreef op 11 november 2014 @ 22:16:

Het percentage gedragsproblemen op het vmbo ligt rond de 20%. De rest heeft ofwel een lagere intelligentie, ofwel een motivatieprobleem. Alle drie de factoren vind ik niet passen bij een toekomstige docent.



*Uitzonderingen als een moeilijke jeugd, ziekte daargelaten.



Want motivatieproblemen die je gedurende de leeftijd 12-16 hebt blijven de rest van je leven hetzelfde?

Mensen moeten geen mogelijkheid krijgen om te veranderen en zichzelf te verbeteren?

En welke rol hebben docenten volgens jou bij het motiveren van leerlingen?

Je negeert mijn eerdere vraag ook volledig trouwens.
Alle reacties Link kopieren
quote:ottertje87 schreef op 11 november 2014 @ 22:16:

Het percentage gedragsproblemen op het vmbo ligt rond de 20%. De rest heeft ofwel een lagere intelligentie, ofwel een motivatieprobleem. Alle drie de factoren vind ik niet passen bij een toekomstige docent.



*Uitzonderingen als een moeilijke jeugd, ziekte daargelaten.



Kom eens uit die bubbel. Tot dusver heb jij al de volgende 'uitzonderingen' op een rijtje gezet:

- moeilijke (niet nader omschreven) jeugd

- ziekte (enkel fysiek?)

- ernstig (lekker meetbaar wederom) pestverleden



Door andere forummers aangedragen en door jou nog niet afgeserveerd:

- geen stimulatie vanuit gezin

- sociaal-economische positie

- laag zelfbeeld

- faalangst



Daarnaast nog niet genoemd: betere omstandigheden, verschillend per niveau. Als ik even mijn examencluster VWO 6 erbij neem: 14 leerlingen. Een leerling met dyslexie (geen punt, ouders hebben vanaf groep 3 privé bijles en trainingen gefinancierd). Een leerling met PPD-NOS (ouders hebben hier diverse trainingen voor gevolgd, thuissituatie optimaal, medeleerlingen delen veel interesses). Maar nogmaals: 14 leerlingen.



Dan mijn hoofdmoot, vmbo-t: drie examenclusters, elk 30 man sterk. Op die 90 leerlingen heb ik (zojuist nog even gecontroleerd) zeggen en schrijven 8 (!!) leerlingen waar helemaal 'niets' mee aan de hand is. De overige leerlingen variëren van dyslexie, dyscalculie, disharmonisch IQ profiel tot oppositionele gedragsstoornis/hechtingsstoornis/emotionele regulatiestoornis/ADHD/ADD/MCDD. Naast de gebruikelijke toestanden: vechtscheiding/ziekte/overleden ouder/verwaarlozing/ouder met verslaving of psychiatrisch ziektebeeld. Van 45 leerlingen is het IQ gemeten (naar aanleiding van diverse onderzoeken): laagst gemeten momenteel 91, hoogst gemeten: 137.



Mijn VWO cluster is welkom in iedere instelling, ik word gek van de mails die mijn klasje uitnodigen voor gratis excursies en wedstrijden. Mijn VMBO-ers worden met veel pijn en moeite toegelaten in overheidsinstellingen. Maar liever niet. We zijn zelfs eens geweigerd toen bleek dat ik een groepje VMBO-ers had meegenomen ipv de VWO-ers. En dat maken die kinderen keer op keer mee, op zoveel gebieden.



Ik geef ontzettend veel om al die paradijsvogels, de een exotischer dan de ander. Maar waar bij de VWO-ers altijd nog een extra achterwacht is, weet ik dat ik voor veel VMBO-ers de enige achterwacht ben. Wat maakt dat ik voor hen dat extra stukje loop, die trap onder hun kont geef en de broodnodige aai over de bol. Juist de meest kwetsbare leerlingen hebben het sterkste onderwijs nodig. Omdat dat helaas steeds vaker het enige is wat zij hebben.



En dan komt er zo'n droeftoeter voorbij als TO en dat is dan jouw achterwacht. Lekker dan.
Nee heb je, ja kun je krijgen
Alle reacties Link kopieren
Wat erg zeg, dit.



Dat zo iemand zo'n machtige rol als docent kan krijgen. Daar gaan weer een paar kinderzieltjes.
Alle reacties Link kopieren
Natuurlijk is dat beeld naar voor degenen die wel hun best doen en zich gedragen. Maar ergens is het overwegend ook een soort "verloren" groep, juist door hun opvoeding en achtergrond inderdaad. Een drugsverslaafde tienermoeder heeft een grote kans een kind te krijgen dat later ook het verkeerde pad op gaat. Terwijl als grachtengordelouders een dochter krijgen met Dyscalculie daar alle mogelijke hulp aan geboden wordt. Dat is tragisch en ik vind zeker dat de school een achterstandskind moet begeleiden, vooral als zo'n kind niemand heeft.



Ik voel me echter niet genoodzaakt les te geven aan het vmbo. Liever niet, zelfs. En met mij de meeste van mijn collega's. En ja, dat is ergens wel tragisch, daar heb je wel gelijk in. Maar de meeste docenten hebben geen zin in overwegend brutaal gedrag, slechte motivatie en vaak ook agressie. Bij de gemiddelde vmbo-school staan detectiepoortjes. POORTJES! Die steekpartij laatst was ook op een vmbo. ijn collega, die 15 jaar in het onderwijs werkt, heeft 5 jaar op een vmbo gewerkt en raakte gewoon overspannen door het gebrek aan opvoeding van die kinderen. Een man van 40, die hier op handen gedragen wordt en echt geen slappe zak is.
Alle reacties Link kopieren
quote:ottertje87 schreef op 12 november 2014 @ 07:02:

Ik voel me echter niet genoodzaakt les te geven aan het vmbo. Liever niet, zelfs. En met mij de meeste van mijn collega's. En ja, dat is ergens wel tragisch, daar heb je wel gelijk in. Maar de meeste docenten hebben geen zin in overwegend brutaal gedrag, slechte motivatie en vaak ook agressie. Bij de gemiddelde vmbo-school staan detectiepoortjes. POORTJES! Die steekpartij laatst was ook op een vmbo. ijn collega, die 15 jaar in het onderwijs werkt, heeft 5 jaar op een vmbo gewerkt en raakte gewoon overspannen door het gebrek aan opvoeding van die kinderen. Een man van 40, die hier op handen gedragen wordt en echt geen slappe zak is.



Dat hij bij jullie op handen gedragen wordt betekent niet dat hij geschikt is voor het lesgeven aan het vmbo.

Een groot deel van de docenten is dit simpelweg niet.

Ik denk dat je inderdaad maar beter weg kan blijven van het vmbo, jij bent duidelijk niet geschikt voor het lesgeven aan deze jongens en meiden.
Alle reacties Link kopieren
blijf jij idd maar lekker op je gymnasium, bespaar de kinderen op het VMBO jouw minachting en veroordelingen. Die hebben het al moeilijk zat zonder een leraar die ze overduidelijk uitkotst
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
quote:ottertje87 schreef op 12 november 2014 @ 07:02:

Natuurlijk is dat beeld naar voor degenen die wel hun best doen en zich gedragen. Maar ergens is het overwegend ook een soort "verloren" groep, juist door hun opvoeding en achtergrond inderdaad. Een drugsverslaafde tienermoeder heeft een grote kans een kind te krijgen dat later ook het verkeerde pad op gaat. Terwijl als grachtengordelouders een dochter krijgen met Dyscalculie daar alle mogelijke hulp aan geboden wordt. Dat is tragisch en ik vind zeker dat de school een achterstandskind moet begeleiden, vooral als zo'n kind niemand heeft.



Ik voel me echter niet genoodzaakt les te geven aan het vmbo. Liever niet, zelfs. En met mij de meeste van mijn collega's. En ja, dat is ergens wel tragisch, daar heb je wel gelijk in. Maar de meeste docenten hebben geen zin in overwegend brutaal gedrag, slechte motivatie en vaak ook agressie. Bij de gemiddelde vmbo-school staan detectiepoortjes. POORTJES! Die steekpartij laatst was ook op een vmbo. ijn collega, die 15 jaar in het onderwijs werkt, heeft 5 jaar op een vmbo gewerkt en raakte gewoon overspannen door het gebrek aan opvoeding van die kinderen. Een man van 40, die hier op handen gedragen wordt en echt geen slappe zak is.Mede dankzij mensen zoals jij worden/blijven kinderen op het vmbo ongemotiveerd. Docenten zijn een belangrijk voorbeeld in hun leven. Als hun docenten al vinden dat ze niets voorstellen, hoe denk je dan dat die leerlingen over zichzelf gaan denken?
Alle reacties Link kopieren
Gelukkig moet jij ook geen les geven op het VMBO. Dat is een keuze. En gelukkig maken een heleboel mensen, die daar wel geschikt voor zijn, de keuze om juíst op een VMBO les te gaan geven. Misschien zijn die wel minder geschikt om op het vwo les te gaan geven.



Of misschien wel net zo geschikt, maar vinden ze het VMBO leuker.



Hoe dan ook: mensen mogen in Nederland zelf kiezen welke opleiding ze gaan doen en wat voor werk zij willen doen. Als je op het juiste niveau een diploma hebt (dus hebt laten zien dat je het kan), dan ben je gewoon bevoegd om les te geven. Oók als je een paar jaar langer over het traject hebt gedaan dan de perfecte student. Ook als je op je veertiende ongemotiveerd was, ook als je een draak van een puber was op je zestiende.

Je hebt je diploma, je bent bevoegd. Punt.



Rotte appels heb je overal, in elke beroepsgroep. Dus ook in het onderwijs. En die rotte appels kunnen net zo goed voormalig vwo'ers zijn.
Alle reacties Link kopieren
Jeetje zeg, want ben jij ongenuanceerd, hard en respectloos TO! Zal ongetwijfeld samenhangen met je gebrek aan ervaring, maar ik vind het pijnlijk te lezen dat mensen met een dergelijk beperkte blik voor de klas staan - op welk niveau dan ook. Je moet leerlingen (ook gymnasiasten) eens horen over docenten die hun vak dermate fanatiek aanhangen dat ze daardoor geen oog hebben voor de individuele leerling: ze vinden het verschrikkelijk! En jij probeert kinderen een stukje ontwikkeling mee te geven??? Ik heb nieuws voor je: dat gaat verder dan alleen vakkennis. Normen en waarden bijbrengen is van essentieel belang, en part of the job. Ik hoop heel erg dat je dit soort uitspraken nooit zult laten doorschemeren aan jouw leerlingen, want ook jouw briljante gymnasiasten hebben broertjes/zusjes die op het VMBO/MBO zitten.

Begrijp me goed: docenten zonder vakkennis zijn uiteraard een even grote schande, maar op een respectvolle manier met mensen omgaan is echt niet minder belangrijk.
Alle reacties Link kopieren
Ik denk juist dat het een toegevoegde waarde kan hebben als je als docent meer hebt moeten knokken om je opleiding te halen, of als je een langer traject (mbo-hbo, of hbo-wo) hebt afgelegd.



Ik was op de middelbare school en op de uni zo'n blij nerdje dat leren altijd leuk vond en overal vrij makkelijk doorheen fietste. Ik vind het daarom soms lastig om me te verplaatsen in leerlingen die niet gemotiveerd zijn of de stof na drie keer uitleggen nog niet lijken te snappen. Een collega, die naar eigen zeggen een zeer opstandige puber was en is afgezakt van vwo naar mavo (en vervolgens via een omweg hbo heeft afgerond), kan juist perfect met dat soort kinderen omgaan.



Vakkennis is uiteraard belangrijk, maar in mijn baan als docent (op een gymnasium) gebruik in minder dan 15% van alle kennis die ik heb opgedaan tijdens mijn universitaire studie. Kennisoverdracht is maar een klein deel van mijn werk; het grootste deel van de tijd ben ik bezig met opvoeden en coachen. Sociale vaardigheden zijn dus ook erg belangrijk.
Alle reacties Link kopieren
Ik denk wel dat universitair geschoolde docenten beter zijn in het ontwerpen van lesmateriaal en het uitzetten van beleid (simpelweg omdat zij veel meer ervaring hebben met onderzoek doen). Helaas krijg je daar als docent amper de tijd voor.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven