Werk & Studie alle pijlers

Hogere eisen lerarenopleiding blijven staan

07-11-2014 06:48 128 berichten
Alle reacties Link kopieren
Minister Jet Bussemaker van Onderwijs is niet van plan de net ingevoerde taal- en rekentoets voor studenten op de lerarenopleidingen (pabo) weer af te schaffen. Ze zei donderdagavond in de Tweede Kamer dat de eisen juist zijn aangescherpt om het niveau op te krikken.



Vooral mbo’ers die naar de pabo, een hbo-opleiding, gaan, scoren slecht met hun reken- en taalvaardigheid. De Vereniging Hogescholen vond dat onaccepabel, net als de politiek. Maar de ChristenUnie en SGP vinden de scherpere eisen niet eerlijk, omdat veel studenten zich er niet op kunnen voorbereiden. Bovendien vrezen ze dat de pabo’s straks te weinig nieuwe aanwas binnenhalen.



Bussemaker noemde de lerarenopleiding de belangrijkste opleiding van Nederland, omdat hierop de mensen worden opgeleid die gaan lesgeven aan de toekomstige generaties.





------------



Ik heb het altijd bizar gevonden dat mbo'ers het onderwijs in konden. Zelf niet slim genoeg om de hogere niveaus aan te kunnen, maar na veel hakkelen uiteindelijk toch een pabo diploma behalen. Waarna we juffen en meesters voor de klas hebben die niet eens een simpelere staartdeling kunnen uitrekenen.



Op de middelbare school net zo. Een buurjongen van mij studeert de lerarenopleiding wiskunde, maar wil daarna niet voor zijn eerstegraads gaan omdat hij letterlijk aangeeft universitaire wiskunde te moeilijk te vinden. Hoe moet zo iemand dan lesgeven aan vwo leerlingen in de onderbouw? Is het vereiste van een docent niet juist dat hij zijn vak helemaal onder de knie heeft?



Ik vind dat we in Nederland moeten afgaan op een stelsel dat elke docent, pedagoog etc. universitair geschoold is. Niet alleen waarborg je zo dat docenten over veel kennis beschikken, ook stijgt het aanzien van het vak. En de smoes dat hbo'ers meer ervaring hebben kan men in hun zak steken als de opleiding en stage langer duren.
Alle reacties Link kopieren
Volgens mij heeft de school van TO recent een uitwisselingsproject gedaan met een Finse school en baalt TO nu stevig...
Nee heb je, ja kun je krijgen
Alle reacties Link kopieren
Ik ben van mening dat een docent, een bijdrage zou moeten leveren om de leerling het beste uit zich zelf te halen. Bij een docent vol aannames is dat onmogelijk. Heel erg jammer voor deze leerlingen.
Alle reacties Link kopieren
quote:tyche schreef op 08 november 2014 @ 16:04:

[...]

Daarnaast vind ik het mensbeeld 'als puber gefaald, voor altijd gefaald' op zijn minst... bijzonder voor iemand die jonge mensen helpt vormen.Ik vind het schofterig. Het zijn precies dit soort collega's dat als het weer beter gaat het bedrijfsleven invlucht want "die kutkinderen ook altijd die mijn kennisniveau in gevaar brengen". Ze zou het nog geen week volhouden in mijn mentorklas 3B/K Handel. Daar zitten overigens 2 ex-gym leerlingen in die door het docentencorps zijn uitgekotst. Een schande!
Alle reacties Link kopieren
Quote van Milna:



Met andere woorden: je hebt nooit in 6 VWO gezeten. Hoe weet je dan dat de kennis die je op het HBO opdoet vele malen VWO-6 overstijgt? Weet je wel waarover je praat als je er zelf nooit bent geweest?



Ik werk in het onderwijs... Ik weet dus zeker wel waar ik het over heb en wat mijn leerlingen moeten weten en wat de inhoud van de lerarenopleidingen is. Mijn medestudenten die wel vwo hebben gedaan deden zeker wel veel meer kennis op tijdens de opleiding. Verschil tussen havo en vwo is de verdieping. Voor mijn master hoef ik nog maar een paar vakken te doen en dat deel wordt bij lange na niet onderwezen in vwo-6. De rest is statistiek & onderzoek en de scriptie. Ik doe daarom voorlopig geen master van mijn vak, want het biedt nu nog geen meerwaarde.



@tyche, ervaring doe je op in de praktijk, dat is juist in de pedagogiek juist zo belangrijk. Die praktijk komt tijdens je hbo opleiding juist heel veel aan bod, in de masters juist veel te weinig. Je begint als WO'er dus met een achterstand, zij missen de drie jaar ervaring tijdens de opleiding. WO'ers hebben vaker uitval in het onderwijs hierdoor. Maar zo gek is dat niet. Op de uni doe je in eerste instantie een vak en later kan je ervoor kiezen dit vak te onderwijzen. Helaas zien we toch elk jaar weer eerstegraders die geen flauw benul hebben hoe ze met leerlingen moeten omgaan. Die staan daar alleen maar voor hun vak.
De term: "help" in caps-lock als topic-titel is over het algemeen omgekeerd evenredig aan de ernst van het betreffende probleem.
Alle reacties Link kopieren
suzy: natuurlijk leer je het uiteindelijk vooral in de praktijk, volgens mij zeg ik nergens iets anders. Ik ben zelf zo'n wo'er en het halen van het papiertje is pas het begin eigenlijk.



De dingen waar ottertje zo zonder meer overheen stapt vind ik echter zo fundamenteel dat ik me afvraag of dat beginnersnaïviteit en gebrek aan ervaring is, of gewoon een krom beeld op wat het betekent om puber te zijn en welke aspecten allemaal meespelen bij prestatie. Want zelfs op die 'minimale' kopopleiding wordt dat behandeld.
What a nuanced anxiety
Alle reacties Link kopieren
quote:bootje_op_de_golven schreef op 07 november 2014 @ 08:49:

Waar een vooroordelen TO. lekker makkelijk mauwen over iets waar je blijkbaar geen verstand van heb als ik je zo lees.



Ik ga er verder maar niet eens op in, paarlen voor de zwijnen.Nou inderdaad TO. Ik vraag me dan ook af of je zelf ook maar enige ervaring hebt met de pabo of het leerkracht zijn, zo te lezen heb je namelijk echt geen idee waar je het over hebt. Jeetje. En van wat ik zo lees heb je zelf ook niet bepaald een universitaire opleiding gedaan, wat een ongenuanceerd stukje zeg... Had zo van een mbo'er kunnen zijn... Om het maar even op jouw denigrerende manier te zeggen.
Ik vind het niet zo gek dat jij een pestverleden hebt. Ontzettend naar mens ben jij zeg. Je mag dan slim zijn (vind je vooral zelf natuurlijk), op sociale vaardigheden scoor je zeer, zeer laag. Bah.
Alle reacties Link kopieren
Ha, interessante discussie zeg. Ik heb zelf nog paar jaren de pabo gedaan, vanuit het mbo inderdaad. Studenten hebben wel degelijk de tijd om zich voor te kunnen bereiden voor die reken en taal toets, aangezien je die pas na een aantal weken krijgt.

Die toetsen waren best pittig.. Bv. vragen als; als een zonnebloem 28 cm per maand groeit, hoeveel groeit hij dan per uur? En dan zonder rekenmachine! Ook mochten er geen berekeningen op t papier staan, moest echt puur uit je hoofd. Ik kan me herinneren dat ex havo'ers zonder wiskunde in hun pakket er net zoveel moeite mee hadden als de ex mbo'ers. Jammer dat je zo stellig bent TO, want niets is zo zwart/wit als jij het stelt. Naar mijn idee zou de pabo meer aandacht moeten geven aan verschillende gedragsproblemen en hoe hiermee om te gaan. Helemaal door het project 'weer samen naar school' is dit zo belangrijk!
Pullah: ik vind de toetsen persoonlijk helemaal niet zo moeilijk. Nu heb ik makkelijk praten misschien, omdat ik erg goed ben in hoofdrekenen, maar de som die jij noemt is echt niet zo lastig als je maar weet hoe het moet. Ik vind dus persoonlijk dat het niveau wat dat betreft best wel eens omhoog mag. Leerlingen in groep 7/8 krijgen ook best pittige opdrachten.
Alle reacties Link kopieren
quote:pullah schreef op 09 november 2014 @ 13:08:

Ha, interessante discussie zeg. Ik heb zelf nog paar jaren de pabo gedaan, vanuit het mbo inderdaad. Studenten hebben wel degelijk de tijd om zich voor te kunnen bereiden voor die reken en taal toets, aangezien je die pas na een aantal weken krijgt.

Die toetsen waren best pittig.. Bv. vragen als; als een zonnebloem 28 cm per maand groeit, hoeveel groeit hij dan per uur? En dan zonder rekenmachine! Ook mochten er geen berekeningen op t papier staan, moest echt puur uit je hoofd. Ik kan me herinneren dat ex havo'ers zonder wiskunde in hun pakket er net zoveel moeite mee hadden als de ex mbo'ers. Jammer dat je zo stellig bent TO, want niets is zo zwart/wit als jij het stelt. Naar mijn idee zou de pabo meer aandacht moeten geven aan verschillende gedragsproblemen en hoe hiermee om te gaan. Helemaal door het project 'weer samen naar school' is dit zo belangrijk!Daar wordt nu ook een begin mee gemaakt, aangezien sinds dit jaar passend onderwijs verplicht is. Maar ik ben het met je eens, TO begrijpt niet dat leerkracht zijn meer is dat goed reken- en taalonderwijs geven, daarom kan ze ook maar beter haar mond houden.
Alle reacties Link kopieren
quote:ottertje87 schreef op 08 november 2014 @ 13:50:

Ik denk dat iemand die ondanks ziekte, stoornis of een vervelende thuissituatie alsnog een hoog niveau heeft gehaald misschien wel meer doorzettingsvermogen, planvaardigheden etc. heeft dan iemand die op het vmbo uit zijn neus heeft zitten vreten. Alsof alle vwo leerlingen allemaal uit modelgezinnen komen en nooit te maken hebben met angst/depressie of dyslexie. Als je slim bent en je zakt af heb je gewoon een mentaliteitsprobleem. Luiheid is dat. Kan er geen respect voor hebben dat je dan wel na jaren bent opgeklommen. Dat had je in je schooltijd moeten doen, opletten en niet storen in de les.



En op de een of andere manier lees ik hier een paar keer dat wo'ers niet bijleren. Waar haal je dat vandaan? Ik ben op de hoogte van alle ontwikkelingen in mijn vakgebied en we scholen onszelf constant bij. Daar zijn we academici voor. We hebben immers ook geleerd kritisch te denken.



Vorig jaar hadden wij een stagiaire die van het mbo was opgeklommen naar het hbo. Raar mens was dat. Grof in de mond, trots op het feit dat ze vroeger de docenten pestte op de mavo "ik verveelde me op school, ik was veel te slim voor die docenten, ik zei ook tegen ze als je mij er uit stuurt heb je pedagogisch gefaald". Te triest voor woorden. En dat geeft les? Hoe kan zo iemand een voorbeeld zijn?



Ho ho, ik heb aangegeven dat het belangrijk is dat een docent bij blijft leren.

In de vorm van; het is een belangrijk aspect van het docentschap in zijn geheel.

Nergens is genoemd dat wo´ers dat niet doen?



Ik schrik overigens van je houding.

Je werkt in het onderwijs en spreekt op deze manier over leerlingen die 'afzakken' naar een lager niveau?

Ik mag hopen dat je niet op deze manier communiceert met je leerlingen.
Alle reacties Link kopieren
Die taal toets en rekentoets vind ik een goede zaak en zou ook zeker niet afgeschaft moeten worden. Je kunt kinderen immers niet iets leren wat je zelf niet beheerst.



Maar wat een vreemd beeld bestaat er bij sommigen van mbo'ers.

Alsof je dom en lui zou zijn.



MBO staat voor beroepsonderwijs en wat is er mis mee om op een bepaald moment te denken dat je graag loodgieter wil worden of een eigen kledingzaak wil beginnen. Beroepen waarvoor je toch echt op het MBO moet zijn. Om er vervolgens achter te komen dat je passie toch bij lesgeven ligt. Je moet ook al zo jong kiezen.



Overigens ken ik veel universitair afgestudeerden die in een call center werken. In hun eigen afstudeerrichting is niet aan een baan te komen. Dan zijn heel veel mensen die MBO hebben gedaan toch veel succesvoller terecht gekomen.
Alle reacties Link kopieren
quote:sugarmiss schreef op 10 november 2014 @ 09:06:

Die taal toets en rekentoets vind ik een goede zaak en zou ook zeker niet afgeschaft moeten worden. Je kunt kinderen immers niet iets leren wat je zelf niet beheerst.



Maar wat een vreemd beeld bestaat er bij sommigen van mbo'ers.

Alsof je dom en lui zou zijn.



MBO staat voor beroepsonderwijs en wat is er mis mee om op een bepaald moment te denken dat je graag loodgieter wil worden of een eigen kledingzaak wil beginnen. Beroepen waarvoor je toch echt op het MBO moet zijn. Om er vervolgens achter te komen dat je passie toch bij lesgeven ligt. Je moet ook al zo jong kiezen.



Overigens ken ik veel universitair afgestudeerden die in een call center werken. In hun eigen afstudeerrichting is niet aan een baan te komen. Dan zijn heel veel mensen die MBO hebben gedaan toch veel succesvoller terecht gekomen.Eens.
I can explain it to you, but I can't understand it for you
quote:ottertje87 schreef op 08 november 2014 @ 13:50:

Ik denk dat iemand die ondanks ziekte, stoornis of een vervelende thuissituatie alsnog een hoog niveau heeft gehaald misschien wel meer doorzettingsvermogen, planvaardigheden etc. heeft dan iemand die op het vmbo uit zijn neus heeft zitten vreten. Alsof alle vwo leerlingen allemaal uit modelgezinnen komen en nooit te maken hebben met angst/depressie of dyslexie. Als je slim bent en je zakt af heb je gewoon een mentaliteitsprobleem. Luiheid is dat. Kan er geen respect voor hebben dat je dan wel na jaren bent opgeklommen. Dat had je in je schooltijd moeten doen, opletten en niet storen in de les.



Wauw. Voor een academicus ben je aardig veroordelend, heb je dat ook daar geleerd?



Ik ben er zo een die een mbo-opleiding heeft gedaan en jaren later is opgeklommen. Ik voel me dus wel een beetje aangesproken. Ik wilde altijd een bepaald beroep uitoefenen en daar was een mbo-opleiding voor (er was toen nog geen hbo-opleiding in die richting). Ik was 12 (!) toen ik mijn vooropleiding koos om dat beroep te kunnen uitoefenen. Jij verwacht dus van 12-jarigen dat ze een perfecte mentaliteit hebben en precies weten hoe de wereld werkt als ze volwassen zijn. Als je 12 bent, ben je net puber en zit je net op een nieuwe school. Je grootste problemen zijn hoe populair je bent en het gezeur van je moeder dat je je kamer moet opruimen.



Ik had havo/vwo kunnen doen, maar het is niet gelukt. Door allerlei redenen, misschien ook wel een mentaliteitsprobleem. Maar ik vind het nogal wat om dat een 12-jarige aan te rekenen en dan zelfs te stellen dat je geen respect hebt voor mensen die later toch zijn opgeklommen. Eens een mentaliteitsprobleem, altijd een mentaliteitsprobleem? Dat kun je toch niet menen?
Ik hoop dat Ottertje geen snars meent van wat ze schrijft. Ik vind persoonlijk haar visie op ontwikkeling en onderwijs vrij kortzichtig en niet getuigen van enig inlevingsvermogen. Misschien is ze heel slim, ik weet het niet, maar slim zijn houdt meer in dan alleen het goed doen op school. (wat dat ook moge betekenen. Je kan het ook goed doen op het vmbo.)



Een aantal jaar geleden heb ik een blauwe maandag de Pabo gedaan en ik ben er snel mee gestopt. Het niveau vond ik echt bedroevend laag en ik werd simpel van alle groepsopdrachten. De taal- en rekentoetsen waren niet moeilijk en ik snapte zelf niet zo goed dat medestudenten keer op keer zakten voor deze toetsen. Taaltechnisch ben ik doorgaans vrij sterk, maar rekenen is nooit mijn sterkste kant geweest en zonder al te veel inspanning haalde ik een negen voor die toets.



Wat mij betreft zou het algehele niveau van de Pabo opgeschroefd mogen worden en zou ik minder groepswerk wenselijk vinden. Het is niet bepaald uitdagend of leuk om in een groepje verschillende methodes voor bijvoorbeeld aardrijkskunde te moeten bekijken en daar een paper over te moeten schrijven. Het was interessanter geweest (en sneller gegaan!) als ik zoiets alleen had kunnen doen.
Alle reacties Link kopieren
quote:pullah schreef op 09 november 2014 @ 13:08:

Ha, interessante discussie zeg. Ik heb zelf nog paar jaren de pabo gedaan, vanuit het mbo inderdaad. Studenten hebben wel degelijk de tijd om zich voor te kunnen bereiden voor die reken en taal toets, aangezien je die pas na een aantal weken krijgt.

Die toetsen waren best pittig.. Bv. vragen als; als een zonnebloem 28 cm per maand groeit, hoeveel groeit hij dan per uur? En dan zonder rekenmachine! Ook mochten er geen berekeningen op t papier staan, moest echt puur uit je hoofd. Ik kan me herinneren dat ex havo'ers zonder wiskunde in hun pakket er net zoveel moeite mee hadden als de ex mbo'ers. Jammer dat je zo stellig bent TO, want niets is zo zwart/wit als jij het stelt. Naar mijn idee zou de pabo meer aandacht moeten geven aan verschillende gedragsproblemen en hoe hiermee om te gaan. Helemaal door het project 'weer samen naar school' is dit zo belangrijk!
Alle reacties Link kopieren
quote:pullah schreef op 09 november 2014 @ 13:08:

Ha, interessante discussie zeg. Ik heb zelf nog paar jaren de pabo gedaan, vanuit het mbo inderdaad. Studenten hebben wel degelijk de tijd om zich voor te kunnen bereiden voor die reken en taal toets, aangezien je die pas na een aantal weken krijgt.

Die toetsen waren best pittig.. Bv. vragen als; als een zonnebloem 28 cm per maand groeit, hoeveel groeit hij dan per uur? En dan zonder rekenmachine! Ook mochten er geen berekeningen op t papier staan, moest echt puur uit je hoofd. Ik kan me herinneren dat ex havo'ers zonder wiskunde in hun pakket er net zoveel moeite mee hadden als de ex mbo'ers. Jammer dat je zo stellig bent TO, want niets is zo zwart/wit als jij het stelt. Naar mijn idee zou de pabo meer aandacht moeten geven aan verschillende gedragsproblemen en hoe hiermee om te gaan. Helemaal door het project 'weer samen naar school' is dit zo belangrijk!Vind jij dat serieus een moeilijk vraag? Echt waar???
Alle reacties Link kopieren
quote:markovic schreef op 10 november 2014 @ 14:13:

[...]





Vind jij dat serieus een moeilijk vraag? Echt waar??? Wel als je niet weet welke maand bedoeld wordt in de vraag...
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Alle reacties Link kopieren
quote:pejeka schreef op 10 november 2014 @ 14:17:

[...]





Wel als je niet weet welke maand bedoeld wordt in de vraag...Ik denk niet dat ze een antwoord verlangen tot in 30 cijfers achter de komma, een gemiddelde maand is dertig dagen, oftewel 720 uur.
Alle reacties Link kopieren
quote:markovic schreef op 10 november 2014 @ 14:29:

[...]



Ik denk niet dat ze een antwoord verlangen tot in 30 cijfers achter de komma, een gemiddelde maand is dertig dagen, oftewel 720 uur.Een maand zoals wij die kennen, kan 28, 29, 30 of 31 dagen lang zijn. Lijkt me nogal uitmaken voor het antwoord. Ik lees nergens in de vraag dat men een gemiddelde maand bedoeld. Juist formuleren is een kunst (niet richting jou, maar richting degenen die de vragen verzinnen).
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Alle reacties Link kopieren
quote:pejeka schreef op 10 november 2014 @ 14:31:

[...]





Een maand zoals wij die kennen, kan 28, 29, 30 of 31 dagen lang zijn. Lijkt me nogal uitmaken voor het antwoord. Ik lees nergens in de vraag dat men een gemiddelde maand bedoeld. Juist formuleren is een kunst (niet richting jou, maar richting degenen die de vragen verzinnen).Het lijkt mij duidelijk, dat ze in zo'n geval willen weten of jij snel enigszins een fatsoenlijke schatting kunt maken.Dat is iets dat nl. nogal wat aandacht krijgt op de basischool, schattend rekenen. Ik kan er niks anders van maken en dat lijkt me eigenlijk nogal logisch.
Alle reacties Link kopieren
quote:markovic schreef op 10 november 2014 @ 14:45:

[...]



Het lijkt mij duidelijk, dat ze in zo'n geval willen weten of jij snel enigszins een fatsoenlijke schatting kunt maken.Dat is iets dat nl. nogal wat aandacht krijgt op de basischool, schattend rekenen. Ik kan er niks anders van maken en dat lijkt me eigenlijk nogal logisch.Zou kunnen, misschien denk ik te "volwassen". Maar als iemand mij die vraag zo zou stellen, zou mijn logische wedervraag zijn "welke maand bedoel je?". Maar maakt voor het principe waar het over ging, inderdaad niet uit. Als een PABO-student dergelijke vragen al als "moeilijk" ervaart, vind ik het niveau bedroevend.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Alle reacties Link kopieren
quote:pejeka schreef op 10 november 2014 @ 14:56:

[...]





Zou kunnen, misschien denk ik te "volwassen". Maar als iemand mij die vraag zo zou stellen, zou mijn logische wedervraag zijn "welke maand bedoel je?". Maar maakt voor het principe waar het over ging, inderdaad niet uit. Als een PABO-student dergelijke vragen al als "moeilijk" ervaart, vind ik het niveau bedroevend.Zou heel goed kunnen. De voorbereiding op een tentamen is vaak het weten wat ze willen horen. Te ver doordenken is menigeen fataal geworden.
Alle reacties Link kopieren
quote:ottertje87 schreef op 07 november 2014 @ 07:02:

Waarom heb jij dan je schoolcarriere uit je neus zitten vreten dat je bent afgestroomd naar het mbo als je eigenlijk zo briljant bent? Onderwijs zou een vak moeten zijn voor degenen die zelf ook uitblonken op school. Voetballers krijgen toch ook les van een topcoach uit het veld? Als je zelf het schoolsysteem niet aankon moet je niet leerlingen leren dat te kunnen.



Dat gaat nergens over. Iemand die mbo heeft gedaan is niet per definitie lui of dom.

Mijn zusje trok het niet om naast een heftige gezinssituatie havo te doen. Vmbo, mbo, hbo en nu heeft ze het over een post hbo jaar.. Slim genoeg, ja, maar de situatie was er niet naar.



Ik ken diverse mensen die in het voortgezet onderwijs hun draai niet konden vinden en onder hun niveau werkten. Tien jaar later en ze zijn heerlijk aan het werk, studeren deeltijd hbo.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb nergens gezegd dat ik leerlingen veroordeel die afzakken. Als mbo het hoogste is wat je aankan en je keihard werkt en gelukkig bent in je baan als loodgieter of kapster dan mag je trots zijn. Maar ik heb een bloedhekel aan mensen die roepen dat ze er eigenlijk te slim voor zijn en dat het de schuld is van de school/maatschappij dat zij alleen dat diploma hebben. Nog erger vind ik het als ze met die mentaliteit naar het hbo gaan en dan gaan lesgeven. Als je te slim bent voor school en al je oud docenten maar hufters vindt, wat vind je dan van je huidige collega's?!Daar erger ik me aan. Niet aan mbo'ers an sich. En ja, ik vind dat docenten van de universiteit moeten komen. Dan heb je het over mensen met de hoogste vakkennis. Na een paar jaar in het onderwijs is hun praktijkkennis ook super en dan krijg je het hoogste rendement. Die kleine achterstand van 3 jaar (hbostages versus wo) halen ze zo in.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven