Werk & Studie alle pijlers

Hogere eisen lerarenopleiding blijven staan

07-11-2014 06:48 128 berichten
Alle reacties Link kopieren
Minister Jet Bussemaker van Onderwijs is niet van plan de net ingevoerde taal- en rekentoets voor studenten op de lerarenopleidingen (pabo) weer af te schaffen. Ze zei donderdagavond in de Tweede Kamer dat de eisen juist zijn aangescherpt om het niveau op te krikken.



Vooral mbo’ers die naar de pabo, een hbo-opleiding, gaan, scoren slecht met hun reken- en taalvaardigheid. De Vereniging Hogescholen vond dat onaccepabel, net als de politiek. Maar de ChristenUnie en SGP vinden de scherpere eisen niet eerlijk, omdat veel studenten zich er niet op kunnen voorbereiden. Bovendien vrezen ze dat de pabo’s straks te weinig nieuwe aanwas binnenhalen.



Bussemaker noemde de lerarenopleiding de belangrijkste opleiding van Nederland, omdat hierop de mensen worden opgeleid die gaan lesgeven aan de toekomstige generaties.





------------



Ik heb het altijd bizar gevonden dat mbo'ers het onderwijs in konden. Zelf niet slim genoeg om de hogere niveaus aan te kunnen, maar na veel hakkelen uiteindelijk toch een pabo diploma behalen. Waarna we juffen en meesters voor de klas hebben die niet eens een simpelere staartdeling kunnen uitrekenen.



Op de middelbare school net zo. Een buurjongen van mij studeert de lerarenopleiding wiskunde, maar wil daarna niet voor zijn eerstegraads gaan omdat hij letterlijk aangeeft universitaire wiskunde te moeilijk te vinden. Hoe moet zo iemand dan lesgeven aan vwo leerlingen in de onderbouw? Is het vereiste van een docent niet juist dat hij zijn vak helemaal onder de knie heeft?



Ik vind dat we in Nederland moeten afgaan op een stelsel dat elke docent, pedagoog etc. universitair geschoold is. Niet alleen waarborg je zo dat docenten over veel kennis beschikken, ook stijgt het aanzien van het vak. En de smoes dat hbo'ers meer ervaring hebben kan men in hun zak steken als de opleiding en stage langer duren.
Alle reacties Link kopieren
quote:ottertje87 schreef op 11 november 2014 @ 22:16:

Het percentage gedragsproblemen op het vmbo ligt rond de 20%. De rest heeft ofwel een lagere intelligentie, ofwel een motivatieprobleem. Alle drie de factoren vind ik niet passen bij een toekomstige docent.



*Uitzonderingen als een moeilijke jeugd, ziekte daargelaten.



Hier ben ik het dus niet mee eens. Ik was namelijk ook een Mavo-leerling met motivatieproblemen. Ik had namelijk makkelijk VWO gekund, maar ik wist niet hoe ik moest leren. Mijn problemen zijn al ontstaan op de basisschool waar ik nooit wat deed en toch goede cijfers haalde. Dit lukte nog wel in de brugklas Havo/VWO, maar daarna niet meer. Het resultaat was dat ik moest afstromen naar de Mavo. Mavo en MBO heb ik met gemak afgerond en pas op het HBO heb ik leren leren. Na 10 jaar werken volg ik nu een lerarenopleiding en het grootste deel doe ik in mijn eigen tijd. Dat ik Mavo heb gedaan zegt nu niets meer over mijn motivatie en discipline. Ik neem mijn ervaring wel mee en ik merk dat het negatieve gepraat over VMBO-leerlingen zijn weerslag heeft op een heleboel leerlingen en dat is jammer. Wat erger is dat er blijkbaar eerstegraads docenten zijn die ook negatief denken over VMBO-ers. Bijna 60% van de leerlingen gaat naar het VMBO en deze leerlingen worden echt niet allemaal schoonmaakster of loodgieter. Een groot deel krijgt uiteindelijk een goede baan en ik zou niet weten waarom ze later niet voor de klas zouden kunnen staan.



Het vervolg van dit topic had ik nog niet geschreven toen ik dit schreef en gelukkig zijn er een heleboel forummers het niet met je eens.

Onder andere Lemoos geeft het heel mooi weer.
Alle reacties Link kopieren
Gelukkig wordt er onderzoek gedaan naar leren. Uit een hele omvangrijke studie van John Hattie blijkt dat het hebben van meer vakkennis bij docenten amper bijdraagt aan het leren van leerlingen. Goede didactische vaardigheden zoals het stellen van doelen, opbrengstgericht werken en het geven van goede feedback dragen juist in hoge mate bij aan het leren van leerlingen.
Alle reacties Link kopieren
quote:ottertje87 schreef op 12 november 2014 @ 07:02:

Natuurlijk is dat beeld naar voor degenen die wel hun best doen en zich gedragen. Maar ergens is het overwegend ook een soort "verloren" groep, juist door hun opvoeding en achtergrond inderdaad. Een drugsverslaafde tienermoeder heeft een grote kans een kind te krijgen dat later ook het verkeerde pad op gaat. Terwijl als grachtengordelouders een dochter krijgen met Dyscalculie daar alle mogelijke hulp aan geboden wordt. Dat is tragisch en ik vind zeker dat de school een achterstandskind moet begeleiden, vooral als zo'n kind niemand heeft.



Ik voel me echter niet genoodzaakt les te geven aan het vmbo. Liever niet, zelfs. En met mij de meeste van mijn collega's. En ja, dat is ergens wel tragisch, daar heb je wel gelijk in. Maar de meeste docenten hebben geen zin in overwegend brutaal gedrag, slechte motivatie en vaak ook agressie. Bij de gemiddelde vmbo-school staan detectiepoortjes. POORTJES! Die steekpartij laatst was ook op een vmbo. ijn collega, die 15 jaar in het onderwijs werkt, heeft 5 jaar op een vmbo gewerkt en raakte gewoon overspannen door het gebrek aan opvoeding van die kinderen. Een man van 40, die hier op handen gedragen wordt en echt geen slappe zak is.De overgrote meerderheid van jouw collega's is werkzaam op een VMBO-school. Of doel je nu enkel op jouw directe collega's? Kijk, het kan best zijn dat een bepaalde richting of niveau niet bij je past. Mij moet je ook geen praktijkonderwijs laten geven of laten begeleiden in de horecahoek. Gegarandeerd dat de brandweer moet uitrukken. Die leerlingen weten ook dat zij van mij niets kunnen leren op horecagebied. Maar ik kots die leerlingen niet uit/spuug er niet op in figuurlijke zin.
Nee heb je, ja kun je krijgen

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven