Geld & Recht alle pijlers

Alvast geld gekregen

21-04-2014 12:44 59 berichten
Alle reacties Link kopieren
Om allerlei redenen die ik niet zal noemen heeft mijn moeder mij een deel van haar spaargeld gegeven. Ze is 86 jaar. Mocht zij er straks niet meer zijn dan moet het geld dat over is gedeeld worden door 3. De andere erfgenamen weten niet dat ik dat geld heb gekregen en zullen daar dan tegen die tijd achter komen. Nu is de vraag, mag zij mij dat geld geven?
Alle reacties Link kopieren
Als de andere twee erfgenamen jouw broers/zussen zijn en je moeder is reeds demeterend, kunnen de andere twee een vordering op je opeisen na moeders overlijden. Dat houdt in dat deze schenking van jouw kindsdeel afgetrokken wordt na overlijden. De rechter zal dat in dat geval ook honoreren wegens de dementie van moeder.



Dat geef veel gezeik. Beter dus dit niet te willen op deze stiekeme manier.
"As je denk dat je mooi ben dan ben je een embersiel leleike kuthoer"
Alle reacties Link kopieren
Mijn oma is overleden vorig jaar en een oom kreeg echt enorm veel geld van haar (lievelingetje). Zelfs een bmw heeft hij gekregen. Oma was maar heel licht dementerend, maar mijn vader en tante kregen zonder pardon de vordering voor elkaar waardoor deze exorbitante giften van zijn kindsdeel werden afgetrokken.
"As je denk dat je mooi ben dan ben je een embersiel leleike kuthoer"
Alle reacties Link kopieren
Het mag dus wel, dat was eigenlijk de vraag. Ik zal mijn moeder vragen of zij mijn zus hetzelfde bedrag wil geven. De 3e partij zijn de kinderen van mijn overleden zus. Zij kijken werkelijk niet naar mijn moeder om en als ze al komen zeuren ze alleen maar over geld (!). Mijn moeder geeft dus liever het geld al weg voordat er straks een derde deel naar hen gaat.
Alle reacties Link kopieren
Als jouw moeder jou geld wil geven, dan zou ik het zeker zeggen. Over je zus, bedoel ik.

Je wil hier echt geen problemen over krijgen.
Alle reacties Link kopieren
Van de abnamro website



Als er hele grote verschillen ontstaan tussen de bedragen die u aan uw kinderen schenkt, dan kan er sprake zijn van een schending van de legitieme portie van het andere kind. Mogelijk heeft dat kind dan na uw overlijden recht op geld van uw andere kind(eren). Hier leest u meer over de legitieme portie.
"As je denk dat je mooi ben dan ben je een embersiel leleike kuthoer"
Alle reacties Link kopieren
Over erfenissen betaal je belasting, over schenkingen betaal je meer belasting (behalve dan over het vrijgestelde bedrag dat ericitto noemde).



Wegens dat vrijgestelde bedrag, is het verstandig dat jouw moeder alvast geld schenkt aan jullie.

Maar dan kan ze beter iedereen even veel schenken (behalve als een kind in de bijstand zit, want dat wordt de bijstand gekort).



En als ze in een verpleeghuis zit, hoort ze voor de verpleging te betalen, en niet haar geld aan de kinderen te geven.



Er lijkt mij genoeg reden om met broers en zussen te overleggen.

MIsschien moet je de schenking weigeren (geld terug geven of terug storten).
Wat is de vraag die ik niet weet maar wel moet stellen?
Vind jij het zelf ok dat je moeder jouw bevoordeeld boven je zus en de erfgenamen van je andere zus? Waarom zou je dat willen?
Alle reacties Link kopieren
Daarom ook mijn vraag of het sowieso mag. Ik bedoel dus alleen geld aan mij geven en niet aan mijn zus. Maar ik vind het zelf helemaal niet prettig om geld te krijgen en mijn zus niet. Dus zal ik mijn moeder vragen of ze haar ook hetzelfde bedrag alvast wil geven.
Zijn die kinderen van je overleden zus toevallig minderjarig?



Ik vond het bovenstaande namelijk al een dom recept voor familieruzie. Maar de erfenis van halve weeskinderen opmaken vind ik echt een klasse-actie.



En dan doet het er niet toe hoe ze zich tegenover hun oma gedragen. Verwacht van kinderen geen volwassen gedrag.



Bovendien klinkt het mij in de oren alsof jij niet vraagt of dit een ethisch verantwoorde actie is, maar of je er juridisch mee weg kunt komen. En jij durft over een ander te oordelen?
Alle reacties Link kopieren
Over wie oordeel ik dan?

De kinderen zijn allemaal volwassen. Mijn moeder maakt zelf deze keuze.

Bovendien vind ik niet dat jij hierover kan oordelen, jij kent onze familie situatie niet.
Alle reacties Link kopieren
quote:beautyfly schreef op 21 april 2014 @ 14:38:

Over wie oordeel ik dan?

De kinderen zijn allemaal volwassen. Mijn moeder maakt zelf deze keuze.

Bovendien vind ik niet dat jij hierover kan oordelen, jij kent onze familie situatie niet.En toch valt er heel veel te halen uit dat ene zinnetje, over de kinderen van je zus.
Je moeder mag met haar geld doen wat ze wil en hoeft daar geen verantwoording over af te leggen. Als ze er een aansteker bij houdt is het ook weg en daar kun je niets aan doen.



Mijn schoonmoeder maakt het op aan kasten vol met dure kleren. Helaas is een keuken van 5000 euro te duur, maar in de loop van de jaren heeft ze wel het dubbele aan kleding uitgegeven, terwijl de keuken echt gammel is. En ja, ze is nog bij haar volle verstand en ja, wij hebben dat al eens aangekaart en nee, een nieuwe keuken is te duur.



Haar geld, haar beslissing.
Alle reacties Link kopieren
Als je moeder binnen nu en een half jaar overlijdt, valt het binnen de erfenis.

En als je moeder alzheimer heeft, hangt het ervan af of ze jog handelingsbekwaam is.
Alle reacties Link kopieren
Als mijn ouders mij geld zouden geven en mijn zusjes niet zou ik dat meteen weigeren. Hoef ik niet eens over na te denken. Maar gelukkig hier fijne familiebanden en zou dat niet eens in het hoofd van mijn ouders opkomen. Als moeder zijnde weet je een ding zeker.. als je DIT doet, brouilleer je de relatie tussen je twee dochters dusdanig dat dat ook na haar overlijden voorgoed verkloot is. Lijkt MIJ persoonlijk niet echt een prettig idee. Familie en oneerlijke verdeling van Geld zijn de enige twee ingrediënten voor het succesvol om zeep helpen van familierelaties. 100% garantie
"As je denk dat je mooi ben dan ben je een embersiel leleike kuthoer"
Alle reacties Link kopieren
Mijn schoonmoeder geeft haar beide kinderen maandelijks een vast bedrag tot max toegestane jaarlijkse schenking. Geen ongelijkheid daarin. Niemand krijgt meer dan de ander. Gewoon een vaste maandelijkse overboeking. Prima. Dat is overigens van de erfenis van Pa. (hun beider kindsdeel dus). Als ma overlijdt is de verdeling gewoon 50/50 tussen broer en zus
"As je denk dat je mooi ben dan ben je een embersiel leleike kuthoer"
Alle reacties Link kopieren
Heel fijn dat jullie familie zo prettig met elkaar omgaan, maar je snapt misschien dat dat niet bij iedereen zo is. Helaas.



Als je even terugleest zul je zien dat ik mijn moeder zal vragen om mijn zus hetzelfde bedrag te geven.
Wie ben ik om te oordelen?



Mijn vader kreeg een vriendin waarmee hij een huis kocht. Hij had het spaargeld en bracht het leeuwendeel van het inkomen binnen. Toen hij op mijn veertiende overleed ging het hele huis naar zijn vriendin. Die geen enkele juridische verplichting had om mij en mijn zus in haar testament op te nemen. Als dit wel gebeurt is zal ik steil achterover slaan van verbazing. Eerlijk is het niet, maar ik heb er vrede mee dat ik ernaar kan fluiten.



Ik vind een consequent eerlijke verdeling van erfenis hierdoor wel belangrijk. Maar aangezien er hier al dingen stiekem gebeuren en jij wel even bepaald dat de kinderen van je zus niet genoeg langskomen en alleen over geld praten (als hun tante zo met het geld van hun oma omspringt kan ik dat wel begrijpen) is dat hier niet te vinden.
Alle reacties Link kopieren
Dat jij naar de erfenis van je vader kan fluiten is vervelend.

Maar nogmaals jij kunt niet oordelen over mijn situatie. Mijn moeder mag nog altijd zelf weten wie ze haar geld geeft, zolang zij nog leeft. Het is mijn idee niet. Maar ik ben het volledig met haar eens dat deze kleinkinderen het geld absoluut niet verdienen.
Alle reacties Link kopieren
Volgens mij is het zo dat schenkingen tijdens de laatste zes maanden voor overlijden alsnog deel uit maken van de erfenis. Ik zou dus sowieso het geld de komende zes maanden apart houden.
Alle reacties Link kopieren
quote:beautyfly schreef op 21 april 2014 @ 15:51:

Dat jij naar de erfenis van je vader kan fluiten is vervelend.

Maar nogmaals jij kunt niet oordelen over mijn situatie. Mijn moeder mag nog altijd zelf weten wie ze haar geld geeft, zolang zij nog leeft. Het is mijn idee niet. Maar ik ben het volledig met haar eens dat deze kleinkinderen het geld absoluut niet verdienen.Dus zij vindt ook dat zij het geld niet verdienen? Waarom staan ze in haar testament dan?
Scamp, ook als moeder de kleinkinderen onterft houden die recht op hun legitieme portie.
Alle reacties Link kopieren
quote:ericito schreef op 21 april 2014 @ 15:58:

Scamp, ook als moeder de kleinkinderen onterft houden die recht op hun legitieme portie.

Dit wist ik niet, dat kleinkinderen recht hebben op een erfenis.

Nooit een erfenis gezien van mijn grootouders.
Alle reacties Link kopieren
Dan leefden jouw ouders en ooms en tantes nog en kregen die het.
Alle reacties Link kopieren
quote:beautyfly schreef op 21 april 2014 @ 16:06:

Dan leefden jouw ouders en ooms en tantes nog en kregen die het.Op die manier, ik snap hem helemaal. Dank je voor de uitleg.
Scamp, de moeder van de kleinkinderen is overleden, in die specifieke situatie zijn de kleinkinderen haar plaatsvervangers voor wat betreft haar kindsdeel en kunnen bij onterving aanspraak maken op de legitieme portie.



Ooms en tantes doen er niet toe (voor de uiteindelijke verdeling wel, maar niet qua recht) en ook de partner van het overleden kind kan hierop geen aanspraak maken.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven