Geld & Recht alle pijlers

appartement huren; oplichting?

23-01-2017 18:44 82 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi allemaal,



ik ben al enige tijd op zoek naar een (goedkoop) appartement in Utrecht, en ik kwam in contact met een vrouw die een studio te huur heeft. Betaalbaar, qua locatie perfect, mooie foto's, precies wat ik zoek.



Het addertje onder het gras is alleen dat deze vrouw in Zwitserland woont (we communiceren via de mail in het Engels). Ze wil mij de studio verhuren via een soort marktplaats voor huizen (ik zal geen naam noemen, anders wordt het misschien als spam opgevat). Het stappenplan is dat ik daarvoor eerst één maand huur over maak naar die huizenmarktplaats, wat zij voor mij vasthouden. Dan stuurt de verhuurder mij de sleutels op, zodat ik zelf de studio kan bezichtigen. Als ik daarna aangeef dat ik de studio wil hebben maakt de huizenmarktplaats het bedrag aan de verhuurder over, en als ik het niet wil storten ze het terug op mijn rekening en stuur ik ook de sleutels terug.



Nu ik het zo uitgetypt hebt klinkt het echt als oplichting 1.0, maar de studio staat wel echt leeg (ze heeft het al langer te koop staan op Funda, en besloot het nu te gaan verhuren).



Wat denken jullie? Mijn intuïtie zegt niet doen, maar als het wel klopt... zou het zo jammer zijn als ik er niet op inga.
Is de tussenpersoon betrouwbaar?

Kun je daar contact mee opnemen?
Alle reacties Link kopieren
Ik heb de makelaar via Funda net een berichtje gestuurd. Het zal inderdaad oplichting zijn, maar dan weten ze daar ook dat de woning op kamernet wordt aangeboden door een oplichtster. Wel echt jammer
Alle reacties Link kopieren
Op internet kon ik weinig vinden over deze manier van oplichting, maar blijkbaar wordt er toch vaker gebruik van gemaakt.
Alle reacties Link kopieren
Hier was laatst een item over op het journaal (Of was 1Vandaag?). Twee jongens die eerst geld moesten overmaken, voordat ze het bezichtigd hadden. Waren dus opgelicht!



Ik zal nog even zoeken of ik het item kan vinden.
quote:Doanna schreef op 23 januari 2017 @ 18:58:

Dank jullie wel voor de snelle reacties, het is inderdaad geen zuivere koek dus, helaas. Wel een goed idee om de verhuurmakelaar via Funda te benaderen!



http://www.funda.nl/koop/ ... ttevrouwensingel-102-bis/



Dit is de studio op Funda. De website die de vrouw uit Zwitserland wil gebruiken als tussenpersoon heet HomeAway. Daar heeft ze de studio nog niet opgezet. Ik ben met haar in contact gekomen via Kamernet, daarop had ze een advertentie geplaatst.WoW, 139k voor 35m2 en dan het toilet nog moeten delen.
Ga anders langs en bel aan?
quote:DogFish schreef op 23 januari 2017 @ 19:06:

Ga anders langs en bel aan?De woning staat leeg zegt ze, staat vermeld op Funda.
Alle reacties Link kopieren
als je het adres googled kom ik ook op domvast makelaars

die hebben hem in 2015 te huur aangeboden



edit: oh ik geloof dat de studio erboven is wat zij aanboden
Toen ik aantal jaren geleden op zoek was naar een nieuwe woning,heb ik precies t zelfde meegemaakt. Maar dan woonde de zogenaamde verhuurder in Engeland.



Ook meegemaakt dat er foto's van huizen op funda op verhuursites werden gezet terwijl die huizen dus niet te huur stonden. Stuurde dan altijd een mailtje naar de verkoopmakelaar.



Al met al, oplichting dus.
Alle reacties Link kopieren
[quote]Doanna schreef op 23 januari 2017 @ 18:58:

Dank jullie wel voor de snelle reacties, het is inderdaad geen zuivere koek dus, helaas. Wel een goed idee om de verhuurmakelaar via Funda te benaderen!



http://www.funda.nl/koop/ ... ttevrouwensingel-102-bis/



Dit is de studio op Funda. De website die de vrouw uit Zwitserland wil gebruiken als

En je hoeft slechts met één andere bewoner het toilet te delen... wtf

Goed dat je daar niet ingetrapt bent!
Sommige fouten zijn te leuk om maar een keer te maken...
Alle reacties Link kopieren
Ik zou in zo'n geval voorstellen om een escrow te gebruiken, als ze dat weigeren, weet je eigenlijk al dat het fout zit...
Oh dear, how sad, never mind.
Wel erg hoge prijs voor een studio!

Of zijn de huizenprijzen echt zo hoog in Utrecht?
quote:CherokeeRose1977 schreef op 23 januari 2017 @ 19:14:

Wel erg hoge prijs voor een studio!

Of zijn de huizenprijzen echt zo hoog in Utrecht?Ja
Wat is de verhuursite?
Alle reacties Link kopieren
quote:CherokeeRose1977 schreef op 23 januari 2017 @ 19:14:

Wel erg hoge prijs voor een studio!

Of zijn de huizenprijzen echt zo hoog in Utrecht?ja zo hoog zijn ze wel
Alle reacties Link kopieren
Wanneer zij dit bij 10 mensen doet dan ben je toch heel wat rijker. Dan huurt zij maar iemand in voor het bezichtigen en de overdracht. De vraag stellen is hem beantwoorden.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
maar TO wil ze nou dat jij dat geld over maakt naar home away?
Alle reacties Link kopieren
To wat zoek je precies, misschien kunnen wij eens met je mee denken
Mijn zus heeft ook ooit zo'n verhaal gehad maar in andere stad in NL. Bleek een addertje onder het gras: ze moest meteen een contract tekenen en doormailen en mocht niet eerst in de studio gaan kijken. Toen zag ze er maar van af.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben deze vorm ook ooit tegengekomen in de zoektocht naar een huis, eigenaar in het buitenland , huur overmaken en daarna een sleutel krijgen ..

Overbodig te vermelden dat ik er niet op in ben gegaan.
Alle reacties Link kopieren
Ja, ze zal de studio als te huur aanbieden op Home Away, en dan moet ik daar geld naar overmaken. Die sturen het dan naar haar door zodra ik de studio heb bekeken en wil huren.
Alle reacties Link kopieren
Niet doen dit is geen zuivere koffie.

Iedereen kan een advertentie plaatsen over een willekeurige woning.

En als de huizen in Utrecht snel gaan dan had ze het via een makelaar binnen time no kunnen verhuren.
Alle reacties Link kopieren
Ik las toevallig net op Facebook een waarschuwing voor een stel dat zegt in Zwitserland te wonen en via homeaway verhuurt. Hij had contact opgenomen met de site en zij bevestigden inderdaad dat de naam in verband kon worden gebracht met oplichting. Het is in een andere stad, maar ik vind dat er al te veel overeenkomsten zijn. Niet doen dus!
Alle reacties Link kopieren
quote:Doanna schreef op 23 januari 2017 @ 19:25:

Ja, ze zal de studio als te huur aanbieden op Home Away, en dan moet ik daar geld naar overmaken. Die sturen het dan naar haar door zodra ik de studio heb bekeken en wil huren.



ja, ga er maar vanuit dat het fraude is

vraag voor de gein eens of ze het ook via air bnb zou willen doen ipv home away
Even googlen op home away en je vindt genoeg verhalen over oplichterij. Zoals niet bestaande vakantiehuizen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven