Geld & Recht alle pijlers

appartement huren; oplichting?

23-01-2017 18:44 82 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi allemaal,



ik ben al enige tijd op zoek naar een (goedkoop) appartement in Utrecht, en ik kwam in contact met een vrouw die een studio te huur heeft. Betaalbaar, qua locatie perfect, mooie foto's, precies wat ik zoek.



Het addertje onder het gras is alleen dat deze vrouw in Zwitserland woont (we communiceren via de mail in het Engels). Ze wil mij de studio verhuren via een soort marktplaats voor huizen (ik zal geen naam noemen, anders wordt het misschien als spam opgevat). Het stappenplan is dat ik daarvoor eerst één maand huur over maak naar die huizenmarktplaats, wat zij voor mij vasthouden. Dan stuurt de verhuurder mij de sleutels op, zodat ik zelf de studio kan bezichtigen. Als ik daarna aangeef dat ik de studio wil hebben maakt de huizenmarktplaats het bedrag aan de verhuurder over, en als ik het niet wil storten ze het terug op mijn rekening en stuur ik ook de sleutels terug.



Nu ik het zo uitgetypt hebt klinkt het echt als oplichting 1.0, maar de studio staat wel echt leeg (ze heeft het al langer te koop staan op Funda, en besloot het nu te gaan verhuren).



Wat denken jullie? Mijn intuïtie zegt niet doen, maar als het wel klopt... zou het zo jammer zijn als ik er niet op inga.
Paspoort in de bijlage is 9 van de 10 keer identiteitsfraude. Blokkeren die handel. Niet meer in zee gaan (tenzij ze dat paspoort naast haar hoofd houdt met een krant van vandaag erbij, wordt een beetje drukke foto, maar dan nog).
Alle reacties Link kopieren
Bij oplichting wordt meestal een paspoortkopie gebruikt die van een ander slachtoffer is losgepeuterd.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben bij mijn zoektocht naar een woning in Hamburg - die welgeteld één maand duurde - 3 keer (!) soortgelijke verhalen tegengekomen. Hier is het verhaal meestal dat ze een woning geërfd hebben van een tante, maar zelf in het buitenland wonen. Bezichtiging loopt zogenaamd via AirBNB. Nadat je borg hebt overgemaakt kan je bij AirBNB een sleutel afhalen (wáár dan?). Nog een leuk detail: de woningen zijn gemeubileerd, maar er wordt altijd bij vermeld dat je ze zelf mag leegruimen en de meubels kan stallen op de ruime zolder die bij het appartement hoort.

Ik werd er destijds echt zo moedeloos van.
Disclaimer: ik heb een mannelijk brein.
Alle reacties Link kopieren
Ook al was het een echt bestaand huis, dan nog mag iemand het niet zomaar verhuren. Die eigenaar moet dan toestemming hebben van de hypotheekverstrekker, dat krijg je echt niet zomaar want hun onderpand wordt opeens veel minder waard met een huurder erin (bij een eventuele gedwongen veiling brengt het dan veel minder op). En als het appartement onderdeel is van een VvE, moet de eigenaar ook van de VvE toestemming hebben om het te verhuren.

Maar goed, als het "too good to be true" klinkt en gaat om een stad met een krappe woningmarkt, dan kun je er wel vanuit gaan dat het oplichterij is. Wat een hufters he... ik hoop dat karma ze nog pakt.
You can never have too many hats, gloves and shoes
Alle reacties Link kopieren
z-u-s schreef:
10-06-2017 22:16
Paspoort in de bijlage is 9 van de 10 keer identiteitsfraude. Blokkeren die handel. Niet meer in zee gaan (tenzij ze dat paspoort naast haar hoofd houdt met een krant van vandaag erbij, wordt een beetje drukke foto, maar dan nog).
Ja, er was laatst nog een slachtoffer van identiteitsfraude op tv, zijn hele leven was geruïneerd. Iemand had hem op slinkse wijze een kopie van zijn paspoort ontfutseld. En die kopie werd vervolgens rondgemaild als bijlage bij allerlei oplichtingspraktijken, zoals vast ook wel de 'verhuur' van niet-bestaande huizen. En dan gingen de gedupeerden dus die man van het paspoort stalken en bedreigen, terwijl die zelf ook slachtoffer was.
You can never have too many hats, gloves and shoes
Alle reacties Link kopieren
Vandaag precies hetzelfde verhaal meegemaakt, dankjulliewel voor het delen zodat ik er niet intrap! Nu was het in Leiden, een enorm lang persoonlijk verhaal en paar keer emailen heen en weer maar bij het Home Away gedeelte werd ik achterdochtig...
Alle reacties Link kopieren
Ik heb al meerdere keren voor een vakantie iets gehuurd via Home away en nooit problemen gehad.
Die site op zich is gewoon bonafide.

Dat er oplichters rondlopen die misbruik proberen te maken is een ander verhaal

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven