Geld & Recht alle pijlers

Ben ik nou zo raar? of..

16-09-2014 15:41 270 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo mensen,



Ik zal even de situatie uitleggen.



De fiets van mijn dochter, is afgelopen zondag in brand gestoken bij de speeltuin hier om de hoek.



Natuurlijk hebben wij de politie gebeld en na een onderzoekje, is de dader gevonden.

Het bleek de broer van een klasgenootje van mijn dochter te zijn.



Zoon moet naar Halt en moeder moest mij bellen omdat ze reparatie kosten moet vergoeden.



Tot vandaag had ze nog steeds niet gebeld. Wij zijn vanmorgen wel alvast naar de fietsenmaker geweest om een kostenplaatje te krijgen. Maar helaas kan de fiets niet gerepareerd worden omdat de onderdelen niet meer te bestellen zijn. Toch heeft hij een schatting gemaakt voor ons en het zou op ongeveer 50 euro kosten.

Dus wij de politie gebeld met de mededeling dat mevrouw nog steeds niet gebeld heeft en dat de fiets niet te repareren is. De agente ging mevrouw bellen en vroeg of wij dan ook akkoord gingen met een fiets van marktplaats. Nou dat vond ik ook prima.



En inderdaad, mevrouw belde mij op. En overlegt dat we beiden op zoek gingen naar een fiets. Eenmaal een fiets gevonden wilde ik haar terug bellen maar dit ging niet omdat zij geheim belde, dus gingen we bij haar langs.



Eenmaal daar, besloten dat we die fiets gingen kopen (ik had verkoper al gebeld en de situatie uitgelegd en hij zou de fiets vasthouden). Mevrouw had eind deze maand pas geld, maar goed ik kan mij voorstellen dat zij ook niet op dit geintje van haar zoon zit te wachten, dus hebben we voorgesteld om het voor te schieten.



en dan nu...



Ze vroeg, wat wij met de oude fiets gingen doen. Ik had nog geen idee, aangezien die nu onbruikbaar is.

Toen vroeg ze, is het een idee dat ik jullie geld doe voor een nieuwe fiets en dat jullie mij de oude geven, dan laat ik die maken en dan kan ik die gebruiken voor mijn dochter.



Ik was verbijsterd! en heb maar gezegd dat partner en ik dit nog gaan overleggen en ik haar zou bellen.



Eenmaal buiten dacht ik, als de fiets niet in brand was gegaan, had ik er zo 50 euro voor kunnen krijgen. Nu hij verbrand is, kan ik er misschien 10 a 15 voor krijgen.

Dus met haar voorstel, betaal ik alsnog de schade die haar zoon heeft aangericht!



of ben ik nu gek?



Wat moet ik hier nu mee? ik ben een beetje bang, dat als wij die fiets niet geven, zij ons het geld niet geeft. En heb nu een beetje spijt dat ik het voorgeschoten heb. Moet ik het even afwachten en de politie bellen als ze het geld niet doet? of zien jullie mijn logica ook niet en zeggen jullie ook, doe haar de fiets?
When u grow up, you make the right choices or you make your choices right
Alle reacties Link kopieren
Het gaat ook om het ventje dat dit heeft gedaan. Die ziet dan elke dag zijn zusje vrolijk op een fiets die hij eerder naar de gallemiezen hielp. Fijn dan! Dat is toch raar?
't Is al met al een heel gedoe
Alle reacties Link kopieren
Ik snap werkelijk niet waar jij je druk over maakt. Je dochter heeft een vervangende fiets. En dan ga je nu moeilijk doen omdat de moeder die de schade vergoed heeft misschien nog iets met het wrak kan doen?! Seriously? Als ie niet kapot was gegaan had je dochter ook geen andere vergoed gekregen. Mijn god wat een gedachtengang.
quote:rastan schreef op 16 september 2014 @ 17:05:

Ik snap werkelijk niet waar jij je druk over maakt. Je dochter heeft een vervangende fiets. En dan ga je nu moeilijk doen omdat de moeder die de schade vergoed heeft misschien nog iets met het wrak kan doen?! Seriously? Als ie niet kapot was gegaan had je dochter ook geen andere vergoed gekregen. Mijn god wat een gedachtengang.Ik val eigenlijk van m'n stoel van hoeveel mensen het volkomen normaal vinden om die fiets niet te geven. Had het forum ruimhartiger ingeschat. Maar dat is wel naief van mij...
Alle reacties Link kopieren
Ik vind het wel echt een hele rare vraag van die moeder. Los van of TO iets iemand wel of niet gunt, zou ik iemand van wie mijn kind een bezit heeft vernield echt niet vragen of ik het dan ook mag hebben. Dat vind ik schaamteloos.
Alle reacties Link kopieren
Heeft niks met ruimhartigheid te maken. Het wringt gewoon. En eerst moet TO dat geld maar eens zien te krijgen, dat lijkt me belangrijker.
't Is al met al een heel gedoe
quote:rosie76 schreef op 16 september 2014 @ 17:09:

Ik vind het wel echt een hele rare vraag van die moeder. Los van of TO iets iemand wel of niet gunt, zou ik iemand van wie mijn kind een bezit heeft vernield echt niet vragen of ik het dan ook mag hebben. Dat vind ik schaamteloos.Daar heb je wel een punt want ik zou zoiets ook nooit vragen.
quote:redhothead schreef op 16 september 2014 @ 17:08:

[...]





Ik val eigenlijk van m'n stoel van hoeveel mensen het volkomen normaal vinden om die fiets niet te geven. Had het forum ruimhartiger ingeschat. Maar dat is wel naief van mij... Dan maar niet ruimhartig.
Ik blijf erbij dat die fietsenmaker een prutser is.
Alle reacties Link kopieren
En 1 oktober komt de kinderbijslag ook binnen, de 50 euro zou ze moeten kunnen missen, mocht ze met smoesjes komen
quote:redhothead schreef op 16 september 2014 @ 17:11:

[...]





Daar heb je wel een punt want ik zou zoiets ook nooit vragen.





Ik zeg nu ook dat ik er nooit om zal vragen. Maar ik weet niet hoe ik er in zou staan als ik echt geen cent te makken had. Geen idee. Ik vind dit verhaal zo eenzijdig dat ik daar gewoon niet gelijk een negatief iets van wil maken.



Dat mensen mij dan naïef, dwingend, een zeurpiet vinden, dat zegt in mijn ogen meer over hen. Ik vind hen namelijk zwartgallig, achterdochtig, rancuneus en kortzichtig.



Het kan hoor, dat moeder een enorme uitvretende tokkie is ( waar in mijn ogen haar zevenjarige dochter ook niets aan doen). Maar het kan ook dat het mens gewoon geen kant meer op kan.
Opvallend hoeveel mensen denken dat het geld nooit zal komen... het vertrouwen in onze medemens neemt af, zie ik.



Gewoon uit medemenselijkheid zou ik de oude fiets weggeven aan iemand die ik er een plezier mee zou kunnen doen en waar ik dus zelf niets meer mee kan. Bespaart inderdaad een ritje naar de stort.

(En wat voor jou blijkbaar afval is geworden, is voor haar van waarde...waarom moeilijk doen over je afval?)
quote:Suze02 schreef op 16 september 2014 @ 17:12:

Ik blijf erbij dat die fietsenmaker een prutser is.Dat zeker, hoe moeilijk kan het zijn, een bijpassende kettingkast regelen.
Alle reacties Link kopieren
Moeder zou bellen maar deed dat niet. Alarmbellen, en hierop baseer ik mijn vrees dat het geld er niet vanzelfsprekend gaat komen.
't Is al met al een heel gedoe
Wellicht uit schaamte? Of druk met haar etterkind, en simpelweg de tijd nog niet gevonden? Afgesloten door de telefoonmaatschappij? Te lui? Burn out, slapenloze nachten, beginnende dementie, of een vooropgezet plan om als uiteindelijke resultaat een wrak van een fiets te hebben in ruil voor 5 tientjes. Allemaal opties
Anyhow, ik zal mijn gezeur elders voortzetten, TO ik wens je veel succes en hoop dat je dochter toch blij is met haar nieuwe fiets.
Ik zou alsnog de verzekering inschakelen. Je dochter had een goede fiets, nu een brik van MP. Zie dat brik als noodoplossing, dat raak je ook wel weer kwijt voor 50 euro. Laat de verzekering het regelen, met die mevrouw! Bij avp heb je geen no-claim korting dus haar premie gaat njet omhoog! Dan wordt niemand er slechter van alleen misschien de verzekering!
je zegt dat de reparatie 50 zou kosten, terwijl hij niet te repareren is

dan had je dus uit moeten gaan van de vervangingswaarde: 175 want dat kosten ze op MP



beetje dom dus van jezelf dat je hiermee akkoord bent gegaan (en ook nog voorgeschoten hebt)



persoonlijk denk ik dat de kans groot is dat je naar je geld kan fluiten, in dat geval is de vraag of je de oude fiets aan hun moet geven ook niet aan de orde en heeft dat probleem zichzelf opgelost zeg maar
Alle reacties Link kopieren
quote:bij_zonder schreef op 16 september 2014 @ 16:20:

[...]



Eh... reparatiekosten als schadebedrag is alleen van toepassing als daarmee de schade ook daadwerkelijk dusdanig verholpen kan worden dat de situatie weer is zoals die was. Als de reparatie om wat voor reden dan ook niet mogelijk is, dan is het schadebedrag niet de hoogte van de reparatiekosten maar de hoogte van de vervangingskosten.



Jouw schade, nu reparatie niet mogelijk is, is 175 euro minus de waarde van de verbrande fiets. 160/165 euro dus, als je idd 10/15 euro voor de verbrande fiets kunt krijgen.



Je krijgt niet de nieuwwaarde voor de fiets hoor, maar de dagwaarde! TO zei dat ze voor de oude fiets, mits niet verbrand, 50 euro zou krijgen. Dus krijgt TO volgens jouw berekening 50-10/15 van onderdelen= 40/35 euro.



TO, ik zou de oude fiets niet geven, maar zelf rond blijven kijken voor onderdelen of de fiets zelf verkopen voor onderdelen.
Alle reacties Link kopieren
quote:ingelise schreef op 16 september 2014 @ 17:18:

Opvallend hoeveel mensen denken dat het geld nooit zal komen... het vertrouwen in onze medemens neemt af, zie ik.

Joh, niet zo vreemd nadat je fiets in de hens is gestoken.
quote:Je krijgt niet de nieuwwaarde voor de fiets hoor, maar de dagwaarde!Ik begreep dat 175 euro de dagwaarde was: fiets is nieuw niet meer leverbaar en wordt voor 175 euro op marktplaats aangeboden schreef TO. Daarom noemde ik dat bedrag.
Ik zou niet eens een fiets voor je gaan kopen, beetje vreemd..Als mijn kind iets van je sloopt wat 50 euro kost om te maken waarom zou ik dan 175 aan je geven zodat je een nieuwe kan kopen? Beetje misbruik maken van de situatie ben je aan het doen TO>
Alle reacties Link kopieren
quote:bij_zonder schreef op 16 september 2014 @ 18:13:

[...]



Ik begreep dat 175 euro de dagwaarde was: fiets is nieuw niet meer leverbaar en wordt voor 175 euro op marktplaats aangeboden schreef TO. Daarom noemde ik dat bedrag.In de OP staat: "Eenmaal buiten dacht ik, als de fiets niet in brand was gegaan, had ik er zo 50 euro voor kunnen krijgen. Nu hij verbrand is, kan ik er misschien 10 a 15 voor krijgen." Dus daar ben ik van uitgegaan. Prijzen op MP vind ik ook zeker niet representatief voor wat iets daadwerkelijk waard is.
Alle reacties Link kopieren
Zij heeft wel lef. Ik zou aangeven dat zij de fiets krijgt wamneer jij het geld hebt. Daar zij haar dochter leert dat slecht gedrag loont zou ik de fiets in stukken gezaagd bij haar in de tuin leggen.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
quote:kiki1987 schreef op 16 september 2014 @ 18:23:

Ik zou niet eens een fiets voor je gaan kopen, beetje vreemd..Als mijn kind iets van je sloopt wat 50 euro kost om te maken waarom zou ik dan 175 aan je geven zodat je een nieuwe kan kopen? Beetje misbruik maken van de situatie ben je aan het doen TO>



heb je het topic wel gelezen?

TO heeft geen 175 gevraagd maar 50 die ze bovendien zelf heeft voorgeschoten. Welk misbruik heb jij het over?
Wees altijd jezelf. Tenzij je een eenhoorn kan zijn. Wees dan een eenhoorn.
quote:kiki1987 schreef op 16 september 2014 @ 18:23:

Ik zou niet eens een fiets voor je gaan kopen, beetje vreemd..Als mijn kind iets van je sloopt wat 50 euro kost om te maken waarom zou ik dan 175 aan je geven zodat je een nieuwe kan kopen? Beetje misbruik maken van de situatie ben je aan het doen TO>Lezen is moeilijk he?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven